Timestretch in de jaren ´30

INLAND EMPIRE

Ouwe rot
Lid sinds
11 juni 2005
Berichten
980
Ik vraag me al lang af.....
Hoe werkt timestretch nu eigenlijk precies? Hoe deden ze dat vroeger in de jaren ´30 bijvoorbeeld?
Iemand een idee? :)
 
tape 1 op 1 kopieeren in hele kleine gelijke stukjes knippen van 1 mm en dan de twee tapes in mekaar leggen :)

of juist stukjes gaan verwijderen inkorten dus


lijkt me alleen niet dat ze dat toen zo precies konden
 
Whuahaha.. Lekkere stelling weer zo laat (vroeg?) op de avond...
Zou me niet kunnen voorstellen dat er getime-stretched werd in de 30's... Wat ik mij nu wel inene afvraag is, hoe deden ze dat met EQ en Compressie in die tijd? Er word op ieder forum over muziek maken altijd maar gehamerd op dat je moet EQen EQen EQen en Compressen Compressen etc etc... Waren er in die tijd al Equalizers en Compressors?
 
lang leve het internet :)
Na een google search ( "wizard of oz" "time stretch" ), vond ik dit:

"The trouble is that when a sample is transposed up or down more than a few half steps, it doesn't sound realistic. The thin, tweezy character of a sound that has been transposed upward is often called munchkinization, after the Munchkins in the movie The Wizard of Oz. The way to avoid munchkinization is to record the violin section (or whatever sound you want to play on the keyboard) playing a new note every few half steps up and down the scale, and then assign the sampled notes to the keyboard. This method of assigning samples to the keyboard is called multisampling."
http://www.iaekm.org/article10.htm


INTERESSANT!! 8) ... alez in ieder geval een leuk weetje ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
begon dit niet ergens tijdens de 60's te emergen?

en qua EQ... volgens mij in de 30's echt nog niet...?!

Daarom vraag ik t me af, tegenwoordig zijn die 2 niet meer weg te denken uit de Studio...
Zal de muziek uit die tijd dan erg slecht geklonken hebben (qua "elkaar in de weg zittende frequencies"?) ... denk aan Bigbands, Dixie en zo...
 
Origineel geplaatst door anoniempje
tape 1 op 1 kopieeren in hele kleine gelijke stukjes knippen van 1 mm en dan de twee tapes in mekaar leggen :)

of juist stukjes gaan verwijderen inkorten dus




Thx! :okdan:
 
Origineel geplaatst door MokuM
Whuahaha.. Lekkere stelling weer zo laat (vroeg?) op de avond...
Zou me niet kunnen voorstellen dat er getime-stretched werd in de 30's... Wat ik mij nu wel inene afvraag is, hoe deden ze dat met EQ en Compressie in die tijd? Er word op ieder forum over muziek maken altijd maar gehamerd op dat je moet EQen EQen EQen en Compressen Compressen etc etc... Waren er in die tijd al Equalizers en Compressors?

Denk niet dat dat belangrijk was toen, de bandbreedte en dynamiek van die aaparatuur was zo beperkt dat je al blij was iets op te nemen8o) , dus er viel weinig te EQ en compressen.:)
 
Origineel geplaatst door MokuM
Daarom vraag ik t me af, tegenwoordig zijn die 2 niet meer weg te denken uit de Studio...
Zal de muziek uit die tijd dan erg slecht geklonken hebben (qua "elkaar in de weg zittende frequencies"?) ... denk aan Bigbands, Dixie en zo...
daar werd toch verder totaal niet over nagedacht...
immers, als je toen live een dergelijke band hoorde spelen was dat toch ook niet het geval?
opname was toen gewoon 1:1 en verder was het niet meer over nadenken :D

Origineel geplaatst door richard2000
Denk niet dat dat belangrijk was toen, de bandbreedte en dynamiek van die aaparatuur was zo beperkt dat je al blij was iets op te nemen8o) , dus er viel weinig te EQ en compressen.:)
pcies, pas sinds de helft van de jaren 40 kon er met een behoorlijk redelijke quali worden opgenomen op band...
 
Ze zette vroeger een set tape leeskoppen op een roterend wiel en lieten dat draaien boven een bespeelede tape. Op die manier wodt ieder stuk tape meerder malen gelezen op een andere snelheid dan waarmee de tape speelt ten opzichte van de hele constructie. Eigenlijk precies zoals bij een moderne grains gebazeerde pitch shifter. Ik geloof niet dat dat in de jaren 30 al bestond, zal wel 60 of zo zijn. Tassman heef een physical model van zo'n ding.

Voor jaren 30 muziek refereer ik graag naar Duke Elington.
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Voorbeeld: The Wizard Of Oz uit 1939! :)
Zeker dat dat geen ringmodulator is, of een divider-circuit?
 
of als je de pitch veranderd en de tijd wil behouden, moet je ook gaan timestretchen natuurlijk.. Wat het geval was bij de Wizard
 
Ik ga meestal een heel end wandelen wanneer de Wizard of Oz met Kerst de beeldbuis weer teistert maar bedoelen ze niet gewoon dat het effect klinkt als de Munchkins uit die film ? Als je heel langzaam (zeg twee keer zo lang als uiteindelijk gebruikt moet worden) met zware stem een tekst uitspreekt en die vervolgens weer twee maal zo snel afspeelt dan krijg je zo'n effect (net als Knabbel en Babbel in de Disney's). Je schijnt zoiets ook realtime met een hap helium te kunnen doen.
 
Back
Top