Jupiter 6 kopen ja of nee?

Origineel geplaatst door maxdox
En, mensen die de juup 4 niet tof vinden, hebben hem of nooit zelf geprobeerd, of moeten maar accordion les gaan nemen...

Helemaal waar, ik heb ze allemaal gehad, de 4 vind ik nog steeds het meeste karakter hebben. De 6 is het meest veelzijdig, de 8 kan je de dikste bagger uit halen.
Heb nog steeds een 6, maar een 4 en een 8 wil ik tzt wel weer terug hebben:)
 
Ik heb een sh3a en een sh1000...De sh3a moet ik nog proberen ivm met reparatie en de sh1000 heeft een heel vet filter...Na wat moeite komen er hele mooie geluiden uit...
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de sh3a...
 
Ik wil nog iets kwijt wat, dacht ik, hier nog niet aan bod gekomen is (of heb ik in alle rapte erover gelezen):
de Jupiters zijn allemaal superdegelijke toestellen. De onderdelen van de 6 en 8 zijn zelfs nog vrij makkelijk te vinden. Dat telt, want vergeet niet dat je met deze bakken een stuk geschiedenis in handen hebt ! De amerikanen hadden toen nog iets te leren op gebied van betrouwbaarheid vd japanners...

verder volgt hier mijn mening over deze toestellen:
Jup 4 : inderdaad veel karakter maar klinkt imho dunner dan de Jup 6 en 8(ook maar 1 VCO)
Jup 6: veel mogelijkheden ( de meeste van alle Jups, zeker op modulatie-mogelijkheden) maar klinkt wat dunner dan de Jup8.
Jup 8: iets minder mogelijkheden dan de 6 maar is veruit het vetste qua klank en heeft de meeste stemmen (8 ipv 6 dus).

Maar zoals hier ook al eerder gezegd: smaken verschillen.
Verder is een Jup 6 of 8 een onbetwiste eye-catcher in je studio !

Een okkazie Jup kopen : DOEN !
 
Origineel geplaatst door maxdox
:confused: :Z

Damn wat een gelul weer.... ook over die andere juup... ga gewoon eerst luisteren alvorens je concludeert. Een synth heeft t, of heeft t niet. en dat is personelijk.

En, mensen die de juup 4 niet tof vinden, hebben hem of nooit zelf geprobeerd, of moeten maar accordion les gaan nemen...
ik concludeer helemaal nix, ik zeg alleen hoe over het algemeen gedacht wordt over de j4

laat me raden, je hebt zelf jupiter 4 zeker,,,,,l

dont equate your dicksize with your gear,,, hoevaak moet ik dat nog zeggen:kont: :kont: :kont: :kont: :kont: :kont:
 
Origineel geplaatst door Vl1
Helemaal waar, ik heb ze allemaal gehad, de 4 vind ik nog steeds het meeste karakter hebben. De 6 is het meest veelzijdig, de 8 kan je de dikste bagger uit halen.
Heb nog steeds een 6, maar een 4 en een 8 wil ik tzt wel weer terug hebben:)

Amen! I love my Jupje 4 ! :{
 
Gaat lekker lang door deze threat zeg.

Koop toch gewoon een Jupiter, welke dan ook. Slecht klinken ze geen van allen en bruikbaar zijn ze ook allemaal. Anders verkoop je em toch weer.

Ik zou zelf in deze volgorde de apparaten aanschaffen: 4-8-6.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Wat een gelul zeg over de Jupiter 4 zeg.
De Jupiter 4 is naar mijn mening 1 van de mooiste roland synths samen met de Juno 60.
Noem mij maar op als welke SH synth hij klinkt in mono mode.
Ik heb ze zo wat allemaal wel is gehad. (sh's en jupiters)
En ik heb nog nooit een kapotte Jupiter 4 gehad en ook weinig over gehoord.
Aansturen met midi is ook een eitje als je er cv/gate op laat maken.
Maar ik zit te twijfelen aan een JP4 en deze van een uitgebreide midi te laten voorzien.
Over de Jupiter 8 kan ik mij helaas niet uitlaten daar ik deze nog niet gehad heb hier.

Kijk, ik begrijp waarom je zo op je teentjes getrapt bent; je weet dat je JP4 ondergeschikt is. Daarom verdedig je je eigen. Dat is heel begrijpelijk, maar de realiteit is dat de JP4 niet hetzelfde klank karakter heeft als de JP6, JP8 en MKS80. Geef mij antwoord op deze vraag: waaorm is de JP4 minder gewild dan de andere JP’s? De hele architectuur van de 4 is anders en minder uitgebreid, dat is een feit waar je niet omheen kunt.

Ook heb ik niet gezegt dat ie slecht klinkt of het een kut apparaat is. Ik heb alleen gezegt dat hij het klank karakter heeft van de SH synths, wat logisch is omdat de electronica uit dezelfde tijd stamt. Kwa midi is het ook niet te vergelijken. Het blijft primitief. De vraag aan het begin van deze thread was; is het waard een JP6 te kopen of niet. Dan komt er iemand die een JP4 heeft en daar heel enthusiast over gaat lopen doen. Is leuk en aardig, maar als iemand het plan heeft een Mercedes te kopen ga je ‘m toch ook niet een VW Golf aanraden. Een Mercedes heeft ook vier wielen, een stuur en een benzine tank, maar het rijdt heel anders als een Golf. Precies hetzelfde verhaal met de Jupiters.

Ik heb zelf een Prophet 600. Ik heb geen geld voor een 5, maar daardoor ga ik de 5 niet af zitten kraken, want ik weet dat de 600 een klasse minder is.

Dat de JP4 en de Juno 60 wolliger klinken komt door de chorus, wat eigenlijk een pepmiddel is om de tekortkomingen van het ware synth gedeelte op te krikken. Ik vindt een Juno 60 ook lekker klinken, maar hij is beperkt en de kunst van een synth goed te laten klinken is hem zo te programmeren dat de ware klank tot stand blijft, niet door er een dikke laag chorus overheen te gooien, want met een grote klodder mayonaise vindt ik spruitjes ook wel lekker.
 
Ik vind een Jupiter 4 nu niet klinken als een SH1/SH2/SH09/SH3a etc of een 101.
Ik heb ze allen wel is gehad en soms meerdere malen.
Je heb helemaal gelijk dat de Jupiter 4 qua modulatie mogelijkheden niet tegen een 6 of 8 op kan.
En als je ook nog is kom met het feit dat hij slechts 1 vco heeft per stem heb je weer een punt.
Maar klank technisch springt die de Jupiter 6 toch wel voorbij vind ik zelf.
Ik heb ooit is 3 Jupiter 4's gehad en een 6 en die laatste heb ik toch vrij vlot weg gedaan.
De super snelle lfo en de apregiator maken het een hele leuke bak en check bluesynth is voor wat geluidsfragmenten.
Dat de jupiter 6 populairder is dan de 4 komt puur door onwetenheid volgens mij.
En de MKS80 is zo popi omdat men die vaak aansmeerd als een rack versie van een 8.
Wat ik zelf persoonlijk oplichterij vind.

En even over je prophet 600 terug te komen.
Deze synthesizer is echt niet veel minder dan een prophet 5 hoor.
Ik heb beiden synths meerdere malen gehad en de P5 komt never nooit niet meer terug.
Mits het een rev2 model is welke andere (betere?) ic's heeft.
De 600 is zijn geld enigzins waard maar dat kan ik van de P5 nou niet echt zeggen.

Hier wat info over de ic's van de Juups

http://analog.no/main/rolandcustom.htm

Hier zie je meteen dat de JP4/JP8/Juno60/JX3P de zelfde chips delen.
:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Je praat dus alleen maar mensen na. :bekdicht:

Ik ga af op de mening van de meeste mensen, en die mening zegt mij veel meer dan de mening van een paar bekrompen mensen die aan een zeer ernstige vorm van cognitieve dissonantie lijden.

post jij nou maar eens een track van je op het forum met de jupiter 4,, laat maar eens horen hoe geweldig die j4 is, en wat je eruit kan halen.. dan praten we wel weer verder

:maffia:
 
Origineel geplaatst door mono-poly


Hier wat info over de ic's van de Juups

http://analog.no/main/rolandcustom.htm

Hier zie je meteen dat de JP4/JP8/Juno60/JX3P de zelfde chips delen.
:geslaagd:

Dus nu zijn ze opeens wel weer hetzelfde?
Make your mind up!
VW's en BMW's hebben ook dezelfde onderdelen, maar dat wil niet zeggen dat het dezelfde auto's zijn.
Nogmaals, the thread gaat niet over de Jupiter-4, maar over de Jupiter 6.
Zeggen dat de JP4 beter klinkt is een persoonlijke mening, maar blijf niet weg bij de feiten.
De MKS80 is ook heel mooi, maar ook weer niet te vergelijken met z'n broertjes. Ik denk dat Roland nooit de bedoeling heeft gehad om het als een rek versie van de JP8 uit te brengen, daarom heet het ook Super Jupiter en niet de JP8R.
In veel opzichten is ie beter dan alle Jupiters bij elkaar, maar de klank lijkt het meest op die van de JP6.
Het is natuurlijk goed dat we allemaal een verschillende mening hebben, want anders zagen onse studios er hetzelfde uit, maar kraak niet een ander z'n mening af door te zeggen "wat is dat voor een gelul"!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bobaphat
Ik ga af op de mening van de meeste mensen, en die mening zegt mij veel meer dan de mening van een paar bekrompen mensen die aan een zeer ernstige vorm van cognitieve dissonantie lijden.

post jij nou maar eens een track van je op het forum met de jupiter 4,, laat maar eens horen hoe geweldig die j4 is, en wat je eruit kan halen.. dan praten we wel weer verder

:maffia:


Ik heb geen Jupiter 4 in het bezit momenteel anders had ik mischien wel wat opgenomen.
Volgens mij stonden er op de bluesynths site wel wat geluidsfragmenten.
 
Origineel geplaatst door iunowhu
Dus nu zijn ze opeens wel weer hetzelfde?
Make your mind up!
VW's en BMW's hebben ook dezelfde onderdelen, maar dat wil niet zeggen dat het dezelfde auto's zijn.
Nogmaals, the thread gaat niet over de Jupiter-4, maar over de Jupiter 6.
Zeggen dat de JP4 beter klinkt is een persoonlijke mening, maar blijf niet weg bij de feiten.
De MKS80 is ook heel mooi, maar ook weer niet te vergelijken met z'n broertjes. Ik denk dat Roland nooit de bedoeling heeft gehad om het als een rek versie van de JP8 uit te brengen, daarom heet het ook Super Jupiter en niet de JP8R.
In veel opzichten is ie beter dan alle Jupiters bij elkaar, maar de klank lijkt het meest op die van de JP6.
Het is natuurlijk goed dat we allemaal een verschillende mening hebben, want anders zagen onse studios er hetzelfde uit, maar kraak niet een ander z'n mening af door te zeggen "wat is dat voor een gelul"!


Ik gaf alleen maar aan dat de vca en vcf sectie bij deze synths met de zelfde ic's opgebouwd is.
Dus je zou bijna kunnen zeggen dat ze wel bepaalde karakters van mekaar delen.
Het zijn inderdaad best wel andere synthesizers net zoals de juno's zeg maar (60/106/alpha).
Er worden trouwens best wel Jupiter 4's gezocht op het forum.
En de mensen die ze te koop vragen zijn nou ook weer niet de minste mensen met kennis/ervaring van synthesizers.

https://www.synthforum.nl/forums/se...=1227616&sortby=lastpost&sortorder=descending

Ik heb er trouwens zelf ook nog 1 gevraagd als eventuele inruil op iets wat ik te koop had gezet.
Het blijft voor mij 1 van de mooist klinkende polyfone synthesizers (dus niet de meest uitgebreide).
 
Origineel geplaatst door bobaphat
ik concludeer helemaal nix, ik zeg alleen hoe over het algemeen gedacht wordt over de j4

laat me raden, je hebt zelf jupiter 4 zeker,,,,,l

dont equate your dicksize with your gear,,, hoevaak moet ik dat nog zeggen:kont: :kont: :kont: :kont: :kont: :kont:

Ja, en dus is mijn mening oprecht. Niet om je personelijk aan te vallen, maar wat heb je eraan info te posten die niet klopt, en ook niet ergens op gebaseerd is of beargumenteerd wordt. Verder is het gewoon erg grappig dat er zo'n discussie is ontstaan over de jupiter.... dus maak uw concluse.

PS: En wat heeft de grootte van m'n #$% er nou mee te maken? :gaap: :yamaha:
 
Origineel geplaatst door iunowhu
Dat de JP4 en de Juno 60 wolliger klinken komt door de chorus, wat eigenlijk een pepmiddel is om de tekortkomingen van het ware synth gedeelte op te krikken. Ik vindt een Juno 60 ook lekker klinken, maar hij is beperkt en de kunst van een synth goed te laten klinken is hem zo te programmeren dat de ware klank tot stand blijft, niet door er een dikke laag chorus overheen te gooien, want met een grote klodder mayonaise vindt ik spruitjes ook wel lekker.

moet je eens met een juno60 gaan pielen en met je klauwen van de chorus afblijven.. kan je hele vette geluiden maken
bij een 106 valt t tegen en heb je vaak chorus nodig om m wat aan te dikken, maar bij een 60 niet gast

de juup6 heeft van wat ik allemaal gehoord heb t minste karakter van de juups.. soms zit je voor je idee naar een juno60 te luisteren soms naar een juup
juup 4 heeft maar vco per stem he.. dat mag je niet vergeten

en ik vind de juno60 dus juist NIET wollig.. warm wel, maar wollig NEE. je wil m toch juist omdat ie niet wollig klinkt? sjongejonge
en je KAN je chorus uitzetten he

en spruitjes met een dikke laag mayo zijn nog steeds smerig
 
Gut jongens, ik dacht dat het ging om muziek maken met die dingen, maar dat heb ik kennelijk helemaal mis: het betreft hier blijkbaar de Miss Vette Synth verkiezingen !
 
nee das een waanidee :D

als je de synth WEL hebt gaat t om muziek maken, als je hem NIET hebt gaat om de miss vette synth verkiezing, zodat je weet wat je nog allemaal moet kopen :)
 
Lieve vrienden ik zoek een Jpiter 4 dus als er mensen zijn die hem willen verkopen dan ben ik koopman...
 
Helaas heb ik nog nooit een Jupiter 4 mogen testen maar inmiddels ben ik toch wel heel nieuwsgierig geworden.

Maarre, topicstarter.....weet je al wat je gaat doen?
 
Back
Top