Hulp/tips met keuze voor 1e synth

Piotr

Nieuwkomer
Lid sinds
8 november 2023
Berichten
9
Locatie
Nederland
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren en twijfel nu tussen 2 nogal verschillende synths. (Budget €600-€800)
Ik zal de synth op mijn werkkamer gebruiken, maar kan me juist ook erg verheugen om op de bank of luie stoel te gaan zitten met dat ding op schoot, lekker pielen. Juist dat hands-on aspect van een fysieke synth heb ik altijd moeten missen, en volgens mij gaat een fysieke synth me “uit mijn hoofd halen” en me meer intuitief laten zijn. Ik zet hieronder de voors en tegens, zoals ik ze begrijp, op een rij en ben eigenlijk benieuwd naar jullie feedback.

1. Cobalt8 van Modal Electronics
voor: kwaliteits klavier dat evt. ook als controller kan worden gebruikt, voldoende knoppen waardoor niet te veel menu diven, goede companion app, volgens vrij veel recensies een fijne VA met goede klank, bouwkwaliteit is goed

tegen: polyfonie is “beperkt” tot 8, effects zijn blijkbaar niet heel goed, geen distortion/overdrive, lastig te bedienen sequencer/arpeggiator, kwaliteit van de knoppen/encoders is volgens sommigen niet top, en ik heb gelezen dat Modal onlangs zo goed als failliet is gegaan. Dit laatste geeft me nogal twijfels over de support. Firmware updates moeten via de Modal app, maar hoelang is die app nog bruikbaar, en is die firmware nog wel binnen te halen als je de app eenmaal hebt.

2. Modwave van Korg
voor: ruime polyfonie (32), veel klankbronnen- wavetables én samples, ongelooflijk veel mogelijkheden om die vervolgens te modelleren en moduleren, zal er waarschijnlijk niet snel op uitgekeken raken vanwege die diepgang, veel knoppen en een interface/workflow waar kennelijk goed over nagedacht is, grote diversiteit in klank, slimme en diepe sequencer/arpeggiator, goede editor/library software en er is ook een vst beschikbaar (tegen extra betaling)

tegen: bouw is nogal plastic fantastic, klavier is slechte kwaliteit

Ik zat zelf eerst aan de Cobalt te denken, maar na berichten over de insolventie van de fabrikant ben ik ook naar een alternatief gaan zoeken. De Korg Modwave lijkt me nu misschien de betere keus, iets waarin ik me lange tijd in kan verliezen.

Lang verhaal, maar ik ben benieuwd naar jullie gedachten en meningen hierover!
 
Als eerste/enige synth die hands-on moet zijn, breed inzetbaar, met fx en distortion, binnen dat budget: kijk eens naar de Kingkorg. De mijne is net verkocht dus ik heb er zelf geen belang bij.

Kingkorg klinkt goed, is heel eenvoudig, kan alles van analoog/vintage over eighties tot trance en realistisch, knoppen vior alle functies, en echte tube overdrive.
 
Mocht je geen bezwaar hebben tegen minitoetsen: Hydrasynth Explorer.
Uitstekende interface, diepe synth engine, polyfone aftertouch en kan zelfs op batterijen (voor op schoot).
 
Waldorf blofeld keys.

Zeer fijne toetsen in vergelijking met andere keyboards uit dezelfde prijsklassen. Misschien niet de interface met knoppen, maar je hebt genoeg modulatieopties om de modwheel te laten doen wat je wilt.

Diepe synth, genoeg patches op het internet te vinden om te beginnen, genoeg gratis editors.
 
Als je toch twijfelt tussen de twee synthesizers, dan is het misschien een goed idee om ze allebei eens te proberen. Als je een grotere muziekwinkel in de buurt hebt (Bax-Shop / Music Store), dan kun je daar beide eens uitproberen. Kijken welke voor jou het beste speelt en werkt.

Beide synthesizers zijn best verschillend van elkaar.
 
Die Kingkorg voldoet aan heel wat wensen, maar de formfactor is een probleem helaas.
Ik heb ook aan de Hydrasynth Explorer gedacht, maar de Explorer variant blijkt minder fysieke controls te hebben dan z’n grotere broers en ik vroeg me af wat er dan overbleef van de UI ervaring… meer menu-diving vrees ik.
De minilogues heb ik me ook in verdiept, maar ik vermoed dat ik op een gegeven moment uitgekeken raak/de grenzen bereik van zijn mogelijkheden.
Uitproberen zou fijn zijn, maar in mijn regio zijn ze nergens fysiek te vinden helaas.

Wat zijn eigenlijk jullie gedachten over de Cobalt8, en gezien de problemen van de fabrikant Modal, de wijsheid van iets kopen van een straks-niet-meer-bestaand-bedrijf? Normaal gesproken zou je zoiets wellicht niet doen, maar ik weet niet hoe het er in de synth wereld aan toe gaat. Doorstarts, overnames, mogelijk voortgezette support door een andere partij, etc.
 
Jupiter Xm is leuk voor op schoot.. zitten ook speakertjes in.. leuke performance arp features (die helaas wat minder goed werken in een midi sync omgeving, ik hoop nog steeds op een update die alles fixt).
Het zijn kleinere keys.. maar zijn een stuk langer waardoor je een stuk makkelijker 4 klanken kunt pakken als op een JDXi bv..

Hieronder een tafelsessie die ik opnam met de interne speakers..

 
Er is onlangs wel een update gekomen maar de midisync voor de perfomance arps was daar nog niet gefixed.. het werkt wel in sync maar je moet zelf met 'n key het startsignaal triggeren.. er lijkt een soort correctie plaats te vinden als je iets vroeger bent dan de tel.. maar te laat triggeren is een probleem.. hopelijk ooit een update die dit fixed.. verder wel een leuke synth als je niet al te kritisch bent op modeling.. :)

(demo is met een X gedaan maar de Xm is hetzelfde..)
 
Die Kingkorg voldoet aan heel wat wensen, maar de formfactor is een probleem helaas.
Ik heb ook aan de Hydrasynth Explorer gedacht, maar de Explorer variant blijkt minder fysieke controls te hebben dan z’n grotere broers en ik vroeg me af wat er dan overbleef van de UI ervaring… meer menu-diving vrees ik.
De minilogues heb ik me ook in verdiept, maar ik vermoed dat ik op een gegeven moment uitgekeken raak/de grenzen bereik van zijn mogelijkheden.
Uitproberen zou fijn zijn, maar in mijn regio zijn ze nergens fysiek te vinden helaas.

Wat zijn eigenlijk jullie gedachten over de Cobalt8, en gezien de problemen van de fabrikant Modal, de wijsheid van iets kopen van een straks-niet-meer-bestaand-bedrijf? Normaal gesproken zou je zoiets wellicht niet doen, maar ik weet niet hoe het er in de synth wereld aan toe gaat. Doorstarts, overnames, mogelijk voortgezette support door een andere partij, etc.
Volgens mij zijn de effecten met de 2.0 update echt wel verbeterd. Ik zal mij niet te veel blindstaren op of de fabrikant wellicht niet failliet gaat. De Blofeld heeft ook nog eigenaardigheden en zo zijn er velen van fabrikanten die hardware synths uitgebracht hebben die niet perfect zijn, maar niet failliet zijn. De Cobalt is volgens mij behoorlijk af als synth. De editor is natuurlijk erg mooi, maar wellicht dat hij over een aantal jaren niet meer werkt, maar dat heb je bijvoorbeeld ook met de Virus TI op een Mac. Als je de Cobalt gaaf vindt zou ik hem kopen.
 
Mocht je toch voor Modal gaan dan zou ik voor de Argon8 gaan. Deze biedt dezelfde mogelijkheden als de Cobalt maar de Argon klinkt naar mijn gevoel veel warmer dan de blauwe ijzige Cobalt. In elk geval heb ik mijn Cobalt ingeruild voor een Argon en ik heb daar nog geen moment spijt van gehad.
 
Na wikken en wegen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Korg Modwave!
Heb zin om me eens lekker te gaan verdiepen in wat deze synth allemaal kan.

Alleen loop ik nu tegen een dingetje aan. Als newbie ben ik nog niet bekend met aansluiten van een synth op een audio interface. Ik heb een Motu M2 audio-interface, en de handleiding is mij wat onduidelijk.

In de Modwave handleiding staat dit over de aansluitingen:
Inputs/outputs: OUTPUT L/MONO and R (impedance-balanced 6.3 mm TRS phone jacks)

In de Motu M2 handleiding staat dit:
Mic/line/instrument inputs with preamps
Connect a microphone, guitar or line-level analog input to the XLR/quarter-inch combo jacks with either a standard mic cable or a balanced cable with a quarter-inch plug.
☛ Do not connect a +4 (linelevel) XLR cable to the inputs (because of the preamps). Use a quarter-inch input instead.

TRS quarter-inch analog inputs and outputs
Quarter-inch analog inputs and outputs are balanced (TRS) connectors that can also accept an unbalanced plug. The outputs are DC-coupled, so they can be used for CV control output.
☛ Quarter-inchanalogoutputsarenot cross-coupled. Therefore, when connecting them to an unbalanced input, use a TRS plug with the ring disconnected. Not floating the negative terminal will short it to the sleeve ground and cause distortion.

Open M_Series_User_Guide.pdf on Openmediavault.png


Welke 2 kabels heb ik nu nodig om dit op de juiste manier (gebalanceerd?) aan elkaar te knopen? (Ik ben niet vies van linkjes naar het juiste product)
 
Back
Top