Jupiter 6 kopen ja of nee?

Heb je ze wel eens letterlijk naast elkaar gezet? Ik wel.. Dan kan die Juno op de schroothoop, mag ik je verklappen..

...omdat de 8 niet zo laag gaat ofzo...??

Ik heb ze hier naastelkaar staan, de hele mikmak een 106, 60, jupiter 4, 8 en vroeger stond er ook een jupiter 6 naast. En de 60 heeft gewoon ondanks zijn 1 oscie een ontzettend mooi warm diep laag, die niet zo 123 uit een jupiter 8 is te halen.

De dikste Juup is natuurlijk de 4 ;)
 
Dat die Juno met z'n enkele osc meer punch in het laag zou hebben, is hier al bevestigd en uitgelegd. Als je ze naast elkaar hebt staan, vergelijk dan eens een Jupiter 6 met een Juno, terwijl je de Jupiter 6 slechts op 1 Osc laat draaien. Zeker weten dat het laagste laag dan lager dan laag wordt..
 
Ik geloof er geen zak van dat de roland jupiter 6 vco het mooiste diepste laag heeft.
Ik heb ondertussen een enkele synths door mijn vingers laten glijden en de Jupiter 6 was het snelste weg.
De CEM3340 vco vind ik echt alles behalve dik klinken hoor.
Daarom klinken de laatste revisie prophets ook zo flauwtjes.
 
600 euro is inderdaad veel te duur.
Tegenwoordig gaan ze voor 400 a 450 euro.
Er zou is een fabriekant moeten komen met een leuke midikit voor de Jupiter 4.
Dus niet Kenton met hun idioot hoge prijzen.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ik geloof er geen zak van dat de roland jupiter 6 vco het mooiste diepste laag heeft.
Dat zeg ik ook niet. Hoewel "mooi" 'n subjectief begrip is.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
600 euro is inderdaad veel te duur.
Tegenwoordig gaan ze voor 400 a 450 euro.
Er zou is een fabriekant moeten komen met een leuke midikit voor de Jupiter 4.
Dus niet Kenton met hun idioot hoge prijzen.
Als er maar één fabrikant is, dan krijg je dat.. Ik heb zo'n kastje voor m'n Multimoog en ik moet zeggen dat het praktisch onverwoestbaar is. Ik vind het dus z'n geld wel waard.
 
De jupiter 4 heeft meer weg van een Juno60 dan de andere jupiters (of andersom ;) )

Maar uhm voor bassen won de 60 het altijd, en van de jupiter 8 ook toen ik iets maakte met de jupiter 6 erbij.

Ik zal als ik weer in Den Haag ben wel even een stukje audio opnemen en hier neerzetten met de 60 en jupiter 8...

Ondertussen wat duistere basklanken uit een Juno 60....

http://legowelt.ephelane.com/darkjuno60.mp3 en nog eentje http://legowelt.ephelane.com/juno60.mp3
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Als er maar één fabrikant is, dan krijg je dat.. Ik heb zo'n kastje voor m'n Multimoog en ik moet zeggen dat het praktisch onverwoestbaar is. Ik vind het dus z'n geld wel waard.

Ik heb het over een interne midikit.
De Jupiter 4 heeft standaard namenlijk geen cv/gate.
 
De jupiter 4 modificatie hoeft helemaal niet zo duur te zijn!

Paia heeft een midi cv kit met 4 gates en 4 cv's die je kan instellen in polyfoon mode. Perfect voor de 4 stemmige juup 4 dus.

De juup4 heeft 4 voiceboards (1 per stem), met elk een gate en cv aansluiting. Dus het is een kwestie van die uitgangen solderen aan de ingangen van het paia kaartje, en voila.

Of je kan ook gewoon extra jackuitgangen plaatsen en die verbinden met de 4 gate en 4 cv connecties op de voiceboards. Dan kan je deze extern aansturen met de paia kaart.

Het is dat ik 2 linkerhanden heb.... maar het moet dus echt zelf te doen zijn.

PS: doe een search, en je vindt threads met meer details hierover)
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Dat die Juno met z'n enkele osc meer punch in het laag zou hebben, is hier al bevestigd en uitgelegd. Als je ze naast elkaar hebt staan, vergelijk dan eens een Jupiter 6 met een Juno, terwijl je de Jupiter 6 slechts op 1 Osc laat draaien. Zeker weten dat het laagste laag dan lager dan laag wordt..

De Jupiter 6 is een grote crapbak. Iedereen weet dat als je mooi en diep laag wil hebben, dat de Korg poly800 onovertroffen is. Standje 65, beetje frommelen met de EQ, en gaan met dat pookje. Dieper dan diep. En dat een stuk goedkoper dan zo'n overschatte bak van Roland!
 
Ik snap al die vergelijkingen niet zo.. als ze allemaal hetzelfde dikke laag zouden hebben dan krijg je daar waarschijnlijk problemen mee met mixage; als je de luxe kent ze allemaal te hebben natuurlijk. :P

Het is juist crap om een synth af te kraken op z'n authentiekheid!

Bovendien lijkt het me niet de filosofie van Roland om alle bakken in een range van hetzelfde karakter en dikte te voorzien.. juist niet!! verschillend karakter lijkt mij juist de bedoeling.
Waar de Jupiter4 'ophoudt' qua geluiden gaat de Jupiter6 verder door z'n mod. mogelijkheden. Idem voor de Jupiter8.

Al heel veel threads zijn erover geweest in de trent van "wat is beter, 1 dik workstation of meerdere synths van verschillende merken?". Daar kwam 9/10 keer uit dat meerdere merken, ofwel, meerdere karakteristieken juist gewenst was voor een evenwichtige en brede mix. In dat opzicht is het toch juist goed dat ze niet allemaal even dik klinken??

Maar over de filosofie achter een synth lees je eigenlijk niet zoveel hè. Ik bedoel, het is toch krom om een synth af te kraken op z'n laag, terwijl meneer Roland de bak als FX/zweverige pads-bak op de markt heeft gebracht?
 
Ben het wel grotendeels met Sander02 eens eigenlijk. Om de Jupiter 6 nou een grote crapbak te noemen omdat hij in het laag heel anders zou klinken dan andere synths vind ik erg ver gaan. Hij is juist heel breed inzetbaar, en dat is iets wat je weer niet van sommige andere bakken kunt zeggen.

Ik let er bij de aankoop van synths juist zo veel mogelijk op dat ik bakken heb met een verschillend karakter, zowel digitaal als analoog. Wat moet je nu in godsnaam met 5 synths die allemaal goed zijn in het zelfde truukje?
 
De JP6 is inderdaad niet veel maar wel weer chamanter dan een prophet 5 rev 3.
Wat een overgewaardeerde bak is dat zeg!
Maar het blijft de minst interesante Jupiter in mijn ogen samen met de mks80.
Eigenlijk zijn er zowiezo niet veel goede analoge poly's.
Allemaal bakken vol met Curtis ic's en klinken allemaal het zelfde.
 
Hey mijn vorige bericht is verwijderd:confused:

1. De jupiter 6 is geen blijvertje. Zie het als een commerciele hit. Je wordt gepakt door de eerste indruk, maar komt er na een beetje stoeien achter dat het toch niet de mooiste synth is.
2. Hoeveelheid knopjes en mooie lay-out zegt niets over kwaliteit of mooie sound
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Hey mijn vorige bericht is verwijderd:confused:

1. De jupiter 6 is geen blijvertje.

Huh?!? Mijn overgrootmoeder van 98 zal dan ook wel geen blijvertje zijn...
 
Wat ben ik blij zeg dat die Jupiter 6 hier door 'kenners' zo afgekraakt wordt.
Beter dat dan dat er meer mensen achter komen wat een vette leadsynth dit is.
Met het juiste effcetbakkie erachter weet je niet wat je hoort.

Heb al eerder iemand die het eerst niets vond totaal zien omslaan nadat
ik hem e.e.a. had laten horen.

Je moet weten waar je hem voor gebruikt en in combinatie met wat. (En een beetje melodieen kunnen spelen helpt ook... 8) )
De JP 8080 is gebaseerd op de J6 maar haalt het niet bij z'n analoge voorganger.



grtz. Tom
 
Back
Top