EMU 1616m review

Wel heb ik gemerkt dat de Emulator X erg veel CPU vraagt.. en er nogal eens een stottering en clip optreedt. Ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit een en ander kan verbeteren, misschien ergens een simpele instelling?

Je zou even in de audio-preferences naar de streaming instellingen kunnen kijken. Als hij teveel van disk moet halen en je hebt een langzame disk (niet onwaarschijnlijk in een laptop...) dan kan dat ook het stotteren veroorzaken. Probeer eens de pre-roll omhoog te zetten. Dan leest hij bij het inladen van je sounds meer in het geheugen in.
 
Volgens mij heb ik die streaming al uitgezet, maar zal dat straks nogeens bekijken... alvast bedankt voor de tip!
 
Hoi

Ik heb eind januari de EMU 1616 (niet m) gekocht en ik ben zeer te spreken over de geluidskwaliteit. Ik neem er veel vocalen mee op en ben echt onder de indruk van de prachtige klank en het feit dat er vrijwel geen sprake is van ruis. Echt prachtig.

Maar.. ik zit wel met een groot probleem.

Hij gaat totaal over zijn nek op lage latency. Ik maak gebruik van Reason 3.0.4 en voorheen had ik een M-Audio Firewire Audiophile en ik kon altijd zowieso rock solid op 10ms draaien. 7ms kon ook wel, maar als ik Cubase en Reason tegelijk ging draaien, dan was 10ms een betere keus. Nu met de EMU heb ik al kraakjes en andere problemen als ik 'm op 50ms latency zet!! :confused:

Heb windows XP al opnieuw geinstalleerd, heb alle performance tweaks voor Windows XP weer uitgevoerd, maar wat ik ook doe, stabiel op 10ms, laat staan lager, lukt echt niet! (ja lukt wel als ik slechts 2 subtractors, 3 effectjes en 1 sampler ofzo gebruik, maar in mijn huidige projecten lukt het niet, terwijl ik voorheen nooit problemen had)

Ik vraag me trouwens af hoe ik 'm kan instellen op 24 bit/44khz want volgens mij draai ik nu alles op 16 bit.

Mijn laptop:
Centrino 1.6ghz
512MB DDR
60gb 7200rpm hdd
mobile9700 128mb


Iemand die mij kan helpen?
 
Hmm op aanraden van iemand heb ik de ASIO4ALL driver geinstalleerd. Geloof het of niet maar deze bezorgt me dus WEL probleemloos 9ms latency. Op 6ms doet hij het ook behoorlijk goed maar het gaf zo nu en dan toch een kleine onderbreking. Als ik de EMU ASIO driver op 6ms zet dan is het fulltime gekraak.

Vaag, maar ik houd het voorlopig op ASIO4ALL.

8)
 
Heb je de laatste versie drivers geïnstalleerd? Dat zou wat kunnen uitmaken.
Weet je wat voor model (merk/ fabrikant) PCMCIA interface er in je laptop zit? Die kan er namelijk ook voor zorgen dat je geen lage latencies kunt halen. Mogelijk dat de Asio4all driver net iets minder vergt van de PCMCIA bus op lagere latencies. Wellicht dat EMU ook een lijst heeft met compatible PCMCIA hardware.

Tja het blijft behelpen in de PC wereld ;)

Origineel geplaatst door Marando
Hoi

Ik heb eind januari de EMU 1616 (niet m) gekocht en ik ben zeer te spreken over de geluidskwaliteit. Ik neem er veel vocalen mee op en ben echt onder de indruk van de prachtige klank en het feit dat er vrijwel geen sprake is van ruis. Echt prachtig.

Maar.. ik zit wel met een groot probleem.

Hij gaat totaal over zijn nek op lage latency. Ik maak gebruik van Reason 3.0.4 en voorheen had ik een M-Audio Firewire Audiophile en ik kon altijd zowieso rock solid op 10ms draaien. 7ms kon ook wel, maar als ik Cubase en Reason tegelijk ging draaien, dan was 10ms een betere keus. Nu met de EMU heb ik al kraakjes en andere problemen als ik 'm op 50ms latency zet!! :confused:

Heb windows XP al opnieuw geinstalleerd, heb alle performance tweaks voor Windows XP weer uitgevoerd, maar wat ik ook doe, stabiel op 10ms, laat staan lager, lukt echt niet! (ja lukt wel als ik slechts 2 subtractors, 3 effectjes en 1 sampler ofzo gebruik, maar in mijn huidige projecten lukt het niet, terwijl ik voorheen nooit problemen had)

Ik vraag me trouwens af hoe ik 'm kan instellen op 24 bit/44khz want volgens mij draai ik nu alles op 16 bit.

Mijn laptop:
Centrino 1.6ghz
512MB DDR
60gb 7200rpm hdd
mobile9700 128mb


Iemand die mij kan helpen?
 
Origineel geplaatst door Mole
Heb je de laatste versie drivers geïnstalleerd? Dat zou wat kunnen uitmaken.
Weet je wat voor model (merk/ fabrikant) PCMCIA interface er in je laptop zit? Die kan er namelijk ook voor zorgen dat je geen lage latencies kunt halen. Mogelijk dat de Asio4all driver net iets minder vergt van de PCMCIA bus op lagere latencies. Wellicht dat EMU ook een lijst heeft met compatible PCMCIA hardware.

Tja het blijft behelpen in de PC wereld ;)
Bedankt voor je reactie. Ik heb al geprobeerd er achter te komen wat de fabrikant is van mijn PCMCIA controller, maar op dit moment wordt er gebruik gemaakt van de standaard windows driver en ik kan nergens (ook niet met sisoft sandra bijvoorbeeld)achterhalen welke controller er daadwerkelijk in zit. :( Enig idee hoe ik er alsnog achter kan komen?
 
wellicht door te snuffelen op de website van de fabrikant van je laptop.

Ik heb overigens nog eens zitten denken of het aan je PCMCIA zou kunnen liggen. Het lijkt er vooral op dat de EMU driver meer resources nodig heeft in vergelijking met die asio4all driver. Ik betwijfel of er meer dataverkeer heen en weer moet voor de EMU driver. Ik vind een verschil van 50ms naar 10 ms echter heul veul. Ik gebruik zelf de 1820m (het niet mobiele broertje) op latencies onder de 5ms zonder een centje pijn. Ik heb op mijn centrino laptop (ook 1,6Ghz van Acer) een tijdje met een edirol FA101 gewerkt (weer teruggebracht vanwege slappe mic pre's) op erg lage latencies, dus aan je laptop power zou ik ook niet meteen twijfelen.

Heb je de EMU forums al bezocht om te kijken of meerdere mensen op het wereldwijdeweb hetzelfde probleem hebben?
 
Origineel geplaatst door Mole
wellicht door te snuffelen op de website van de fabrikant van je laptop.

Jep heb ik gedaan maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.

Origineel geplaatst door Mole
.. Ik gebruik zelf de 1820m (het niet mobiele broertje) op latencies onder de 5ms zonder een centje pijn.

Daarom wil ik weer een Desktop kopen en dan kan ik ook die EMU 1820 gebruiken. Moet ik alleen wel eerst mijn EMU 1616 zien kwijt te raken voor niet al teveel verlies.. 2 maand oud nu.

Origineel geplaatst door Mole
Heb je de EMU forums al bezocht om te kijken of meerdere mensen op het wereldwijdeweb hetzelfde probleem hebben?
Ja gedaan, daar ook het verhaal gelezen van ASIO4ALL.. (Edit: dat was dus hier in deze thread.. :) )

Thanks voor het meedenken! :)
 
Het lijkt op papier allemaal zo mooi, maar wat er allemaal mis kan gaan, pfoei
Succes met de verkoop.
Er staat trouwens op het forum een 1820 (niet M) te koop check marktplaats.
 
De 1820 heeft wel een sterkere DSP volgens mij. Zover ik weet beschikt de EMU 1820 over 32 hardware ASIO channels, de EMU 1616 heeft er "maar" 16.

Maarja.. ik ben niet technisch genoeg om dit goed te onderbouwen, misschien lul ik wel uit mijn nek :confused: 8D

Wat ik wel ondekt heb is dat de EMU 1616 gebruik maakt van een ander merk MIC preamps, en op papier zijn de MIC preamps van de 1616 nog beter dan de 1820m..

1820m:
Type: TFPro™ combination microphone preamp and line input
Gain Range: +10 to +50dB
Dynamic Range (A-weighted, 1kHz min gain): 100dB
Signal-to-Noise Ratio (A-weighted, min gain): 100dB
THD+N (1kHz at -1dBFS, min gain): -94dB (.002%)


1616:
Type: E-MU® XTC™ combo mic preamp and Hi-Z/line input w/ Soft Limiter
Gain Range: +60dB
Frequency Response (min gain, 20Hz-20kHz): +0.0/-0.1dB
EIN (20Hz-20kHz, 150ohm, unweighted): -127dBu
Signal-to-Noise Ratio (A-weighted, min gain): 112.5dB
THD+N (1kHz at -1dBFS, min gain): -103dB (.0007%)
Soft Limiter: 5dB max compression (software selectable)

De opnames die ik momenteel maak (zang) klinken erg lekker met de EMU 1616, wil er eigenlijk niet op achteruit gaan. Maarja, zal wel meevallen denk ik.
 
De 1820 heeft wel een sterkere DSP volgens mij. Zover ik weet beschikt de EMU 1820 over 32 hardware ASIO channels, de EMU 1616 heeft er "maar" 16

Ze hebben er alletwee 32 toch? (32 mono / 16 stereo-paren)

Als de 1616 er maar 16 heeft, dan kloppen de specs op de website niet:
"Hardware-accelerated, 32 channel mixing, and multi-effects processing"
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ze hebben er alletwee 32 toch? (32 mono / 16 stereo-paren)

Als de 1616 er maar 16 heeft, dan kloppen de specs op de website niet:
"Hardware-accelerated, 32 channel mixing, and multi-effects processing"
Uit de FAQ:

Solution ID # 1109

Q: How many ASIO channels does the 1616, and the 1616M have?

A: The 1616 , and 1616M both have 16 ASIO input and 16 ASIO output channels. This is different from the PCI DAS products which have 32 ASIO inputs and 32 ASIO outputs.
 
vraagje tussendoor, maar zijn die FX van de 1820 wel als VST's in cubase ofzo te gebruiken?
 
Origineel geplaatst door Theofiel
vraagje tussendoor, maar zijn die FX van de 1820 wel als VST's in cubase ofzo te gebruiken?

Ja, via PowerFX. En er zit een plugin bij om externe fx te gebruiken als vst-fx (E-Wire), plus een bijbehorende delay-compensator.
 
ok cool, dat scheelt.
zijn die FX een beetje de moeite waard trouwens, en hoeveel kan je er tegeiljk draaien, is daar iets over bekend?

die 1820 is nu trouwens maar 299,- bij thomann
 
Origineel geplaatst door Theofiel
ok cool, dat scheelt.
zijn die FX een beetje de moeite waard trouwens, en hoeveel kan je er tegeiljk draaien, is daar iets over bekend?

die 1820 is nu trouwens maar 299,- bij thomann
299 ??? hemeltje lief... Ik moet echt overstappen naar desktop en dan heb ik (hopelijk) geen problemen meer met ASIO performance. Hmmm..

Wie o wie doneert mij een DAW? 8) :biertje:
 
Origineel geplaatst door Marando
299 ??? hemeltje lief... Ik moet echt overstappen naar desktop en dan heb ik (hopelijk) geen problemen meer met ASIO performance. Hmmm..

Wie o wie doneert mij een DAW? 8) :biertje:

Ja maar dat is dus niet de M versie hè. Die is duurder.
 
Origineel geplaatst door olafmol
de PCMCIA adapter bevat idd ook een soort van geluidskaart, alleen is dat maar 1 stereo out op minijack...

De PCMCIA adapter is de geluidskaart. In de break-out box zitten de AD/DA converters.
 
Origineel geplaatst door Mole
Ja maar dat is dus niet de M versie hè. Die is duurder.
Oh dat is niet erg... Heb nu de EMU 1616 niet M versie en ben ook tevreden met de geluidskwaliteit. Zal met de 1820 niet M versie niet heel veel schelen..(wel iets trouwens, de EMU 1616 heeft nieuwere MIC preamps met betere cijfers op papier. Hoe dat zich in de praktijk vertaald weet ik niet.
 
Is het mogelijk met die 1820m om bijv. een comp. als send te gebruiken op die 2 mic preamps?
Zodat het net lijkt alsof je een mic preamp met ingebouwde compressor hebt.

lijkt me wel toch?
 
Back
Top