nieuwe setup geluidskaart/pc vragen

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
beste Synthforum leden,

een goede tien jaar terug heb ik als middelbare scholier via enkele idioot extreem weinig betalende bijbaantjes een pc met geluidskaart bij elkaar gesprokkeld om beats te kunnen maken. Door de jaren heen heb ol langzaam aan aardig wat randapparatuur bijgekocht. De eerste dedicated pc is na een goede 6 jaar trouwe dienst overleden en mijn huidige geerfde desktop pc staat op het punt van overlijden. Mijn geluidskaart - een STa Hoontech systeem met 19" breakout box - is van een merk wat al jaren niet meer aan software updates doet bij mijn weten. Het is dus duidelijk tijd om in een nieuwe computer en geluidskaart te investeren.

Huidige gearlist (minus pc en geluidskaart)
2x Alesis m1 Active mk2 (monitors)
Tapco blend 6 mixertje
Korg microKorg
Akai S950 (wordt helaas te weinig gebruikt)
Akai MPC 1000 (wordt helemaal niet gebruikt)
Vestax PMC 05 dj mixer
2x Technics SL-1200
Studio Projects B-1 condensator microfoon
AKG k240 koptelefoon
Stanton DJ Pro 200 koptelefoon

Destijds heb ik het hoontech DSP systeem gekocht met de hoop om in de toekomst ooit een MPC of iets dergelijks te kopen en deze hierin te kunnen tracken. Een goede tien jaar later ben ik erachter achter gekomen dat ik dat niet nodig heb, puur om het feit dat alles binnen mijn pc gebeurd. Op het moment maakt ik mijn muziek op de volgende manier, ik sample elpees die via mijn Vestax en Tapco mixer mijn geluidskaart binnenkomt. De 950, MPC en Microkorg zitten ook op de Tapco aangesloten en in principe ben ik hier heel blij mee, de workflow werkt voor mij goed. De vraag is dus, welke geluidskaart moet ik kopen? Veel uitgangen of ingangen ga ik niet nodig hebben, al zou ik een dedicated phantom ingang voor mijn condensator microfoon enorm fijn vinden. Live opnemen zal af en toe vocalen zijn, de maar het overgrote merendeel van de opnames zullen samples zijn die via de line in binnen komen. Akoestische instrumenten opnemen is gezien mijn woonruimte helaas geen optie en tot nog toe ook nog nooit nodig geweest.

Nu heb ik beetje op het internet gezocht en er lijken verschillende opties te zijn. Wat me voornamelijk opvalt met tien jaar geleden is dat de pci kaarten in de minderheid lijken te zijn en er steeds meer usb en firewire kaarten op de markt zijn gekomen. Ik wil niet al te idioot duur gaan aangezien muziek maken een hobby is (maximum 350, maar als het goedkoper kan is dat geen probleem) en door de ervaring met de Hoontech qua drivers et cetera wil ik niet voor een al te obscuur merk kiezen. Als gevolg hiervan leken de Tascam US-122mkII of Tascam US-144mkII, of de Focusrite Saffire PRO serie me wel geschikt voor wat ik wil. Ik heb diverse recensies gelezen, maar bijzonder technisch aangelegd ben ik niet. Een no-nonsense apparaat zou in feite perfect zijn. Zijn er leden hier op het forum die ervaring hebben met een van deze dingen en deze willen delen? Of mensen die wellicht nog andere goede tips hebben? Het gaar puur om een goede schakel tussen de Tapco mixer en de pc of laptop.

mijn excuses voor de lange lap tekst :)
alvast bedankt,
Christov
 
Ik denk dat je ook eens naar 2e hands moet kijken.
Er zijn genoeg mensen die hun spullen behandelen alsof ze net nieuw zijn waardoor je dus mint of bijna mint audio interfaces kunt kopen voor heel aantrekkelijke prijzen.

De echte high end interfaces zul je voor dat budget nog steeds niet kunnen kopen maar de opties zullen wel aanzienlijk interessanter zijn t.o.v. alleen nieuw.
 
Ik denk dat je bij focusrite de beste bang for the buck krijgt.
Mijn ervaring is bovendien dat die de meest stabiele drivers heeft. Dus no nonsense wat betreft installatie en gegarandeerde werking voor een betaalbaar budget.
Ik heb zelf de focusrite pro 24. Die zijn ook nog wel eens tweedehands te krijgen.
 
Bedankt voor de verdere tips, maar nog een vraagje over tweedehands: is dat niet link met tweedehands en hoeveel zin heeft het als je toch een nieuw systeem samenstelt om met een lichtelijk verouderde geluidskaart te werken ten opzichte van een nieuwe uit de winkel? Los van de prijs dan natuurlijk.
 
Christov, kijk even op www.tweakers.net en dan bij het vraag en aanbod gedeelte.
zoek vervolgens naar verkopers die een goede feedback hebben daar met een lange history, hun gaan de naam niet te grabbel gooien voor die paar knaken.
Een beetje computerfreak die daar rondhangt zet zo'n beetje elk jaar z'n systeem te koop op tweakers omdat ze altijd het nieuwste willen.
Ik heb op deze manier al zwaar goede koopjes gehad in het verleden en ook nog 's up to date systemen ook.
Let wel dat je een passief gekoelde geluidskaart haalt, deze koop je nieuw al voor zo'n 4 tientjes.
Ik heb trouwens ook de 2i2 aangezien ik alles vanuit de pc verwerk en ben er zeer content mee, m'n condensator mic werkt er ook perfect op, heb er wel aparte mic preamp tussen hangen ipv de phantom van de 2i2, hier hoor je toch wel duidelijk het verschil.
 
mmm dat Tweakers is dus iets om misschien in de gaten te houden. Wat is het verschil tussen een actief en een passief gekoelde geluidskaart precies? Ik neem aan dat de passieve stiller is...

Bedenk me net nog iets anders, welke versie van Windows raden jullie aan voor een pc die Cubase moet gaan draaien?
 
mmm dat Tweakers is dus iets om misschien in de gaten te houden. Wat is het verschil tussen een actief en een passief gekoelde geluidskaart precies? Ik neem aan dat de passieve stiller is...

Bedenk me net nog iets anders, welke versie van Windows raden jullie aan voor een pc die Cubase moet gaan draaien?

Windows 7 en niet windows 8.

actief is met een ventilator (fan) dat maakt dus geluid
passief is met een groot koellichaam zonder fan.

Echter is een dedicated graphics card helemaal niet nodig.

De meeste nieuwe CPU hebben een IGP, een intergrated graphics processor. bijvoorbeeld intels HD3000 en HD4000. Die volstaan prima.
 
mmm dat Tweakers is dus iets om misschien in de gaten te houden. Wat is het verschil tussen een actief en een passief gekoelde geluidskaart precies? Ik neem aan dat de passieve stiller is...

Bedenk me net nog iets anders, welke versie van Windows raden jullie aan voor een pc die Cubase moet gaan draaien?

Er zijn geen actief en passief gekoelde geluidskaarten, wel aktief en passief gekoelde grafische kaarten of videokaarten zoalsze ook wel genoemd worden. Vergeet dat maar want dat was je vraag niet toch :) . En je moet tweakers niet in de gaten houden, maar de marktplaats van dit forum alsje op zoek ben naar computerspul dat audio/ muziek gerelateerd is . Ik zou ook gaan voor windows 7 in plaats van windows 8 .
Voor al het andere computer gerelateerde spul is tweakers trouwens altijd een aanrader
 
Bedankt voor de verdere tips, maar nog een vraagje over tweedehands: is dat niet link met tweedehands en hoeveel zin heeft het als je toch een nieuw systeem samenstelt om met een lichtelijk verouderde geluidskaart te werken ten opzichte van een nieuwe uit de winkel? Los van de prijs dan natuurlijk.

Het is niet dat door meer gebruik electronica slijt in het algemeen ofzo, oftewel, een 2e hands geluidsinterface gaat ook je nieuwe computer nog wel overleven. Het enige punt van aandacht eigenlijk is of er drivers zijn voor window7 en/of 8.
 
hallo allemaal,

nu een paar maanden vaker en mede dankzij de belastingteruggave, een verjaardagscadeau en m'n vakantiegeld - naast het nodige spaargeld is de keuze uiteindelijk op het volgende systeem gevallen:

Intel Core i7 3770K 3.5GHz 8MB LGA1155 Quad-core - Inclusief Koeler
Dell - 23" - U2312HM - LCD - 8ms - VGA DVI D-Poort UltraSharp - 1920 x 1080 - 300 cd/m2 - 2.000.000:1
Seagate Barracuda 7200.14 - 4TB 3.5", SATA600, 7200rpm, 64MB
Kingston HyperX Blu 16GB - PC3-12800 - DIMM DDR3, 1600MHz, 1.5V, CL10, 2x8GB
Coolermaster Silencio 550 - Midi tower - noPSU ATX - USB 2.0 /USB 3.0 /SD Kaartlezer/ Audio
Cooler Master Blizzard T2 - 92mm Socket 775, 1155, 1156, AM2, AM2+, AM3+, FM1
ASUS P8Z77-V LX2 - Socket 1155 - ATX Intel Z77 - 4 x DDR3 - SATA600/USB3.0
ASUS GeForce GT630-2GD3 - 2GB - PCI-E DVI/D-Sub/HDMI
CoolerMaster Silent Pro M II - 620 Watt - ATX ATX12V 2.3/ EPS12V 2.92
Asus DRW-24B5ST - DVD Brander SATA
Samsung 840 Series 250GB 2.5" SATA600
MOTU Audio express USB en FireWire audio interface

ik wil graag iedereen hier bedanken voor de tips, zonder jullie tips, de informatie op het forum en ook natuurlijk wat eigen surfweb en wat bevriende muzikanten was ik niet tot dit systeem gekomen...kan niet wachten tot het binnen is en dan eindelijk zonder gezeik plugins kunnen draaien :)
 
De keuze is natuurlijk heel persoonlijk en het ligt er maar aan waar je prioriteiten zet maar ik onderschrijf het advies van Acidfever wel. Heb vorige week een Maya 1010 gekocht en ding draait als een zonnetje. Kaart is inmiddels 5 jaar uit productie maar heb 'm nu een tijd in een windows7 64bit-omgeving en het werkt super! Een pc in elkaar schroeven hoeft ook niet alles te kosten. Al met al was ik een paar tientjes voor wat RAM kwijt en 100 euro (incl. verzendkosten!!) voor de Maya 1010 van ESI (tweedehands van Marktplaats).

Veel plezier met je nieuwe machine en maak er wat moois mee!!

cheers!
 
Back
Top