wat is sampelen?

wat is sampelen?

  • jatten

    Stemmen: 11 9,6%
  • een creatief proces

    Stemmen: 82 71,3%
  • een handig extraatje voor bestaande tracks

    Stemmen: 12 10,4%
  • totaal nutteloos

    Stemmen: 10 8,7%

  • Totaal aantal stemmers
    115

Stefan

budget freak
Lid sinds
20 februari 2002
Berichten
721
Locatie
Woudenberg, Nederland
hoe zie jij sampelen?

ik heb laatst een heel nummer gemaakt alleen maar met enorm ge-editte samples. de originele samples waren niet echt meer herkenbaar... maar heb ik nou gebruik gemaakt van andermans creativiteit of was ik zelf creatief bezig?
 
Samplen zie ik als in een tijdsinterval een aantal voltages vertalen in een digitale waarden om de bijzondere karakteristieken van een geluidsgolf op te slaan.

Maar het gebruik van samples? Het gaat mij om het resultaat en of dat iets is wat ik mooi vind. De rest is allemaal bijzaak.
 
Wordt er nog zelf gesampled?
Ik heb enorme knarsers van drumbases gemaakt met dichtklappende dozen van allerlei formaat.
 
de aanleiding van de poll was een track die ik gemaakt heb van totaal ge-editte samples van commerciele nummers, maar ik werk ook regelmatig met opnames van ruis, en technical glitches zeg maar. verder ken ik inderdaad ook nog wel veel mensen die werken met allerlei field recordings hoor. dus het gebeurt nog wel.

deze poll was echter meer gericht op het sampelen van materiaal van anderen. dat had ik misschien iets duidelijker moeten maken
 
Wat is er sowieso mis met samplen? alles wat in je bereik ligt om muziek mee te maken zou je moeten kunnen gebruiken!
Ik sample uiteindelijk m'n eigen synths ook
 
er is hierover al heel wat geschreven en (gezeikt)...in de Future Music..vooral over Fatboy Slim dan...voor- en tegenstanders van samplen...de een vindt het stelen de ander vindt het een kunst. ik vind vooral het laatste , op voorwaarde dat je er iets mee doet. en niet louter een sample op je track 'kleeft'. als het te herkenbaar is, vind ik het te makkelijk
 
Origineel geplaatst door juggernaut
op voorwaarde dat je er iets mee doet. en niet louter een sample op je track 'kleeft'. als het te herkenbaar is, vind ik het te makkelijk

dat ben ik niet helemaal met je eens. het hangt er vooral vanaf hoe het in je track past. soms past het heel goed in je track om een sample letterlijk te gebruiken, op andere momenten is het inderdaad beter als je het eerst uitgebreid edit.
 
Samplen is juist heel effectief en een aanvulling op je tracks of gaan jullie me hier allemaal vertellen dat jullie bassdrums uit machines komen ? ;) en bijvoorbeeld effecten daar kom je haast nooit onder samples uit, maarja jatten is gewoon een gebrek aan creativiteit maar jammer genoeg gebeurd dit maar al te veel :(
 
Origineel geplaatst door mono-poly
samplen is een creatief stukje jatwerk wat weer een handig extraatje voor bestaande tracks ken zijn :)

Ben ik het niet helemaal mee eens mono-poly. Dat ik m'n espressomachine heb gesampled onder het koffiezetten is bijvoorbeeld niet een vorm van jatten. Samplen houdt niet per definitie in dat je stukjes van andermans muziek gebruikt. Je kunt voorbijkomende auto's samplen, een koektrommel die op de grond valt of zoals ik pas heb gedaan:
een klein nichtje van 5 die bij mij thuis aan de telefoon lag grappen met familie. Daar zitten hele toffe stukjes bij die ik heb bewerkt. Daar wordt nu een nummertje van gemaakt voor d'r verjaardag :)

Samplen is in mijn ogen dus creatief m'n geest gebruiken zonder andermans muziek te gebruiken. En als ik dan toch zonodig iets kant en klaars wil dan koop ik wel voor een keer een sample cd. :engel:
 
De starter van de poll bedoelde ook sampelen van anderen

Origineel geplaatst door Stefan
deze poll was echter meer gericht op het sampelen van materiaal van anderen. dat had ik misschien iets duidelijker moeten maken
 
Origineel geplaatst door K.O.R.T.
jah

HAHAHAHAHA!! 8o)

uitspraak van de dag!
je eerste post... en dan reageren op een topic van bijna een week oud met 'jah'!
geniaal!
HAHAHAHAHA!! :biertje:
 
Vroeger (in de gabbertijd) werd er altijd veel gesampled uit films, voorbeelden zijn: hellraiser, the crow, a few good man en nog vele goedkope horror films.
Op een gegeven moment deed ik dit ook altijd door met mijn sampler naast een B-film te gaan zitten en maar steeds op die record knop drukken en hopen dat er nu eindelijk een leuk stukje voorbij komt.

Nu weet ik ook wel dat dit gewoon jatten is, maar je gaat iets wel heel anders gebruiken. Ook wel lachen als je een liedje hoort met een zinnentje en dat je als je de film ziet, het zinnetje herkend (vreemd!!!).
 
Back
Top