[Waldorf] Waldorf XT

Disco Stu

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2002
Berichten
186
eey,

nou jongens ik mag mijzelf vanaf vandaag een eigenaar noemen van een heuze waldorf XT! Moet hem straks even ophalen en dan ben ik klaar. Toch een leuk dingetje voor een synth beginner.

:okdan: :doei:
 
tof ! t was ook mijn eerste synth, een paar maanden geleden. ben benieuwd hoe jij m vindt als eerste synth. ik moest echt nog alles leren. wist eigenlijk niet eens wat lfo's, enveloppes, wavetables en filters waren. maar vond de handleiding daarbij erg handig. heb gewoon alles doorgenomen en ben toen naar veel geluiden gaan luisteren en gaan proberen deze na te maken. t enige wat ik nu nog echt door wil krijgen is wat die frequentiemodulatie nou precies doet qua sound (kan hem nog steeds niet precies plaatsen in hoe die geluiden beinvloed. ja hij klinkt metaliger, maar hoe bij welke instellingen ??) en ik wil een goede wavetable editoer kopen maar weet nog steeds niet wat een goede is. nou succes ermee ! en hou ons op de hoogte hoe het gaat. vind ik leuk om te horen.
 
hee,

nou eerste probleem heeft zich al voorgedaan. Ik ben niet helemaal midi dom, maar sommige dingen weet ik nog niet zo goed.

Maar het probleem. Ik weet nog wel dat ik eerst hier ook mee zat te kutten op mijn (verkochte) Yamaha DJX. (btw wat een kut ding vergeleken met de XT).

Ik gebruik mijn MPC als sequencer. Ik ga naar track 1 en zet het kanaal op 1A. Midi out van de Akai naar de Midi in van de waldorf. Op de waldorf zet ik het kanaal ook op 1. Geweldig! hij doet het. Ik kan met behulp van de akai zijn pads leuke melodietjes maken. HUPLA even recorden! Dus ik een bas lijntje opnemen naar track 2 en midi kanaal op 2a. Op de waldorf kanaal naar 2. Ander melodietje opnemen.

Maar het probleem is nu dat ik niet de kanalen tegelijk af kan laten spelen. De waldorf speelt alleen het geluid met de info van het ontvangen midi kanaal af. Ik kan de waldorf op OMNI zetten, maar dan worden alleen melodietjes met hetzelfde presetje afgespeeld en niet met 2 verschillende.

Ik weet het is echt zo'n beginners probleem, maar de handleiding van de waldorf is echt heel summier over midi. (maar wel 15 pagina's over sysex leuk)

nou ik hoop dat iemand mij kan helpen

:doei:
 
en nu niet gaan antwoorden dat midi geen audio is, maar alleen info over het wel of niet aan van een bepaalde noot. Ik weet dat het een beetje onduidelijk staat in mijn post hierboven. Maar dat begrijpen jullie wel. De doorgewinterde midi mannen.

:okdan:
:doei:
 
Ik weet niet hoe dit met een XT moet ik heb zelf een Microwave 1 en daar moet je de synth eerst in multi mode (ik geloof dat ze het zo noemen) zetten om em dingen op meerdere kanalen tegelijk te kunnen laten spelen. Daarna kan je instellen hoeveel geluiden 'ie tegelijk pakt, Welke geluiden dat dan zijn en op welke midi kanalen ze reageren.
 
ja, je moet m gewoon in multi-mode zetten. op de play-knop drukken dan kan je in dat venster m omschakelen naar multimode en terug.

ik zag trouwens dat je ook een mpc hebt. zoals ik al zei ben ik half jaar geleden ook begonnen met microwave en, je raad t al, ook met een mpc2000xl. mag ik vragen wat voor muziek je ermee wil gaan maken ? ben wel benieuwd. ga trouwens zelf een andere synth erbij kopen. twijfel over microQ, novation nova en misschien virus. succes ermee !
 
yup op multimode zetten anders wordt het een zooitje.
 
Back
Top