24bit16bit

Origineel geplaatst door Patat Met
Je maakt een veel gemaakte denk fout.

Als je analoge signaal ruis heeft op -60dB, dan zal je met meer bits alleen maar de ruis nauwkeuriger weergeven. En dat heeft geen zin.

Euhm, ik heb het nergens over ruis..... en wat jij zegt, klopt idd. Al het geluid wordt exacter weergegeven, dus ook ruis.
 
Re: Re: Just brainfarting?

Re: Re: Just brainfarting?

Origineel geplaatst door Slipperman

SNR is de hoeveelheid ruis in dB bij een signaal van een x aantal dB

Dynamiek meet je niet echt. Dynamiek is gewoon het verschil tussen de hoge pieken en de dalen. Muziek van tegenwoordig is niet echt dynamisch meer. Eerder limited en compressed to hell. Klassiek bijvoorbeeld is een van de meest dynamische muzieksoorten die je maar kan vinden.

Resolutie is gwoon het aantal bits. Dus 16, 24 etc.


Poging tot uitleg:

Dynamiek is het verschil tussen het hardste en zachtste geluid wat je nog kan horen.
Het zachtste geluid wat je kan horen is afhankelijk van het noise niveau. Lager dan dat gaat niet, je hoort alleen maar noise. Verschil in geluidsdruk kan worden uitgedrukt in dB of Pa(scal).

SNR is hoe ver het noise level van het hardste geluid af zit.
Is dus hetzelfde als dynamiek.


Resolutie is hoeveel informatie er in een (geluids)signaal zit.
Dit is rechtsteeks afhankelijk van het hardste en zachtste signaal.
Dat is de box waarin je zit, meer gaat niet.
Ook wel dynamiek of signaal-ruis verhouding.


Ik hoop dat men het nu snapt.
 
Ik zal wel weer een denkfout maken......

maar de dynamiek van een track betreft volgens mij puur de geluiden die daarin zitten. Zeker alles alles lekker hard opgenomen is, dan komen er vrij weinig geluiden lager dan het ruisniveau. En als je het dan over de dynamiek hebt, dan boeit heel dat ruisniveau weinig als je er zo ver boven zit. SNR is niet hetzelfde als dynamiek.



---------------------- hardste geluid in je track

dynamiek

---------------------- zachtste geluid in je track




========== ruisniveau
 
Ik denk dat PatatMet dit bedoelt:

---------------------- hardste geluid in je track

dynamiek


========== ruisniveau


---------------------- zachtste geluid in je track


--------------------- laagst weertegeven digitaal signaal
 
Origineel geplaatst door Phony
Ik zal wel weer een denkfout maken......

maar de dynamiek van een track betreft volgens mij puur de geluiden die daarin zitten. Zeker alles alles lekker hard opgenomen is, dan komen er vrij weinig geluiden lager dan het ruisniveau. En als je het dan over de dynamiek hebt, dan boeit heel dat ruisniveau weinig als je er zo ver boven zit. SNR is niet hetzelfde als dynamiek.



---------------------- hardste geluid in je track

dynamiek

---------------------- zachtste geluid in je track




========== ruisniveau



Jou tekening betekend gewoon dat je geluidsdrager heel makkelijk de informatie die je in je track hebt gestopt kan overdragen.

Je zou dezelfde geluidskwaliteit kunnen krijgen met een geluidsdrager die een kleinere dynamiek/SNR/maximale resolutie heeft.
 
Daar hebbie toch gates voor?
Soms ook niet, vettige ruis kan ook lekker zijn.
 
ja, ik begrijp wel wat Patat Met bedoelt :)
ik vraag me alleen af of deze stelling altijd opgaat? Dus als je nogal gecompressed/gelimit hebt, en alles dus ook hard klinkt, dan zit je toch ver boven het ruissignaal?

PatatMet zegt: Dynamiek is het verschil tussen het hardste en zachtste geluid wat je nog kan horen.
en als het zachtste geluid nog boven het ruisniveau zit? dan is dynamiek toch niet gelijk aan snr?

misschien begrijp ik t niet helemaal en zijn er ALTIJD geluiden die tot onder het ruisniveau gaan? (als je heel precies gaat kijken/luisteren)

edit: in de tijd dat ik een stukje typ, zijn er alweer tig reacties gepost :bekdicht:
 
Origineel geplaatst door Phony
ja, ik begrijp wel wat Patat Met bedoelt :)
ik vraag me alleen af of deze stelling altijd opgaat? Dus als je nogal gecompressed/gelimit hebt, en alles dus ook hard klinkt, dan zit je toch ver boven het ruissignaal?

Je zit dan ver boven het theoretische ruisniveau.
Het signaal zelf heeft veel minder informatie/dynamiek.

Origineel geplaatst door Phony

PatatMet zegt: Dynamiek is het verschil tussen het hardste en zachtste geluid wat je nog kan horen.
en als het zachtste geluid nog boven het ruisniveau zit? dan is dynamiek toch niet gelijk aan snr?

De dynamiek van je signaal is dan minder als de maximaal haalbare snr.


Let op het verschil tussen de dynamiek die maximaal haalbaar is en wat er werkelijk voor dynamiek in je signaal zit.
 
aah ja ok, dan hebben we het allebei over hetzelfde ;)
 
Maar het grootste probleem blijven de afrondingsfouten bij lage bit rates. Al hoewel een 12 bits sampler natuurlijk erg vet kan klinken. Tegenwoordig doe ik alles op 24 bit en dat klinkt stukken beter dan vroeger met 16 bit om maar te zwijgen over 8 bit. Op het moment van downsamplen van 24 naar 16 is POW-r je grote vriend.
 
Zouden die klassieke popalbums die gewoon op 16bit ADAT zijn opgenomen nu echt zoveel beter klinken qua sound op 24bit? Ik trijfel. Dat zelfde heb ik met rockmuziek, Arrow classic rock klinkt op de middengolf veel vetter dan via de FM!
 
Origineel geplaatst door FrankH
Maar het grootste probleem blijven de afrondingsfouten bij lage bit rates.

Dat is alleen een probleem als het geluids signaal dat je wilt opnemen een hogere resolutie heeft als de geluidsdrager.

Heeft je oorspronkelijke signaal een lagere resolutie dan is er geen probleem.
Want dan word er alleen ruis afgerond.
 
Back
Top