Mic Preamp test (5 verschillende preamps vergeleken)

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Onlangs had ik een aantal mic preamps te leen en ik kon het uiteraard niet laten ze een-op-een met elkaar te vergelijken.

Ik had te leen een Manley Voxbox en een Focusrite Red 7.
Zelf nam ik afgelopen jaren altijd op via de ingebouwde preamps van mijn RME Fireface 800. Toen ik met deze twee geleende preamps aan de slag ging, stond ik verbaasd van het resultaat. Wat een verschil met de ingebouwde preampjes van m'n RME!

Zelf heb ik onlangs een Warm Audio WA12 gekocht.
En van een vriend van me kon ik een simpel goedkoop buizenpreampje lenen; de ART Tube MP Studio.

Op een rijtje dus:
- Manley Voxbox
- Focusrite Red 7
- Warm Audio WA12
- RME Fireface 800
- ART Tube MP Studio

----------

OPNAMES

Eerst heb ik een zanger gevraagd een dotje te zingen en ditzelfde te herhalen bij elke preamp.
Daarna een rapper gevraagd hetzelfde te doen.

Het is daarom ook geen 100% een-op-een-vergelijking, maar mijn microfoonkabel splitsen naar 5 preamps tegelijk, was even geen optie... :)

Alles is opgenomen op 24 bit 44.1 KHz.

Microfoon: Røde NT2.

Alle extra's van de preamps, zoals compressie, de-esser, EQ, zijn allemaal uitgeschakeld. Het gaat puur om de klank van de voorversterkers. Het signaal gaat na de preamp rechtstreeks naar mijn Fireface 800 (dus wel de AD-conversie van de RME).

Hier staan de 24 bit wav-files van de vergelijkende test!

----------

CONCLUSIE

Mocht je nog niet geluisterd hebben, ga dit dan eerst doen voordat je deze conclusie leest, anders kun je misschien bevooroordeeld raken door mijn bevindingen.

  1. Manley Voxbox
    Zeer aangenaam om naar te luisteren. Heel open, direct en eerlijk. Kleurt enigszins in het midlaag (buissaturatie). Mooi helder hoog. Er lijkt constant een "randje" te ontstaan op ieders stemgeluid. Dat randje is wel zeer aangenaam.
  2. Focusrite Red 7
    Vrij agressieve directe sound. Lijkt behoorlijk wat geboost in het midhoog. Fijn voor bijvoorbeeld trompetten op te nemen, voor vocalen wat aan de agressieve kant.
  3. Warm Audio WA12
    Fantastische preamp voor het geld (440 euro). Net als de Manley heeft hij het aangename randje in het hoog, klinkt ook zeer open en helder. Fijne dynamiek. Weinig ruis. Mist alleen wat body in het laagmid / laag, hetgeen de Manley wel heeft.
  4. RME Fireface 800
    Behoorlijk muffe, weinig dynamische sound. Lijkt alsof er een deken over je microfoon is gelegd. De vocalen blijven ergens "bij je speakers" hangen en komen niet "naar je toe". Beetje vage omschrijving, maar je snapt vast wel wat ik bedoel... :)
  5. ART Tube MP Studio
    Best aangenaam in het laag. Door de buis wordt het laag goed verzadigd. Het hoog blijft helaas een beetje achter. Niet erg open en helder, meer geschikt als effect (bijvoorbeeld op basgitaar), dan als serieuze preamp. Een leuk, extreem goedkoop (31 euro) voorversterkertje.

----------

EINDCONCLUSIE

De Manley Voxbox is mijn persoonlijke favoriet, maar is gelijk ook de duurste in de reeks. De compressie (niet meegenomen in deze test) en de de-esser klinken ook verassend muzikaal en zijn zeer goed inzetbaar!

De Focusrite Red 7 vond ik persoonlijk erg tegenvallen. Dit is toch best een dure preamp, maar klonk redelijk vervelend in het midhoog. Vermoeiend om naar te luisteren.

De Warm Audio WA12 is wat mij betreft de winnaar in deze test. Qua prijs-kwaliteitverhouding kom je in deze prijsklasse geen betere voorversterker tegen!
Fijne open klank en breed inzetbaar.

De preamps van de RME Fireface 800 vallen vies tegen en ik baal er stiekem van dat ik daar de afgelopen jaren alles mee heb opgenomen!

De ART Tube MP Studio valt zeker niet tegen voor die paar centen. Grappig apparaatje, leuk om eens mee te klooien en hem over de zeik te helpen, maar niet inzetbaar als serieuze microfoonvoorversterker.

----------

Ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen!
 
Als ik heel snel zou moeten kiezen wordt het de Audio WA12.
 
de manley is niet mijn favoriet, het klinkt alsof er een dynamische microfoon is gebruikt. stevig laag met een scherp randje. De WA12 vind ik hier fijner!
de ART klinkt dun, scherp en irritant, en de RME, tsja... saai, doods. afstandelijk, dat soort dingen.

de RME UFX schijnt wel beter te zijn wat preamps betreft. en ik moet zeggen, voor akoestische zaken ben ik er zeker tevreden over!
 
Het is een beetje appelen met peren vergelijken.
3 tube preamps tegenover 2 zonder tubes.
Persoonlijk ben ik voor een cleane sound.
Opwarmen met wat dan ook kan je achteraf nog altijd maar het overtollige eruit halen op bepaalde frequenties is vaak lastiger.

Cheers,
Exo. :mega:
 
buizen of niet, dat maakt toch niets uit. het zijn allemaal verschillende ontwerpen.
de Manley is een echte buizenversterker met trafo's, de ART heeft een ondervoed buisje in het signaalpad dat verder niet veel doet.
er staat hier een volledig-buizen compressor en die is vreselijk clean, dus buizen of SS zou geen criterium moeten zijn.

als je een cleane sound wil dan is de microfoon ook erg belangrijk. voor echt clean is een klein membraam omni toch wel de bom ;)
 
Interesante test.

Als ik ze snel 1 op 1 luister over luidsprekeres zijn de verschillen erg minimaal al zeg ik het zelf. Zo minimaal, dat met een beetje EQ hetzelfde bereikt kan worden. :bekdicht:
Alleen de RME Fireface lijkt toch iets onpuurs te hebben in het hoog, maar ook dat is zeer minimaal of zit zelfs tussen m'n oren.
 
Back
Top