24bit16bit

Origineel geplaatst door Patat Met


Waarom dan 24bit en 192kHz PCM????
De antialiasing filters moeten wel faselineair in het doorlaatgebied zijn. En dat blijkt erg moeilijk te zijn. Als je meer bandbreedte gebruikt kan je hoger filteren en heb je minder last van fasevervorming in het hoorbare gebied.

Idd, hoe beter je ADC is hoe minder je iets hebt aan hogere samplerates. Heb je geen top converter zou ik toch voor een wat hogere samplerate gaan voor een goede opname.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Waarom dan 24bit en 192kHz PCM????
De antialiasing filters moeten wel faselineair in het doorlaatgebied zijn. En dat blijkt erg moeilijk te zijn. Als je meer bandbreedte gebruikt kan je hoger filteren en heb je minder last van fasevervorming in het hoorbare gebied. [/B]
Kan iemand dit nog even nader toelichten? :)
 
Origineel geplaatst door Ytse
Idd, hoe beter je ADC is hoe minder je iets hebt aan hogere samplerates. Heb je geen top converter zou ik toch voor een wat hogere samplerate gaan voor een goede opname.

Waar herken je een goede converter aan?
 
de prijs 8o)

edit: (goh. ik zie ook dat deze thread alweer een jaar oud is. ach ja!)
 
Hogere bitrates zie ik vooral als iets wat mij er toe in staat stelt om niet tegen het rood aan op te hoeven nemen en simpele dingen als normalizen zonder kwaliteitsverlies te kunnen doen.

Het verschil tussen 16 en 24 bit hoor ik niet.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Waarom dan 24bit en 192kHz PCM????
De antialiasing filters moeten wel faselineair in het doorlaatgebied zijn. En dat blijkt erg moeilijk te zijn. Als je meer bandbreedte gebruikt kan je hoger filteren en heb je minder last van fasevervorming in het hoorbare gebied.

Origineel geplaatst door Rauzi
Kan iemand dit nog even nader toelichten? :)

Dat verhaal geld alleen voor IIR filters. Deze worden al jaren en jaren niet meer in converters gebruikt.

Tegenwoordig worden FIR filters gebruikt en deze zijn helemaal faselineair.

Het is een van de onzinverhalen die de ronde doen over digitaal.
Meer is beter, je weet wel.
En ik was er helemaal voor gevallen.:o:
Leer van mijn fout.

De rest van m'n verhaaltje klopt gewoon.


:mega:
 
De samplefrequentie dient altijd 2 keer zoveel te zijn als de maximale frequentie in de op te nemen geluidsbron. Dit geldt voornamelijk dus voor klassieke instrumenten. Instrumenten die veel boventonen herbergen en kenmerkend zijn voor dat instrument. In theorie horen wij maar tot 20.000 hertz (ik zelfs tot 17.000 ben ik bang). Toch kan ons gehoor ook bovenfrequenties waarnemen. Dus zul je met 96 Khz nog realistischer de geluidsbron waarnemen tot 48 Khz.
Bij synthesizers zal dit hele verhaal niet echt van toepassing zijn aangezien de meeste DA converters al een 16 bit output hebben. Ook de meeste samples zjn 16 bit, dus dat verschil zul je echt niet horen.
Bewerken in 24 bit heeft als voordeel dat bijv. een E.Q. kleinere stapjes neemt. Is dus fijner af te stemmen en het kan maar zo zijn dat jij hem ook mooier vindt klinken.
 
Vertaling staat links er naast. Als je dat nog niet gezien had.

En deze uitleg is nog vrij basic hoor, maar wel compleet.
 
Origineel geplaatst door fuse
Vertaling staat links er naast. Als je dat nog niet gezien had.

En deze uitleg is nog vrij basic hoor, maar wel compleet.

Wat leven wij toch in een heerlijk land. Bij ons is alles veel simpeler. De vertaling gaat van 20 naar 1 pagina. Kijk dat is pas duidelijk

Hoeveel formules gebruiken jullie bij het opnemen of afmixen?:dj:
 
Origineel geplaatst door BoonDock
OK bedankt voor de input.

Dus het beste is 24bit, sample rate maakt dan niet zoveel uit.

Als je na de opname op je computertje nog met effecten aan de gang gaat maakt de samplerate zeker uit.

Lees dit draadje er maar eens op na.
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Nee, dat kunnen we niet.


Sorry, moest effe zeiken.

Het is wetenschappelijk bewezen dat wij mensen op de een of andere manier er toch wel gevoelig voor zijn en het zeker wel ergens (al is het maar onbewust) waarnemen.
Ik denk dat SACD en DVD-a hier ook goede voorbeelden van zijn. Die vinden we (mits goed gemixt) altijd beter klinken dan het red book equalivent...
 
Origineel geplaatst door Patat Met
Nee, dat kunnen we niet.


Sorry, moest effe zeiken.

Maar dus wel de karakteristiek waarnemen. Perceptie dus. Je zeikt niet goed genoeg en kent je theorie niet

Ultrasoon geluid, een simpele uitleg

Ultrasoon geluid is een geluidstrilling met een frequentie, grofweg tussen 20 kHz (20.000 Hz) en 150 kHz (150.000 Hz). Dergelijke hoge tonen zijn niet meer hoorbaar voor de mens. Bepaalde diersoorten kunnen wel tonen boven de 20 kHz 'horen', zoals b.v. vleermuizen, honden, insecten, vogels of dolfijnen. Ze gebruiken ultrasoon geluid om te communiceren of te navigeren.
Toch is het menselijk brein in staat ultrasoon geluid te detecteren en de informatie te verwerken, we noemen dit 'perceptie'. Er is nog veel onderzoek nodig om dit fenomeen tot in detail te beschrijven, maar de perceptie van ultrasoon geluid is inmiddels door een aantal wetenschappelijke studies aangetoond. Dat dit al heel lang bekend is, blijkt uit de aanwezigheid van ultrasoon registers in een aantal 'antieke' Duitse pijporgels. Deze kleine pijpjes 'hoor' je alleen maar als ze worden uitgeschakeld. Laat dit even op u inwerken.
Bij de perceptie van ultrasoon geluid is, door de hersenactiviteit te meten, zelfs aangetoond wanneer wij een geluid dat wij niet kunnen horen prettig of storend ervaren.
De perceptie van ultrasoon geluid kan op 2 manieren tot stand komen namelijk:
* Via de oren
* Buiten de oren om, d.m.v. penetratie door de huid en via beengeleiding
 
Vandaar dat dus een pijporgel realistischer zal klinken bij een bemonsteringsfrequentie van 96 Khz en zelfs hoger.
 
Alsof een heiden naar kerkmuziek luistert.

Maar dat hele perceptie verhaal is mooi voor voor al die marketing guppen.
1Mhz here we come!
En voor je het weet kun je tegen vleermuizen zeggen dat ze je auto niet onder moeten schijten. :o:
 
Hier is de Jip en Janneke uitleg.

Bij digitale techniek word het signaal op 2 manieren in stappen verdeeld.
1 samplefrequentie 44.1kHz voor cd. (ook wel klokfrequentie.)
2 bitdiepte 16 bit voor cd.

AD converter:
Elke keer dat de klok een puls geeft, meet de ad converter wat de amplitude van het signaal is.
Dat geeft hij weer in een aantal stappen. Dat aantal stappen is gewoon een getal.
Bij de volgende puls gebeurd hetzelfde. Zodat het hele signaal in getallen word uitgedrukt.
Die getallen rij is dus "analoog" aan het orginele signaal.

DA converter:
Elke keer dat de da converter een klok puls krijgt, leest hij de waarde van het getal.
Het reconstructie filter zet dat getal om in een pulse.
Elke keer dat er een klokpulse komt geeft het reconstructie filter een nieuwe pulse uit met nieuwe amplitude.
Deze pulsen worden bij elkaar opgeteld en voila het orginele signaal is terug.

Ik zal even opzoek gaan naar een plaatje, dat maakt alles in een keer duidelijk.
 
De keuze voor 16 bit en 44.1 Khz had toendertijd veel te maken met het formaat van de compactdisc. Sony en Philips hadden een groot aandeel in car hifi. Aangezien de auto al een bepaald sleufje had gereserveerd voor car hifi. Sony is 'schuldig' aan de opnameduur van 74 minuten: Sony-directeur Norio Ohga had aan het conservatorium in Berlijn gestudeerd en wilde dat de negende van Beethoven erop zou passen. De langst bekende uitvoering daarvan duurde 74 minuten.
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Het is wetenschappelijk bewezen dat wij mensen op de een of andere manier er toch wel gevoelig voor zijn en het zeker wel ergens (al is het maar onbewust) waarnemen.
Ik denk dat SACD en DVD-a hier ook goede voorbeelden van zijn. Die vinden we (mits goed gemixt) altijd beter klinken dan het red book equalivent...




Origineel geplaatst door Catalunya
Maar dus wel de karakteristiek waarnemen. Perceptie dus. Je zeikt niet goed genoeg en kent je theorie niet

Ultrasoon geluid, een simpele uitleg

Ultrasoon geluid is een geluidstrilling met een frequentie, grofweg tussen 20 kHz (20.000 Hz) en 150 kHz (150.000 Hz). Dergelijke hoge tonen zijn niet meer hoorbaar voor de mens. Bepaalde diersoorten kunnen wel tonen boven de 20 kHz 'horen', zoals b.v. vleermuizen, honden, insecten, vogels of dolfijnen. Ze gebruiken ultrasoon geluid om te communiceren of te navigeren.
Toch is het menselijk brein in staat ultrasoon geluid te detecteren en de informatie te verwerken, we noemen dit 'perceptie'. Er is nog veel onderzoek nodig om dit fenomeen tot in detail te beschrijven, maar de perceptie van ultrasoon geluid is inmiddels door een aantal wetenschappelijke studies aangetoond. Dat dit al heel lang bekend is, blijkt uit de aanwezigheid van ultrasoon registers in een aantal 'antieke' Duitse pijporgels. Deze kleine pijpjes 'hoor' je alleen maar als ze worden uitgeschakeld. Laat dit even op u inwerken.
Bij de perceptie van ultrasoon geluid is, door de hersenactiviteit te meten, zelfs aangetoond wanneer wij een geluid dat wij niet kunnen horen prettig of storend ervaren.
De perceptie van ultrasoon geluid kan op 2 manieren tot stand komen namelijk:
* Via de oren
* Buiten de oren om, d.m.v. penetratie door de huid en via beengeleiding



Bedoellen jullie dit onderzoek?

Het vreemde aan dit onderzoek is dat het effect alleen word waargenomen als mr. Oohashi aanwezig is. Zoek maar eens op google, alle onderzoeken die het "hypersonic effect" waarnemen zijn van dezelfde Oohashi.
En ik zal het maar niet over de 20 seconden vertraging hebben. Als ik iemand op z'n bek timmer dan duurt het toch ook geen 20 seconden voordat ie wat merkt. Was het maar zo!



Deze mensen hebben hetzelfde onderzoek gedaan en niet het "hypersonic" effect kunnen waarnemen. Leuk detail is dat er in de eerste test wel een persoon was die het "hypersonic" effect leek waar te nemen. Maar dat deze persoon dat niet meer in de tweede test kon doen. Dwz. ze had gewoon geluk met raden in de eerste test.

Hier is de link.
Perceptual Discrimination between Musical Sounds


Wetenschap vereist dat dingen door iedereen gedaan kunnen worden.


Door de niet lineaire vervorming van de lucht, kunnen onhoorbare frequenties samen een hoorbare frequentie produceren. Deze kan natuurlijk gewoon door microfoons worden opgepakt en door luidsprekers weer worden weer gegeven. Zie je orgel voorbeeld.


:doei:
 
Back
Top