Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Bericht door een moderator:
samengevoegd


Ach, beiden zijn in principe prima, als je het hebt over de processors van de laatste (dualcore) generatie.
Wel heeft *op dit moment* AMD iets voordeel (maar goed, dat kan over een half jaar weer anders liggen).
Met de AMD64 x2 (consumer), FX (voor overclockers) of Opteron (server) processors doe je geen slechte koop - betere performance, met name wat betreft geheugentoegang, en ze lopen iets *koeler* (de tijd dat AMD's warmer werden ligt achter ons). Koeler = stiller (als je het goed doet) dus best belangrijk voor audio pc's. :)

Voorheen had ik altijd de beste ervaringen met Intel chipsets, maar ik begrijp eigenlijk vanuit alle hoeken dat bijv. de nForce 4 en nForce 2200 chipsets het ook prima doen qua stabiliteit.
Kortom, mijn aanstaande wordt een AMD, naar het nu lijkt.
 
Na een tijdje te hebben nagedacht over een evt. kant-en-klaar machine, heb ik besloten toch maar te gaan voor een nieuwe zelfbouw-doos. M'n huidige machine kan ik kwijt voor een redelijk prijsje, dus nu kan ik de puntjes op de i gaan zetten wat betreft de nieuwe configuratie. Aan te schaffen: binnen 1 a 2 maanden.

Doelstelling: Rackmounted Audio PC voor studio doeleinden (niet-portable dus).
Hoge prestaties qua verwerkingssnelheid en doorvoer, maar ook: zeer stil.
Ik ben geen die-hard gamer op de PC, maar een spelletje moet wel kunnen.
Ook geen overclocker (meer), stabiliteit en rust is het aller belangrijkste.
Gadgets als neonlampjes of waterkoeling vind ik onbelangrijk.
Liefst koop ik zo veel mogelijk bij 1 leverancier, en misschien doe ik de assemblage niet eens zelf, ligt er een beetje aan.

Mijn shortlist:

Processor wordt AMD platform, socket 939, vermoedelijk 1x een Opteron 165.
Opteron's uit deze serie zijn min-of-meer gelijk aan een AMD64x2 4400+, tegen een lagere prijs.
Ik denk voorlopig aan 1 dualcore processor, multiprocessing is leuk echter niet nodig.

Moederboard wordt liefst een nForce 4 of nForce 2200 gebaseerde oplossing.
Ik denk over de Tyan Tomcat K8E-SLI.
Andere moederborden overweeg ik nog, evt. de MSI K8N.
Ben niet (meer) zo heel dol op Asus moederboards.

Geheugen 1 (wellicht 2) gigabyte DDR400 (conform de compatibility lijst van het moederboard).
Ik denk nog na over ECC geheugen.

Videokaart wordt vermoedelijk een nVidia PCI-E kaart in het geval van een nVidia chipset. (to be safe...)
Overigens is er net een Radeon 9700pro kaart bij mij geploft, dus ik ben even niet zo tevree over ATI.
Ik denk na over een passive-cooled kaart.
Kandidaten:
-Asus GeForce 6600 in 1 van de passieve uitvoeringen.
-Asus GeForce 7800 in de passieve uitvoering.

Audio is simpel... ik heb een MOTU 828mkII Firewire interface die prima voldoet.

Harde schijf wordt in ieder geval Western Digital SATA gevalletje.
Ofwel de opvolger van de Raptor van 150 Gb groot (WD1500AD), ofwel de Raptor-geinspireerde Caviar RE2 (WD400YR).
Ik ga vermoedelijk voor een RAID array (controller onboard) met 2 schijven, het precieze type ga ik nog bedenken (0,1,01). Geen RAID5. Ik heb nog een externe 160 Gb harde schijf voor backup-doeleinden.

Overige media moet ik nog even zien, da's niet zo cruciaal.
Ik denk een DVD dual-layer writer (nog te bepalen), een cardreadertje en (toch maar weer) een floppydrive (om floppies te kunnen schrijven voor sommige ouwe synthjes etc.)

Case wordt zoals gezegd een 19" rackmount van 4U hoog.
Ik twijfel nog over montage op rails... heb een serverrack staan, maar geen idee hoe dat werkt met rails.
Kandidaten:
-ProCase CE-C4B-F (kale kast zonder voeding of fans)
-Antec Studio Take4 (complete kast met voeding en fans, compleet afgestemd voor studiogebruik).

Ik zit vooral nog te piekeren over de Antec omdat deze een ATX12v voeding aan boord heeft, echter de Tyan Tomcat wenst een voeding van het EPS12v systeem (maar er staat wel bij: ATX12v support).
Wellicht maar eens mailen met de mensen van Tyan, die kunnen dat vast wel uitleggen.

Koeling is belangrijk, natuurlijk. Ik denk aan een Asetek VapoChill Micro (Silent), maar die is pittig groot. Zien of dat past.
In principe denk ik dat zo'n goeie CPU fan zou moeten voldoen, zeker als je de airflow van de CPU fan richt over de passief gekoelde videokaart. Als de airflow in de case (uitgaand van de Antec) afdoende is, verwacht ik genoeg te hebben aan de ingebouwde 120mm en 92mm case fans.

Display heb ik al, een HP 2335 widescreen LCD. Voldoet prima. Heb hiervoor wel een DVI koppeling nodig, want over analoge DSUB is 1920x1200 echt geen pretje.

Als iemand nog leuke tips heeft: die zijn welkom in deze thread! :)
Nog een half jaar wachten is trouwens voor mij geen optie, want dan kan je bezig blijven.
 
Laatst gewijzigd:
hallo allemaal :)

ik wil mijn pc in een nieuwe kast bouwen maar dit keer in een 19 inch rack model

het idee dat ik had is om het moederbord gebeuren in een kast te hebben
en de rest zoals dvd brander geluidskaart usb firewire midi etc weer in aparte
19inch rackjes te plaatsen

mijn vraag is of jullie wat modellen weten?

bestaan er rackjes met usb en/of firewire ? ( van midi weet ik dat het bestaat)

andere vraag gaat over moederborden want ik wil een andere de gene die ik nu heb loopt me te fucken

wat zijn goeie betaalbare moederborden van rond de 200,- euro?

de bedoeling is om hier nog minstens 2 a 3 jaar op door te draaien

kheb een amd athlon 3400+
1024mb dual channel
v9999 128mb videokaart
voor het geluid wilde ik binnenkort een digi 002 rack kopen

binnenkort komen ze langs om me pc weer te reparen en wilde dan proberen een deal met ze te maken voor een ander moederbord zodoende

alvast bedankt

peace
 
Origineel geplaatst door Hanz

Mijn shortlist:

Audio is simpel... ik heb een MOTU 828mkII Firewire interface die prima voldoet.
Die heb ik toevallig ook :D en ook toevallig een socket 939 :D en ook toevallig net een nieuwe pc.

Als je een firewire audiokaart hebt wil je dan niet het liefst een firewire poort direct op het moederbord? Ik heb daarom speciaal voor het ASUS A8V deluxe moederbord gekozen... Dan heb ik firewire op het moederbord zonder daartussen weer een PCI-kaart :) En het werkt als een trein.

Effe met mijn specs patsen:

moederbord: ASUS A8V deluxe
processor: AMD Athlon X2 4200
geheugen: 4x512mb
harde schijf: 2x200GB Maxtor
videokaart: Nvidia FX5200 (AGP) (best zwak ja, maarja hij kan wel 2 TFT's aan en daar gaat t alleen maar om :))
Cubase SX3 draait hierop.
 
Origineel geplaatst door champ
wat zijn goeie betaalbare moederborden van rond de 200,- euro?

de bedoeling is om hier nog minstens 2 a 3 jaar op door te draaien

kheb een amd athlon 3400+
1024mb dual channel
v9999 128mb videokaart
voor het geluid wilde ik binnenkort een digi 002 rack kopen
een AMD Athlon 3400+ is toch van socket 939? Je hebt waarschijnlijk nog wel een AGP videokaart.

Dan heb je nog een hoop keus hoor.

Dit is toevallig de goedkoopste bij pczaak.nl:
http://www.pczaak.nl/catalog/product_info.php?cPath=1_22_252&products_id=2726
 
Klopt Rauzi... de moederborden die ik op het oog heb hebben allemaal onboard Firewire.
Op dit moment ligt de moederbord keuze weer helemaal open...

Ik denk dat ik zowiezo een Socket939 moederboard wil met ATX12v voeding, nForce 4 x16 chipset (de laatste revisie van de nForce dus) en passieve koeling op de chipset (een must voor een stille PC... het zijn die kleine klerefannetjes die de meeste herrie maken).

De enige kandidaat die aan alle specs voldoet is de Asus A8N32-SLI Deluxe...
1131209435.jpg


De Tyan Tomcat K8E-SLI heeft wel passieve koeling, maar gebruikt helaas EPS12v ipv ATX12v (al schijn je een soort van verloopstukje te kunnen gebruiken). Verder heeft-ie de pro-versie van de nForce 4, de 2200. Heb je nog niet de optimale SLI oplossing, met zo'n omdraaikaartje erop. Is niet zo heel belangrijk in mijn geval, maar toch...

De MSI K8N Diamond Plus lijkt ook fijn (MSI kwam altijd prima uit de testen) maar heeft een actieve fan op de chipset, die behoorlijk geruchtig schijnt te zijn.

Dan is er ook nog de Gigabyte (maar die schijnt problemen te hebben met grotere koelers) en de DFI Lanparty serie (vooral voor overclockers naar ik lees, en allen uitgerust met een actieve chipsetkoeler).
 
Hanz, er zijn ook gewoon passieve koelers voor moederborden te koop. Die kun je dan vervangen met de vervelende stockfan die er standaard op zit.

Ik heb voor de noise reduction gekozen voor:
Zalman NB47-J Chipset Passive Northbrige (MoBo passieve koeler)
Zalman CNPS7000B-AlCu (supergrote stille fan voor de CPU)
Antec P180 (speciale kast... maar daar heb je niks aan want je neemt een rack :))

die twee Zalman's kostten me bij elkaar nog geen 30 euro.
 
vergeet je schijven niet te koelen , die dingen kunnen behoorlijk warm worden.
als er maar een beetje lucht over waait , dat is al genoeg:)
 
niemand die bekent is met 19inch modules

op internet vind ik niet wat ik zoek wie o wie helpt mij een stapje verder

Grtz
Champ
 
Origineel geplaatst door champ
niemand die bekent is met 19inch modules

op internet vind ik niet wat ik zoek wie o wie helpt mij een stapje verder

Grtz
Champ

bedoel je zoiets ??
 
nog bedankt voor die link :)

ander probleem

heb me pc voor de 4de keer laten repareren binnen 1 jaar (gelukkig heb ik zo'n aan huis service)

nog steeds werkt de pc niet goed en ik wordt er helemaal gek van

probleem:
zit zo dat wanneer ik mijn pc opstart ik niet verder kom dan het begin van de bios
del drukken of iets anders heeft geen zin want die opties kunnen pas later gebruikt worden zover gaat ie niet

moederbord is 2x vervangen,geheugen is vervangen en de harde schijf is vervangen en nog steeds zit ik met de problemen

IK WORDT NU ECHT GEK :(

wat is mijn probleem is het toch de voeding of heb ik gewoon een klote type moederbord MSI K8MM-ilsr

wie heeft er die gouwe tip ???

alvast bedankt
 
je kan proberen even je bios te ressetten , even de battery uit het moederbord halen , en er weer in doen .
is nog niet gezegd dat die het weer goed doet , er kan natuurlijk iets anders kapot gaan of niet goed zitten.
 
Origineel geplaatst door turtel
je kan proberen even je bios te ressetten , even de battery uit het moederbord halen , en er weer in doen .
is nog niet gezegd dat die het weer goed doet , er kan natuurlijk iets anders kapot gaan of niet goed zitten.

meeste borden hebben ook cmos reset dmv jumpertje .

enne champ heb je een complete pc gekocht of zelf de onderdelen samengesteld ?
 
heb een complete pc gekocht bij dixons vorig jaar

jumpertje verplaats en weer terug gezet en toen gebeurde het volgende

ik kwam iets verder kon in de bios komen heb de default setting weer aan gezet en opnieuw opgestart

nu blijft ie nog hangen voordat ie in windows komt pffff
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top