Analoog hype voorbij?

paol

Stamgast
Lid sinds
29 september 2002
Berichten
404
lijkt mij dat de vraag naar analoog spul nu langzaam minder wordt gezien het feit wat je hier ook op het forum ziet er best wel "geschopt" moet worden om die dingen kwijt te raken, bv een mks80 is niet mis, maar gaat er moeizaam uit, of heb ik het mis?
 
ik denk dat dat wel mee valt hoor. De meeste mensen zijn aan het oppotten voor de dure decembermaand ;).
En ik denk sowieso dat er niet echt sprake is/was van een hype?
 
Denk dat het de laatste tijd aan de populatie hier ligt, dat schoppen.
Mijn spullen raak ik sneller kwijt op MP en 2ehands dan hier. Vroegâh was dat juist andersom, helaas is de betrouwbaarheid qua afspraken ook sterk afgenomen.

Dit zijn idd ook niet echt de maanden om iets te verkopen, december in aantocht + een flinke dosis aan (GWL)afrekeningen, kijk er al naar uit ... ;)
 
enneh... hoezo hype?
bij hype denk ik aan opgeklopt en aangedikt, maar analoge spullen zijn gewoon echt lekker van zichzelf.
voor de liefhebber.

ik denk wel dat het aanbod groter wordt, misschien dat meer en meer mensen overstappen naar iets anders.
vroeger moest je echt zoeken naar een bepaalde bak, maar de laatste tijd komt er toch wel van alles voorbij.
 
Afgelopen tijd wel drie MKS80's voorbij zien komen. Dat is behoorlijk veel ja.
Maar SF is wat dat betreft behoorlijk gegroeid en er zijn er velen die hier alleen komen dingen te verkopen/kopen. Al helemaal als je bedenken dat bij een google het SF altijd wel in de top 5 zit mede dankzij de gearlists in de sigs.

Maar als je vanwege de dure donkere maanden gear weg moet doen dan lijkt me dan niet handig geregeld. En denk ook niet dat de mensen dit daarom doen. Eerder omdat ze uitgekeken zijn op het apparaat (god mag weten waarom).
 
Trouwens de leukste hype van het moment is de grote uitverkoop van de Virrii.
Heb je een ontzettende geile bak en wil je hem inruilen voor een gloednieuwe 'betere'.
Kost meer en reken maar op een partij bugs van hier tot tokio.
Daar durf ik best wel m'n hand uit het raam voor te steken.
 
Tja, kan niet zeggen dat ik problemen heb met de lekkere spullen die ik voorbij zie komen. Maar inderdaad: dure tijden, dus je wordt wat selectiever. Heeft niet zozeer met analoog of digitaal te maken, maar gewoon meer met hoe de wereldsituatie is op dit moment. Aan de andere kant: ik weet uit ervaring dat als spullen tegen een redelijke (non-hyped) prijs te koop staan, ze ook gauw genoeg weer weg zijn.

Wat ik niet begrijp aan de aanbodskant:
  • Dat mensen soms iets te koop zetten en eindeloos (soms dagelijks) omhoog blijven schoppen zonder een conclusie te trekken. Bijv. "misschien moet ik de prijs aanpassen" of iets dergelijks.
  • Dat sommige mensen aan de andere kant enorm diep zakken met prijs voor bep. spullen.
    Ik zelf zou nooit veel geld willen verliezen op gear. Verkoopt het niet, wacht dan desnoods even op betere tijden. Als het zo erg is dat je anders geen eten kunt kopen is er iets chronisch mis.
  • Dat je spullen te koop zet als er sprake is van enorme concurrentie in de markt.
    Je bent leip als je nu een Virus te koop zet, dat doen er al teveel. Gevolg: enorme prijsdalingen. Ik zou gewoon lekker even afwachten. Ander voorbeeld: kijk wat er gebeurde met de MicroModular toen de G2 werd aangekondigd! Enorme dumping... en een tijdje later is de prijs alweer gestabiliseerd naar 50-100 euro hoger.

Niet dat ik zelf zo'n enorme handelaar ben, maar verkopen en kopen blijft volgens mij toch een zaak van pragmatisch denken en handelen. Niet te veel haast hebben en goed om je heen kijken...
 
Of het analoog-revival era ten einde is, durf ik niet direct te zeggen.

Wat mij wel opvalt is, zoals Leo al heeft opgemerkt, dat je makkelijker relatief zeldzame dingen kan vinden.

En wat mij nog meer intrigeert, is dat sommige mensen opeens heel veel analoge dingen de deur uit doen (dit manifesteert zich ook bv. op http://www.oldschool-sound.com/). Ik hoor zowiezo van meer en meer mensen dat ze overwegen over te stappen naar software (o.m. het Legacy pakket van Korg is daar niet vreemd aan). De vraag is natuurlijk of dit "geïsoleerde" beslissingen zijn of er echt een wijziging aan het komen is ...
 
Origineel geplaatst door Hanz
Dat mensen soms iets te koop zetten en eindeloos (soms dagelijks) omhoog blijven schoppen zonder een conclusie te trekken. Bijv. "misschien moet ik de prijs aanpassen" of iets dergelijks

Zo ben ik ook wel.....maar ik ga niets voor een habbekrats wegdoen en dat komt ook omdat ''bepaalde'' mensen (welke ik Hyena's noem) denken alles voor een habbekrats te kunnen scoren en met de meest stomme ruilvoorstellen komen (vandaag nog iemand die zijn D20 wil ruilen tegen een 106 ja daaaaaggggggg :doei: )
Altijd kan er wel wat van de prijs af maar kom dan met een suggestie wat ook veel mensen niet doen..
Ach ja..het is nu eenmaal zo.

Het komt allemaal door die Software HET zou VERBODEN moeten worden !!!!
 
Ergens is de hype van de oude analoge synths wel voorbij. Ik denk dat de volgende zaken er wel mee te maken hebben:
- De eerste house-nummers maakte vooral gebruik van dat soort synths. De tijd is een beetje veranderd.
- Er zijn veel alternatieven op de markt gekomen, zowel software, maar belangrijker de VA.
- Oude spullen zijn relatief duur en hebben nogal wat beperkingen m.b.t. polyfonie en midi.
- Vanwege de leeftijd is de kans dat er iets stuk gaat nogal groot, minder mensen willen dat risico lopen.
- De kwaliteit van moderne synths is gewoon een stuk verbeterd de laatste jaren.

Het heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Voor mensen die houden van de klassieke apparatuur is het makkelijker en betaalbaarder om er aan te komen. Voor de mensen die het willen verkopen is dat wat minder.

Ook als ik hier op het forum kijk naar wat men 'cool' vindt en wat niet valt er (wat mij betreft) op te merken dat de VA's niet als kwaliteits synths werden beschouwd, maar de vintage spullen weer wel. Maar over zaken als de machine-drum en de nord Modular G2 is iedereen weer wel laaiend enthousiast. Dit geeft wel een kleine trend weer. (dit overigens zonder een waarde oordeel over welke synth dat ook te geven).
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Ergens is de hype van de oude analoge synths wel voorbij. Ik denk dat de volgende zaken er wel mee te maken hebben:
- De eerste house-nummers maakte vooral gebruik van dat soort synths. De tijd is een beetje veranderd.

Alleen house??
 
Alleen house is toch beetje vloeken nu hoor.....

terug naar geschiedenis les
 
Vroegah werd alles wat nu dance genoemd wordt house genoemt. ;)
 
Ik heb het gevoel dat het analoge synthesizer-tijdperk voor mij net begonnen is....maar volgens mijn vriendin loop ik sowieso 30 jaar achter :)
 
Aan alles komt een eind.............................;)
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Ergens is de hype van de oude analoge synths wel voorbij. Ik denk dat de volgende zaken er wel mee te maken hebben:
- De eerste house-nummers maakte vooral gebruik van dat soort synths. De tijd is een beetje veranderd.
- Er zijn veel alternatieven op de markt gekomen, zowel software, maar belangrijker de VA.
- Oude spullen zijn relatief duur en hebben nogal wat beperkingen m.b.t. polyfonie en midi.
- Vanwege de leeftijd is de kans dat er iets stuk gaat nogal groot, minder mensen willen dat risico lopen.
- De kwaliteit van moderne synths is gewoon een stuk verbeterd de laatste jaren.

Het heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Voor mensen die houden van de klassieke apparatuur is het makkelijker en betaalbaarder om er aan te komen. Voor de mensen die het willen verkopen is dat wat minder.
eds
Ook als ik hier op het forum kijk naar wat men 'cool' vindt en wat niet valt er (wat mij betreft) op te merken dat de VA's niet als kwaliteits synths werden beschouwd, maar de vintage spullen weer wel. Maar over zaken als de machine-drum en de nord Modular G2 is iedereen weer wel laaiend enthousiast. Dit geeft wel een kleine trend weer. (dit overigens zonder een waarde oordeel over welke synth dat ook te geven).

Helemaal mee eens. Qua mogelijkenheden...midi, controlers, polyfonie...kan een analoge bak never nooit tippen aan een moderne VA. Alleen de sound maakt het verschil. Zelf gebruik ik een Nord Lead 3 en ik mis mijn Juno 60 van vroeger dus echt niet... de voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen. Dat verschil zal alleen maar groter worden.

Moderne analoge synths (Moog Voyager, Alesis Andromeda) zijn er natuurlijk ook nog maar die zijn toch een stuk duurder een VA. De markt voor analoge synths wordt steeds kleiner en ik denk dat nieuwe ontwikkelingen in die richting minder zullen worden omdat het financiele risico voor de fabrikanten te groot wordt.
 
Elke hype gaat voorbij. Daar is het een hype voor. Maar ik weet niet of er sprake was van een analoge hype.

Voor mij is analoog nooit 'uit' of 'in' geweest. Het was en het is er. En je kunt er prachtige muziek mee maken.
 
Back
Top