Rackdilemma

Fred B.

Working class hero
Lid sinds
17 augustus 2022
Berichten
370
Locatie
Oss
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb, na maanden in een verbouwing gezeten eindelijk m'n thuisstudio / thuiswerkplek op orde. Alles is aangesloten, behalve twee oude racksamplers, die nu nog in een kast op zolder staan.

Het dilemma is het volgende: sinds ik een MPC One heb, heb ik ze niet meer aangeraakt. Echter, omdat ze zulke mooie karakterestieke sound hebben (Akai s950 en Ensonqi EPS16+) en ze relatief weinig ruimte innemen - het zijn geen Hammondorgels ofzo natuurlijk - wil ik ze ook niet wegdoen. Ik zie me ze in de toekomst nog wel eens gebruiken, dus prima.

Nu komt het dilemma. Toen ik ze nog wel gebruikte, stonden ze op bureauhoogte en kon ik er makkelijk bij. M'n huidige bureau wil ik echter zo leeg mogelijk houden, vooral omdat er zeker 18 tot 27 uur per werk zit te werken. Niet al teveel afleiding.

Ik ben dus al een tijdje aan het nadenken wat me praktisch lijkt en ik kom op 2 opties uit.

Optie 1: https://www.bax-shop.nl/studio-workstation/innox-wsa-06-bk-studio-siderack

Voordeel: is op dezelfde hoogte op m'n bureau en dezelfde kleur. Ziet er esthetisch dus mooi uit, maar ook ergononisch slim. Het deurtje onderin vind ik ook praktisch. 8HE aan rackgear is vooralsnog prima.

Nadeel: neemt relatief veel ruimte in, en vind het feit dat ik nu een lekker breed bureau heb erg prettig. Ook zal alles in de toekomst mogelijk naar een nog kleiner kamertje moeten en dan weet ik niet of dit nog praktisch gezien past.

Optie 2: https://www.thomann.de/nl/millenium_sr2012_studiorack.html

Voordeel: staat op wieltjes en kan ik qua hoogte precies onder het bureau rollen. Scheelt ruimte. En hoewel ik nu nog geen 12 HE nodig heb, kunnen een paar extra HE natuurlijk geen kwaad. Wie weet gooi ik in de toekomst nog een racksummingmixer erin ofzo.

Nadeel: het ding is 64 cm hoog. Dat scheelt een goeie 10 cm met optie 1 en dat lijkt me alleen al om ergonomische redenen minder prettig.

Wie hier heeft er een rack onder zijn bureau staan en wat is jullie praktijkervaring? Hoe lager iets gebouwd is, hoe minder snel je er naar grijpt lijkt mij...

Elke advies en input is dus van harte welkom, want zolang die 2 bakken in een kast op zolder staan gebeurd er sowieso niks mee.
 
De 2e link werkt niet maar heb het model kunnen vinden.

Ik heb een aantal (volle) racks staan ivm chronisch ruimtegebrek. Ik zou sowieso voor wat extre HE ruimte gaan, als het vol zit is het vol en af en toe kom je nog wel wat betaalbaar 19" spul tegen. Als de ruimte het toelaat zou ik aanraden om een kantelbaar rack te nemen (op wieltjes), dan moet het net wel onder je bureau passen. Anders zit je met het probleem dat m.n. de lagere units lastig bereikbaar zijn. Als het goed is doe je sowieso de meest gebruikte spullen bovenin het rack, maar dan nog moet je realiseren dat een 'bureau' rack lastig werken is. Een mens is lui (ik wel tenminste) en ga daardoor het spul ook minder gebruiken.

Voor de samplers zou je ook kunnen overwegen om een bureaurack te nemen die je snel op je bureau kunt zetten, eventueel met patchbay erbij zodat je alles supersnel kunt inprikken.
 
Ik had vroeger een totaal van 18u hoog op de linker zijde van mijn bureau staan. Dat was idd makkelijk want je kon meteen overal bij.
Afgelopen herfst heb ik ook verbouwd en kocht ik een mooie 20u THON rack. Maar eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik halvelings software heb moeten kopen om alle rack synths die er nu inzitten, van op mij computer te bedienen. Immers, de laagste synth staat zo ongeveer op 40 cm hoogte en daar kan je dus helemaal niet meer bij. En zelfs bij de rack die jij op het oog hebt zit je ergens rond 1 m maar blijft imo nog steeds te laag om behoorlijk bij je rack te kunnen. Althans, dat is mijn ervaring.
Als de ruimte het toelaat zou ik aanraden om een kantelbaar rack te nemen (op wieltjes), dan moet het net wel onder je bureau passen. Anders zit je met het probleem dat m.n. de lagere units lastig bereikbaar zijn. Als het goed is doe je sowieso de meest gebruikte spullen bovenin het rack, maar dan nog moet je realiseren dat een 'bureau' rack lastig werken is.
Dat dus. En dat is idd bij mij het geval.
 
Ik zie deze net van dezelfde fabrikant, dat ziet er ook wel uit als een mooie en praktische oplossing.

 
Thanx voor de input! Op het bureau is helaas echt geen optie...

@nomore bedoel je met kantelbaar zoiets: Wavebone Fin Rackmount Case ?

ja zoiets is al beter dan een volledig vertikaal rack omdat je het even net wat beter kunt zien. Ander voordeel is dat je onderin achterin ook nog extra 19" ruimte hebt voor ondiep 19" spul zoals power supply, of midi-patchbay die je verder niet hoeft te bedienen ofzo.

Maar ik bedoelde eigenlijk meer zo'n kantelbaar rack:

Of deze, is alsnog laag, maar je ziet het met een lichtje onder je bureau tenminste goed:
 
Ook niet onbelangrijk; waarvan sample je meestal? Van plaat, of je synths of van alles en nog wat? Het is ook wel fijn om bron en sampler bij elkaar in de buurt te hebben.

Ik gebruik mijn samplers meestal puur voor kleuring, dus iets samplen en dat dan direct weer de computer in en daar ermee verder.
Omdat ik best wat verschillende samplers heb wissel ik ze af.

Ik verwacht dat een mobiele setup voor jou handig is, dus zo'n rack op wieltjes waarbij de bovenste gekanteld is zoals die dap hierboven, zodat je er zitten goed zicht op hebt. Dat rack rij je zo weer weg, of demonteer je tijdelijk als de samplers weer even in de kast gaan overwinteren.

Of nog simpeler:
e-5000-ultra-rack-sampler-slika-110720681.jpg
 
Dat idee van @nomore spreekt me an sich wel aan, maar krijg ik hier helaas niet weggezet. Ook betwijfel ik of ik ooit zat HU aan apparatuur ga krijgen om dat ding vol te krijgen. Die bak op een keyboardstand ziet er dan wel weer oke uit... maar ik zoek iets permanenters. Die Innox had ik ook al zelf ook al gezien, maar die leek me te laag. Zo'n iets gekantelde hoek is wel een goed idee ja.

Die link van Kytary - wavebone wing - dat zou ook wel praktisch zijn denk ik. Zou het feit dat die bakken l verticaal hangen nog iets uitmaken? Ik gebruik m'n samplers hetzelfde als @MonoTron, puur om te kleuren en resample het dan en sla niks op floppy of usb op, dus dan is dit op wieltjes wel ideaal en die kan ik mooi grotendeels onder m'n bureau kwijt...
Wat lijken jullie de voor- en nadelen van dit model?
 
En als je nu eens een kantelbaar rackframe in je desk blad bouwt? Niet nodig houten blad er op. Nodig: blad er af en kantel van horizontale positie naar bruikbare hoekpositie.
 
Dat is echt een gaaf idee, maar ook praktisch gezien geen doen vrees ik.
 
Ik had ooit zo n skb flightcase met kantelbaar rack in. Ik had t bijna zelf gemaakt toen. Enige puntje dat ik zie is de diepte vd inits
 

Attachments

  • 20230220_220422.jpg
    20230220_220422.jpg
    113,9 KB · Bekeken: 88
Eigenlijk ook de meest simpele en handige oplossing! Samplers in een mooie afsluitbare case, die je indien nodig op een stand kan zetten en daarna weer uit het zicht kan opbergen.
Kabels aan de achterzijde gewoon aangesloten laten zitten, deksel erop en klaar is kees euh fred ;)
 
Iedereen bedankt voor het meedenken en met name @MonoTron die met het winnende antwoord kwam. :D

Nu nog even m'n K&M keyboardstand terugvorderen bij de buurvrouw...
 

Attachments

  • 20230301_191558.jpg
    20230301_191558.jpg
    139,4 KB · Bekeken: 91
Whahaha.... oh buurman, wat doet u nu?

:D sorry kon t niet laten, zal wel nostalgie zijn.
Citroen BX was wel een beetje dezelfde tijd als de S950 denk ik :D

Hahaha zowel Tatjana, de Citroen BX en de S950 zijn geboren ten tijde van 't voormalige Joegoslavie.
 
Back
Top