Is dit een oplossing voor mijn nearfields?

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Lid sinds
31 augustus 2004
Berichten
225
Locatie
Leiden
Afgelopen weekend heb ik mezelf een nieuw buro cadeau gedaan voor mijn computer, x-station, mengtafeltje en JP8080. Mijn setje staat in de woonkamer en het oude meubel was verre van praktisch (klein werkblad, maar veel planken). Nu is het veel ruimer opgezet en het oogt een stuk beter (lees: kabelgoot ;) ). Ik blij en mijn vriendin ook! :P

Nu had het oude meubel wel één voordeel, wat ik nu kwijt ben: dmv in hoogte instelbare plankjes hingen mijn nearfields precies op de goede hoogte.
Zoals je kan zien, staan ze nu verre van ideaal, te laag en direct op mijn buro. dus ik zoek een oplossing om die nearfield op een andere manier neer te zetten. Ik heb de volgende opties:
  1. Op een verhoging op het buro zetten. Klinkt simpel en goedkoop. Echter blijven ze wel op mijn buro staan en da's zonde van de ruimte. Daarbij zal ik zelf iets moeten maken wat niet resoneert en stevig genoeg is.
  2. Op een statief zetten. Duurste oplossing, maar wel erg makkelijk. Omdat ik dan ruimte moet vrijmaken aan de zijkanten zou ik nog wel eens tegen de eettafel kunnen belanden en daar is mijn meisje natuurlijk niet blij mee.
  3. Vanavond vond ik dit 3e alternatief. Vogel's heeft een speaker bevestigingssysteem waarbij je niet in je speakers hoeft te boren. Zie deze link. Deze kan ik mooi aan de muur schroeven en lijkt alleen maar voordelen te hebben: mijn buro resoneert niet mee, ik maak ruimte én mijn vriendin vindt het ook een mooie oplossing! Daarbij heb ik een hoekhuis en deze kant van de muur is vrij van klagende buren![/list=1]
    Nu is mijn vraag natuurlijk of dit echt zo mooi is als het lijkt. De set ziet er degelijk uit (metaal en tot 20 kg belastbaar, terwijl mijn KRK RP-5's 8 kg zijn) dus het lijkt mij dat er niet zo snel uit zullen vallen. Maar het gaat vooral om het geluid, gaat er bijvoorbeeld geen geluid verloren omdat 'ie aan een muur vastgeklonken zit? Misschien heeft iemand anders een soortgelijk probleem (gehad) en zou dit met mij willen delen?

    Bedankt! :)
 

Attachments

  • nieuw-buro.jpg
    nieuw-buro.jpg
    64 KB · Bekeken: 89
Nou ja, weet je wat het is met die dingen van Vogel's... je monitors komen verplicht niet verder dan een paar centimeter van de wand af te staan, waardoor je allerlei akoestische neven-effecten introduceert.
Dat is vooral zo als de baspoort van je monitors op de achterkant zit, trouwens.

Normaliter zet je je monitors juist een flink eind van de wanden af, om kleuring te voorkomen.
Afhankelijk van de maten van je kamer plaats je speakers zelfs tot op 1/3e van de kamer (zorgvuldig uitgemeten tot op de eigenfrequenties van de ruimte in kwestie).

Dit hele verhaal trouwens in tegenstelling tot huis-tuin-en-keuken speakers, die je lekker dicht aan de wand 'koppelt' zodat bijv. bassen en ontploffingen helemaal-geweldig-hoor-je-wel klinken. Als je daar van houdt, tenminste.

...meestal met dezelfde gedachte als de lui die hun subwoofer 12 dB te hard hebben staan, want je moet tenslotte wel horen waar je voor hebt betaald...

Daarbij: je moet voor die Vogel's echt grote lelijke gaten in je muur boren. Dus in 1 keer goed, en nooit meer veranderen, anders ziet het er niet uit... ;)

Verhogingen op je bureau, daar zou ik toch als eerste aan denken. Speakers hoeven niet ontzettend hoog, naar ik begrepen heb staan de tweeters ongeveer op gelijke hoogte als je oren. Zorg wel dat het zaakje netjes is ontkoppeld, anders resoneert heel je bureau mee met de luidsprekers, en da's slecht voor je geluid en ergerlijk als je op dat bureau leunt.
 
Je kunt ze ook op van die Auralex pads zetten, die kun je met een extra stuk foam wat erbij zit omhoog richten.
 
Mijn speakers (want monitors kan ik ze moeilijk noemen) staan op blokken gasbeton met daarop een stuk neopreen. Prima hoogte, niet te zwaar en resoneert niet. Het is niet de mooiste oplossing, maar je bent wel vrij om ze overal op je bureau te plaatsen.
 
Bedankt voor jullie reacties mensen! :okdan:

Tjah, met die Vogel's komen ze inderdaad dicht bij de muur, maar nu staan ze net zo ver. Daarbij zit mijn baspoort aan de voorkant, dus verslechtering van geluid verwacht ik dan weer niet. Enne, die paar gaatjes in de muur ga ik me niet druk om maken trouwens, hehe ;)

Ik zal kijken of ik het op een nette manier op kan lossen met verhogingen (er moet zeker nog een cm of 20 -25 onder) als dat beter voor het geluid is. Als dat niet lukt (of als het te veel werk is) ga ik toch voor die wandstandaard. Ik vind dat extra beetje ruimte op mijn buro wel aanlokkelijk. Als dit dan toch geen goede oplossing blijkt te zijn, dan eet ik mijn lavalamp op en laat ik de foto in dit topic zien. 8~
 
Laat die onschuldige lavalamp met rust, ja! :(
 
Back
Top