welke midikeyboard raden jullie mij aan ?

Willem51

Ingeburgerd
Lid sinds
19 april 2012
Berichten
93
Locatie
spijkcity
Hallo,
ik ben voornemens om via de computer new age muziek te gaan maken.

echter heb ik daar wel een midi keyboard voor nodig.

Welke raden jullie mij aan om aan te schaffen?

Niet al te duur.

Ik hoor graag van jullie.

met dank,

Willem
 
Welke software / synths/ plugins wil je gebruiken? Hoeveel toetsen wil je? Wil je ook controls als draaiknoppen/faders/pads of alleen toetsen? Kun je keyboard spelen (of wil je dit leren) of wil je alleen noten inkloppen? Vind je de kwaliteit van het klavier belangrijk of is het voldoende als het 'gewoon werkt'? Moet het aanslaggevoelig zijn? (Poly)Aftertouch? Is het formaat en gewicht nog belangrijk of maakt dat niet zoveel uit? Wat is je budget?

Met de vraag zoals je hem nu stelt krijg je 100 verschillende antwoorden omdat iedereen zijn eigen favoriet gaat noemen omdat niet duidelijk is wat je precies zoekt. Als je in de gelegenheid bent zou je ook eens wat uit kunnen proberen bij de muziekwinkel zodat je in elk geval een idee hebt hoe de keyboards aanvoelen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Welke software / synths/ plugins wil je gebruiken? Hoeveel toetsen wil je? Wil je ook controls als draaiknoppen/faders/pads of alleen toetsen? Kun je keyboard spelen (of wil je dit leren) of wil je alleen noten inkloppen? Moet het aanslaggevoelig zijn? (Poly)Aftertouch? Is het formaat en gewicht nog belangrijk of maakt dat niet zoveel uit? Wat is je budget?

Met de vraag zoals je hem nu stelt krijg je 100 verschillende antwoorden omdat iedereen zijn eigen favoriet gaat noemen omdat niet duidelijk is wat je precies zoekt. Als je in de gelegenheid bent zou je ook eens wat uit kunnen proberen bij de muziekwinkel zodat je in elk geval een idee hebt hoe de keyboards aanvoelen.
dat is duidelijk met dank...voor je advies.
 
Heb je misschien al wat op het oog? Je zou eens een shortlist kunnen maken met opties die je aanspreken en het hier voor de jury gooien.
 
euhmmm Novation 61 SL MK11 of de MK1
Heb je misschien al wat op het oog? Je zou eens een shortlist kunnen maken met opties die je aanspreken en het hier voor de jury gooien.
euhmmm Novation 61 SL MK11 of de MK1
Ik heb vrij recent Lunaris 2 aangeschaft en zou daar graag mee aan de slag willen gaan ben nog wel ontdekkend hierin maar heb alle tijd. dus een grotere toetsenboard qua keys zou welkom zijn maar dat is persoonlijk.
 
Ik heb vrij recent Lunaris 2 aangeschaft en zou daar graag mee aan de slag willen gaan ben nog wel ontdekkend hierin maar heb alle tijd. dus een grotere toetsenbord qua keys zou welkom zijn maar dat is persoonlijk.
 
euhmmm Novation 61 SL MK11 of de MK1
Dat zijn meer dan 10 jaar oude modellen, tweedehands hoeft niet bepaald een probleem te zijn maar zie bij reviews wel dat duurzaamheid van die apparaten niet te best is. In die zin kan je misschien beter een nieuw klavier halen met garantie.
Een keyboard wat niet accuraat reageert kan best demotiverend en frustrerend zijn.
 
Dat zijn meer dan 10 jaar oude modellen, tweedehands hoeft niet bepaald een probleem te zijn maar zie bij reviews wel dat duurzaamheid van die apparaten niet te best is. In die zin kan je misschien beter een nieuw klavier halen met garantie.
Een keyboard wat niet accuraat reageert kan best demotiverend en frustrerend zijn.
ja dat is ook weer waar daar had ik nog niet aangedacht
Dank voor je reactie.
 
Ik heb vrij recent Lunaris 2 aangeschaft en zou daar graag mee aan de slag willen gaan ben nog wel ontdekkend hierin maar heb alle tijd. dus een grotere toetsenboard qua keys zou welkom zijn maar dat is persoonlijk.
Ik las dat Lunaris 2 NKS ondersteunt dus ik zou als tip zeker eens kijken naar een Komplete Kontrol keyboard van Native Instruments. S49/S61 MK1 of 2
 
Niet al te duur.
De nieuwe Arturia Essential controllers zijn leuk en goedkoop (in wit of zwart). Inclusief Analog Lab software met heel veel presets. Je kunt zo aan de slag. 1 kabel naar je pc/laptop en gaan.

Uiteraard heb je in deze prijscategorie geen modellen met aftertouch, wat die zijn een stuk duurder. De nieuwe MK3 controllers zijn er met 49 toetsen, 61 of 88.

Voor 49 en 61 toetsen (tussen 180 en 230 euro via diverse winkels) zie: Arturia - KeyLab Essential mk3

Voor 88 toetsen (ongeveer 399 euro) zie: Arturia - KeyLab Essential 88 mk3
 
Ik heb twee SL's gehad en dat zijn prima keyboards over het algemeen, kijk of er eentje bij jou in de regio te koop staat dan kan je 'm even proberen.
Een merk als Nektar lees ik ook goede dingen over maar ik heb er geen ervaring mee, die hebben ook grote toetsen.
Zoek je een keyboard met alleen toetsen of ook met knoppen/faders of zo voor je controls, hoe meer je precies vertelt wat je wilt doen hoe beter het advies zal zijn.
 
In geval van NKS zijn de Komplete Kontrols leuk, goeie keyboards ook (in elk geval de Mk3). Maar uiteindelijk denk ik dat het elkaar niet heel veel ontloopt allemaal per segment. Als compact nog een rol speelt is de Roland A serie ook wel top; goedkoop en kleine footprint, fijn als die bijvoorbeeld voor je scherm moet staan. Maqr geen aftertouch en bijna geen extra controle.
 
Back
Top