PC - grote schoonmaak

In de jaren tachtig zat het minimale besturingssysteem in rom een laadtijd van een seconde Aplle][
In de jaren negentig ging het zoveel keer mis dat ik met de windowsschijven alles elke twee maanden opnieuw instaleerde.
Vanaf +/- 2010 nooit meer alles opnieuw hoeven installeren.
Wel grote schoonmaak alles er af en indien nodig opslaan. Nooit meer besturingsschijven hoeven herinstaleren.
De `lege` computer wordt onderhouden door Microsoft.
Zouden ze dat niet gedaan hebben dan zat meer dan de halve wereld zonder computer.
Solderen lijkt me meer je ding. :D
 
Jaren zeventig geen enkele computer.

1970s-UNIVAC.jpg
 
Vergeet ook iets eventuele user presets te backuppen. Zo stond dat elke plugin boer dat weer ergens anders weet te stallen.....iig op Windows.
 
In het verleden had ik VSTs op een aparte schijf, dit in geval van een crash, wat helaas ook gebeurde, op de drive waar de vsts op stonden :( (en ook de system SSD later). Ik denk wel dat de huidige generatie SSDs zo stabiel zijn dat crashes echt zeer zeldzaam zijn, performance is ook niet meer het issue. Dus voor backups kun je dan een automatische backup laten doen op een NAS (en/)of Cloud oplossing.

Voor VSTs maakt het eigenlijk ook niet uit, met de wijze hoe deze hun registratie doen moet je ze toch helemaal opnieuw installeren dus je kunt deze dan beter laten meenemen in de automatische backup. Of nog beter, periodiek een hele clone doen van je hele systemdrive.
 
Bedankt voor de tips allemaal!

Backupje gemaakt van de belangrijkste bestanden en verse install gedraaid.
(gelijk nieuw werkgeheugen erin geknald, ik zat op 16Gb, nu 64Gb... wellicht overkill, maar zag een passend setje voor weinig toen ik een harddisk voor mn PS5 aan het uitzoeken was en heb die er als impuls-aankoop bij gedaan).
De install iteindelijk zoals @metatron gedaan. Windows, ableton en VST's op C: (de 1TB schijf), en de projecten, libraries en game install folders op D: (de 2TB schijf).

Mooi klusje om al die VST's opnieuw te installeren met al die verschillende licence-verificatie methodes, dat was veruit het meeste werk.
maar ik had het gelukkig allemaal goed bijgehouden en ging dus allemaal toch nog vlot!
Nu nog even kijken wat de beste methode is om van de verse install een backup/herstelpunt te draaien, maar @T-CM11 noemde daar wat suggesties voor, dus zal die eens bekijken. thanks.
@stevaux ook bedankt voor de headsup wbt de presets. ik wist ze te vinden voor de synths waar ik zelf presets voor had gemaakt, en staan inmiddels ook alweer op de PC

Al met al probleemloze operatie :)
En het voelt wel lekker om weer 100% overzicht te hebben over waar/wat alles staat. was vooral kwa plugins en andere muziek software best een zootje geworden.
voelt weer helemaal nieuw :dubbel:
 
Back
Top