PC - grote schoonmaak

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.265
Locatie
velserbroek
volgend weekend m'n Windows PC weer eens helemaal opschonen. Doe ik graag eens in de 2-3 jaar.
Helemaal leeg en dan vanaf scratch weer schoon installeren. Een mooie kans ook om eens na te denken over handige folder structuren e.d.
Dat is nu meer dan ooit een grote bende door de muziek hobby met al die VST's die allemaal weer van een andere website komen... word mooi klusje.

Er zitten 2 harde schijven in (2x1TB m.2 schijven van samsung) en ik dacht er aan om als volgt te doen:

op schijf C:

* Windows
* Ableton
* andere mzueik software als Focusrite, SampleRobot, Korg Librarian, Elektron Transfer, dat soort applicaties
* Ableton user files (samples e.d.)
* VST2 en 3's

en op D: games, documenten en muziek (MP3's).

* Steam + install folder / Battle.net + install folder
* documenten (office, fotos, mp3's)

Voor VST's weet ik nog niet wat het handigste is.
Ik dacht sowieso ook op C: en dan allemaal indezelfde folder als dat kan (volgens mij ben ik eens een vST tegengekomen waar ik het install pad niet kon kiezen :s)

Hebben jullie nog handige organisatie tips?

Op zich heb ik met die 2 TB meer dan genoeg ruimte. zou alles makkelijk op 1 schijf kunnen pleuren
ik heb zelden veel games tegelijk geinstalleerd staan, en kwa muziek kom ik ook niet heel ver. Ableton + packs is veruit het meeste ruimte en komt niet aan 100Gb.
Mp3-tjes ook maar 60 Gb in totaal denk ik.
 
Hebben jullie nog handige organisatie tips?

Op zich heb ik met die 2 TB meer dan genoeg ruimte. zou alles makkelijk op 1 schijf kunnen pleuren
ik heb zelden veel games tegelijk geinstalleerd staan, en kwa muziek kom ik ook niet heel ver. Ableton + packs is veruit het meeste ruimte en komt niet aan 100Gb.
Mp3-tjes ook maar 60 Gb in totaal denk ik.
Hoe kleiner je systeemschijf (of partitie), hoe kleiner je system image is om the backuppen.
Je maakt toch backups he?
 
Hoe kleiner je systeemschijf (of partitie), hoe kleiner je system image is om the backuppen.
Je maakt toch backups he?
Nee maak geen backups van het complete systeem.Ik doe er geen belangrijke zaken op.

Werk e.d. doe ik op een andere pc die door een externe club word gebackuped.

Deze pc is voor games en muziek. Niks anders. Ik leeg geen seconde wakker als deze zou crashen en alles kwijt zou zijn.
Alleen de ableton projecten, daar maak ik wel backups van.

Ik zag ook net dat mn D- schijf 2tb was ipv 1TB dus wellich sowieso wel handig om de systeem schijf klein te houden. En de 2TB schijf ook te gebruiken voor ruimterovende dingen als installatie ableton packs, preset libraries en samples enzo.
 
Nee maak geen backups van het complete systeem.Ik doe er geen belangrijke zaken op.
Ik maak system backups om geen tijd te verliezen. Moest er iets mis gaan met de installatie (gelukkig nog niet gebeurd de laatste 10+ jaren), dan kan ik in een minimum van tijd weer verder alsof er nooit iets is gebeurt.
Mijn vrije tijd is belangrijk.
 
Ik maak system backups om geen tijd te verliezen. Moest er iets mis gaan met de installatie (gelukkig nog niet gebeurd de laatste 10+ jaren), dan kan ik in een minimum van tijd weer verder alsof er nooit iets is gebeurt.
Mijn vrije tijd is belangrijk.
ik wist niet eens dat dat een ding was :)
In alle jaren dat ik bezig ben ook nog nooit tegen dat soort narigheid aangelopen.
maar goed, op zich prima tip om een backupje te maken voor ik aan de slag ga... altijd fijn om achter de hand te hebben :okdan:
 
Mijn computer is een ongeorganiseerde teringbende en toch vind ik alles terug als het nodig is. Ik heb een paar dataputten die ik van computer naar computer overzet. Ik hou data en applicaties gescheiden, ook op fysieke schijven. Reinstalls doe ik alleen als ik overstap op een nieuwe computer. Dan ruim ik meestal ook mijn files eens een beetje op. Toen ik nog Windows gebruikte deed ik nog wel eens nieuwe installaties om de computer weer wat sneller te krijgen, maar bij Mac maakt dat niet echt iets uit, die lopen wat minder snel vol met ellende.
 
Zo doe ik het:
- Alles wat ik wil bewaren (documenten, foto's, muziek, samples etc. maar natuurlijk ook Cubase projects, templates, patches e.d.) op één aparte schijf bewaren, nooit op de systeemschijf (+ een exacte backup van deze schijf op een externe harde schijf... en i.v.m. brandrisico zou ik 'm eigenlijk ook nog online moeten bewaren)
- De systeemschijf bevat Windows en alle software
- Sample libraries en een paar games staan weer op een andere schijf (de snelste M.2 schijf) voor de beste prestaties

Zo kun je makkelijk, als het ooit nodig is, een schone installatie doen door de systeemschijf-partitie te wissen en Windows opnieuw daarop te installeren.
En alle software zal dan ook opnieuw moeten... dat is natuurlijk het meeste werk. En je moet naturlijk heel zeker zijn dat je niets belangrijks op de systeemschijf had staan.

Misschien wel de belangrijkste tip als je snel en overzichtelijk wil kunnen werken met bestanden en directories/mappen:
Gebruik Total Commander i.p.v. het rete-onhandige Windows Explorer
 
Ik heb alweer een paar jaar geleden een keer een backup van m'n C schijf gemaakt en toen ik 'm nodig had was er een fout bij Windows en kon het niet terug gezet worden, dus ik laat het nu maar zo en zie wel hoe lang het goed gaat.
Een ding is zeker, als het op een dag misgaat heb ik flink wat werk om alles weer op orde te krijgen.
 
Ik heb alweer een paar jaar geleden een keer een backup van m'n C schijf gemaakt en toen ik 'm nodig had was er een fout bij Windows en kon het niet terug gezet worden, dus ik laat het nu maar zo en zie wel hoe lang het goed gaat.
Een ding is zeker, als het op een dag misgaat heb ik flink wat werk om alles weer op orde te krijgen.
Ook wel weer spannend 😁
 
Ik heb alweer een paar jaar geleden een keer een backup van m'n C schijf gemaakt en toen ik 'm nodig had was er een fout bij Windows en kon het niet terug gezet worden, dus ik laat het nu maar zo en zie wel hoe lang het goed gaat.
Een ding is zeker, als het op een dag misgaat heb ik flink wat werk om alles weer op orde te krijgen.
Welk programma gebruikte je?
Macrium Reflect is wel goed. Acronis blijf ik nu weg van - dat is subscription software geworden.
 
Welk programma gebruikte je?
Macrium Reflect is wel goed. Acronis blijf ik nu weg van - dat is subscription software geworden.
Gewoon via windows zelf maar aan et einde van het proces meldde windows dat er een fout was en dus na een paar uur was alles voor niets.
Ik heb 't daarna wel 'ns met een programma gedaan (weet even niet meer welke) om een systeem kopie over te zetten voor iemand naar een andere harde schijf, het was freeware, dat ging met commands zoals in MS-DOS en dat werkte prima en een stuk sneller ook.
 
Tja, dat was dé slechtste manier om een image backup te maken. Live and learn ;)
Ja ik had die backup ooit gemaakt maar dat was eens maar nooit weer.
En eigenlijk ook wel logisch dat het niet goed werkt, ome Bill die ziet je natuurlijk het liefst de nieuwste versie van windows kopen. :D
 
Snap je heel goed, af en toe even je hele harde schijven leeg halen en alles opnieuw installeren. Geeft altijd een goed gevoel. Zelf zou ik Windows, Abelton en alle plugins op de C schijf zetten, samples en projecten op de D schijf. Zo had ik het altijd vroeger op mn PC. De rede dat ik het zo deed was om de processen te scheiden, maar heb het idee dat dit niet meer nodig is met de huidig harde schijven.
 
Ja ik had die backup ooit gemaakt maar dat was eens maar nooit weer.
En eigenlijk ook wel logisch dat het niet goed werkt, ome Bill die ziet je natuurlijk het liefst de nieuwste versie van windows kopen. :D
Ideaal gezien(m.i.) maakt de software automatisch elke week een differential/incremental backup van je systeem (os/programma's/settings) zodat je PC terug naar een compleet werkende staat terug gezet wordt. En dit kost je dan een half uurtje (wachten) ofzo ipv vele dagen of weken (actief alles herinstalleren/configureren).

Ik gebruik al een heel tijdje de WD versie van Acronis True Image - maar die had beperkingen: enkel full backup, en om een of andere reden werkt die niet meer automatisch.
Ik denk dat ik eens ga overstappen naar deze:
(lijkt me DRM-free; grote plus in mijn ogen)
 
Ideaal gezien(m.i.) maakt de software automatisch elke week een differential/incremental backup van je systeem (os/programma's/settings) zodat je PC terug naar een compleet werkende staat terug gezet wordt. En dit kost je dan een half uurtje (wachten) ofzo ipv vele dagen of weken (actief alles herinstalleren/configureren).
Ja, dat gaat ook automatisch en dan kan je even terug op de kalender maar het is anders als je harde schijf het opgeeft natuurlijk.
Als je dan een systeemkopie hebt liggen is het zo gepiept, even formatteren en partitioneren en hoppekee.
 
In de jaren tachtig zat het minimale besturingssysteem in rom een laadtijd van een seconde Aplle][
In de jaren negentig ging het zoveel keer mis dat ik met de windowsschijven alles elke twee maanden opnieuw instaleerde.
Vanaf +/- 2010 nooit meer alles opnieuw hoeven installeren.
Wel grote schoonmaak alles er af en indien nodig opslaan. Nooit meer besturingsschijven hoeven herinstaleren.
De `lege` computer wordt onderhouden door Microsoft.
Zouden ze dat niet gedaan hebben dan zat meer dan de halve wereld zonder computer.
 
Back
Top