Voorbereidingen voor nieuwe studio pc, een aantal vragen

CosmicDreamer

Sonic Passionado
Hello,

Ik wil volgend jaar eens de hakbijl er in zetten en wat geld uitgeven voor een goede studio pc.

De problemen die ik nu begin te ondervinden zijn de volgende:

- Mijn 500 gb hdd staat helemaal vol met sample libraries en cubase projecten, en mijn systeem schijf met allerhande plugins en cubase versies.

- Daardoor begin ik na 5 jaar weer problemen te krijgen met die pc die ik in 2010 gekocht heb en omdat ik veel sample libraries en effecten en allerhande waves dynamics zooi gebruikt op ieder kanaal, begint dat pctje het naarstig te begeven onder de stress, zowat elk nummer dat ik maak begint meer tekenen van cpu spikes te vertonen.

- Ook kan ik met mijn huidige geluidskaart heel moeizaam streamen op het ineternet. Ik zou dit graag beginnen doen terwijl ik de final touches aan een nummer breng. Kwestie van wat exposure op twitch te maken. Het probleem is dat die RME geluidskaart geen loopback heeft en geen deftig "windows stereomix", wat toch nodig is voor het streamen.

Mijn PC raakt dus vol, en ik wil niet alles moeten herinstalleren, ik heb ontieglijk veel licenses en plugins en een goed werkende cubase. Als ik dus een nieuwe pc wil dan moet dat weer allemaal geinstalleerd worden.

Tenzij dat ik een mogelijkheid vind om een image te maken van mijn sample HDD en mijn systeem HDD en deze gewoon overzet naar de nieuwe schijven. Dus mijn vraag is of dit op een handige manier mogelijk is ?

En als we bezig zijn, welke geluidskaart wordt tegenwoordig aangerande, hebben die nieuwe RME kaarten een degelijke windows stereomix zodat je kan streamen ? Het enige wat ik moet hebben is een adat in/out voor mijn behringer ada8000. Ik heb dus geen 96 kanalen kaart nodig, eigenlijk was die vorige al een beetje overkill. Ze hebben nu wel wat kleinere modellen denk ik.

Of ik kan voor extern gaan. Met de komst van usb3, kan ik er op vertrouwen dat ik misschien daarvoor ga zonder veel streaming/crackle/glitches/latency problemen ?

Zijn er nu ergens pc bouwers die speciaal DAW's maken die niet in de states zitten zoals vision daw ? Als ik wat dichterbij kan kopen zou dat toch veel practischer zijn.

Het is veel waar ik aan moet denken. Ik heb bv voor backup gedacht aan zo'n seagate personal cloud, maar het probleem daar is dat dit meer consumer gericht is om "muziek en fotos en documenten" op te zetten, maar zou je daar makkelijk een image van een hdd op kunnen plaatsen die vanop afstand je systeem kan herinstalleren op een "destination" pc ?

Het zijn veel vragen, maar ik heb ook veel voorbereiding nodig daarvoor.

imac_2013_side.jpg

Een harde schijf is simpel te upgraden, in principe geen herinstallatie van besturingssysteem of software nodig.

Cpu performance kun je na zo'n lange tijd doorgaans weinig meer aan doen. Cpu sockets e.d. veranderen nu eenmaal en je cpu upgraden heeft doorgaans niet heel veel zin.

Er zijn voldoende soft drivers die je een stereo mix geven van welke mix dan ook, dat hoeft je audio interface niet perse te ondersteunen.

USB3 als systeem schijf zou ik nooit doen. Je wilt sowieso een SSD gaan inzetten en SATA3 is al sneller dan USB 3.0, laat staan M2 wat nog veel sneller is. USB 3.0 is op opslag gebied leuk voor snelle backups e.d. maar verder weinig interessant.

Er zijn bedrijven die DAW pc's maken. 2 voorbeelden:
1. www.i4-muzique.nl (Eindhoven)
2. www.soundsupplies.nl/ (Rotterdam)

Maar er zijn er nog wel meer. En volgens mij verkopen shops als Bax en Thomann ook gewoon DAW machines.

Bedankt voor de info van de daw's.

Maar een upgrade van de hele pc (dus naar een nieuw moaderbord/geheugen/cpu, zou toch na 5 jaar een grote verbetering moeten geven niet ?

Als ik zo'n nieuwe daw koop, zou ik toch graag mijn hdd image volledig kunnen overzetten zodat die startklaar is, met registry settings enzo.

Bij SSD heb je het probleem dat 500gb drives vrij prijzig zijn en zeker als je er zo 2 wil.

Dan hoop ik dat het ergens mogelijk is mijn oude op de nieuwe PC aan te sluiten en imaging software te gebruiken om de overzetting te regelen.

Ik kan me wel uit de slag trekken met die dingen, maar de reden dat ik al die info vraag is dat ik met al die shit die ik heb geinstalleerd toch wat achterdochtig ben en ik op voorhand de juiste dingen wil kunnen regelen, en de juiste software kiezen, hopelijk is dat acronis true image iets wat ik kan gebruiken om alles intact over te zetten.

Ik ga al werk genoeg hebben met al die licenses terug te her-activeren. Maar een betere pc betekent ook dat ik meer headroom kan hebben voor die streaming activiteiten.

En met USB3 bedoelde ik niet een HDD, maar een extern audio aparaat.

Uiteraard geeft een upgrade een grote boost, maar jij gaf aan dat je liever niet alles opnieuw wilde installeren. :)

De prijzen van SSD liggen inderdaad hoger maar je kunt natuurlijk een wat kleinere SSD (zeg 200GB) inzetten voor je systeem en er een 2TB conventionele harde schijf bij kopen voor je sample libraries en dergelijke. Geloof me, een SSD gaat je pc een grotere performance boost geven dan een processor upgrade. SSD is de grootste stap in performance de afgelopen jaren. De traditionele harde schijf hield de snelheid van pc's echt tegen.

Hoop maar niet teveel op overzetten. Een image kan, maar dan blijf je dus wel op dezelfde windows versie en ik weet niet of je dat wilt. Verder is eens in de zoveel tijd schoon beginnen (zeker met windows) geen slecht idee.

USb 2.0 vs 3.0 gaat je voor een 8 IO audio interface niet veel verschil opleveren. Voor streaming heb je echt niet veel nodig en zoals ik al zei, je hoeft in principe alleen maar een virtuele audio driver te installeren en wat routing te doen voor streaming.

Je zult altijd werk hebben met een nieuwe pc. Hoeveel dat is hangt grotendeels af van de manier waarop je te werk kiest te gaan.

Uiteraard besef ik dat ik niet "geen" werk ga hebben met een overzetting,

Maar ik krijg nu met 25 tracks en wat wave plugins al die cpu spikes, zou dat alleen met een overzetten naar ssd schijven opgelost zijn ? Dat zou natuurlijk leuk zijn.

Ik wil wel de moeite doen maar dan wil ik ook het meeste er uit halen, dus ook een nieuwe pc. Het probleem stelt zich dan weer dat ik al gehoord heb dat intel met een nieuwe nog snellere data opslag bezig is dan ssd. En dan kan ik daarop weer wachten.

Maar ik ga het zeker allemaal eens blijven opvolgen en zien wat ik kan doen. IK informeer nu al, maar ik ga er misschien pas eind volgend jaar de moed en het geld voor vinden :P

Een SSD alleen gaat je cpu spikes niet oplossen (indien ze simpelweg veroorzaakt worden door cpu verbruik van plugins etc.). Een SSD gaat wel je hele pc ervaring veel sneller doen aanvoelen.

Op het moment dat je een volledig nieuwe machine samenstelt heb je natuurlijk wel de luxe dat je diut parallel aan je huidige machine kunt doen en dus pas hoeft te switchen als je het helemaal perfect hebt.

Aangezien je veel met samples werkt zou je geheugen ook de bottleneck kunnen zijn. Misschien ook handig onder "taakbeheer" te monitoren hoe het geheugen- en CPU gebruik is op het moment dat de spikes optreden.

Bedoel je met loopback de audio van windows op kunnen nemen? Daar zijn ook wel stukjes software voor dacht ik.
Zelf gebruik ik een kaart van EMU die dit standaard kan, tenminste de Patchmix software waar je alles kunt routen laat het toe dit aan een ASIO send toe te wijzen. De 1212M van EMU kan dit bv ook en heeft ook een adat aansluiting.

Edit: Misschien is er tussentijds (zonder dat je het weet) een instelling in je bios gewijzigd? Als de bus frequentie van het geheugen is afgewaardeerd heeft dit negatief effect op de CPU prestaties.

Laatst gewijzigd:
Ik wil toch ook wel even antwoorden aan @von naphoven, "go mac" allemaal goed en wel, maar ik wil niet weten hoeveel plugins licenser er plots niet meer gaan werken, of plugins die niet voor mac geschreven zijn.

Tegenwoordig kan je toch echt niet meer zeggen dat pc ondergeschikt is. Ik heb zelden nog crashes en vieze dingen die 10 jaar geleden wel gebeurden op pc.

Ik wil toch ook wel even antwoorden aan @von naphoven, "go mac" allemaal goed en wel, maar ik wil niet weten hoeveel plugins licenser er plots niet meer gaan werken, of plugins die niet voor mac geschreven zijn.

Tegenwoordig kan je toch echt niet meer zeggen dat pc ondergeschikt is. Ik heb zelden nog crashes en vieze dingen die 10 jaar geleden wel gebeurden op pc.
Ga er gewoon niet op in. Het is zoals getuigen van Jehova.

...Tegenwoordig kan je toch echt niet meer zeggen dat pc ondergeschikt is. Ik heb zelden nog crashes en vieze dingen die 10 jaar geleden wel gebeurden op pc.
Ik zou toch maar uitkijken mocht je je PC upgraden naar de laatste windows-versie hoor.
Ikzelf heb besloten om, indien nodig, van XP naar een ander OS te gaan... wss op mac maar zeker geen MS meer, dan nog eerder Linux !

Back