Ableton Live 12

Misschien gebruik je dit al, of ben je ervan op de hoogte; maar ik meld het nog even voor de volledigheid:

Ableton kent ook veel toetsenbord-shortcuts die een windowtje open/en dicht klappen.

bijvoorbeeld:

CTRL+ALT+B om de browser te verbergen of te laten zien, of CTRL+ALT+S om de sends te verbergen of te laten zien.
Zon beetje elk element in ableton kent zn eigen short cut om even snel open of dicht te klappen. in hoofdstuk 36 van de manual (van live 11) staan ze op een rijtje.
Kan handig zijn om je scherm leeg te houden en alleen ff snel iets te voorschijn te toveren als je het nodig hebt... moet je het alleen wel ff aanleren :)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze 'view' shortcuts zelf niet vaak gebruik, maar dan weet je dat het bestaat :)
Dat is dus een top tip inderdaad, als je dit eenmaal in je vingers hebt dan pas je het scherm zo aan voor het doeleinde dat je er op dat moment mee wil bereiken.

Voor arrangement view bij het maken van je arrangement kun je hem dan minimaal instellen en alle overbodige dingen die je op dat moment niet van belang vindt weghalen. Bij mij ziet het er dan zo uit en heb je aan 1 scherm meer dan voldoende voor dit doel.

abletonviewarr.JPG




en zelfs in de mixer kun je elk elementje gewoon naar smaak hiden of showen zodat je nog meer schermruimte krijgt, praktisch alles kun je wel aan of uitzetten. Zie de mixer view hieronder waarin ik de routing info verberg

abletonsmall.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog maar heel even kunnen spelen, maar op het eerste gezicht vind ik het er allemaal een stuk frisser uitzien en lijken er veel kleine verbeteringen te zijn. Hopelijk heb ik vanavond even tijd om met een 'what's new' guide alle nieuwe dingen langs te lopen.
 
Dus ik moet upgraden omdat er mensen zijn die het wel fijn vinden?
en een hoop geld neerleggen voor wat nieuwe snufjes die ik niet nodig heb?
Je geeft het precies goed aan vind ik, jij hebt het niet nodig, dan zou ik ook absoluut niet upgraden, daar is die update prijs veel te hoog voor als je die nieuwe dingen niet gebruikt.
In jouw geval zou ik het ook niet doen.

Voor mij zitten er zoveel quality of life verbeteringen in dat het voor mij wel de upgrade prijs waard is, zeker omdat ik ableton continu gebruik bij vrijwel alles wat ik in de studio doe, die nieuwe devices zoals roar en meld zijn leuk maar ga ik zelf niet gebruiken.

Maar niemand verplicht je om te upgraden en op basis van je opmerking denk ik dat je de juiste beslissing maakt om niet te upgraden, ableton 11 is prima, je tracks worden niet beter kwa sound in ableton 12 dus goede keuze om dan niet te upgraden!
 
Dat denk ik dus serieus. Die mixer in arrangement view is voor mij niet werkbaar op mijn huidige monitor denk ik.
Het is de key feature van v12 dus upgraden heeft voor mij denk ik niet zo veel zin.

En grotere monitor.. ik vind de huidige die ik heb al best wel groot. Nou ja, breed

Same here, 29 inch ultra wide. Dat vind ik al flink. Maar ik ga nu echt kijken naar een nog veel grotere.
 
En ook de mogelijkheid om device en note view tegelijk te laten zien in 12 vind ik nu een ernstig gebrek in 11.
Ja die toevoeging is wel erg handig!
 
die nieuwe devices zoals roar en meld zijn leuk maar ga ik zelf niet gebruiken.
De UI QOL veranderingen, een native CC-control device, de flexibele browser-filter opties alleen al zijn voor mij al de moeite.


Maar ik vond Meld wel een leuk speelgoedje, en denk dat ik die best af en toe zal gebruiken omdat ie heel snel tot lekker resultaat komt (in combinatie met ableton modulators zoals de LFO of envelop follower).

Roar is best wel heel erg goed naar mijn smaak. leuke distortion om te gebruiken voor extremere distortion effecten.
Ik was tot nu toe niet zo heel enthousiast over de ableton distortions voor dit soort gare / experimentele toepassing en gebruik daarvoor vaker Trash2 (extreem) of decapitator (subtiel) of chipcrusher (bitcrushing- en retro-DAC achtige effecten) voor de ruwe effecten.
(offtopic: ik ben onwijs fan van chipcrusher aan t worden... laatste tijd veel mee aan t spelen)

Maar als Push 3-SA eigenaar: als Roar straks ook push in stand alone mode werkt (ik reken daar stiekum op maar weet het eigenlijk niet zeker), dan heb ik eindelijk ook toegang tot een geweldige disitortie in SA-mode.
(chipcrusher is onvervangbaar ben ik bang :D)
En met granulator III wellicht ook tot een portable granulaire synth, wat me ook leuk lijkt (want in II kun je geen samples laden op de push in SA om een of andere reden). Maar, net als met roar, weet ik niet of granulator een beetje bruikbaar is/word in SA-mode, en die heb ik tijdens de beta eigenlijk nog helemaal niet aangeraakt dus weenie...dat is vooralsnog allemaal hoop, en dus niet de voornaamste reden dat ik upgrade naar 12.
 
Dat zwart is wel erg donker, kun je dat aanpassen? En is het niet te crowded die mixer in arrangement view? Er blijft dan wel erg weinig ruimte over voor de sporen zelf. Zeker als je veel sporen hebt. Kun je dat ook uitschakelen/wegklikken?

Ja, rechts onderin zit een hamburgermenuutje met opties. als je hierop klikt gaat ie weg of verschijnt ie.
 
Holy sh*t! Nee, dan komen de monitors ongeveer naast mijn oren terecht :) 34 inch zal toch wel voldoen?

Denk het niet. Die heb ik nu. Is wel breed genoeg maar niet hoog genoeg voor arrangement view met mixer.
Tenzij je minifaders leuk vind en geen send/returs, input enz. Ik gebruik dat namelijk veel.
 
ik vind t wel een lekkere upgrade hoor. vrijheid in wat je ziet is lekker, die midi editting shizzl lagge ook
 
Ahem, even nieuwsgierig hoe zo'n inmiddels vereist lijkend megabeeldscherm combineert met 'Live' ?! 8o)
(als in: controller & niet al te grote laptop, voor buiten de deur)
 
Laatst gewijzigd:
We've been listening to your feedback and have been working on improvements for the Plug-Ins label that will come with the Live 12.0.5 Beta. Soon you will have the ability to:

  • Group the plug-in list by Vendor "folders"
  • Filter VST2 plug-ins by Vendor
 
Normalize functie is ook top !
Top! die had ik nog niet gezien, werkt echt goed inderdaad, superhandig. Die nieuwe arpeggiator transform mode die melodieen maakt op basis van je akkoorden is ook enorm indrukwekkend, binnen no time heb je de meest geweldige melodieen eruit. Vooral de arpeggiator pinky up mode met een distance van +7 werkt echt goed voor het maken van mooie melodieen. Andere enorm vette feature in die midi clips is timewarp, je selecteert de noten en je kunt de time tussen die noten warpen in realtime. Echt heel gaaf! Zit in dat zelfde menu als die arpeggiator in de clip.

Hoe meer ik er mee bezig ben hoe meer gave dingen ik tegenkom. Leuke ontdekkingstocht :)

Nu alleen mijn autowarp weer aan de praat krijgen, op de 1 of andere manier zijn mijn loops niet meer automatisch gewarped, ook al staat het goed in de preferences dat gaat nog niet goed hier. Zal wel iets zijn wat ik nog over het hoofd zie. Morgen maar eens in verdiepen.

In deze video zitten ook wel de nodige leuke nieuwe tips:
 
Laatst gewijzigd:
nog een hele moooie tutorial met heel veel voorbeelden waarin veel van de nieuwe midi editing features uitgelegd worden.

Aanrader om te kijken (zoals de rhythm generator voor drum sequences)
 
Back
Top