Ableton Live 12

Gaan met die banaan. Ik wordt in ieder geval elke keer weer erg blij van 12.
Eindelijk een betere browser, mixer in arrangement, betere look and feel, combi schermen mixer/devices/clip....
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Eerste indruk goed. Moet nog verder induiken.

Als je switched tussen Live versies op Windows, is het wel beetje irritant dat elke keer eerst een install helper proces gestart moet worden.

Standaard staat Show Scroll Bars, in preferences, op When Scrolling. Snap dan alleen niet hoe je van links en rechts scrolled in session view. Setting kan ook op always. Dus dat is prima. Maar vraag blijft.
 
Ik vroeg me af, wanneer je een paar versies over slaat, je steeds korting blijft krijgen?
Wat ze nog wel 'ns doen is vlak voor ze een upgrade doen is je dan verleiden naar een aankoop van bijv Live 12 en dan een gratis upgrade naar 13
Op die manier ben ik toen van 9 naar elf gegaan, tien vond ik niet interessant genoeg en bij de aankondiging van 11 deden ze toen die aanbieding maar het is geen garantie dat ze dat weer doen.
Nou ja, aanbieding kan je het niet echt noemen want ze melken een upgrade altijd behoorlijk uit.
 
beta 25 inmiddels alweer gereleased. veel updates voor Meld.
Vond het daarbij wel een mooie gelegenheid om m'n enthousiasme voor Meld even te delen.

Voor degene die er nog niks mee gedaan heeft; het lijkt echt een rete-toegankelijke synth die supersnel leuk/interresant klinkt als je aan de slag gaat met de shape knop en de context sensitieve knob recht daarvan. Als je die moduleerd met shaper of LFO dan krijg je al heel snel iets wat harstikke lekker klinkt. Ik ben (nog) niet met MPE aan de slag gegaan, maar volgens mij zou dat ook een prachtige manier zijn om dit te moduleren, en volgens mij kan dat ook.

Verder is de scale awareness van live 12 en Meld ook leuk om mee te spelen. Sommige van de meld oscillators zijn (optioneel, moet je even aanvinken in het meld-device) "scale-aware".
bij sommige oscilators shapes begin je additionele noten te horen als je aan de rechter knob begint te draaien. met scale awereness vallen die altijd binnen de aangegeven scale in Ableton en dat is dan al heel snel muziekaal bruikbaar (imho).

Of dit op de lange termijn meer een gimmicky synthje zal blijken waar de lol op een gegeven moment vanaf is, of dat hij langer leuk blijft... we zullen zien.
maar ik vermaak me er momenteel goed mee.
 
Eindelijk mag ik nu ook mee doen met de bèta van Ableton!🥳

Ik zal mijn bevindingen hier keer plaatsen!
 
beta 25 inmiddels alweer gereleased. veel updates voor Meld.
Vond het daarbij wel een mooie gelegenheid om m'n enthousiasme voor Meld even te delen.

Voor degene die er nog niks mee gedaan heeft; het lijkt echt een rete-toegankelijke synth die supersnel leuk/interresant klinkt als je aan de slag gaat met de shape knop en de context sensitieve knob recht daarvan. Als je die moduleerd met shaper of LFO dan krijg je al heel snel iets wat harstikke lekker klinkt. Ik ben (nog) niet met MPE aan de slag gegaan, maar volgens mij zou dat ook een prachtige manier zijn om dit te moduleren, en volgens mij kan dat ook.

Verder is de scale awareness van live 12 en Meld ook leuk om mee te spelen. Sommige van de meld oscillators zijn (optioneel, moet je even aanvinken in het meld-device) "scale-aware".
bij sommige oscilators shapes begin je additionele noten te horen als je aan de rechter knob begint te draaien. met scale awereness vallen die altijd binnen de aangegeven scale in Ableton en dat is dan al heel snel muziekaal bruikbaar (imho).

Of dit op de lange termijn meer een gimmicky synthje zal blijken waar de lol op een gegeven moment vanaf is, of dat hij langer leuk blijft... we zullen zien.
maar ik vermaak me er momenteel goed mee.
Mis ik iets of heb ik de verkeerde intro filmpjes van Meld aangeklikt?
In mijn oren klinkt het als een veredelde intertoys casio,of is dat juist de bedoeling van Meld?
In comments is Iedereen er laaiend enthousiast over,maar als je het mij vraagt blaast een tig jaar oude vst als Sylenth of Gladiator dat ding helemaal kwijt.
Wat is er zo speciaal aan?
 
De rest van live 12 ziet er overigens goed uit hoor,mooie midi en search verbeteringen.
 
@Ramirez Misschien vin ik die ouwe casio wel heel leuk klinken ;) ik gebruik plogue portafm ook regelmatig :D

Ik vind meld vooral "leuk"
Niet per se veelzijdig of speciaal.
En dan vind ik hem vooral in combinatie met modulaties op de 2 ocillator afhankelijke knoppen. Spelen met lfo's, shaper, mpe, etc.
 
@Ramirez Misschien vin ik die ouwe casio wel heel leuk klinken ;) ik gebruik plogue portafm ook regelmatig :D

Ik vind meld vooral "leuk"
Niet per se veelzijdig of speciaal.
En dan vind ik hem vooral in combinatie met modulaties op de 2 ocillator afhankelijke knoppen. Spelen met lfo's, shaper, mpe, etc.
Idd,niks mis met oude PCM's.:okdan:
Ik was alleen benieuwd of dat dat nou opzettelijk de bedoeling was van Meld om zo te klinken.
Bij Wavetable viel het kwartje ook pas toen ik Audioreakt er mee hoorde stoeien.
Modulatieoverzicht is idd wel lekker.
Jammer dat Operator en Analog niet uit te klappen zijn,die verdienen onderhand zo'n update wel.
 
Ik heb sinds iets van beta versie b25 ineens vette cpu spikes (>50.000%!!) zonder ook maar iets te doen. Enkel 1 midi track en een eq8. Ik weet niet hoe het kan, maar er is iets grandioos mis…
 
Oeps 12 alweer. Ik zit nog op 9. Toch heb ik het gevoel dat ik niet heel veel mis.

Hebben ze inmiddels al een pitch shifter of harmonizer bij de effecten gevoegd? En misschien kwintolen en septolen op een gebruikersvriendelijkere manier invoeren? Zit dat er al in nu? Die twee dingen mis ik nog in Ableton 9.
Er zit wel een soort van Max pitch shifter in 11 suite.
Er zit trouwens heel veel in Max bij Ableton 11 suite.
Zou wel leuk zijn als Ableton eens goed naar Zyklus performance system zou kijken.
Dat zou ze de eerste daw maken die niet in loop-based blijven hangen.(de fundering ligt er al).
 
Er zit wel een soort van Max pitch shifter in 11 suite.
Maar dan moet je dus de Max versie kopen? Zit niet in de gewone Suite? Een pitch shifter is toch wel een must voor mij. Ik zie het als een basis effect.

Wat zijn voor jullie nou de dingen die echt het verschil maken en die je nu onmisbaar vindt tov Ableton Suite 9?
 
Back
Top