Tja, imho net hetzelfde voor mensen die 25K en meer aan een synth besteden.
Het is trouwens al tig keer bewezen dat niet de spullen, maar wel talent ervoor zorgen dat muzikale pareltjes geboren worden. Top notch materiaal garandeert op geen enkele manier dat je goede muziek maakt. Zelfs in tegendeel. Technische beperkingen zorgen er namelijk voor dat je erg inventief uit de hoek moet komen met vaak wonderbaarlijke resultaten als gevolg. Aphex Twin - Collected Ambient Works is er zo eentje. Geen geld, amper materiaal, maar wel een mijlpaal in de electronische muziek.
Zoek bijvoorbeeld maar eens uit hoe sommige Eurythmics platen werden opgenomen... niet meer dan een 8-track en wat synths waren voldoende om een aantal wereld hits te producen. Dus moet ik eens hard lachen met een micro van 25K.
Deels waar, deels met een kanttekening. Als je goed naar de gearlist van die low budget zolderkamer wereldartiesten kijkt, kom je vaak toch de nodige classics tegen. Het relatieve low budget zit hem meer in de mixer, outboard, mics. Wat synths betreft drie voorbeelden van low budget maar niet heus:
-Eurythmics. Sh101, OBX, RE201, MCS percussion computer, juno 60.
-Moby. Jupiter 6, elke X0X drumcomputer.
-Air. Ms20, prophet 5, sh101, arp 2600, memorymoog, rhodes, sse, juno 60.
Met name bij Air waren die low budget claims altijd wat bij de haren getrokken. Maar goed, de conclusie blijft dat deze artiesten toch ook niet enkel met Furby's en Bontempi hit organs bezig zijn.
Dat gezegd zijnde kan je zeker goed klinken met eeen betaalbare mic en klink ik 25k later nog altijd vals. Net zoals mijn muziek niet boeiender wordt op een topsynth, maar goede muziek wel beter klinkt op een goede synth.