Waarom toch een €25000 mic kopen.

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.474
Locatie
Zak met Friet
Hier is een video waar ze een dure en goedkope microfoon met elkaar vergelijken.

Voor de geluidskwaliteit hoef je het overduidelijk niet te doen.



Maar er is nog een hele belangrijke factor van invloed op wat er uiteindelijk uit de speakers komt.
Psychologie.
Als een muzikant de indruk heeft dat de beste spullen gebruikt worden om op te nemen, dan kan dat voor een betere prestatie in de studio zorgen.
 
Tja, imho net hetzelfde voor mensen die 25K en meer aan een synth besteden.
Het is trouwens al tig keer bewezen dat niet de spullen, maar wel talent ervoor zorgen dat muzikale pareltjes geboren worden. Top notch materiaal garandeert op geen enkele manier dat je goede muziek maakt. Zelfs in tegendeel. Technische beperkingen zorgen er namelijk voor dat je erg inventief uit de hoek moet komen met vaak wonderbaarlijke resultaten als gevolg. Aphex Twin - Collected Ambient Works is er zo eentje. Geen geld, amper materiaal, maar wel een mijlpaal in de electronische muziek.
Zoek bijvoorbeeld maar eens uit hoe sommige Eurythmics platen werden opgenomen... niet meer dan een 8-track en wat synths waren voldoende om een aantal wereld hits te producen. Dus moet ik eens hard lachen met een micro van 25K.
 
Laatst gewijzigd:
Het is weer die tijd van het jaar... Welke tijd? Nou...

komkommertijd.jpg
 
Mijn nt1a mag je gerust voor 20k overnemen hoor
 
Tja, imho net hetzelfde voor mensen die 25K en meer aan een synth besteden.
Het is trouwens al tig keer bewezen dat niet de spullen, maar wel talent ervoor zorgen dat muzikale pareltjes geboren worden. Top notch materiaal garandeert op geen enkele manier dat je goede muziek maakt. Zelfs in tegendeel. Technische beperkingen zorgen er namelijk voor dat je erg inventief uit de hoek moet komen met vaak wonderbaarlijke resultaten als gevolg. Aphex Twin - Collected Ambient Works is er zo eentje. Geen geld, amper materiaal, maar wel een mijlpaal in de electronische muziek.
Zoek bijvoorbeeld maar eens uit hoe sommige Eurythmics platen werden opgenomen... niet meer dan een 8-track en wat synths waren voldoende om een aantal wereld hits te producen. Dus moet ik eens hard lachen met een micro van 25K.
Deels waar, deels met een kanttekening. Als je goed naar de gearlist van die low budget zolderkamer wereldartiesten kijkt, kom je vaak toch de nodige classics tegen. Het relatieve low budget zit hem meer in de mixer, outboard, mics. Wat synths betreft drie voorbeelden van low budget maar niet heus:
-Eurythmics. Sh101, OBX, RE201, MCS percussion computer, juno 60.
-Moby. Jupiter 6, elke X0X drumcomputer.
-Air. Ms20, prophet 5, sh101, arp 2600, memorymoog, rhodes, sse, juno 60.

Met name bij Air waren die low budget claims altijd wat bij de haren getrokken. Maar goed, de conclusie blijft dat deze artiesten toch ook niet enkel met Furby's en Bontempi hit organs bezig zijn.

Dat gezegd zijnde kan je zeker goed klinken met eeen betaalbare mic en klink ik 25k later nog altijd vals. Net zoals mijn muziek niet boeiender wordt op een topsynth, maar goede muziek wel beter klinkt op een goede synth.
 
Maar er zijn natuurlijk genoeg goede redenen:
- Je bent een pro studio dus je doet geen enkele concessie aan kwaliteit
- Je bent een pro studio dus je hebt het budget om het beste van het beste te kopen; je berekent dat immers net zo hard weer door aan je klanten
- Je bent als pro studio aantrekkelijker om te huren als je state of the art gear hebt staan, het levert dus zelfs handel op
- Je krijgt gewoon een kick van vette shit

Allemaal even valide wat mij betreft.
 
Een studio eigenaar zei me onlangs dat hij pedaal x had omdat alle muzikanten bij het binnenkomen dan enrhousiast zijn bij het zien van pedaal x...en het vervolgens niet gebruiken.

Is het doel dat pedaal of die microfoon? Neen, het doel is een goed draaiende studio.
 
Maar er zijn natuurlijk genoeg goede redenen:
- Je bent een pro studio dus je doet geen enkele concessie aan kwaliteit
- Je bent een pro studio dus je hebt het budget om het beste van het beste te kopen; je berekent dat immers net zo hard weer door aan je klanten
- Je bent als pro studio aantrekkelijker om te huren als je state of the art gear hebt staan, het levert dus zelfs handel op
- Je krijgt gewoon een kick van vette shit

Allemaal even valide wat mij betreft.
Allemaal goede redenen natuurlijk en het scheelt nogal wie er in je studio komt.
Als je topartiesten op visite krijgt dan kan je niet met een laptop, een paar monitors en een mic van 200 aankomen, dan moet je een serieuze studio hebben en dat kost geld.
Dat gezegd hebbende is een goede studio tegenwoordig wel veel goedkoper dan dat ze vroeger voor een state of the art studio uitgaven, goede techniek was toen gewoon heel duur.
 
Mja willem 2 heeft een setje goedkope adam monitors, geen behandelde ruimte en verder een boel coole shit. Als je ziet wie er allemaal komt. Ik denk dat t snobgehalte van een artiest wel mee kan vallen.
 
Een studio eigenaar zei me onlangs dat hij pedaal x had omdat alle muzikanten bij het binnenkomen dan enrhousiast zijn bij het zien van pedaal x...en het vervolgens niet gebruiken.

Is het doel dat pedaal of die microfoon? Neen, het doel is een goed draaiende studio.
Dit is exact het punt wat ik probeerde te maken.
 
net een fender twin met fender Jaguar en ook een fender twin model. mijn meiden vonden die moddeled beter klinken. want die zag er gewoon mooier uit. Maar goed ze zijn net 7.

Maar goed dat mensen zich laten beinvloeden door looks, merk, prijs en allerlei zaken behalve door de klank dat is nu eenmaal zo. dat geld voor de grote massa. en is altijd zo geweest. dus ja wat een punt heb je daar....
Daarnaast zijn er ook punten waarop bepaalde duurdere gear wel echt beter is dan... en dat is voor de toepassing.

En nee niet iedere cheap ass pre-amp is zo goed als de zware jongens. heb je het nodig? als je geen verschil hoort denk ik van niet.
 
Volgens mij is de gangbare theorie dat het, qua sound dan, een opname oplevert die het meest "mix klaar" is. Uitgaande van goeie zang, techniek, plaatsing, ruimte, etc. die net zo belangrijk zijn. Dus factor tijd (=geld) speelt wellicht ook mee.

Bij de wat goedkopere mics kàn je gelijke resultaten halen, maar dan moet je wat eq-en om die curve van een duurdere te benaderen.

Er zijn verhalen bijv dat Oasis, de duurste mic in gebruik, alleen voor een kickdrum plaatste. Of een SM7, is op talloze hits gebruikt, maar is goed betaalbaar. Dat soort voorbeelden rekken e.e.a. ook wel op.
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
- Je krijgt gewoon een kick van vette shit

Allemaal even valide wat mij betreft.
Ja, ik wil die ATC SCM25A. En ik kan ze NU met 1 muisklik kopen.
Maar het verstand, de ratio, zegt dat 9K voor een setje er misschien toch wat heel veel over is.
Tenzij je een studio hebt waar er 300K per maand omzet is. Minstens!! Dan worden aankopen een heel ander gegeven.
Maar zelfs dan. Geen enkele gear biedt jou een garantie op wat dan ook.
 
Ach wat voor garanties heb je nodig... Alleen de dood en belastingen zijn gegarandeerd. Zoals eerder opgemerkt door iemand: leef!
 
Ik ken deze mics niet dus ik zeg ff niets. ;)
Tis alleen maar voor de show .
 

Attachments

  • IMG_0456.jpeg
    IMG_0456.jpeg
    196 KB · Bekeken: 68
er is een juiste mic voor het doel wat je met de betreffemde opname wil bereiken. soms is dat een cheapass hoeredingetje, soms heb je echt definitie en presence nodig.
nou denk ik dat je boven de 1,5-2k eigenlijk maar heel weinig extra koopt, maar iedereen die zegt dat je met cheape mics t zelfde allemaal kan bereiken heeft geen idee.
ja een sm57 is dikke prima, ja een nt1a ook, maar een dikke vete open vocal neem je er niet mee op. en nee eq-en krijg je het NIET mee goed. en dan het talent waar alles vandaan komt, dat is totaal niet het punt uiteraard. en het eeuwige verhaal dat je juist met mindere dingen betere shit maakt, omdat je er noodgedwongen zo extreem creatief van wordt... ghehe. tuurlijk heb je echt niet zoveel nodig en godenkinderen kunnen met crap nog interessante dingen maken ja, maar het werkt niet andersom. lekker shit kope jonges, das gewoon vet
 
Back
Top