Audio op Windows11

De achtergrond van mijn idee om Linux onder Windows te laten draaien is dat het zo voor Windows gebruikers mogelijk wordt om incidenteel ook wat Linux apps (zoas mijn eigen progjes ;)) te draaien. Het moet dan ook niet te moeilijk worden, want Windows heeft ook zelf al heel veel in huis en veel Windowsgebruikers zijn al tevreden met wat er met Windows kan.

Als dat de reden is waarom je dit wil, ik denk dat heel weinig gebruikers van Windows daaraan willen beginnen. Wil je gebruikers van Windows software aanbieden, dan beter iets ontwikkelen dat gewoon zonder 'gedoe' onder Windows draait. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken, en zo min mogelijk het wiel weer opnieuw uitvinden, dan ligt voor audio-toepassingen iets cross-platform voor de hand om ook de gebruikers van Apple mee te nemen. Dat laatste heeft nadelen, heb je zelf spullen van Apple nodig, mogelijk dure abbonenemten om aan ontwikkeling te kunnen doen, etc. Dan zou ik dat gewoon laten vallen en me exclusief op Windows richten.
 
Hola.
Gewoon niet te snel zijn met
Windows.
Blijf even bij 10 tot alles na een jaar werkt.


Groeten van andreos.
 
Als dat de reden is waarom je dit wil, ik denk dat heel weinig gebruikers van Windows daaraan willen beginnen. Wil je gebruikers van Windows software aanbieden, dan beter iets ontwikkelen dat gewoon zonder 'gedoe' onder Windows draait. Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken, en zo min mogelijk het wiel weer opnieuw uitvinden, dan ligt voor audio-toepassingen iets cross-platform voor de hand om ook de gebruikers van Apple mee te nemen. Dat laatste heeft nadelen, heb je zelf spullen van Apple nodig, mogelijk dure abbonenemten om aan ontwikkeling te kunnen doen, etc. Dan zou ik dat gewoon laten vallen en me exclusief op Windows richten.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik kijk nog even of het werkt, vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid. Maar het is inderdaad onrealistisch dat Windowsgebruikers zich al die moeite zullen getroosten enkel om een Linux app te kunnen uitproberen. Inmiddels heb ik ook antwoord dat de Faust IDE momenteel nog geen polyfonische JSFX plugins kan exporteren. Die feature is nog niet aanwezig.
 
Het installeren van Linux apps in het Linux deel van Windows lukt ook al niet, geeft foutmeldingen en het systeem hangt. Heb die Windows feature net weer uitgeschakeld. Dat heeft zo geen zin.
 
Alle opties voor Windows nog eens nagelopen, en vooralsnog werken Faust progjes op mijn Windows11 laptop alleen probleemloos binnen de online Faust IDE in Chrome (als je de WebAssembly features activeert). Alleen dat laatste is wat problematisch vanwege de veiligheid, maar dat heb ik er toch maar op gegokt. Het werkt tot nog toe zonder probelemen (afgezien dan van de export functie):

Heb het er maar op gewaagd, hoewel er hier en daar op het internet tegen het gebruik van Webassembly gewaarschuwd wordt. Als ik alle features van WebAssembly onder Chrome://flaggs activeer en pop ups toelaat dan werkt de Faust IDE ook in Chrome onder Windows 11. Maar het gaat traag, en het exporteren van Windows VSTi's levert nog steeds niets bruikbaars op.
 
Nu je een laptop hebt met Windows 11, dus recent, is het niet de moeite waard om weer 'ns te kijken naar SynthEdit?
 
Nu je een laptop hebt met Windows 11, dus recent, is het niet de moeite waard om weer 'ns te kijken naar SynthEdit?

Dat is inderdaad het enige waar ik nog over twijfel, want eigenlijk heb ik nu al meer dan genoeg programmatuur om mee te hobbyen.

Op zich is SynthEdit een heel mooi programma (en ook betaalbaar), maar er is de laatste tijd gedoe over de Steinberg licenties. Je kunt niet vrijelijk meer met VST plugins experimenteren maar moet licenties aanvragen om Steinberg's VST plugins uit te mogen brengen. En voor VST2's (nog steeds een veel gebruikt format) worden door Steinberg niet eens nieuwe licenties meer uitgegeven. De opvolger VST3 staat slecht bekend en werkt ook (nog) niet in alle DAWs. Nog belangrijker is de vraag of het in SynthEdit wel mogelijk is om patches met feedback loops te draaien. Het staat me bij dat daar een probleem mee was. Eerst dat laatste eens even napluizen...
 



 
maar er is de laatste tijd gedoe over de Steinberg licenties. Je kunt niet vrijelijk meer met VST plugins experimenteren maar moet licenties aanvragen om Steinberg's VST plugins uit te mogen brengen. En voor VST2's (nog steeds een veel gebruikt format) worden door Steinberg niet eens nieuwe licenties meer uitgegeven. De opvolger VST3 staat slecht bekend en werkt ook (nog) niet in alle DAWs.

Dat is al vervelend genoeg. Het zit echt niet mee, zeg! Bij alles zijn er behoorlijke nadelen, of barrières als je met zoiets wil beginnen. :(
 
Het zou mooi zijn als CLAP als Open Source plugin format aan zou slaan, maar die kans is niet zo groot. Waarschijnlijker is dat web applicaties een grote vlucht gaan nemen. Met de FAUST IDE kun je een hele rits aan verschillende webapp formats exporteren:

screenshot.png


Maar hoe/waarin speel je die dingen af?
 
Er moet volgens YouTube ook een GUI Builder bestaan, en inderdaad kun je die optie in de online Faust IDE aanvinken. Maar op mijn computer gebeurt er dan niets...

GUI-Builder.png
 
De handleiding voor de GUI Builder gevonden: PAW Workshop

Prachtig! :okdan: Alleen blijft het veld waar de te bouwen custom GUI zou moeten verschijnen op mijn computer leeg... :(
 
Die extra opties zijn kennelijk nog onvoldoende uitontwikkeld. Ga nu verder bekijken wat er met Csound lukt.
 
Toch weer een stapje verder gekomen: de GUI Builder werkt alleen voor "geschikte" Faust progjes (zoals deze):

screenshot.png


Maar dat roept direct de vraag op wat een Faust progje nu precies geschikt maakt... :frons:
 
Back
Top