Karplus-Strong synthese

Ik heb je WaveWizard gedownload en geïnstaleerd. en vind het een facinerende tool.
Toen ik, samen met, o.a. Kees Tazelaar Sonologie studeerde in Utrecht, was wis- en natuurkunde aanwezig en brachten we dat in praktijk in de daar aanwezige analogue studio's. Voor klankontwerp en compositie.
Vooral de modulaire puzzels hadden mijn interesse en vind het dus erg leuk dat we met, schijnbare andere brillen op, naar het zelfde kijken.
Ik ga zeker verder met WaveWizzard te ontekken. Mischien ooit, laat ik dan de kabeltjes voor gezien(Nuh, veel te leuk nog;))
 
En daar heb ik dan indertijd 50 Euro voor betaald, mooi is dat hoor ! :(
(Zelfs nooit enige update voor ontvangen.)

Dat was een koopje! Nu betaal je 120 euro. En updates kon je al die tijd van de site halen.;)
Verder kun jij natuurlijk 24 uur per dag over je eigen versie van WW beschikken en loopt nooit risico dat anderen de sleutel in gebruik hebben.
 
Ik heb je WaveWizard gedownload en geïnstaleerd. en vind het een facinerende tool.
Toen ik, samen met, o.a. Kees Tazelaar Sonologie studeerde in Utrecht, was wis- en natuurkunde aanwezig en brachten we dat in praktijk in de daar aanwezige analogue studio's. Voor klankontwerp en compositie.
Vooral de modulaire puzzels hadden mijn interesse en vind het dus erg leuk dat we met, schijnbare andere brillen op, naar het zelfde kijken.
Ik ga zeker verder met WaveWizzard te ontekken. Mischien ooit, laat ik dan de kabeltjes voor gezien(Nuh, veel te leuk nog;))

Dank je, Roland!
Ik heb mijn reactie in de WaveWizard-draad gezet, want die is hier teveel offtopic.

https://www.synthforum.nl/forums/show...04#post1472004
 
Laatst gewijzigd:
ik had geen zin om alles door te lezen, maar in de eerste 2 pagina's kwam ik nergens een notie van invertering tegen..behalve dan het effect wat een allpass filter zou kunnen hebben..

Het karplus-strong model had ik zelf ook al bedacht/gebruikt in synthedit.
wat ik deed:
pulse->delay->
HP-filter (15hz tegen dc offset)->
LP filter afhankelijk van delay tijd (1 op 1 of hogere frequenties voor LP en HP om hogere frequenties te kunnen behalen met het loopende signaal)->
inverter->
terug loopen.

Hierin had ik nog een volume bewerking gedaan om onverwachte peaks tegen te kunnen gaan:

rectifier->
peakfollower->
voltage2dB converter->
subtract signaal dB van een 'basis' dB control voltage (vaste waarde zorgt voor oneindige loop, maar je kunt ook een envelope gebruiken om de volume envelope te bepalen.
ge-subtracte signaal richting CV input van VCA om met de vca het geloopte signaal terug te schalen naar de envelope waarde.

Met dit laatste geintje is er ineens een hoop meer met de loop te doen, want wat er ook gebeurd (door fase verschil uitdoving bijvoorbeeld), zorgt dit stuk ervoor dat het signaal gewoon domweg weer richting doel-waarde wordt gedrukt en blijft er hoorbaar signaal.
Nu kun je dus elk effect in de loop gooien wat je maar wilt :P Volume verandering maakt niet uit, want die wordt automatisch bijgesteld, maar de mogelijke harmonieen worden wel zwaar uitgebreid. :)
 
ja hoor, afhankelijk van hoe je het doet..
probleem is natuurlijk die minimale delay tijd voor het loopen.
Om in synthedit een loop te maken, moet je gebruik maken van een feedback-module die de audio 1 buffer ophoudt voordat die terug gestuurd wordt (alles wordt per blok uitgerekend, dus directe feedback is niet mogelijk)
Hierbij zorg ik dat de tijd die de feedback module gebruikt, van de delaytijd wordt afgetrokken zodat die bij wijze van spreken onderdeel wordt van de totale delaytijd.
Daar deze blocksize ongeveer 1-3 ms is, zijn tonen die korter duren niet op basis van deze delaytijd te maken.

Maar daar komt het mooie truukje van de compressor stage (volume rescaler) en het filter gebruik.
Mocht je toch een hogere noot eruit willen krijgen, ga je uit van een fundamental die nog wel in de looptijd past, maar door de HP filter 1 octaaf hoger te zetten, wordt deze fundamental er telkens uitgefilterd maar blijft de hogere octaaf bestaan. De beperking van de delaytijd wordt dus gecanceled door het gebruik van een HP filter in het pad die ervoor zorgt dat er hogere harmonieen gecreeerd worden die overeenstemmen met de fundamental.

Voor de delaytijd gebruik ik een voltage2ms converter (voltage is bij deze module de naam voor de pitch-waarde waarbij bij elke 1 volt de pitch 1 octaaf omhoog gaat). Zo stuur ik met 1 knop zowel de delaytijd als de filter-frequentie aan, waarbij de delaytijd telkens wordt verdubbeld zodra die onder de minimale delaytijd komt (veroorzaakt door de feedback-module). een probleem is hierbij wel dat het geluid geen portamento kan hebben waarbij die van boven naar onder de minimale delaywaarde gaat, want dan zou halverwege de portamento de delay ineens verdubbelen en dat heeft vanzelfsprekend invloed op het geluid zoals een korte kraak door de plotselinge tijds-verandering, plotselingen schokkerige verlaging/verhoging van de toon omdat die ineens uitgesmeerd/ingekort wordt en het gevolg natuurlijk, dat deze kraak en verlaging/verhoging effect uit oefenen op het verdere verloop van de loop (wat soms juist wel weer leuk kan zijn natuurlijk)
 
oja, door die compressor/rescale stage kun je natuurlijk ook gewoon een heavy feedback filter gebruiken.. gezien die toch telkens wordt terug geschaald..
 
[rectifier->
peakfollower->
voltage2dB converter->
subtract signaal dB van een 'basis' dB control voltage (vaste waarde zorgt voor oneindige loop, maar je kunt ook een envelope gebruiken om de volume envelope te bepalen.
ge-subtracte signaal richting CV input van VCA om met de vca het geloopte signaal terug te schalen naar de envelope waarde.]

Leuk, ga ik even bekijken Sir SickSik
 
Back
Top