Audio op Windows11

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.625
Locatie
Zeist
Om Windows apps en plugins te kunnen testen heb ik een tweedehands laptop aangeschaft. Maar wat ik nog niet begrijp is hoe je verschillende softsynths en apps met elkaar en met de audio uitgang van de laptop verbindt. Op Linux heb je daarvoor QjackCtl, maar wat gebruik je het beste op Windows11? Soms heb ik nu geluid, en soms ook niet. Maar het hoe en waarom daarvan ontgaat mij...
 
Binnen je DAW, of andere pluginhost, kun je de audio-uitgang selecteren. Als je geen specifieke geluidsinterface hebt gebruik je meestal iets anders dan ASIO, bijv. de WASAPI driver. Hier hoeft je verder niets voor de installeren, je hoort als het goed is direct dit op je audio-out. Eventueel zou je nog ASIO4ALL kunnen installeren, dan krijg je een (nep)ASIO optie.
 
Wat er net bijvoorbeeld gebeurde is dat ik op mijn Windows laptop vanuit Reaper geen geluid had. Toen heb ik even wat gegeten, en nadat ik de laptop vanuit de standby stand weer wakker schudde had ik ineens weer wel geluid. Wat is daar dan aan de hand?
 
Wie weet - we weten inmiddels wat AI aangaat niet meer wat een grapje is en wat niet. :beard:

Ik heb op Windows11 nu het gevoel in het blinde te werken, in Linux kon je op QjackCtl zien wat met wat verbonden was en wat niet. Hoe doen de Windows mensen dat? Of gebruik je daarvoor ASIO of WASAPI?
 
Wat er net bijvoorbeeld gebeurde is dat ik op mijn Windows laptop vanuit Reaper geen geluid had. Toen heb ik even wat gegeten, en nadat ik de laptop vanuit de standby stand weer wakker schudde had ik ineens weer wel geluid. Wat is daar dan aan de hand?

Het kan zijn dat je bijv. in reaper een andere audio output hebt geselecteerd dan in Windows zelf en dat die elkaar dan in de weg zitten. Als je op het luidsprekertje klikt rechtsonder dan kun je naar de geluidsinstellingen en daar kijken wat als primair afspeeldevice is geselecteerd.
 
Bij het luidsprekericoontje zijn er bij mij twee opties, luidsprekers en koptelefoons. Ik neem altijd de laatste en sluit daar dan mijn externe computerspeakertjes op aan. Nog steeds geen absolute topkwaliteit, maar wel veel beter dan het eigen geluid van de computer. ;)
 
Had het bij mijn surface laptop ook aan de hand. Asio4all geïnstalleerd, maar vind het niet evident, op mijn PC met 11 gaat dat beter...
 
Windows11 zou ook de optie moeten hebben om Linux apps te draaien:



Ik heb dat geprobeerd, maar bij mij - hoe kan het ook anders! :D - loopt dat uit op een foutmelding:

Untitled.png
 
Ik ben er wat huiverig voor om aan de BIOS te rommelen, en de gegeven uitleg in de link was voor mij onbegrijpelijk. De Virtual Machine Platform Windows heb ik ook al op enabled staan.
 
Erop gegokt, en volgens onderstaand filmpje virtualization enabled:

 
Ik lijk nu Ubuntu op mijn Windows laptop te hebben. Maar enkel nog als kale command line. Ik heb er toch wel graag nog een Ubuntu desktop bij...
 
Proxmox al basis voor VM's lijkt me iets heel handig.
Heb het zelf nog niet in gebruik maar...

Heb het even bekeken, maar dat gaat mij allemaal ver boven mijn pet. De achtergrond van mijn idee om Linux onder Windows te laten draaien is dat het zo voor Windows gebruikers mogelijk wordt om incidenteel ook wat Linux apps (zoas mijn eigen progjes ;)) te draaien. Het moet dan ook niet te moeilijk worden, want Windows heeft ook zelf al heel veel in huis en veel Windowsgebruikers zijn al tevreden met wat er met Windows kan.

Het installeren van de Gnome desktop voor Ubuntu is me ondanks uren proberen niet gelukt, en zoals te lezen op internet is dat anderen met gelijke foutmeldingen ook niet gelukt (tenzij met veel kunst- en vliegwerk). Ik ga dus verder met enkel de Ubuntu command line. Kijken wat ik daarmee voor elkaar krijg...
 
Back
Top