Matriarch

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Ik gebruik hem meestal in 4 Voice mode met round Robin aan en dan legato spelen. Als ik echt poly wil waar alles retriggert pak ik een andere synth
 
Parafoon kun je nooit "normaal" op spelen tenzij het filter helemaal open staat.
Dat heb ik met mijn Matrixbrute ook en doe heeft een vca voor iedere voice.
Daar speel je anders op dan op een poly en ik vind dat juist wel heel tof. BV een triad aanslaan en dan verdijnt er 1 noot uit de triad bij de volgende aanslag.
Parafoon is echt uniek wat je daar mee maakt en met 3 voices moet je ook goed kiezen wat er speelt,
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Ik gebruik hem meestal in 4 Voice mode met round Robin aan en dan legato spelen. Als ik echt poly wil waar alles retriggert pak ik een andere synth
Ik heb er helaas geen opnames van gemaakt maar je moest in de parafonische mode alle toetsen echt exact tegelijk indrukken.. met een sequence had ik er geen last van bv.. Ik vind 4 voices wel een mooie beperking om gebruik te maken van de voicesteal.. het VCF en VCA iedere keer op kunnen pompen.. dat kon wel maar alleen als een chord tool via midi gebruikte.. ik vond het wat omslachtig en voor een Monosynth iets teveel luxe..
 
Hmm ik ben daar nooit tegenaan gelopen maar ik gebruik de synth ook op een andere manier denk ik. Ik vind juist mooi om klanken afzonderlijk op te stapelen (ook omdat de mixer zo mooi verzadigt/overstuurt) en dan het geheel in het filter en de delay weg te horen lopen. Zo'n geluid krijg ik onmogelijk uit mijn andere synths.
 
Parafoon kun je nooit "normaal" op spelen tenzij het filter helemaal open staat.
Dat heb ik met mijn Matrixbrute ook en doe heeft een vca voor iedere voice.
Daar speel je anders op dan op een poly en ik vind dat juist wel heel tof. BV een triad aanslaan en dan verdijnt er 1 noot uit de triad bij de volgende aanslag.
Parafoon is echt uniek wat je daar mee maakt en met 3 voices moet je ook goed kiezen wat er speelt,
Mee eens, zeker met beetje Slew/Glide erop!
 
Ik heb al vaak héél erg goede dingen gehoord over de MM. En na het beluisteren van Youtube demo's twijfel ik niet langer aan de kwaliteiten van dit toestel. En 4 OSC's... simpelweg de max!
Ik vind dat elke synth minstens 4 OSC's moet hebben.
Maar helaas zal ik de Moog Matriarch nooit kopen.
De enige reden daarvoor is dat je geen patches kan opslaan.
Niks is zo frustrerend als minutenlang vijzen en prutsen tot je die écht lekkere sound hebt, die je vervolgens nooit kan opslaan...
En het kan, maar de vraag is waarom dat ze het niet doen? Ook het patch gedeelte kan je in een mooie MOD Matrix stoppen, toch?

En bespaar me het argument om foto's the trekken van de parameter standen... want dat is nooit hetzelfde.
Als alle parameters 0,5% afwijken is je klank anders.
Ik denk dat je daar, in algehele zin in een OTB-oriented Studio, niet aan ontkomt. Wat als je externe Audio/Sources in de Matriarch patched? dan heeft z'n geheugen ook maar deels zin.

Loop zo vaak tegen No-Recall situaties aan en heb er vrede mee, dan moet je gewoon "committen" :)
 
Ik denk dat je daar, in algehele zin in een OTB-oriented Studio, niet aan ontkomt
Dat denk ik ook wel.

Heb om die reden (en ook de kostprijs)lang getwijfeld, maar ben er toch voor gegaan.

Nog geen seconde spijt van gehad,integendeel!


Voor mij leeft hij gewoon, ik heb er steeds een andere ervaring mee dan met mijn andere synths

Het feit dat je jouw patch niet kan saven zorgt er soms voor dat het ik dan maar opneem als audio spoor….
Enz jullie weten het wel

De app vr de firmware up-to-date te krijgen vind ik wel super handig en easy
 
Ik heb zelf de grandmother, heeft iemand de ervaring met overstap van grandmother -> matriarch? Ik vind het heel fijn op de GM dat je zo snel tot goede sounds komt, is de M omslachtiger? Mist iemand de spring reverb, of is de delay favoriet?
De delay van de Matriarch is erg mooi en ik zou er zo geen alternatief voor weten. Spring reverb vond ik een leuke toevoeging voor de Matriarch, dus die heb ik zelf gebouwd met een eurorack DIY kit van Music Thing Modular.
Matriarch is niet omslachtig, wel uitgebreid. Een complexe patch maak je niet zomaar even opnieuw.
Wat ik wel onhandig vind is dat de global settings verstopt zitten onder knipperende lampjes en toetscombinaties.
 
Ik heb ook liever synthesizers met klankgeheugens dan zonder maar ik noteer alle parameterstanden en bijzonderheden op papier, ook van modulaire systemen. In tegenstelling tot @Nap wil ik wel alles bewaren. In de eerste plaats omdat ik alles wat midi heeft daarmee opneem. Sommige klanken, zoals een paar basgeluiden van de Minimoog heb ik meermaals gebruikt. Ik neem het voor lief dat elke nieuwe instelling van een klank iets zal verschillen van de vorige.
 
Gisteravond uitvoerig getest (op een aantal patchpoints na) en ik heb geen defecten kunnen ontdekken. De Matriarch klinkt wel erg strak voor iemand die een Minimoog gewend is.
dat is de rede dat ik hem heb terug gestuurd. leuke synth maar ik kon er niet aan wennen. dat Robin gebeuren is maar een pleister, het veranderd niets aan dat het ineens organisch klinkt. Ik vind het jammer dat ik daar zo gevoelig voor ben , had mij een hoop geld gescheeld als ik dat niet hoorde.
 
Laatst gewijzigd:
Tsja, ik zit er nog steeds wel op te gassen, maar ik heb al een originele Minimoog, Voyager en dat Studio System met Subharmonicon, DFAM, en Mother-32. Dat overstuurde KBRRAAUUOOOEMMFFF geluid wat je op iedere demo hoort is zo gemaakt. Nah ja, je kan niet alles hebben.
 
Ik vind de parafonie juist erg goed geïmplementeerd. Ik was bang dat de klank vierstemmig geen stand zou houden en erg dun zou gaan klinken.
Met de verschillende modi heeft Moog van de parafonie ook echt een 'feature' gemaakt.

Soms vind ik het jammer dat er geen presetgeheugen in zit.
Ik ben soms langer bezig met het deconstrueren van een patch dan met het maken ervan.
Aan de andere kant is dat wel erg leerzaam.

Deed de Mother 32 mij niet veel, ik was indertijd wel meteen verkocht bij het zien van de Grandmother.
Met toch in kunnen houden en daar ben ik in retrospectief erg blij mee.
Ik vind de Matriarch echt een geweldig instrument die mijn analoge behoeften wel bevredigd.
Eenvoudig en toch complex. Zelfs mijn vrouw die enige afstand houdt tot modulaire gebeuren is een enthousiast gebruiker van de Matriarch.
 
Die Mother-32 is inderdaad een vrij simpel ding. De DFAM klinkt bruut maar de sequencer is heel simpel. De Subharmonicon is wel een avonturen bak.
 
Ik vind de Matriarch niet echt vergelijkbaar met een Minimoog of Sub37 of de kleintjes. Het heeft echt zijn (haar?) eigen sound en karakter, en is wat minder boomstammen georiënteerd. Feit dat je vanaf het (multimode) filter volledig stereo hebt en de analoge delay ook stereo is, maakt hem (haar?) een fantastische space bak, zeker in combinatie met de sequencer en arpeggiator. Dat 'ie niet "organisch" zou zijn vind ik ook geloel, de VCOs driften behoorlijk en moeten ook echt opwarmen voor ze in tune zijn.
 
Lijkt me ook een erg mooie bak.
Warm met haar en karakter.

Dat komt zelfs al op youtube naar voren.
Tja een minimoog is een minimoog. Die gaan toch zo out of tune?
Mijn eerste intresse naar synths ging uit naar de MS20 en Minimoog en dat out of tune kan natuurlijk een heel karakter geven.
Maar daar kun je toch ook wat noise of een lfo voor inzetten op d Matriarch?

Alle vco bakken moeten opwarmen maar om ieder uur te re-tunen vind ik ook maar niets.
 
Was ook wel een (zo niet de) ster van de show van Martin Stürtzer afgelopen weekend bij E-day.
 
Er zit ook een parameter in het menu om hem wat losser te laten lopen, beetje zoals slop/vintage op de Sequential/Oberheim reissues.
Screenshot 2023-05-24 at 13.08.51.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb net m'n al geaccepteerde bod van 1500 euro ingetrokken. Spacen doe ik met m'n Behringer 2500 set + Meris Mercury 7
 
Back
Top