50.000 x Behringer Pro-800

Eén van de belangrijkste GliGli mods was toch Faster, smoother amplifier and filter envelope generators ? En juist dat is nu níet geïmplementeerd in de Pro-800 om trouw te blijven aan het originele design???
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Gewoon voor de fun een gezocht, de goedkoopste chineese PUYA MCU die een P600 zou kunnen laten draaien even goed als de Z80 kost ongeveer 24cent. +- 8cent.

Niet geschikt voor niet chineese troep die na 5 dagen niet stuk mag zijn.

Edit: 32bit @24mhz china crappy mcu voor 8 cent gevonden, ruim voor snappy envelopes.
 
Laatst gewijzigd:
Z80 @ 2.5MHz haalt 0.37 Mips oftewel 370.000 instructies per seconde. Maar goed, het blijft geen overdreven snel ding als het allerhande taken moet doen. Dat merk je ook als je de Z80 in de P600 door een Teensy vervangt (GliGli upgrade) want dan heb je plots een 16MHz kacheltje dat 16Mips haalt.
Ah ik zat aan KHz te denken, my bad. Maar het echte probleem is ook dat 0 niet echt 0 is, maar de kortst mogelijke attack
 
Waarschijnlijk was de code super geoptimaliseerd in de P600, eproms kosten een godsvermogen toen. Slordig code schrijven was een big NO NO in die tijd.

De hardware is snel genoeg, minstens 100keer snel genoeg makkeijk te doen zonder extra kost.

De cpu en DAC tijd, alsook de resolutie dat je kan toekennen aan de EG CV's is gewoon niet veel, de cpu moet nog andere dingen doen voor de EG telkens weer aan de beurt zijn.

Het is niet te doen om uit te leggen hoe een cpu gestuurde polysynth uit de jaren 80 werkt in synthforumtaal. maar in moderne clonen is de cpu en software geen excuse meer. Het kan makkelijk en goedkoop.

Ik ben eens gaan grasduinen om eens te zien naar wat en waarom dat ding altijd als "trage envelopes" omschreven wordt. Blijkbaar is het toch een combinatie van factoren.

Om de 5ms (200Hz) worden de envelope waardes in de P600 berekend en ge-update. De snelste attack bij stand 0 is 12uS , wat zeer snel is. Ook een trage envelope updateroutine kan een snelle attack genereren , dit door gewoon de VCA volledig open te zetten op tijd 0 (je stuurt dus gewoon als eerste attack waarde de maximum waarde die de envelope kan hebben) Wat niet lukt natuurlijk is om binnen de 5ms een mooi schuine attacklijn te genereren. Een ander probleem is zoals ik begrijp dat de keyboardscanning buiten die interrupt routine zit(midi misschien ook) en dat dit qua latancy nogal kan varieren en lousy kan overkomen. Ook gebruikt men om geheugenruimte te besparen blijkbaar maar 4 bit ofzo in het geheugen om die envelopes te genereren/omschrijven. Dus dit zijn een soort van "best of" preset values. Bij de 2de attack waarde doet de P600 er al 35ms erover om de envelope van 0 naar Vmax te brengen en dit in 8 stapjes. Hadden ze meer ruimte vrijgemaakt voor die envelopes , zowel qua rom als ram veronderstel ik hadden ze ook al die tussenwaardes kunnen berekenen. Dit had de P600 zeker een ander (sneller) gevoel gegeven maar ook weer duurder gemaakt natuurlijk.

Die Behringer kan dit allemaal gemakkelijk omzeilen normaal en klinkt zo al geweldig goed precies en die prijs is echt nie normaal ...


 
Die Behringer kan dit allemaal gemakkelijk omzeilen normaal en klinkt zo al geweldig goed precies en die prijs is echt nie normaal ...
100% mee eens, verder mooie post man :okdan::halleluja
 
En daar is 'ie dan.
7234f2e3-d821-4523-ada2-fed091122e43.jpg
 
Dat doen ze snel met die update, "we hear you" heet dat toch bij ze?
Merk wel dat ik niet te vaak naar die clips van die 800 moet luisteren anders ga ik toch nog voor de bijl....
 
Mooie commercieele strategie.

Mij maak je niet wijs dat dit niet uitgezet en gepland was.

Evengoed, coole update A+
 
Envelope klinkt een beetje als pro 1, waarschijnlijk gewoon de code daarvan gepakt. Goed te horen vanaf 1:45m
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Merk wel dat ik niet te vaak naar die clips van die 800 moet luisteren anders ga ik toch nog voor de bijl....
Tja, nog wat zitten luisteren en toch voor de bijl dus besteld....kreeg goede herinneringen aan muziek van vroeger en dat ding klinkt gewoon verdomd lekker. :D
Meteen maar zo'n 3 tier van behringer erbij besteld voor die Proton die nog in de pijplijn zit en de Neutron die ik al heb.
Mooi setje wordt dat zo bij elkaar.
 
Deze update maakt hem wel interessanter, de trage envelopes waren een van de dingen die me tegen stonden aan deze synth. Maar... ik wacht nog effe op betere demo's, het blijft toch een iet wat tamme synth.

 
Envelope klinkt een beetje als pro 1, waarschijnlijk gewoon de code daarvan gepakt. Goed te horen vanaf 1:45m
Ik ben de Pro-800 nog aan het ontdekken, maar hij klinkt echt totaal anders dan mijn Pro-1 kan ik al wel vertellen. (later meer)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Hele fijne muzikale demo van iemand die er twee aan elkaar gekoppeld heeft als 16 voice, 800 euro voor deze sound is echt tof;

 
Back
Top