De ultieme jaren 80 bak

ik ben spuit 11 dus... ik roep dé jaren tachtig bak en een heel uur is het stil. Mensen, de Yamaha DX7!!!

Yep geld voor mijn ook de DX 7 (bijna lle hits uit die tijd van Prince tot de boybands, Madonna en zelfs U2, level 42 enz enz gebruikten het!! En de Fairlight (Gabriel, Tears for Fears, Kate Bush en veel anderen)
 
http://www.jaren80muziek.nl/muziekstijl/synthpop.html

de dx7 werd pas vanaf 1983 gemaakt..

de dx7 is het meest verkocht maar ik denk dat de jupiter 8 zelf nog op meer platen te horen is

Er zijn geloof ik 3000 Jupiters verkocht en meer dan 200.000 DX7's "do the math" zou ik zeggen.

Ik denk zelfs dat er dan nog meer Prophet 5's zijn gebruikt dan Jupiters in hits!!
Vergeet niet de Jupiter was 15000 USD de DX 7 nog geen 4500 USD!!

Het heeft de Synth industrie grondig veranderd!!
Echt alles na 1983 had DX 7 erin tot diep in de jaren 90!!

Het is niet voor niets dat na de DX iedereen analoog links liet liggen in de jaren 90!!
 
Het kwam ook door de opkomst van VA in de jaren negentig dat analoog (toen) minder populair was.


Sorry maar in die tijd was analoog al bijna dood.
De eerste VA was de Nordlead 1 in 1995 daarvoor waren er al jaren geen echte grote analoge bakken meer gemaakt. (ik heb het niet over het speelgoed Poly 800, Alpha Juno, Sixtrak etc die neit slecht zijn maar zeker niet in de catagory Jupiter en Prophets valt)

De laatste serieuze analaoge synths waren eind 80 en begin 90 de Oberheims (matrixen)
de Alps Juno's (speelgoed vergeleken met de ECHTE analoge bakken) en de JX 10P (die in 86 al op de markt was en ook meteen de laatste echte analoge synth van Roland was die wat sound ertoe deed) Moog, Sequential, Siel, Oberheim, enz enz zijn allemaal op de fles gegaan Eind 80 begin 90 of overgenomen door de grote Japanse boys (Korg, Yamaha etc)
 
De DX7 was notabene ook de eerste synth met MIDI las ik net weer, was ik helemaal vergeten.


Dat klopt ook niet dat waren de Prophet 600 van Sequential (de uitvinders van MIDI!!) en de Jupiter 6 die begin 1982 al werden voorgesteld

Sequential Circuits engineers and synthesizer designers Dave Smith and Chet Wood devised a universal synthesizer interface, which would allow direct communication between equipment from different manufacturers. Smith proposed this standard at the Audio Engineering Society show in November 1981.[2]:4 Over the next two years, the standard was discussed and modified by representatives of companies such as Roland, Yamaha, Korg, Kawai, Oberheim, and Sequential Circuits,[3]:22 and was renamed Musical Instrument Digital Interface.[2]:4 MIDI's development was announced to the public by Robert Moog, in the October 1982 edition of Keyboard magazine.[4]:276 By the time of the January 1983 Winter NAMM Show, Smith was able to demonstrate a MIDI connection between his Prophet 600 analog synthesizer and a Roland JP-6. The MIDI Specification was published in August 1983.[5
 
Ik begrijp je hierin met de Alpha Juno en de Poly 800 dat je dat speelgoed noemt, niet echt analoog door de DCO's. Eigenlijk bedoelde ik hetzelfde over analoog in de jaren negentig, dood inderdaad, ik was er werkelijk niet mee bezig toen. Samplers, samplers en samplers was het toen met het opkomen van VA met de Nord Lead. Analoog is de laatste jaren weer terug gekomen, maar dan nog moet je echt zoeken naar een echte volledige analoge synth. Ze zijn er, maar veel fabrikanten doen hun synths anders voor dan dat ze feitelijk zijn.
 
Oh de DCO's maken niet zo veel uit voor mijn en misschien is de Poly 800 en de Juno 106 nog zeker oke en hebben voor veel mensen (zoals mijzelf) de deur naar de synths opgezet door hun lage prijs destijds en toch ook zeer bruikbare klank (ik heb nog een poly 800 en een JX3p in mijn synth arsenaal en zou ze niet zomaar weg doen, maar je kan ze niet vergelijken met een Jupiter, Prophet 5 of Matrix 12 dat zijn echt andere machines :-) En inderdaad zijn er weer mooie analoge synths tevinden tegenwoordig en er komen er steeds meer bij heb ik het gevoel.

Maar terug op de Topic, ik vind echt de DX 7 de Synth van de jaren 80
 
ik heb hem een tijd gehad maar ik keek er meer naar dan dat ik hem programmeerde...
ik heb hem ook niet meer... :)
 
Bedoel dan wel EIND jaren 80 :stupid

In welke eind jaren 80 muziek is de M1 zo belangrijk geweest?

Bij de M1 denk ik aan de house organs van Robin S en dergelijke, en new age/lounge/instrumental achtig gebruik zoals in Tubular Bells 2. Maar dat is allemaal jaren '90 muziek.

Geef me een M1 en ik zet perfect een jaren '90 popsfeertje neer, maar typerend jaren '80? Dan heb ik toch een dikke analoge polysynth ala Prophet 5, een D50 en DX7 nodig.

Als er één antwoord gegeven moet worden (wat quasi onmogelijk is gezien de synthontwikkeling tijdens de jaren '80) dan is het voor mij ook de DX7. Hij kan maar één aspect van de eighties synthmuziek brengen, maar wel een heel belangrijk aspect.
 
En de Golf 1 GTI is een jaren 70 bak! Die was in de eighties so last decade, omdat de Golf 2 GTI er was. Een andere jaren 80 VW petjesbak is de Scirocco 2. :)
 
vergeet niet dat in heel veel 80s muziek ook nog altijd de minimoog gebruikt werd voor bassen enzo..

bovendien kan je de 80s muziek ook in 2en verdelen :

voor de dx7 en na de dx7 (stock aitken waterman enz)
in 80-81-82 en 83 hoorde je nog wel veel prophet 5 en analoge synths
pas vanaf 1984 werd de dx7 gemeengoed
 
En de Golf 1 GTI is een jaren 70 bak! Die was in de eighties so last decade, omdat de Golf 2 GTI er was. Een andere jaren 80 VW petjesbak is de Scirocco 2. :)

Ja, de Scirocco kan ik me nog heel goed herinneren. Mijn voetbaltrainer had er een, en hij scheurde met die bak altijd naar de andere voetbalclub. Wat een wagen was dat...
 
Back
Top