De ultieme jaren 80 bak

Mark-T

Budget lid
Lid sinds
8 juni 2012
Berichten
2.156
Locatie
In een luchtkasteel
Met welke bak kun je elke jaren 80 genre aan? Met een DX-7 kun je de scherpe metalige klanken doen, met een Juno-60 de pads en met een Emax de gruizige samples.

Met mijn verguisde Roland JX-1 kan ik alvast de belletjes, de pads en de synthleads. Zeer indrukwekkend al zeg ik het zelf. Maar er zijn dingen die een JX-1 niet kan. Zeer verbazend ;). Maar let op: er zijn ook dingen die een JX-1 wel kan en die niet met een andere synth mogelijk zijn. Een Roland D-10 of D-20 is alvast geen alternatief (geen chorus). Een D-50 zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar daar zitten de Jupiter- en de D-70 klanken weer niet in.

Niet dat ik graag van de JX-1 af wil, maar ik zou het wel geruststellend vinden als er een synth is die ook hetzelfde + eventueel meer kan.
En dan geen dure bak als een Kronos of een Jupiter-80, maar gewoon een cheap-ass synth waar het het meest mee mogelijk is.

Nou stuitte ik op de Kawai K4. Dat lijkt me een synth die zo'n beetje het hele jaren '80 genre kan weergeven. Vuige samples + analoog (soort van, maar ik vind het bruikbaar genoeg) + filters en additieve golfvormen.
Hier een virtuose demonstratie:


Iemand een beter alternatief?
 
Laatst gewijzigd:
Is er niet.
Tis t karakter van die afzonderlijle bakken.
De juno kan nog wel wat meer dan pads overigens...
 
heb de rack k4 gehad bets bruikbare sound ..geen total overlab

bv de wavestations korg zijn wat spaceys / pad achtig ..ook erg cheap / leuk
:okdan:
 
De Oberheim OB-X! Maar dat is al mischien wat prijzig vermoed ik, dus gaat m'n stem naar de cheap ass Korg Poly800 en de Roland Alpha Juno.
 
Ik zou zeggen Yamaha DX 7 ik geloof dat in elke hit uit de jaren 80 wel een DX7 zit!!
 
:hallelujaProphet 5:halleluja

Maar zoals eerder beweerd, er is geen ultieme jaren 80 synth.
Wel is er daarna niets meer gebeurd in my hunble opinion maar dat is een andere discussie.

Met een Roland w30 kom je wel een heel eind zou ik willen beweren.

Uiteindelijk koop je toch alles apart:D
 
Laatst gewijzigd:
akai s1000
roland s50 serie
yamaha dx7

en dan nog een "goedkoop " analoogje uit die tijd ( moog prodigy, korg ms20 of arpje, sys101, alles wat je aan de straatstenen niet kwijt kon )

oh ja en een solinastring voor als je echt geld en ruimte over had
en een orgeltje/ transisitor maakt niet uit welk merk
 
Vergeet niet de MiniMoog die op vele 80's hits de baslijn verzorgt. Mini basjes zijn ook goed na te doen met een Moog LP. Voor mijn 80's sound pallet heb ik een DX7, Moog LP, JX8p. Voor mijn gevoel zou die jx8p elke andere analoge poly kunnen zijn. Juno 106/60 alpha, Akai, Korg DW. Het is idd een combinatie van synth technologiën die de complete 80's sound creeeren. Analoog, FM, PCM.
 
wavestation kwam pas in 1990
kawai k4 kwam pas in 1989
s1000 kwam pas in 1988

waarom worden ze dan 80s bakken genoemd?
 
Krachtige bak man die K4. Ongelooflijk, er zit flink wat delay/reverb overheen maar je hoort de edge er gewoon doorheen snijden.
In 1989 zag ik hem ook staan maar koos uiteindelijk toch voor de D20. Kawai zei mij uiteindelijk toch iets te weinig. Soundwise is hij denk ik beter maar de D20 was wat completer, met name de sequencer en die toen magische diskdrive. Ik weet nog dat ik tegen mijn moeder zei dat ik daardoor misschien wel iets meer van computer ging begrijpen.

De DX7 lijkt mij inderdaad de ultieme 80 bak, hoewel inderdaad veel van die DX achtige basjes ook uit minimoogs kwamen. Ik meen dat die Madonna basjes allemaal minimoogs waren.
 
beste goedkoop 80s voor karakter is jx-10 of jx-8p + controller /MKS zijn echt heeeele dikke bakken voor nog niet echt veel geld.
 
Het lijkt er op dat het dus niets uit maakt wat je als bass gebruikt. je kan 3500/6500 mini/jup8 euro uitgeven maar ook 175 euro aan een DX7 met een super EQ.
 
Voor mij is de beste bass line+pads voor 80s sounds de KOrG tRIdEnT 8D
 
Back
Top