low cost goede piano en orchestrale klanken

Ik viel ook een beetje van mijn stoel omdat het zo'n ander soort pianogeluid is dan alles wat je normaal uit digi piano's hoort komen. En inderdaad, de varianten met die realistisch kletterende reverb lijken me super.

Met een beetje geluk heb ik hem morgen in de bus!

vet! :okdan:

ben benieuwd hoe die je in het echt bevalt.
 
Ik zit natuurlijk nog even zonder sustainpedaal, maar dat merken we dan wel weer...

Is het op een digitale piano ook zo dat een sustainpedaal (demperpedaal) net hetzelfde effect zou moeten hebben als de noten ingedrukt houden? Dit in de veronderstelling dat de SRX-02 nog niet met snaarresonantie van niet aangeslagen snaren werkt.
 
Ik zit natuurlijk nog even zonder sustainpedaal, maar dat merken we dan wel weer...

Is het op een digitale piano ook zo dat een sustainpedaal (demperpedaal) net hetzelfde effect zou moeten hebben als de noten ingedrukt houden? Dit in de veronderstelling dat de SRX-02 nog niet met snaarresonantie van niet aangeslagen snaren werkt.

je hebt een sustain (aan / uit schakelaar) of een damper pedaal. Veel piano's ondersteunen een half damper pedaal, die zend waarden uit van 0 tot 127 waardoor je de sustain van de piano veel beter kunt controleren tijdens het spelen. Een sustain pedaal is gewoon aan (127) of uit (0), dat is hetzelfde als de noten ingedrukt houden als je een sustain pedaal indrukt.

Ik weet niet of de SRX-02 half damper functionaliteit heeft, ik verwacht van wel, maar dat zou je na moeten kijken. Het is wel zo dat je een speciaal pedaal nodig hebt die half damper functionaliteit ondersteund in dat geval. Maar in het geval van Roland ben ik te slecht op de hoogte of dat er is :D

voor Yamaha, Korg en Gem weet ik het wel, die ondersteunen half damper functionaliteit voor hun piano's. Ik vind zelf half damper wel erg veel toevoegen voor piano spel. De prijs van een half damper pedal is iets duurder dan een sustain switch. Die van Korg is 47 euro bijvoorbeeld en die van yamaha is 44 euro.
 
XV-3080 kan volgens de manual MIDI damper info verwerken. (p99). Hold1 en redamper functionaliteit. Als ik het goed heb bevat Hold1 ook de 0...127 waarde van een half damper pedaal.

Ik veronderstel dat de SRX-02 wel weg weet met een Hold1 message.

Nu nog checken of de Z1 ze wel uitstuurt...Ik verwacht van wel aangezien de MIDI implementatie van dat ding "to the bone" is.
 
De Z1 heeft een input genaamd "damper", dan mag je wel hopen dat die ermee overweg kan he. :)

Is het een probleem dat een Roland demperpedaal op een Korg wordt aangesloten of niet? Volgens mij kan je op de Korg polariteit instellen.
 
Ondertussen heb ik gevonden dat de presetbanken van de XV-3080 veel betere piano's bevatten dan haar GM bank. Ook met veel langere sustain. "Nice Piano" bv vind ik...nice. Als de SRX-02 kaart betere kwaliteit is, en dat zou zo moeten zijn, dan is dit veelbelovend!

Ik merk nu ook dat de Z1 layeren met een piano of World klank prachtige, "massive" resultaten kan geven. Ik denk dat ik met deze aankoop dus beter af ben dan met een Krome.
 
Je hebt zeker een heel mooi setupje gekocht, die vast en zeker voller klinkt dan een enkele Krome.

De GM-klanken van de XV (en van bijna alle synths) zijn een toegift en halen niet de kwaliteit van de 'eigen' klanken. De GM-klanken moeten nl. zoveel mogelijk klinken als een SoundCanvas, vanwege de uitwisselbaarheid en de samenhang in de klanken.
Maar zo'n GM-bank kan wel handig zijn als je een dun klankje nodig hebt, dat niet teveel op de voorgrond moet klinken.
 
Dun en kort waren die Gm pianootjes wel. Pling pling plong... Sommige preset piano's geven je tenminste een beetje het gevoel dat er een grote klankkast rond die snaren getimmerd is. Daar ga ik me goed mee kunnen vermaken.

Het Z1 klavier is erg aangenaam. Nog een beetje zoeken met curves voor de beste controle over piano, maar de aftertouch is in ieder geval super en niet "breek je vingers op z'n Rolands".
 
Dun en kort waren die Gm pianootjes wel. Pling pling plong... Sommige preset piano's geven je tenminste een beetje het gevoel dat er een grote klankkast rond die snaren getimmerd is. Daar ga ik me goed mee kunnen vermaken.

Het Z1 klavier is erg aangenaam. Nog een beetje zoeken met curves voor de beste controle over piano, maar de aftertouch is in ieder geval super en niet "breek je vingers op z'n Rolands".

Dus het probleem over de kortheid van de klanken is opgelost; dat het aan de arme GM-klankjes lag? Ik wou al zeggen: een beetje JV/XP/XV piano klinkt echt niet kort.

Het klavier van de Z1 is fantastisch. Hetzelfde klavier zit in de Wavestation EX en daar zijn layers met velocity-switches enorm nauwkeurig mee aan te sturen. Aftertouch is goed te doen. Inderdaad niet zoals bij Roland dat je de toetsen dwars door de kast heen moet drukken, maar ook niet zoals bij Yamaha, waar je in Cubase enorme waslijsten aan ongewenste aftertouch-commando's moet verwijderen.
 
Ja, de extreme kortheid lag aan de GM bank. De overige piano's klinken veel rijker, voller, langer.

De volgende stap is dat ik mezelf ga leren hoe patches opslaan op de XV (indien mogelijk zonder card) en de Z1. En misschien ook een setting zodat een patch change op de Z1 geen patch change op de XV triggert, maar zoals gezegd ben ik niet into MIDI dus het is allemaal veel zoekwerk voor mij.
 
Patches opslaan is niet moeilijk. Het beste kun je werken in de Performance-mode, ook bij enkele klanken. Dan kun je voor elk nummer een aparte performance aanmaken. Wil je er later toch een klankje bij stapelen, dan kan dat gewoon, itt. de patch mode.
Je kunt de ontvangst van program change-commando's uitschakelen op de XV.

Ik ben nu allerlei combi's aan het bouwen op de Korg Micro-X en dan moet ik ook niet vergeten om bij de midi-filters de program change uit te schakelen. Op de Roland JX-1 is het verzenden van program changes namelijk niet uit te schakelen en als ik daar dus een ander klankje op kies, loopt de boel anders in het honderd.
 
Saven op de XV is inderdaad niet moeilijk. Die program changes zal ik ook wel in de manual vinden. Van de Z1 heb ik de manual op papier, dus daar moet ik me eens rustig mee zetten. Komt goed!

Die expansion slots zijn trouwens verslavend, de Concert Piano is nog niet binnen en ik zit al naar andere boards te lonken. :)
 
Patches opslaan is niet moeilijk. Het beste kun je werken in de Performance-mode, ook bij enkele klanken. Dan kun je voor elk nummer een aparte performance aanmaken. Wil je er later toch een klankje bij stapelen, dan kan dat gewoon, itt. de patch mode.
Je kunt de ontvangst van program change-commando's uitschakelen op de XV.

Ik ben nu allerlei combi's aan het bouwen op de Korg Micro-X en dan moet ik ook niet vergeten om bij de midi-filters de program change uit te schakelen. Op de Roland JX-1 is het verzenden van program changes namelijk niet uit te schakelen en als ik daar dus een ander klankje op kies, loopt de boel anders in het honderd.

Let er wel op dat de effecten binnen een performance gedeeld worden door alle patches die je er aan toewijst. Als je meerdere patches gebruikt binnen één performance, kan het dus zijn dat de geluiden anders klinken dan in de losse patches, omdat er anders wordt omgegaan met de effecten.
 
Die expansion slots zijn trouwens verslavend, de Concert Piano is nog niet binnen en ik zit al naar andere boards te lonken. :)

Die elektrische piano's zijn ook te gek! SRX-12 ofzo?
Inmiddels heb je wel dedicated instrumenten die betere Rhodes/Wurlitzers/Clavinets hebben (Nords, SV-1, Roland's eigen stage piano's), maar dit was toentertijd het beste wat er was in hardware kan ik me herinneren.

Over dat damper-pedaal: als je nog geen pedaal hebt besteld is het de moeite eens te kijken naar pedalen met een schuifje, zodat je de polariteit kan omdraaien. Een merkloos pedaal die dit kan is vaak nog stukken goedkoper ook, en het maakt je flexibeler met andere apparatuur.
In principe doet zo'n pedaal wat je zegt: de toetsen 'vasthouden'. Bij piano's met sympathetic resonance gebeurt er qua klank inderdaad meer, zoals bij een echte piano/vleugel. Soms wordt zo'n pedaal juist expres ingezet voor die klank, en niet voor het sustain-aspect.
 
Let er wel op dat de effecten binnen een performance gedeeld worden door alle patches die je er aan toewijst. Als je meerdere patches gebruikt binnen één performance, kan het dus zijn dat de geluiden anders klinken dan in de losse patches, omdat er anders wordt omgegaan met de effecten.

Dat is zo. Maar ik probeer de patches volledig na te maken in de performance. Wat dat betreft mis ik een kopieerfunctie in de Micro-X-editor. Bij de oude Korg 05R/W kon je op het apparaat zelf de effect-instellingen kopiëren van program naar combi.
Wat jij voorstelt is het wisselen van klanken tijdens een nummer, maar je kunt net zo snel van performance/combi wisselen. Bij een performance/combi ga ik uit van de basispatch: die krijgt alle effecten van het origineel. De overige klanken moeten het doen met wat er nog aan effecten aanwezig is.
 
Kurzweil,

k series up
and nothing else realy

but it is taste anyway.

m1 pianoootje blijft ook lekker ;) maar das anders ;)
 
TS heeft al een mooi setje gekocht.

Dit klinkt anders dan het bedoeld is. :D

Met e-piano's doe ik niet veel, ik kijk eerder richting orchestrale klanken. Maar ik zal maar even kalmpjes aan doen met aankopen. :)
 
De SRX-02 is binnen. Er zitten een paar heel mooie patches in. Wel even opletten als ik naar andere patches switch, want die van de SRX zijn wat stiller.

Wat opvalt is dat de stereopanning van de piano's beperkt is gehouden. Dit komt realistischer over dan die early 90's piano's waarbij het klavier van volledig links tot volledig rechts gepanned is "omdat het kan". Zo klinkt een echte piano ook niet als je ervoor zit, de kast verdeelt het geluid grotendeels. Dit helpt ook om de SRX realistischer over te laten komen, of om de piano in stereomode toch een duidelijke plaats in het stereobeeld te geven.
 
Back
Top