low cost goede piano en orchestrale klanken

Ik denk dat je met genoemde voorbeelden helemaal gelijk hebt........Roland JV 30 (ook de latere xp 10), Juno D en MM serie van Yamaha.

Er zijn ook goedkope synths die klinken als een klok live. De Blofeld bijv.....(heb ik :-) )

In het geval van bijv. de Korg Krome ligt het mijns inziens anders.
Wel een goede tot zeer goede sampleset (piano), maar zo'n werkelijk onbegrijpelijk beroerd toetsenbord, dat ik mij niet kan voorstellen dat iemand daar ook maar in de verste verte iets op kan spelen wat lijkt op genuanceerd pianospel.

Die casio PX-5S wordt een grote hit...let maar op.
Ik heb al meerdere filmpjes gezien met behoorlijk overtuigende andere sounds, de piano/ electric piano en het toetsenbord heb ikzelf als zeer positief ervaren.

Hier een leuke met wat andere soundjes..
 
blijft dan over:
-Roland XV reeks, hoewel het wel optelt als je nog apart expansion boards gaat kopen + masterkeys
-Misschien XV reeks module + leuke synth voor de keys
-Korg maar dan recent om een fatsoenlijke piano te hebben. M50 kan, maar dan wel echt cheapo want een tweedehands Krome is beter en ook niet zo duur

Met jouw gezochte Korg Z-1 heb je in ieder geval het fijnste klavier in handen. En met een XV, behalve de 2020, heb je een prachtige synth in handen. Dus veel succes met je zoektocht.
 
Ik denk dat je met genoemde voorbeelden helemaal gelijk hebt........Roland JV 30 (ook de latere xp 10), Juno D en MM serie van Yamaha.

Er zijn ook goedkope synths die klinken als een klok live. De Blofeld bijv.....(heb ik :-) )

In het geval van bijv. de Korg Krome ligt het mijns inziens anders.
Wel een goede tot zeer goede sampleset (piano), maar zo'n werkelijk onbegrijpelijk beroerd toetsenbord, dat ik mij niet kan voorstellen dat iemand daar ook maar in de verste verte iets op kan spelen wat lijkt op genuanceerd pianospel.

Die casio PX-5S wordt een grote hit...let maar op.
Ik heb al meerdere filmpjes gezien met behoorlijk overtuigende andere sounds, de piano/ electric piano en het toetsenbord heb ikzelf als zeer positief ervaren.

Hier een leuke met wat andere soundjes..
Musikmesse 2013 - CASIO Privia Pro PX-5S Sound + Demo (Part 3) - YouTube

Hier een unboxing en eerste impressies filmpje op YouTube van een gewone gebruiker: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4acahS0yU68
 
Ik vond het filter van die nieuwe Casio Privia PX-5S indrukwekkend. Je zou het karakterloos kunnen noemen, maar ik vind het eerder een positieve zuiverheid. Dat filter draait zo mooi clean dicht, zonder als een regenpijp te gaan klinken. Hopelijk klinkt hij wat minder plastic dan de XW-P1.

Maar ik heb de pijlen voorlopig op een XV module gericht. Beetje gedateerd, maar veel realistische klanken voor een klein prijsje.
 
Die casio PX-5S wordt een grote hit...let maar op.
Ik heb al meerdere filmpjes gezien met behoorlijk overtuigende andere sounds, de piano/ electric piano en het toetsenbord heb ikzelf als zeer positief ervaren.

Hier een leuke met wat andere soundjes..
Musikmesse 2013 - CASIO Privia Pro PX-5S Sound + Demo (Part 3) - YouTube


Die piano's en Wurlitzers klinken goed. Ik vond het allergrootste voordeel van de Casio Privia (toen ik er nog eentje had) dat je zo'n prima klavier hebt en toch een gewicht van 12 kilo. Nadeel was dat het allemaal van plastic was - goed voor gewicht, slecht qua breekbaarheid - en dat die niet-pianogeluiden matig waren. Als dat laatste nu is opgelost, dan is het een heel aantrekkelijke piano. (Hopelijk zitten er dan niet de 'oude' Casio Hammond geluiden in, want die zijn erg matig...)

Hij ziet er alleen niet uit, met die zwart-witte behuizing...!
 
Hier een unboxing en eerste impressies filmpje op YouTube van een gewone gebruiker:
Hoi,
Die ''gewone'' gebruiker is Jim Alfredson een zeer goede Hammond organist (organissimo trio) en pianist.

Volgens mij is hij op geen enkele wijze zakelijk verbonden met Casio....wel met Hammond.
 
Die piano's en Wurlitzers klinken goed. ....... - en dat die niet-pianogeluiden matig waren. Als dat laatste nu is opgelost, dan is het een heel aantrekkelijke piano. (Hopelijk zitten er dan niet de 'oude' Casio Hammond geluiden in, want die zijn erg matig...)

Hij ziet er alleen niet uit, met die zwart-witte behuizing...!
Van de Casio website.....voor wat het waard is..

Old School, New Class

In addition to Privia’s award winning grand piano sounds, the PX-5S has an arsenal of newly developed sounds including classic electric piano, harpsichord and clav sounds. Some of these tones are complete with release samples, amplifier and speaker simulations for an incredibly authentic experience.

HEX LAYERS

Hex Layers were originally introduced in the award winning XW-P1 synthesizer. Due to the power of the AiR sound source, PX-5S takes them several steps further. A Hex Layer is a single complex tone that can be made up of six sample layers. These can be stacked (layered), split or velocity switched. Each of those six layers gets its own filter (LP, HP, BP) and filter envelope, its own AMP envelope and pitch envelope (all 7 stage envelopes). You can even have layers that are triggered on key-release. A Hex Layer tone gets its own insert effect but you can choose if a layer uses that insert or the amount that goes to the system effects (chorus, delay, reverb). Best of all, the PX-5S can use two Hex Layer tones simultaneously.
 
De JV-1010 klinkt dun. Valt in de categorie Juno D en dergelijke. De veel lagere prijs dan de JV-1080 komt ergens vandaan en dat is niet alleen het gebrek aan knoppen en een display. Er zit zelfs een gratis Session-expansiebord in en dat voor een derde van de prijs van een JV-1080... zegt volgens mij genoeg.
 
Van de Casio website.....voor wat het waard is..

Old School, New Class

In addition to Privia’s award winning grand piano sounds, the PX-5S has an arsenal of newly developed sounds including classic electric piano, harpsichord and clav sounds. Some of these tones are complete with release samples, amplifier and speaker simulations for an incredibly authentic experience.

HEX LAYERS

Hex Layers were originally introduced in the award winning XW-P1 synthesizer. Due to the power of the AiR sound source, PX-5S takes them several steps further. A Hex Layer is a single complex tone that can be made up of six sample layers. These can be stacked (layered), split or velocity switched. Each of those six layers gets its own filter (LP, HP, BP) and filter envelope, its own AMP envelope and pitch envelope (all 7 stage envelopes). You can even have layers that are triggered on key-release. A Hex Layer tone gets its own insert effect but you can choose if a layer uses that insert or the amount that goes to the system effects (chorus, delay, reverb). Best of all, the PX-5S can use two Hex Layer tones simultaneously.

Ik heb het vermoeden dat de Leslie simulatie niet veranderd is - het wordt in elk geval niet genoemd. Wel een zwak punt van die XW-P1, maar ook niet iedereen heeft daar evenveel behoefte aan.

De combinatie van hammer-action keyboard en (naar het lijkt) goede piano en e-piano-geluiden is voor deze prijs wel aantrekkelijk, als iemand nog geen stage piano heeft. Dan krijg je dan lage gewicht nog kado.
 
De JV-1010 klinkt dun. Valt in de categorie Juno D en dergelijke. De veel lagere prijs dan de JV-1080 komt ergens vandaan en dat is niet alleen het gebrek aan knoppen en een display. Er zit zelfs een gratis Session-expansiebord in en dat voor een derde van de prijs van een JV-1080... zegt volgens mij genoeg.

Meningen, de 1010 klink m.i. niet "dun", en er zijn ook zat vergelijkingen met de 1080 gedaan waaruit blijkt dat ze vrijwel hetzelfde klinken. Het is i.i.g. heel veel waar voor je geld.
 
Geloof mij: een 1010 klinkt niet als een 1080, net als dat een XP-50 anders klinkt dan een JV-80.
Ik heb ze allemaal gehad en klanken van de JV-80 gestuurd naar de diverse synths. De helderheid en dynamiek van de JV-80 verdween compleet bij de XP-50 en JV-1010. Bij de JV-1080 bleef de dynamiek wel overeind.
 
Hoi,
Die ''gewone'' gebruiker is Jim Alfredson een zeer goede Hammond organist (organissimo trio) en pianist.

Volgens mij is hij op geen enkele wijze zakelijk verbonden met Casio....wel met Hammond.

Kijk, dat wist ik dus niet. Daar is een forum nu handig voor. :)

Misschien had je ze al gezien, zo niet dan bij deze 3 sites die wel handig zijn ivm die PX-5s:
http://priviapro.wordpress.com/
http://www.casiomusicforums.com/
http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/topics/2465083/1
 
Laatst gewijzigd:
Meningen, de 1010 klink m.i. niet "dun", en er zijn ook zat vergelijkingen met de 1080 gedaan waaruit blijkt dat ze vrijwel hetzelfde klinken. Het is i.i.g. heel veel waar voor je geld.

Heb er zelf ook eentje gehad en hij klinkt inderdaad niet dun. Bij de JV-1010 is het wel beter om de audio via de hoofdtelefoonaansluiting te laten lopen want het geluid dat uit de main outputs komt is nogal zacht. Via de hoofdtelefoonuitgang komt het ding tot leven en klinkt het echt goed voor zo'n kleine module. Het zal vast ietsje minder overweldigend klinken als een full size module waar je een kromme rug van krijgt. Maar een JV-1010 of XV-2020 is gewoon lekker portable en dat is ook wat waard. Beide hebben bakken met presets aan boord en kun je nog uitbreiden met één SR-JV80 of twee SRX expansions.
 
Kijk, dat wist ik dus niet. Daar is een forum nu handig voor. :)

Misschien had je ze al gezien, zo niet dan bij deze 3 sites die wel handig zijn ivm die PX-5s:
http://priviapro.wordpress.com/
http://www.casiomusicforums.com/
http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.php/topics/2465083/1

Ja ik kende ze al, maar toch bedankt voor de moeite.
ik heb zo'n beetje alles beluisterd en gelezen ondertussen.

Niet dat ik zelf geintresseerd ben in de px5-s, maar ik vind het wel super dat fabrikanten (Casio) tegenwoordig begrijpen dat niet iedereen zo maar een paar duizend euro wil neerleggen voor een goed instrument. De duizend euro catagory heeft meestal een paar verschrikkelijke te kort komingen (Krome, vr-09).
 
Heb er zelf ook eentje gehad en hij klinkt inderdaad niet dun. Bij de JV-1010 is het wel beter om de audio via de hoofdtelefoonaansluiting te laten lopen want het geluid dat uit de main outputs komt is nogal zacht. Via de hoofdtelefoonuitgang komt het ding tot leven en klinkt het echt goed voor zo'n kleine module. Het zal vast ietsje minder overweldigend klinken als een full size module waar je een kromme rug van krijgt. Maar een JV-1010 of XV-2020 is gewoon lekker portable en dat is ook wat waard. Beide hebben bakken met presets aan boord en kun je nog uitbreiden met één SR-JV80 of twee SRX expansions.

Het kan niet goed zijn dat je een synth via de hoofdtelefoon-aansluiting moet aansluiten. Dat is vaak de slechtste output met de meeste vervorming. In het geval van de 1010 is hij wat harder, wat duidt op dat de daadwerkelijke uitgangen te zacht zijn. Een Roland heeft vaak juist een vrij harde output. Dat de 1010 dat niet heeft duidt in de richting van goedkope hardware-output... En ja, als je de klanken van een JV-80 in een 1010 importeert, blijft er vrij weinig van over.
 
nou dat valt allemaal wel mee met die 1010 hoor, ik heb de 1080 en 1010 naast elkaar gehad en dat is echt de moeite niet waard om daar haren over te gaan splitten. Dan wordt het wel erg puristisch esotherisch gedoe allemaal. :duivels:

Het editen was wel een pleurisdrama op dat ding
 
Zelfs met een 741 kan je een luide output maken, dus als hij aan de stille kant is ligt dat eerder aan foute waarden in het ontwerp dan aan besparingen op componentniveau.

Maar goed, volgens mij is de JV reeks dus ietwat aan de verouderde kant voor mijn toepassing?
 
Back
Top