Cognitieve Dissonantie

Robert Sapolsky: "one of the defining actions in my life was breaking away from all religious belief whatsoever"

Bij mij is het: "one of the defining actions in my life was breaking away from all belief whatsoever"
Kortom, alles wat ik weet klopt niet.
Het is de basis van goed kritisch denken.
 
Als je zegt dat alles wat je weet niet klopt, dan klopt ook niet wat je weet over de basis van goed kritisch denken. In dit geval klopt het dan niet dat de basis van goed kritisch denken is dat alles wat je weet niet klopt.
 
En dat wordt dan toch óók weer een soort religie, met bijpassend fanatisme, agressieve zendingsdrang, dogma's en geen ruimte of tolerantie voor een ander geluid.
 
Ja ik ga ook uit van een uitgangs punt dat we vrij weinig weten.
Maar de grap is denk ik wel dat "homo sapien" betekend "wijze mens" of "hij die wil weten".
Daarom zullen we altijd doorgaan met het het zoeken van "kennis", "waarheid" en dat soort dingen.
Daar is maar niet mis mee als we maar niet beginnen te denken dat we "de waarheid" in pacht hebben.

De Realiteit is naar mijn mening niet grijpbaar. het is te veel informatie en we hebben als mens onze beperking.
Voorbeeld over de Realiteit. In Scheveningen surfen we al sind de jaren 60. in alle condities mogelijk. Wind kracht 0 tot 11 lag ik in het water.
Maar dan toch gebeurd er lets wat nooit eerder gebeurde. Een enorme foam golf bedekt het strand en 5 ervaren surfers komen om.

Toen ik een vriend vertelde dat ik denk dat "de waarheid", "realiteit" niet volledig beleeft kan worden.
Dat die simpelweg te groot is om te bevatten.
Zoals de structuur van een boom die we oppervlakkig wel kunnen zien maar de werkelijke vorm van ieder uniek blad is te complex om te bevatten.

Een vriend kwam toen hier mee. Een heel oud verhaal 500 bc
 
De oplossing voor dat probleem is door Popper al gegeven: ga uit van common sense en oude/traditionele inzichten, en ga daar dan stukje bij beetje zaken van testen. Zo heb je zowel een basis van voorlopige uitgangspunten (zonder dat kom je immers helemaal nergens), als ook een manier om daar (stapsgewijze) verbeteringen in aan te brengen. Een combinatie van traditionalisme en kritisch denken dus. Traditionalisme zonder kritisch denken leidt tot verstarring, en kritisch denken zonder traditionalisme leidt tot nihilisme en/of chaos. De gulden middenweg heeft de voorkeur.
 
Het is in ieder geval z'n nieuwe overtuiging maar hij kan wel bijsturen als een theorie 'm niet meer past want hij heeft religie achter zich gelaten, het is anders dan een soort blind fanatisme.
Het schijnt voor mensen gewoon erg lastig te zijn om te zeggen dat ze niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit, op de een of andere manier vinden mensen een soort houvast toch prettig, maar zodra iemand inziet dat het gewoon een mening is ipv een absolute waarheid wordt het ook makkelijker om het weer achter je te laten op het moment dat je het ontgroeid bent.
Er zijn vele grijstinten en die vormen samen de waarheid uiteindelijk.
 
De Realiteit is naar mijn mening niet grijpbaar. het is te veel informatie en we hebben als mens onze beperking.
Mee eens, de realiteit kan je niet vasthouden, het moment is de realiteit die er is maar da's voor mensen inclusief mezelf best lastig terwijl ik het wel weet maar ook ik heb m'n eigen opvattingen.
Toen ik een vriend vertelde dat ik denk dat "de waarheid", "realiteit" niet volledig beleeft kan worden.
Dat die simpelweg te groot is om te bevatten.
Zoals de structuur van een boom die we oppervlakkig wel kunnen zien maar de werkelijke vorm van ieder uniek blad is te complex om te bevatten.
Mooi gezegd Tim, en dan zijn er ook nog gigantisch veel bomen waardoor mensen het bos niet meer zien.
We hebben het hier op het forum wel 'ns over dat we teveel apparaten hebben waardoor er te weinig diepgang is, beter één of twee dingen die ahw een verlengstuk van jezelf worden.
Eigenlijk is een bewustzijnsvernauwing tot één object tegelijk een verdieping en een manier om tot de essentie te komen.
Misschien nog wel aardig als aanvulling; alles is waar en tegelijk niet waar zodra je weer van standpunt verandert en da's mijn standpunt. :?:D
 
Laatst gewijzigd:
Mensen die veel weten weten ook dat ze veel niet weten. Het is helemaal geen schade te erkennen dat je van het een of ander niets af weet. Met die erkenning bevind je je in goed gezelschap.
 
We hebben het hier op het forum wel 'ns over dat we teveel apparaten hebben waardoor er te weinig diepgang is, beter één of twee dingen die ahw een verlengstuk van jezelf worden.
Eigenlijk is een bewustzijnsvernauwing tot één object tegelijk een verdieping en een manier om tot de essentie te komen.

Daar moest ik aan denken bij het filmpje over wat toekomstige versies van ChatGPT allemaal voor fraais aan nieuwe dingen mogelijk gaan maken. Het meeste daarvan is volstrekte overkill. We komen nu al tijd te kort om met al de gadgets te spelen die de moeite waard lijken. Zie ook de massale verslaving van de jeugd aan hun mobieltjes. En ik zie nu ook steeds meer gasten met koptelefoons op en mobieltjes in hun hand over straat zwalken. Waanzin! :beard:
 
Daar moest ik aan denken bij het filmpje over wat toekomstige versies van ChatGPT allemaal voor fraais aan nieuwe dingen mogelijk gaan maken. Het meeste daarvan is volstrekte overkill. We komen nu al tijd te kort om met al de gadgets te spelen die de moeite waard lijken. Zie ook de massale verslaving van de jeugd aan hun mobieltjes. En ik zie nu ook steeds meer gasten met koptelefoons op en mobieltjes in hun hand over straat zwalken. Waanzin! :beard:
Ho ho, niet zo snel, door chatGPT en de AI die daarbij hoort krijgen we ook allemaal robots die je het leven makkelijker maken, de huishouding wordt voor je gedaan, je werk en nog veel meer.
Dan heb je zoveel tijd over dat jij door verveling als vanzelf al die die interessante dingen met chatGPT gaat doen en tegelijk let Big Brother op je of alles goed gaat, is dat geen veilig gevoel? :D
 
Als je zegt dat alles wat je weet niet klopt, dan klopt ook niet wat je weet over de basis van goed kritisch denken. In dit geval klopt het dan niet dat de basis van goed kritisch denken is dat alles wat je weet niet klopt.
Als het niet klopt dat t niet klopt zit je prima

Dat deden we in de 80’s natuurlijk niet he. Op een schermpje gamen en met hoofdtelefoons en walkmans rondlopen.

En achter t stuur zit t ook al vol schermen waar je moet menu duiken. Met die belachelijke snelheidsbeperkingen in dit apeland vervelen mensen zich dood dus lekker wat schermtijd
 
Als je zegt dat alles wat je weet niet klopt, dan klopt ook niet wat je weet over de basis van goed kritisch denken. In dit geval klopt het dan niet dat de basis van goed kritisch denken is dat alles wat je weet niet klopt.
Met goed kritisch denken, moet je ook niet zelf gaan nadenken.
Je moet erachter zien te komen wat alle echte experts op een bepaald gebied bij elkaar vinden.
Dit is het makkelijke gedeelte.
Vervolgens moet je accepteren waar de spaanders vallen.
Dat is het moeilijke gedeelte, vanwege de cognitieve dissonantie.
Die cognitieve dissonantie word vele malen minder als je beseft dat je nergens echt verstand van hebt.
Iaw ik weet niets.
 
Dat deden we in de 80’s natuurlijk niet he. Op een schermpje gamen en met hoofdtelefoons en walkmans rondlopen.

Toen is die waanzin inderdaad al begonnen. Ik heb het in mijn studententijd gezien hoe mijn leeftijdgenoten in hun pauzes en overige vrije uren voor de computers samendromden om daar de meest kinderlijke computerspelletjes te spelen die zich maar laten denken. Dat heeft mij er jarenlang van weerhouden om in mijn vrije tijd ook maar iets met die computers te maken te willen hebben. (Van de demoscene wist ik toen nog niets.) Pas nadat de creatieve mogelijkheden van tekstverwerkers, audio freeware en discussiefora mij duidelijk werden heb ik mij over mijn weerzin tegen de computer heen kunnen zetten.
 
Ho ho, niet zo snel, door chatGPT en de AI die daarbij hoort krijgen we ook allemaal robots die je het leven makkelijker maken, de huishouding wordt voor je gedaan, je werk en nog veel meer.
Dan heb je zoveel tijd over dat jij door verveling als vanzelf al die die interessante dingen met chatGPT gaat doen en tegelijk let Big Brother op je of alles goed gaat, is dat geen veilig gevoel? :D

Ik weet niet hoe serieus dat bedoeld is, maar het sprookje dat we door de technische vooruitgang steeds meer vrije tijd overhouden is niet uitgekomen. (Vergeleken met heel vroeger wel natuurlijk, maar voor de laatste decennia gaat het niet meer op.) We lopen nog steeds te rennen en te vliegen, en de pensioengerechtigde leeftijd is zelfs verhoogd. Ik schat dat ik nu al tien tot twintig keer zoveel vrije tijd zou moeten hebben dan ik heb om alles te kunnen uitproberen wat ik graag zou willen. Als al mijn tijd vrije tijd zou zijn dan zou ik nog steeds heel veel tijd tekort komen. Dat gaan ChatGPT en AI niet oplossen.
 
Ik weet niet hoe serieus dat bedoeld is
Ik dacht door een emoticon er achter te zetten dat je wel begrijpt dat het deels grappig bedoelt is en deels ook cynisch, Big Brother zitten we ook niet op te wachten alhoewel het steeds erger wordt.
 
Ik heb best veel vrije tijd hoor. Geen kinderen nemen, deeltijds werken. Keuzes.
 
Back
Top