Apple gebruikers. Is je Mac een instrument?

Apple gebruikers. Is je Mac een instrument?

  • Jawel, zonder mijn Mac kan ik geen muziek maken.

    Stemmen: 6 27,3%
  • Mijn Apple is een complete studio en ik kan soms wel wat hulp gebruiken.

    Stemmen: 5 22,7%
  • Als softsynths hier thuishoren, dan het gereedschap daarvoor ook.

    Stemmen: 3 13,6%
  • De Apple is een computer en géén instrument en hoort hier dus niet thuis.

    Stemmen: 2 9,1%
  • Deze thread hoort niet op dit forum thuis!

    Stemmen: 1 4,5%
  • Apple sucks! (speciaal voor de ons reeds bekende PC-fans) :D

    Stemmen: 5 22,7%

  • Totaal aantal stemmers
    22
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

senso

The Original Maniac
Lid sinds
8 juli 2002
Berichten
1.442
Locatie
Amsterdam
Graag wat opinies over het wel of niet audio-gerelateerd zijn van computers.
Zonder twijfel zal iedereen het er over eens zijn, dat het maken van muziek tegenwoordig in
de meeste gevallen met behulp van de computer plaats vindt.

Enkele vaak gebruikte funkties:
Synthesizer emulatie, sampling, sequencing, digital mixing en recording, signal processing.
Op basis van deze feiten zou je dus zeggen dat problemen met je computer essentieler voor
je muziek zijn, dan die met bijvoorbeeld je mixer of je tape-delay. Dat is meestal ook makkeljker
zonder hulp op te lossen.

Toch worden mensen die pleiten voor een Mac-hoekje onmiddelijk doorverwezen naar het
verdom-hoekje. Dit onder het motto: "niet muziek gerelateerd". Vreemd genoeg is de software
die je in je Mac stopt dat kennelijk wel en wordt hier uitgebreid en met enthausiasme besproken.

Alhoewel ik me wel iets voor kan stellen bij het argument "dit is een synth forum", valt er niet te
ontkennen dat er in de toekomst bij het maken van muziek met electronische middelen meer
en meer afhankelijkheid van het goed functioneren van je computer onstaat. Met veel van de
daarbij optredende problemen kun je helaas moeilijk terecht op een forum met "computer-
experts", die in een hele andere wereld leven. Voor de antwoorden die je daar krijgt moet je
soms wel 6 programmeertalen kennen. :D

Conclusie; Het lijkt me zowel logisch als onvermijdelijk dat er binnen het Synthforum vroeg of
laat plaats komt voor het bespreken van dit soort problemen, niet alleen voor Apple maar ook
voor PC.

Graag jullie mening hierover.
En misschien nog maar eens een onderlinge discussie over dit onderwerp door de moderators?

En niet vergeten even de enquete in te vullen. ;)
 
Tsja, wat wil je nog computer noemen en wat niet?

Menige synth lijkt wel gedegradeerd te zijn tot randapparatuur.
Knoop hem aan je computer om te editen.

Soms vind ik een mixer ook een muziekinstrument zoals je hem kan gebruiken, maar dat zal een ander weer niet vinden.

Beetje wazige discussie lijkt me.
 
hehehe nog iemand die over dat argument van een bepaalde mod valt .. hehehe
technisch gezien is het inmiddels een volwaardig muziekinstrument ... simpel

echter er worden soms oude rightlijnen gehanteerd
zo kon ik me mac powerbook niet als muziekinstrument verzekeren ...
zit wel iets in maar slaat uiteinlijk natuurlijk nergens op ..

cpu is cpu .. simpel

mad'r inzake 'hoe strak moeten die teugels eigenlijk wel zijn ?'
 
ben toch ook over dit argument gestruikeld zeg maar...

HArdware geraleteerde problemen van de apple computer kunnen software gebruik beïnvloeden. Een appart deeltje hiervoor op het forum zal volgens mij veel gebruikers helpen.
Aangezien mac en pc 2 volledig verschillende dingen zijn is het maar logisch dat die 2 gescheiden zijn.
Ik kan toch moeilijk mijn probleem posten, waarna ik zo'n 5tal reply's krijg "kijk eens in je BIOS,...."

Ook bij het uitkomen van nieuwe systeemversies, nieuwe hardware en dergelijke zou het leuk zijn om daarover te discusieren. De bedoeling van de computer zal nog steeds het maken van muziek zijn.

En een mac-only forum gaan bezoeken, daar zitten geen muziekanten, dus daar weten meestal niet hoe ze je moeten helpen.
 
Als NL-talige Mac-gebruiker kan je met je muziek-georiënteerde vragen terecht bij :
http://www.macfreak.nl/

Op Macfreak zitten toch ook wel een aantal muzikanten die je misschien kunnen verderhelpen. Macfreak heeft trouwens 2 aparte forums : desktop audio, én desktop video, specifiek voor muziek/audio/video op de mac.

Ook Sound on Sound heeft een apart hoekje voor Mac-muzikanten :
http://www.soundonsound.com/
http://sound-on-sound2.infopop.net/2/OpenTopic?s=215094572&a=frm&f=799091194

En verder is er ook nog :
http://www.macmusic.org/
http://www.osxaudio.com/
http://www.audio-units.com/
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door rvooh
Ik kan toch moeilijk mijn probleem posten, waarna ik zo'n 5tal reply's krijg "kijk eens in je BIOS,...."

En een mac-only forum gaan bezoeken, daar zitten geen muziekanten, dus daar weten meestal niet hoe ze je moeten helpen.
Begin aub met je vraag goed te formuleren en dan krijg je die antwoorden niet. Als je een vraag hebt over een bepaalde synthesizer dan vermeldt je de naam er toch ook bij?
Verder zijn er volgens David dus wel alternatieve forums waar je alleen voor je apple vragen kunt stellen.

Het feit of een apple nu een instrument is ja of nee staat helemaal los van het feit of er een apart forum voor moet komen. Voor synths hebben we 1 hardware forum. Verschillenen Apples en PCs meer van elkaar als een Pro-one en een Andromeda? Vergelijken we hier niet appels met p(c)eren?
 
Goeie links David!

Maar ehmm... dit is dubbel gevaarlijk he. En een Mac vs PC en een hardware vs software discussie uitlokken. ;)
 
Ik ben dol op mijn Mac, maar ik vind het geen muziekinstrument. Let wel, ik draai geen softsynths of samplers, enkel audio en midi sporen en wat fx. Ik zou iets pas een muziekinstrument noemen als je er realtime muziek mee produceert, dus als je het kan _bespelen_; 2 draaitafels en een mixer kunnen samen een muziekinstrument vormen, maar alleen in de handen van een turntablist, niet bij een gewone DJ.

Je hoort djs en producers vaak zeggen dat een bepaald apparaat een instrument voor ze is, vaak in een poging om meer erkenning te krijgen voor wat ze doen. Meestal vind ik dat onzin; je suggereert ermee dat het 'beter' is wanneer je instrumenten gebruikt om muziek te maken. Voor mij is iets pas een muziekinstrument als je het realtime kan bespelen. Dat maakt alle andere tools waarmee muziek gemaakt wordt, of muziek die gemaakt wordt zonder 'instrumenten', niet minderwaardig IMHO.

Een sporenrecorder (wat mijn mac eigenlijk is), is voor sommige muziekstijlen essentieel, maar dat maakt het nog geen muziekinstrument. Beethoven componeerde op papier, maar zijn papier, inkt en ganzeveer zou ik geen muziekinstrumenten noemen.

In de letterlijke betekenis is trouwens alles een instrument; een kaasschaaf is een instrument voor het schaven van kaas...
 
Yep, mijn macjes gebruik ik als echte real-time audio filters, dus een instrument..................:D
 
Origineel geplaatst door David
Als NL-talige Mac-gebruiker kan je met je muziek-georiënteerde vragen terecht bij :
http://www.macfreak.nl/

Op Macfreak zitten toch ook wel een aantal muzikanten die je misschien kunnen verderhelpen. Macfreak heeft trouwens 2 aparte forums : desktop audio, én desktop video, specifiek voor muziek/audio/video op de mac.

Ook Sound on Sound heeft een apart hoekje voor Mac-muzikanten :
http://www.soundonsound.com/
http://sound-on-sound2.infopop.net/2/OpenTopic?s=215094572&a=frm&f=799091194

En verder is er ook nog :
http://www.macmusic.org/
http://www.osxaudio.com./
http://www.audio-units.com/


Ja zeg, ik kan zo ook een hele lijst alternatieven voor Synthforum.nl geven, Maar toch zal ik hier blijven komen hoor :gaap:

Ok dan maar geen community geest, dan zal ik eens een paar forums gebruiken om enkel en alleen een vraag te stellen, kom nou, ik erger me genoeg aan zulke users.
 
Re: Apple gebruikers. Is je Mac een instrument?

Origineel geplaatst door senso
Graag wat opinies over het wel of niet audio-gerelateerd zijn van computers.
Zonder twijfel zal iedereen het er over eens zijn, dat het maken van muziek tegenwoordig in
de meeste gevallen met behulp van de computer plaats vindt.

Enkele vaak gebruikte funkties:
Synthesizer emulatie, sampling, sequencing, digital mixing en recording, signal processing.
Op basis van deze feiten zou je dus zeggen dat problemen met je computer essentieler voor
je muziek zijn, dan die met bijvoorbeeld je mixer of je tape-delay. Dat is meestal ook makkeljker
zonder hulp op te lossen.

Toch worden mensen die pleiten voor een Mac-hoekje onmiddelijk doorverwezen naar het
verdom-hoekje. Dit onder het motto: "niet muziek gerelateerd". Vreemd genoeg is de software
die je in je Mac stopt dat kennelijk wel en wordt hier uitgebreid en met enthausiasme besproken.

Alhoewel ik me wel iets voor kan stellen bij het argument "dit is een synth forum", valt er niet te
ontkennen dat er in de toekomst bij het maken van muziek met electronische middelen meer
en meer afhankelijkheid van het goed functioneren van je computer onstaat. Met veel van de
daarbij optredende problemen kun je helaas moeilijk terecht op een forum met "computer-
experts", die in een hele andere wereld leven. Voor de antwoorden die je daar krijgt moet je
soms wel 6 programmeertalen kennen. :D

Conclusie; Het lijkt me zowel logisch als onvermijdelijk dat er binnen het Synthforum vroeg of
laat plaats komt voor het bespreken van dit soort problemen, niet alleen voor Apple maar ook
voor PC.

Graag jullie mening hierover.
En misschien nog maar eens een onderlinge discussie over dit onderwerp door de moderators?

En niet vergeten even de enquete in te vullen. ;)

Kvind t inderdaad geen slecht idee om een mac en pc plek te maken.
Niet om die dingen met elkaar te vergelijken want dat heb ik nooit interessant gevonden.
Maar puur voor de info die sommige leden hier verzamelen.
En dat kan altijd handig zijn voor mensen zoals ik die vaak geen tijd meer hebben om van alles op de hoogte te zijn. Zeker niet met computers.

Voorbeeldje, ik zie dat fuse regelmatig interesante pc combinaties op dit forum zet.
Toevallg moet ik weer eens een PC in elkaar laten zetten dus dat kan weer handig zijn als ik de onderdelen moet bestellen.

Fuse, heb je nog een goede combinatie voor een PC pentium4?
Ik kan gezien mn bedrijf alles inkoop kopen.

Laat maar horen.
 
Blijkt dat ik het niet goed gelezen had.

Dat Senso stiekem hier toch pleit voor een mac hoekje.
Nou, boeiend!

Voor computerzooi heb je aparte sites die je makkelijk na kan zoeken.
Vele anderen en ik maken dan ooit wel eens een samenvatting of tips die handig zijn.
Maar zelf heb ik een beetje genoeg van al dat computergeneuzel om eerlijk te zijn.
En ik zal mezelf wat inhouden wat dat betreft.

Vind de andere vraag trouwens veel interessanter.

Of deze:
Is een Mac een kunstobject?
 
Vaag, het gaat nu dus niet over PC beter Mac beter, maar of Apartheid weer ingevoerd moet worden?
 
Hoe jammer het ook voor de PC gebruiker is , het klopt dat een apple Mac altijd
intersant is gevonden door kunstenaars, niet alleen door het gebruikersgemak
maar ook door de vormgeving die veel mensen aantrekt.
 
Tja,ergens snap ik het en ergens niet.
Nergens op dit forum,na even grondig gezocht te hebben,kom ik een speciale pc hoek tegen,dat is waarschijnlijk omdat het een synthforum is;)
Dat er vaak over pc vragen gesteld worden is alleen maar omdat er meer pc gebruikers zijn,maar zelfs die vragen zouden dan ook op een computerforum gesteld moeten worden.
Maar een mac is ook vaak maar een power ----->PC<----- ,dus als je een vraag over een mac zou hebben zou je dat ook aan kunnen duiden met de letters MAC in de topic titel.

Ik weet het ook niet

:confused:
 
waarom niet , hoe klein de vragen ook zijn mac gebruikers hebben daar
geen enkel probleem mee...:engel:
 
Een Apple is geen instrument maar een computer waarmee je ook gewoon muziek kan maken. Een PC is ook gewoon een computer waarmee je ook muziek kan maken. Net zoals dat je beide kan gebruiken om te photoshoppen, brieven te typen of je email te checken. Maar het zijn dus gewoon computers.....niks meer.

Waarom moet er nu een speciaal mac hoekje komen? Wat is er nu zo anders aan dat ding? Het enige verschil is gewoon het O/S, thats all....
 
Origineel geplaatst door Furious5
Een Apple is geen instrument maar een computer waarmee je ook gewoon muziek kan maken. Een PC is ook gewoon een computer waarmee je ook muziek kan maken. Net zoals dat je beide kan gebruiken om te photoshoppen, brieven te typen of je email te checken. Maar het zijn dus gewoon computers.....niks meer.

Waarom moet er nu een speciaal mac hoekje komen? Wat is er nu zo anders aan dat ding? Het enige verschil is gewoon het O/S, thats all....

Waar staan ook weer de letters PC voor ?
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top