Wat is DSP nu eigenlijk precies?

Schrijf niet om mij een lol te doen. Kijk uitsluitend naar je eigenbelang. Pak je kans in deze draad om wat meer te weten te komen van DSP. Ik ben al een kwart eeuw een profi op dit terrein. Ik kan je vooruit helpen.
Stel vragen. En beantwoord te mijne, zodat ik weet of ik een beetje op het goede spoor zit.

Je kunt de humor van het geheel ook niet inzien he?:)

Mijn eigenbelang is dat je doorgaat; een snel antwoord helpt daarbij:P De vraag die je stelde (je zocht naar het woord interferentie) draagt in feite weinig bij aan deze cursus; je hebt dat onderwerp immers nog niet behandeld en derhalve dient zo'n vraag niet echt een doel. Het doet me denken aan heel lang geleden toen ik nog op school zat en soms vele kostbare minuten werden verspild aan een vraag van de docent naar kennis die nog niet behandeld is. Dan heb ik altijd zoiets van "leg het nou gewoon uit". Toch heeft dat in een schoolse setting, waarbij het publiek nou niet bepaald zelf gekozen heeft om de les te volgen, ongetwijfeld nut, gewoon om de mensen bij de les te houden. Hier zit echter een heel ander publiek; het stellen van vragen, het doen van opdrachten/oefeningen (nog niet nodig op dit niveau, volgens mij) is immers onze eigen verantwoordelijkheid.

Ik begrijp dat je zoekt naar enige interactie, maar ik heb op dit moment niks te vragen; je verhaal is nou eenmaal duidelijk en vragen komen vanzelf wel als dat niet het geval is; vragen en "bijsturing" op voorgaande pagina's werkten toch ook prima? Als je "op zoek" moet naar vragen uit het publiek, is je publiek je cursus niet waard:P
Het ontbreken van vragen is in dit geval dan ook geen gebrek aan interesse, maar slechts een teken dat je verhaal helder is. Wil je toch een bevestiging van of er interesse is, kijk dan eens naar hoeveel dit draadje bekeken wordt (ruim 3000 keer inmiddels) of naar de verhouding views:reacties. Je hebt volgens mij zo'n 2x zoveel views per reactie als de gemiddelde draad van vergelijkbare omvang. Dat geeft naar mijn mening aan dat er bovengemiddeld veel interesse is.

Met daarbij wel de kanttekening die audiocollage ook al maakt, namelijk dat interactief tewerk gaan met dit publiek lastig is als je 'haast enkel wiskunde praat'. Dat is sowieso het hele probleem met DSP en deze draad: zonder grondige wiskundige achtergrond kun je het niet volledig doorgronden; je kunt enkel uitleggen hoe je het toepast en welke globale concepten daarbij aan de orde komen. En om met dergelijke "oppervlakkige maar toepasbare" kennis iets te doen, heb je software nodig. En die hebben wij niet, dat maakt het een lastige excercitie.

Echter, aangezien er vrijwel niets geschreven is over DSP op een niveau wat begrijpelijk is voor het publiek van deze draad, is en blijft deze draad waardevol en interessant.
 
Omdat het hier over een muziekpubliek gaat dat geinteresseerd is in DSP (en geen ingenieurs die muziek wel zien zitten) heb ik het gebruik van het programma SyncModular al voorgesteld. Een FIR of IIR of combilter maken is maar een kwestie van een paar "draden" te verbinden. En de gebruiker kan onmiddellijk met waardes spelen, een oscillator te verbinden zonder te moeten weten hoe die werkt - komt later wel aan bod- of het in zijn setup integreren enz...
Op deze manier lijkt het me en leuk en leerzaam om de brug tussen wiskunde en iets hands-on te overbruggen.

Langs de andere kant is het ook het "publiek" dat hiermee kan/zou moeten aankomen zodat Waveguide 7 erop kan inspelen. Dus Audiocollage: SyncModular installeren, filtertje maken of kijken hoe de prefabfilters in elkaar zitten, vragen stellen en we zitten al wat verder. Het moet niet allemaal van de andere kant komen.

Mijn weinige bijdragen aan deze thread zijn jammer genoeg het resultaat van te weinig tijd. Anders was ik hier wel wat actiever geweest!

(edit: en filters zijn nu niet het gemakkelijkste om te beginnen -alhoewel ze direct de kern van DSP raken-: een zaagtandoscillator, wat logicaschakelingen of een liniaire AD/ADR envelope zijn volgens mij veel gemakkelijker)
 
Andere profi's bieden op dit forum slechts aankondigingen naar cursussen waarvoor je dik moet betalen en afreizen naar een of ander oord.

Gelukkig ben ik geen profi en is deze tip dan ook gratis;) Naast wat halfnaakte schreeuwerige tieners is youtube ook verantwoordlijk voor de democratisering van het onderwijs . En is er onverwacht heel wat over DSP te vinden. Verschillende technologische universiteiten in India hebben hun cursussen geheel on-line gezet. En na een halfuurtje giechelen om hun accent, zijn ze nog interessant ook.

http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/9567DFCA3A66F299
http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/A5C2F41190F383E4
http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/4FA894BD6A9586E1

En nu is er geen excuus meer om deze thread niet verder te zetten :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Gelukkig ben ik geen profi en is deze tip dan ook gratis;) Naast wat halfnaakte schreeuwerige tieners is youtube ook verantwoordlijk voor de democratisatie van onderwijs . En is er onverwacht heel wat over DSP te vinden. Verschillende technologische universiteiten in Inda hebben hun cursussen geheel on-line gezet. En na een halfuurtje giechelen om hun accent, zijn ze nog interessant ook.

http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/9567DFCA3A66F299
http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/A5C2F41190F383E4
http://www.youtube.com/user/nptelhrd#g/c/4FA894BD6A9586E1

En nu is er geen excuus meer om deze thread niet verder te zetten :mega:

Supercoole links!

"UGH" .. "Sorry!"
:halleluja
 
Langs de andere kant is het ook het "publiek" dat hiermee kan/zou moeten aankomen zodat Waveguide 7 erop kan inspelen. Dus Audiocollage: SyncModular installeren, filtertje maken of kijken hoe de prefabfilters in elkaar zitten, vragen stellen en we zitten al wat verder. Het moet niet allemaal van de andere kant komen.

Mijn weinige bijdragen aan deze thread zijn jammer genoeg het resultaat van te weinig tijd. Anders was ik hier wel wat actiever geweest!
Ja, JugJug dat is wel meermaals jou excuus 'te weinig tijd'. Waar je wel tijd voor hebt is voorbeelden aanhalen (waar jezelf niet aan uit kan), die door anderen laten uitzoeken, om als de oplossing daar is je dan toch als 'kenner' te laten horen (zie ook de Physical Modelling thread). Zo blijk je ook veel tijd te kunnen spenderen aan links opzoeken en boekbesprekingen doen (waarvan je de inhoud dan toch nog moet leren) ? Ben je nu een kenner of iemand die 'enkel onopvallend' wil mee eten van dezelfde tafel ?
Ik denk dat Waveguide7 geen boekjes over dsp meer nodig heeft, als jij en Waveguide7 die dan toch wil bespreken doe het dan zodat ook anderen er iets aan hebben.

Als Reaktor-bezitter had ik het n.m.i. overbodige SyncModular toch nog geinstalleerd, jij ook ?
SyncModular (waar jij oorspronkelijk mee afkwam) heb ik terug aangehaald voor Waveguide7 en anderen omdat die 'free' is. Onder de Physical Modelling thread had jij, Waveguide7 (en eventuele anderen) daar ook al iets mee kunnen doen, threads die Waveguide7 zelf heeft opgestart (niet ik of het "publiek"). Dus JugJug: 'SyncModular installeren, filtertje maken of kijken hoe de prefabfilters in elkaar zitten, vragen stellen...' is dat werk voor jou te min ?
... 'te weinig tijd' zekers ?
 
Laatst gewijzigd:
Hehe, ik ben inderdaad iemand die graag dingen zelf op- en uitzoekt. En ondanks het feit dat ik er niet zoveel van af weet, deel ik wel alles wat ik vind of weet.

Ik ben je absoluut geen verantwoording schuldig, maar zoals je kunt nakijken zijn de meeste replies die ik geef ergens van tussen de werktijden, wanneer het maar even kan. De avonden dat ik dan toch kan heb ik wel andere dingen te doen dan een reaktor macro te maken voor jou over physical modeling, in welke niet weinig tijd stak. Dan lees ik idd. liever de bronnen die ik jou aangeef en werk ik aan enkele synths. Zelf acht ik me nog niet klaar om me volledig in filtertheorie te smijten en daarom mijn spaarzame bijdragen. Eerst wiskundige achtergrond opdoen.

En ik ben absoluut geen "mee-eter" want de aangebrachte leermethode hier is niet de mijne. Met alle respect voor de initiator van deze topic die zijn beste beentje voorzet.

Als dit je dank is wens ik je een zalig Pasen en mag je verder oprotten. Mijn bijdragen aan deze topics eindigen hier. Jammer dat jouw ego alles verpest.

En nu terug naar de boeken...eindelijk een verlengd weekend.
 
JugJug, als ik het goed vind, zeg ik dat. Als ik het slecht vind soms ook, jammer dat dit laatste dan wel jouw ego kwetst en mogelijk moet ik het eerste dan ook niet meer doen ?
En ik ben absoluut geen "mee-eter" want de aangebrachte leermethode hier is niet de mijne. Met alle respect voor de initiator van deze topic die zijn beste beentje voorzet.
Welke leermethode dan wel ?
Trouwens, alle respect voor het schrijven van die handboeken, ik ga me er zelf ook eens insmijten. Wat ik veel tegenkom in boeken is dat ze veel te lang bij de basis blijven stilstaan -of niet de essentie van de basis niet raken-, of ervan uitgaan dat je de humaniora in de zwaarste wiskunde richting hebt afgemaakt) Wij zijn maar muzikanten, hoor! Zelf heb ik nooit de stap tussen mijn basiswiskunde en het boek van Ken Steiglitz kunnen maken...Soit, ik ga ervan uit dat de grootste randdebielen moeilijke stof kunnen vatten, je moet het maar kunnen uitleggen.:okdan:
...
De grootste moeilijkheid op deze topics is juist die goede leermethode vinden.
Daar zijn de meesten nog steeds mee naar op zoek omdat Waveguide7 daar alléén niet of moeilijk in slaagt. Uiteraard is hij direct op dreef als iemand een boeiende link of boek kan aanhalen, zoals jij dat o.a. kan doen. De vraag is wat brengt dat bij voor iedereen, voor jou zelf ? Of, leid dat Waveguide7 niet eerder af in zijn uitgebreide dsp kennis ?

Verder hoef jij voor mij geen Reaktor macro over physical modeling te maken, ik heb er al lang genoeg en heb maar weinig zin om die allen zo moeizaam te doorgronden als op die andere topic.
 
Jongens zullen we gewoon rustig afwachten tot WaveGuide7 weer inspiratie heeft in plaats van hier een beetje tegen elkaar te zeuren?:-) Ben het overigens niet eens met het commentaar op JugJug's inbreng; de colleges van nptel op youtube waar hij mee komt zijn namelijk briljant.
 
Om het kort te houden: ik vind dit een zeer interessante discussie, maar ik kan er inhoudelijk niet toe bijdragen omdat ik eerst andere zaken wil afwerken - mijn phase distortion fm mono synth love baby of zoiets. Daarom probeer ik deze gaande te houden door info door te geven, maar vind ik het niet leuk om op de persoonlijke tour te gaan.

Welke leermethode dan wel ?

Ik verkies om zaken op te zoeken en als ik voor 101 percent vast zit, stel ik wel een heel specifieke vraag. Dit is een persoonlijk houding.

Dus als je mij vraagt om feedback over die boekenlijst die ik gegeven heb: ik lees ze allemaal tegelijkertijd. En als ik vastzit ga ik naar een ander boek en lees het hoofdstuk dat over hetzelfde gaat. Daarom zijn ze allen even belangrijk, want ik heb gemerkt dat vanuit mijn perspectief het ideale DSP boek niet bestaat (zo merkt Waveguide7 ook terecht op). Of ik kijk een filmpje dat net gaat over dat waarmee ik bezig ben. imo een disciple leer je net door zoveel mogelijke bronnen/perspectieven te raadplegen. Daarom ook de waarde van deze thread. De cursus van Waveguide7 en Waveguide7 zelf legt voor mij zaken uit op een manier die ik nog niet heb teruggevonden (enerzijds infantiel en anderzijds op een niveau waar ik niet aan kan tippen, maar desalniettemin zeer leerzaam: edit)

De grootste moeilijkheid op deze topics is juist die goede leermethode vinden.

Dit is wederom persoonlijk. ;)
 
Laatst gewijzigd:
jugjug:
(...) ik lees ze allemaal tegelijkertijd. En als ik vastzit ga ik naar een ander boek en lees het hoofdstuk dat over hetzelfde gaat. Daarom zijn ze allen even belangrijk, want ik heb gemerkt dat vanuit mijn perspectief het ideale DSP boek niet bestaat.

Ja, het is met die DSP-literatuur en -leermethodes precies zoals die stonede popzanger in de jaren 70 al zong (dat was mijn tijd):

Some men need heroine,
Some men need cocaine,
Some men need alcohol,
But I, I need them all.

als ik voor 101 percent vast zit, stel ik wel een heel specifieke vraag.

Waarom die drempel niet bij 50%? Of 10? Anderen kunnen van jouw vragen weer wat opsteken of op een spoor worden gezet. Of antwoorden geven die jou veel tijd en frustratie schelen.


moet een forumlid eerst 25 jaar wiskunde gaan studeren om een beetje leuk te DSP-jen?
Kun je twee getallen bij elkaar optellen?
Kun je twee getallen met elkaar vermenigvuldigen?
Kun je een rijtje samples 1 (of meer) plaats(en) opschuiven?
Als je dat allemaal kunt, dan kun je digitaal geluid filteren. Die berekeningen kun je uitvoeren met een telraam of met potlood en papier. Maar met een zakrekenmachine gaat het sneller. En met een computer nòg sneller. Er worden speciale chips ontworpen met als enig doel om deze combinatie van schuiven, vermenigvuldigen en optellen bliksemsnel uit te voeren. Zo'n chip noemen ze een DSP-chip.

Dat is DSP in 't kort. Want zoals zmooc al eerder opmerkte: DSP bestaat voor een aanzienlijk deel uit filtertheorie.
Het zou heel mooi zijn als we in deze draad kunnen duidelijk maken waarom die drie getalbewerkingen die je op de basisschool al kende, tot een filter-effect leiden. Misschien zijn we daar inmiddels al een eindje mee op dreef. We waren, geloof ik, gebleven bij interferentie.
 
Als je een sinusgolf door een delay trekt (d.w.z. een aantal samples opschuift) en dan mixt met de oorspronkelijke onverschoven versie, dan krijg je als resultaat een sinusgolf met dezelfde frequentie als de oorspronkelijke (je zou je toch rotschrikken als de delay-output een toon hoger klonk als de input...) Alleen de amplitude van die output-sinus is mogelijk groter of kleiner geworden. Het is zelfs mogelijk dat je helemaal niets meer hoort. Dit verschijnsel leerde je ooit in de natuurkundeles kennen als interferentie. Een filter kun je slechts op één manier realiseren: het veroorzaken van interferentie. Dat doe je door één (of meerdere) reflecties aan het input-geluid toe te voegen. En precies dat is wat zulke formules die we tot nu toe zagen op een uiterst precieze manier tot uitdrukking brengen.

Audiocollage leest toch echt niet goed als hij moppert dat ik "haast enkel wiskunde praat".
Waar het om gaat is dat:
(1) DSP is een wiskundig onderwerp, want DSP beschrijft welke berekeningen je met samples moet uitvoeren om bijv. een filter-effect te maken( en dat zijn dus optellen, vermenigvuldigen en "schuiven"). DSP heeft altijd betrekking op rekenmachines (computers) en die begrijpen alleen de taal van wiskundige formules.
(2) zoals je in bericht 69 kunt zien doe ik m'n best om die wiskunde-formules zo direct mogelijk uit te drukken in gewone taal en in audio-termen die op dit forum iedereen kent: "wat zegt die formule nu eigenlijk?"
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1226607&postcount=69. Op die manier probeer ik een brug te slaan tussen wat je al weet en de wiskundige manier van uitdrukken. Beiden kunnen elkaar ondersteunen. Weer net zoals jugjug dat bedoelt: hoe meer verschillende gezichtspunten, hoe beter.
(3) Laat je niet intimideren door dat woord wiskunde. Laat je niet gek maken door de soms ijzige aanblik van een formule, waardoor je al niet eens meer durft na te denken wat die zou kunnen betekenen. Stel de vraag: wat zeggen ze nu eigenlijk in woorden? Realiseer je dat elke formule waar een = teken in voorkomt niets anders is dan een bewering. Die drukt uit: "dit is gelijk aan dat". Bedenk dat elke formule door een mens is neergeschreven met de bedoeling om jou iets duidelijk te maken en dat audio-formules meestal gaan over effecten die je al lang kent. Dat is een heel andere benadering, een ander gevoel. Juist die wiskundige uitdrukking opent dan vaak je ogen en laat je zien hoe je een bekend effect ook heel anders kunt intepreteren. Zoals die filterformule hierboven zo mooi doet. Die leert je een filter-effect interpreteren als een echo-effect! Dat is toch heel anders dan je waarschijnlijk dacht toen je op je eerste synthesizer een toon door een filter trok (zo verging het mij tenminste).
 
een aantal gratis beschikbare 3-maanden-licenties WaveWizard
Ik had nog graag wat andere opmerkingen willen maken over eerdere posts van audiocollage, zmooc en jugjug, maar ik kan sinds afgelopen week niet meer zoveel tijd stoppen in deze draad, want sinds 1 april zijn de testscholen klaar met de NLT-module Sound Design en we moeten nu a.d.h.v. de testrapporten de definitieve versie gaan samenstellen en eind mei opleveren. Daar heb ik nu vrij veel werk aan.
Dat einde van de testfase heeft misschien voor deze draad ook een gunstig gevolg: de schoollicenties van WaveWizard zijn nog geldig tot 1 aug a.s. en aangezien leerlingen die niet meer gebruiken en hun toegangscodes een iets ruimere "tolerantie" hebben dan normale licenties, kan ik forumleden die wat meer actief aan deze draad willen deelnemen een (gratis) toegangscode aanbieden die geldig is tot 1 augustus a.s. Stuur mij een P.B. als je graag een toegangscode voor WaveWizard wilt ontvangen. (op = op.)

Het voordeel is dan dat ik wat gemakkelijker kan praten in termen van WaveWizard. Commando-code die in deze thread verschijnt, kun je snel copiëren en met 1 druk op de knop zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld code voor de fasor-animatie (zie H2 Sound Design) die interferentie demonstreert, en die je op je eigen PC kunt veranderen en nieuwe experimenten uitvoeren.


Ik wens vooral de paashazen een prettig weekend.
 
 
 
Ja, het is met die DSP-literatuur en -leermethodes precies zoals die stonede popzanger in de jaren 70 al zong (dat was mijn tijd):

Some men need heroine,
Some men need cocaine,
Some men need alcohol,
But I, I need them all.
Ja, die is geweldig.
Die goeie ouden tijd hé.
Hoewel ik nu aan 't afkicken ben... proberen dan toch.

een aantal gratis beschikbare 3-maanden-licenties WaveWizard
...
Het voordeel is dan dat ik wat gemakkelijker kan praten in termen van WaveWizard. Commando-code die in deze thread verschijnt, kun je snel copiëren en met 1 druk op de knop zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld code voor de fasor-animatie (zie H2 Sound Design) die interferentie demonstreert, en die je op je eigen PC kunt veranderen en nieuwe experimenten uitvoeren.
Ja ik had/heb die WaveWizard al, dus voor mij (nog) niet zo'n probleem als ik dan maar niet alléén in deze klas zit. =)
 
Back
Top