jugjug:
(...) ik lees ze allemaal tegelijkertijd. En als ik vastzit ga ik naar een ander boek en lees het hoofdstuk dat over hetzelfde gaat. Daarom zijn ze allen even belangrijk, want ik heb gemerkt dat vanuit mijn perspectief het ideale DSP boek niet bestaat.
Ja, het is met die DSP-literatuur en -leermethodes precies zoals die stonede popzanger in de jaren 70 al zong (dat was
mijn tijd):
Some men need heroine,
Some men need cocaine,
Some men need alcohol,
But I, I need them all.
als ik voor 101 percent vast zit, stel ik wel een heel specifieke vraag.
Waarom die drempel niet bij 50%? Of 10? Anderen kunnen van jouw vragen weer wat opsteken of op een spoor worden gezet. Of antwoorden geven die jou veel tijd en frustratie schelen.
moet een forumlid eerst 25 jaar wiskunde gaan studeren om een beetje leuk te DSP-jen?
Kun je twee getallen bij elkaar optellen?
Kun je twee getallen met elkaar vermenigvuldigen?
Kun je een rijtje samples 1 (of meer) plaats(en) opschuiven?
Als je dat allemaal kunt, dan kun je digitaal geluid filteren. Die berekeningen kun je uitvoeren met een telraam of met potlood en papier. Maar met een zakrekenmachine gaat het sneller. En met een computer nòg sneller. Er worden speciale chips ontworpen
met als enig doel om deze combinatie van schuiven, vermenigvuldigen en optellen bliksemsnel uit te voeren. Zo'n chip noemen ze een DSP-chip.
Dat is DSP in 't kort. Want zoals zmooc al eerder opmerkte: DSP bestaat voor een aanzienlijk deel uit filtertheorie.
Het zou heel mooi zijn als we in deze draad kunnen duidelijk maken
waarom die drie getalbewerkingen die je op de basisschool al kende, tot een filter-effect leiden. Misschien zijn we daar inmiddels al een eindje mee op dreef. We waren, geloof ik, gebleven bij
interferentie.
Als je een sinusgolf door een delay trekt (d.w.z. een aantal samples opschuift) en dan mixt met de oorspronkelijke onverschoven versie, dan krijg je als resultaat een sinusgolf met dezelfde frequentie als de oorspronkelijke (je zou je toch rotschrikken als de delay-output een toon
hoger klonk als de input...) Alleen de amplitude van die output-sinus is mogelijk groter of kleiner geworden. Het is zelfs mogelijk dat je helemaal niets meer hoort. Dit verschijnsel leerde je ooit in de natuurkundeles kennen als
interferentie. Een filter kun je slechts op één manier realiseren: het veroorzaken van interferentie. Dat doe je door één (of meerdere) reflecties aan het input-geluid toe te voegen. En precies
dat is wat zulke formules die we tot nu toe zagen
op een uiterst precieze manier tot uitdrukking brengen.
Audiocollage leest toch echt niet goed als hij moppert dat ik "haast enkel wiskunde praat".
Waar het om gaat is dat:
(1) DSP
is een wiskundig onderwerp, want DSP beschrijft welke berekeningen je met samples moet uitvoeren om bijv. een filter-effect te maken( en dat zijn dus optellen, vermenigvuldigen en "schuiven"). DSP heeft altijd betrekking op rekenmachines (computers) en die begrijpen alleen de taal van wiskundige formules.
(2) zoals je in bericht 69 kunt zien doe ik m'n best om die wiskunde-formules zo direct mogelijk uit te drukken in gewone taal en in audio-termen die op dit forum iedereen kent: "wat
zegt die formule nu eigenlijk?"
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1226607&postcount=69. Op die manier probeer ik een brug te slaan tussen wat je al weet en de wiskundige manier van uitdrukken. Beiden kunnen elkaar ondersteunen. Weer net zoals jugjug dat bedoelt: hoe meer verschillende gezichtspunten, hoe beter.
(3) Laat je niet intimideren door dat woord wiskunde. Laat je niet gek maken door de soms ijzige aanblik van een formule, waardoor je al niet eens meer
durft na te denken wat die zou kunnen betekenen. Stel de vraag: wat zeggen ze nu eigenlijk
in woorden? Realiseer je dat elke formule waar een = teken in voorkomt niets anders is dan een
bewering. Die drukt uit: "
dit is gelijk aan
dat". Bedenk dat elke formule door een mens is neergeschreven met de bedoeling om jou iets duidelijk te maken en dat audio-formules meestal gaan over effecten die je al lang kent. Dat is een heel andere benadering, een ander gevoel. Juist die wiskundige uitdrukking opent dan vaak je ogen en laat je zien hoe je een bekend effect ook heel anders kunt intepreteren. Zoals die filterformule hierboven zo mooi doet. Die leert je een filter-effect interpreteren als een
echo-effect! Dat is toch heel anders dan je waarschijnlijk dacht toen je op je eerste synthesizer een toon door een filter trok (zo verging het
mij tenminste).
een aantal gratis beschikbare 3-maanden-licenties WaveWizard
Ik had nog graag wat andere opmerkingen willen maken over eerdere posts van audiocollage, zmooc en jugjug, maar ik kan sinds afgelopen week niet meer zoveel tijd stoppen in deze draad, want sinds 1 april zijn de testscholen klaar met de NLT-module Sound Design en we moeten nu a.d.h.v. de testrapporten de definitieve versie gaan samenstellen en eind mei opleveren. Daar heb ik nu vrij veel werk aan.
Dat einde van de testfase heeft misschien voor deze draad ook een gunstig gevolg: de schoollicenties van WaveWizard zijn nog geldig tot 1 aug a.s. en aangezien leerlingen die niet meer gebruiken en hun toegangscodes een iets ruimere "tolerantie" hebben dan normale licenties, kan ik forumleden die wat meer actief aan deze draad willen deelnemen een (gratis) toegangscode aanbieden die geldig is tot 1 augustus a.s.
Stuur mij een P.B. als je graag een toegangscode voor WaveWizard wilt ontvangen. (op = op.)
Het voordeel is dan dat ik wat gemakkelijker kan praten in termen van WaveWizard. Commando-code die in deze thread verschijnt, kun je snel copiëren en met 1 druk op de knop zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld code voor de
fasor-animatie (zie H2 Sound Design) die interferentie demonstreert, en die je op je eigen PC kunt veranderen en nieuwe experimenten uitvoeren.
Ik wens vooral de paashazen een prettig weekend.