ChatGPT als hulpje in je studio

als de moderatoren dat ook zien zitten is het dus in principe te doen
Wie weet zijn alle moderatoren al vervangen door bots...

Ik voorzie wel dat AI een steeds grotere impact gaat hebben op onze muzikale niche. Ik kan me voorstellen dat we op een gegeven moment ook een een nieuw subforum zullen moeten introduceren m.b.t. AI. Zoals je nu al op het visuele vlak ziet geeft de ene AI andere resultaten dan de andere. Dat zal met muziek idem zijn. Wellicht wordt dat de discussie van de toekomst, "welk algoritme gebruik jij om je tracks te maken?". Misschien de knuppel in het hoenderhok, maar ik denk dat AI al vrij snel de gemiddelde muzikant/producer voorbij zal streven, kwalitatief gezien. Zeker in genres die sterker hangen aan bepaalde formules en waar de menselijke inbreng geringer is.
 
. Wellicht wordt dat de discussie van de toekomst, "welk algoritme gebruik jij om je tracks te maken?".
Het zou best allemaal kunnen dat men hier en daar allang bezig is geweest met die kunstmatige intelligentie.
Het gaat langzaam vooruit en ook niet zomaar van de ene dag op de andere.
Als je nu nagaat dat ik dit filmpje al vier jaar geleden op YouTube heb gezet en dat zowel het geluid als de bewegende beelden voor het grootste gedeelte automatisch samengesteld zijn.
Het bleef verschillende variaties geven bij het wisselen van parameters.
 
Laatst gewijzigd:
Het gaat langzaam vooruit en ook niet zomaar van de ene dag op de andere.
Het gaat nu juist veel harder dan menigeen verwacht had.

Als je nu nagaat dat ik dit filmpje al vier jaar geleden op YouTube heb gezet en dat zowel het geluid als de bewegende beelden voor het grootste gedeelte automatisch samengesteld zijn.
Het bleef verschillende variaties geven bij het wisselen van parameters.
Leuk, maar heeft niks met AI te maken.
 
Tenzij je jezelf beperkt tot één prompt te proberen, en daar het eerste resultaat uit te gebruiken.
je kan natuurlijk iets proberen zoals een "track in de stijl van Aphex Twin-Windowlicker" of bijv "Kruder & Dorfmeister-Sofarockers" of zoiets en dan maar kijken wat er uit komt.
Misschien wel iets bruikbaars waardoor je zelf de track verder uitwerkt?
 
Misschen dit even lezen , geschreven door Genius Stephen Wolfram , samengevat Chat GPT zuigt als het gaat om mathematische nauwkeurigheid en slaat 'more often than not ' de bal mis
Een symbiose van Chatgpt+Wolfram Alpha dat zou pas een revolutie zijn
 
Het is nu nog makkelijk gaten schieten in bepaalde gebieden van ChatGPT, maar GPT-4 komt er alweer bijna aan en zou weer een enorme sprong voorwaarts moeten worden vergeleken met de huidige versie (GPT-3), al is nog niet bekend wat er precies in zit. In elk geval wordt er gesproken over multimodaal, oftewel niet alleen communicatie/output via tekst maar mogelijk ook spraak en beeld. Schijnbaar zijn de geruchten die de ronde doen over 'trillion parameters' niet waar in elk geval.
 
Ik kom nogal wat misverstanden tegen in mijn vriendenkring over ChatGPT. De 2 belangrijkste zijn:
- "Het is een soort superzoekmachine". Ik begrijp en CGPT bevestigt dat ook dat hij niet googlet of anderszins op internet iets opzoekt, als je hem iets vraagt.
- "Het is een enorme database met kennis." Ik heb hem gevraagd hoe hij aan zijn kennis komt, dit was zijn antwoord: "I was trained on a large dataset of text data, called the WebText dataset, which was sourced from the internet and filtered to contain a diverse range of content such as books, articles, and websites. The dataset contains over 570 GB of text and approximately 45 terabytes of data. It was preprocessed to remove duplicates and low-quality text, and the remaining text was cleaned and tokenized before being used for training. The model was trained for several months on powerful computer hardware, processing the text data to learn patterns and relationships in the language." Ik heb hem ook gevraagd hoe groot de computer is waarop hij draait: dat blijkt een computer te zijn met slechts enkele Terabyte opslag, zeg maar de hedendaagse huis tuin en keuken opslag. Dus die 45.570 Gigabyte kennis daar is hij op getraind, maar vervolgens doet hij het nu met zijn getrainde brein (neuraal netwerk), en die 45.570 Gb is allang afgekoppeld.
Wonderlijk he? Dat verklaart misschien ook de soms onbegrijpelijke simpele fouten die hij maakt.
Hij doet me een beetje denken aan de PartyRobot van Ton van Duinhoven uit het programma Hadimassa uit de jaren 60/70. Hij kan met iedereen over alles een zinnig gesprek voeren maar begrijpen doet hij niks. Zoek het op op Youtube, erg leuk.
 
Ik kom nogal wat misverstanden tegen in mijn vriendenkring over ChatGPT. De 2 belangrijkste zijn:
- "Het is een soort superzoekmachine". Ik begrijp en CGPT bevestigt dat ook dat hij niet googlet of anderszins op internet iets opzoekt, als je hem iets vraagt.
- "Het is een enorme database met kennis." Ik heb hem gevraagd hoe hij aan zijn kennis komt, dit was zijn antwoord: "I was trained on a large dataset of text data, called the WebText dataset, which was sourced from the internet and filtered to contain a diverse range of content such as books, articles, and websites. The dataset contains over 570 GB of text and approximately 45 terabytes of data. It was preprocessed to remove duplicates and low-quality text, and the remaining text was cleaned and tokenized before being used for training. The model was trained for several months on powerful computer hardware, processing the text data to learn patterns and relationships in the language." Ik heb hem ook gevraagd hoe groot de computer is waarop hij draait: dat blijkt een computer te zijn met slechts enkele Terabyte opslag, zeg maar de hedendaagse huis tuin en keuken opslag. Dus die 45.570 Gigabyte kennis daar is hij op getraind, maar vervolgens doet hij het nu met zijn getrainde brein (neuraal netwerk), en die 45.570 Gb is allang afgekoppeld.
Wonderlijk he? Dat verklaart misschien ook de soms onbegrijpelijke simpele fouten die hij maakt.
Hij doet me een beetje denken aan de PartyRobot van Ton van Duinhoven uit het programma Hadimassa uit de jaren 60/70. Hij kan met iedereen over alles een zinnig gesprek voeren maar begrijpen doet hij niks. Zoek het op op Youtube, erg leuk.
Neen , de wonderbaarlijk simpele fouten die chat gpt maakt is hierom zie rood omlijnd kader voor wolfram alpha =curated strucutered data +computational algoritms
1.jpg

Zie mijn vorige post
 

Attachments

  • 2.jpg
    2.jpg
    92,2 KB · Bekeken: 56
  • 3.jpg
    3.jpg
    116,1 KB · Bekeken: 62
Google wil binnenkort een chatbot gaan gebruiken in de zoekmachine omdat ze steeds meer concurrentie krijgen van AI zoals chatGPT die antwoorden op vragen geeft wat door mensen als prettig wordt ervaren;

 
Ik heb hem wat vragen gesteld over muziektheorie, en blijkbaar kan ie foutjes maken en dit ook corrigeren, moet niet gekker worden:

CHATGPT:
Als het eerste akkoord van een nummer een minorakkoord is, dan zou de vi-IV-I-V progressie er als volgt uit zien:
  • vi: vi-graad (bijv. vi: A minor als het eerste akkoord A minor is)
  • IV: IV-graad (bijv. IV: D minor als het eerste akkoord A minor is)
  • I: i-graad (bijv. i: A minor als het eerste akkoord A minor is)
  • V: V-graad (bijv. V: E minor als het eerste akkoord A minor is)
Dus, als het eerste akkoord een minorakkoord is, dan zou de vi-IV-I-V progressie bestaan uit minorakkoorden. Het is echter ook mogelijk dat de progressie in dit geval bestaat uit majorakkoorden, afhankelijk van de specifieke toonladder en stijl van het nummer. Het is belangrijk om te benadrukken dat de vi-IV-I-V progressie een veelzijdig concept is en dat er veel variaties op bestaan in de muziek.

IK:
vi graad van A minor is toch niet A minor?


CHATGPT:
Excuses, dat was een fout in mijn antwoord. Je hebt gelijk, de vi-graad van A minor is niet A minor, maar F major.
In de toonladder van A minor zijn de akkoorden als volgt:
  • i: A minor (A - C - E)
  • ii: B diminished (B - D - F)
  • iii: C major (C - E - G)
  • IV: D minor (D - F - A)
  • V: E minor (E - G - B)
  • vi: F major (F - A - C)
Dus, de vi-graad van A minor is F major en niet A minor. Bedankt voor het opmerken van deze fout. Ik waardeer het dat je mijn antwoorden nauwkeurig bekijkt en verbetert waar nodig.
 
Op meerdere internet fora die ik bezoek is men nu met ChatGPT bezig! Griezelig hoe snel dat gaat. Als je een paar weken niet oplet kan de wereld intussen radicaal veranderd zijn.

:beard:
 
Het is nu nog makkelijk gaten schieten in bepaalde gebieden van ChatGPT, maar GPT-4 komt er alweer bijna aan en zou weer een enorme sprong voorwaarts moeten worden vergeleken met de huidige versie (GPT-3), al is nog niet bekend wat er precies in zit. In elk geval wordt er gesproken over multimodaal, oftewel niet alleen communicatie/output via tekst maar mogelijk ook spraak en beeld. Schijnbaar zijn de geruchten die de ronde doen over 'trillion parameters' niet waar in elk geval.
Ik zie dit soort AI een hoop onzin als feiten bestempelen.
Net als het voorbeeld hier 2 posts boven.
Ik heb het in meerdere vakgebieden getest en altijd zat er onzin in,
Stephen Wolfram en Theodore Gray hebben daar ook het een en ander over gezegt.

Inmiddels is al besloten dat deze onzin in MS teams word geintegreerd dus ga ik nog meer met deze onzin te maken krijgen.
En hoe kun je nu dingen stellen over wat er nog niet is?
 
Ik denk dat dingen als chatgpt wel gaat bijdragen aan een nog individualistischer maatschappij. Dat proces is natuurlijk al even bezig maar wordt nog verder versneld met zoiets als dit. Op een gegeven moment hoef je niemand meer iets te vragen, alles wordt beantwoord dmv AI. Dat betekent ook dat de AI bots alles van je weten en je echte omgeving steeds minder. Mensen leren elkaar steeds minder goed kennen en begrijpen.

Gelukkig kan je aan de AI bot vragen hoe dat komt en wat je er aan kan doen.
 
Semi-zijspoor: hebben jullie afgelopen week gezien wat voor antwoorden er uit ChatGPT rollen als 'm wordt gevraagd zich als een ander voor te doen? Food for thought.. of is t een kinderziekte? Hoe weet je zeker dat antwoorden wel of niet gekleurd zijn?
 
ChatGPT is heel goed als controle en verbetering van grammatica en leesbaarheid, mits de input van enig niveau is - ik verwacht dit jaar integratie in Office 365, vergelijkbaar met spelling- en grammaticacontrole. Het is natuurlijk ook leuk om politieke en andere compleet subjectieve input te proberen, maar je mag hopen dat niemand de output te serieus neemt. Doet iemand dat wel: eigen verantwoordelijkheid.
 
Het is natuurlijk ook leuk om politieke en andere compleet subjectieve input te proberen, maar je mag hopen dat niemand de output te serieus neemt. Doet iemand dat wel: eigen verantwoordelijkheid.

Die hoop is volstrekt ongerechtvaardigd: zie de VS. Ik verwacht dat de complotdenkers en extreem rechts hier weer dankbaar gebruik van gaan maken. Eigen verantwoordelijkheid is dan wel een erg gemakkelijke dooddoener. Overignes weet ik de oplossing zelf ook niet want we zijn zulke technische ontwikkelingen zelf al lang niet meer de baas.
 
Eigen verantwoordelijkheid geldt voor zowel 'extreem' rechts als links, natuurlijk. Geen dooddoener.
 
  • Duimpje
Duimpjes: JSA
Back
Top