SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

"1000 parameters per patch" is ook een gevaarlijke marketingkreet. Het roept veel mogelijkheden op, maar ook nachtmerries over een potentiële draak van een interface. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Heb ook ooit een K5000s gekocht.. de arp was heel erg leuk!! Maar patches maken??? ehm.. :D
Destijds toen de K5 werd geïntroduceerd (voorloper K5000) vond ik het ontzettend interessant.. was met de DX7 synthese die echt ver voorbij substractieve synthese rijkte.. Je kon een heel ander spectrum aan klanken creëren wat op een analoog onmogelijk was. Kort daarop kwam de M1 en had je nog realistischere geluiden.. maar het bleven altijd samples in combi met 'n filter..
Op de K5/5000 kon je echt geluiden zonder dat je kon horen welke samples er gebruikt waren zoals in de M1 bv..
De uren die ik tot nu op de K5000 heb doorgebracht waren presets die interessant klonken onderzoeken op hun settings. :D Er zijn vast nuttigere dingen om te doen maar ik doe er verder niemand kwaad mee en wie weet ga ik em binnenkort ook maar weer eens aanzetten :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Morgen moet ik naar buitenland voor mn werk, ik neem natuurlijk iets kleins mee voor week 3

Hier is wat ik van mn K5000S denk

Heb heeeel veel bijgeleerd deze week. blij dat ik nu veel functies weet te vinden in de menu's en beter patchen kan maken.
Echter menu Diving is niet zo tof natuurlijk, echter de K5000S heeft een controller sectie met pots voor Harmonics, Formants, DCF, DCA en 4user pots.
Een preset kiezen en dan knoeien met de pots tot iets leuks is toch een leukere manier van werken.

De funfactor van deze bak 6/10
De sound 7/10

Klinkt altijd heel digitaal maar heel dynamisch en uniek.
Dat is het sterk punt.
 
Week 3
Yamaha Tenori on


In buitenland voor mn werk, dus heb deze meegenomen om me wat te amuseren na werkuren.
Het is het eerste aluminium model en heb er ook een SD kaartje inzitten met extra drum samples.

Is het eigenlijk wel een synth ? of meer een soort Gaget voor synthfreaks.
 
Leuk ding! Heb em ook. (White /orange). Ik vond het jammer dat je max 16 steps kunt programmeren.. Ik vond sommige modes echt useless maar wel leuk en innovatief ding van Yamaha.. toch misschien wel een inspiratie geweest voor Novation om de launchpad te maken.. :bekdicht:
 
zeker leuk ding! ook als simpele midi sequencer en de eigen samples mogelijkheid.
iemand toev. de alternatieve firmware geprobeerd? pika blue
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
weinig tijd wegens veel werk in het verre buitenland.
Paar keer op gespeeld, blijft een leuk ding.

Hij is al heel vaak mee geweest op zee en ook wanneer ik opp vakantie ga met mn gezin.
Hij heeft veel last van corrosie, het aluminium ziet er niet meer uit maar werkt verder wel nog perfect.
Het plastic/orange model was beter geweest voor mij maar die kwam pas later uit.

Zelf heb ik geen last van de 16 step layer beperking. je kan 16 blocks maken goed voor 16 keer 16steps en dan is er ook nog een song mode die ik nog nooit gebruikt heb.

Had net een idee om als ik terug thuis ben om hem aan een Korg Kronos te koppelen via midi, eens kijken wat voor gekkeheid er tussen de Terori en de Karma ontstaat ?
 
Foto's van de aluminium corrosie op de tenori on. Zit onder de vernislaag
(Na veel gebruik buiten in de wildernis)

20230121_055740.jpg


20230121_055834.jpg


Alweer de laatste dag van week3, morgen komt er een nieuwe synth in de kroeg.
Omdat ik geen toegang heb tot mn studio kies ik er 1 die ik vanbinnen en vanbuiten uit mn broekzak ken.
 
Week 4
Roland Jupiter 8


Week 4 van 2023 is begonnen.
Gezien ik nog in buitenland zit voor mn werk een eenvoudige synth die ik goed ken.

Wat voorgeschiedenis:
Ik ben nu 14jaar de hoeder van deze synth. Defect gekocht voor 2,5K aan een Franse band. Was toen een eenvoudige fix.

De lfo knop bij de pitchbender werkt niet meer dus binnenkort moet hij eens open voor wat onderhoud, mogelijks de voeding recappen, heb ik 14 jaar geleden niet gedaan.

Er zit een midi kit in, geplaatst door een vorige eigenaar.

De opstelling bij mij is:
Erboven Croma Polaris en poly800
Eronder Taurus III
Ernaast Model D en MS20

Effecten: Boss CE20 en Lexicon pcm80 reverb.

Een kroeg babbel mag natuurlijk ook de huidige prijs / waarde besproken worden maar alvast even dit: HIJ IS NIET TE KOOP en wordt ook niet verkocht.
 
Fijne effecten erbij zeg!
Dat moet wel hé. zoals veel vintage synths is de basisklank super goed maar muziekaal waardeloos zonder effecten.

Het valt of staat met goede effecten, welke dat moeten zijn is ook heel persoonlijk. vroeger grote fan van de Lexicon reverbs, nu smelt ik ook wel voor wat Eventide te bieden heeft. 8~8)
 
Foto's van de aluminium corrosie op de tenori on. Zit onder de vernislaag
(Na veel gebruik buiten in de wildernis)

Bekijk bijlage 3831575

Bekijk bijlage 3831578

Alweer de laatste dag van week3, morgen komt er een nieuwe synth in de kroeg.
Omdat ik geen toegang heb tot mn studio kies ik er 1 die ik vanbinnen en vanbuiten uit mn broekzak ken.
Is een Tenori on zoals jij hebt niet van Magnesium?? Tenminste, dat heb ik overal altijd gelezen.. en nat wat zoeken.. usafaq
 
Back
Top