tempo veranderen track op radio

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Ook dit jaar merkte ik het op. Op radio 2-top2000- wordt de tempo van 1 of meerdere tracks veranderd, versneld, zodat het de nummers netjes in een uur passen. Ik heb daar moeite mee, daar de uitvoerende kiest voor een bepaalde tempo. Hoe denken jullie daarover?
 
"Radio DJ's draaiden in de begin 90's alle platen op +1,5 op de pitchfader, leerde ik. "Echte dj's mixen hun platen in elkaar en pitchen dus elke track, of meer nog: ze doen thuis edits zodat elk nummer dezelfde bpm heeft zodat ze de pitch ter plaatse niet eens moeten manipuleren. (lazy bastards)
Er zijn hele muziekgenres ontstaan om platen te snel of te traag te draaien. Je kan er moeite mee hebben, maar dat helpt weinig tenzij je zelf de plaat opzet.
 
Als mastertempo aan staat hoor je geen enkel verschil… die cd speler timstretcede (hoe schrijf je dat) zodat sneller draaien geen pitch verschil geeft
 
Het komt voor dat ik nummers zelf omzet naar een (meestal) wat hoger tempo. Het timestretchen lukt met de tegenwoordige algoritmen behoorlijk goed, artefacts zijn soms minimaal als je het niet te bont maakt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: JSA
Er zijn maxi's die 45 rpm zijn die we allen draaien op 33+8% en die zelfs op beide wijzen op cd zijn te luisteren.... Er zijn ook zulke nummers op 't verkeerde toerental +8% te luisteren op yt. De band blijft koppig hedendaags 't nummer op normaal tempo spelen. En we hebben t over 80's hier :D
 
Niet alle nummers lenen zich ervoor. Maar soms wel, het zal waarschijnlijk ook inderdaad liggen aan het genre. Een tijdje terug nog met dit nummer, op dat lage tempo klinkt het weinig energiek en eerlijk gezegd wat duf. Maar toch wel met potentieel en op een wat hoger tempo komt dat er een stuk beter uit. Maar, YMMV. :)
 
ik vind dat schandalig.
Soms kan 1bpm al een verschil maken in een track.
Dus versnellen zou in veel gevallen de boel verzieken.
Maar ze gaan toch niet Leonard Cohen enzo versnellen?

Als het dance is maakt dat minder uit.
Gare trance is een stuk leuker op 45rpm ipv 33 :0
 
Óf je luistert gewoon een playlistje op een streamingdienst of op je eigen computer/stereotoren..

Mopperen/ergeren is niet goed voor de gezondheid 😁

Zo.. die dooddoener is ook geplaatst 😜
 
Er zijn maxi's die 45 rpm zijn die we allen draaien op 33+8% en die zelfs op beide wijzen op cd zijn te luisteren.... Er zijn ook zulke nummers op 't verkeerde toerental +8% te luisteren op yt. De band blijft koppig hedendaags 't nummer op normaal tempo spelen. En we hebben t over 80's hier :D
Ah, A Split Second - Flesh! :D
 
Ook dit jaar merkte ik het op. Op radio 2-top2000- wordt de tempo van 1 of meerdere tracks veranderd, versneld, zodat het de nummers netjes in een uur passen. Ik heb daar moeite mee, daar de uitvoerende kiest voor een bepaalde tempo. Hoe denken jullie daarover?

Excuus voor het zijpaadje, maar 'k zou wel benieuwd zijn naar waar dit wel en waar dit niet voorkomt.

Ik bedoel (en daar begint het zijpaadje), 't valt me op dat een film op NL-TV voor afgelopen verklaard wordt zodra de aftiteling begint (tikkie lomp :o: ),
terwijl bijv. Vlaamse-TV het fatsoen heeft die aftiteling wel integraal te tonen. (Maar wie weet hebben ze daar de hele film wel iets versneld om dit te laten passen :D )
 
Back
Top