NOOB vraag van een ouwe rot... ;-)

ano220424

Dismembered
Dismembered
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.702
Er is iets wat ik niet begrijp in Logic X. Als ik een effect plugin via een bus laat lopen, en ik draai de bus send op de channel strip 100%, dan blijf ik nog steeds een behoorlijke portie van het origineel (dry signal) horen.
Dat is niet het geval met externe FX hardware die ook over een bus send loopt.. Als ik daar hetzelfde doe en de send 100% zet, dan verdwijnt de originele klank (dry) helemaal naar de achtergrond en heb ik effectief 100% wet FX signal.

Echter zodra ik een plugin 'insert' op een channel strip, dan heb ik dat euvel niet en kan ik mooi dry/wet op de plugin zelf regelen zodat er ook 100% wet signaal mogelijk is op voorwaarde dat de mix op de plugin uiteraard op 100% staat.

De bus send naar pre fader zetten werkt in het eerste geval wel, maar dan gaat mijn fader als dry signaal werken in de FX mix en dat wil ik niet want dan raak je aan de volume settings van je mix. Waarom krijg ik bij bus send / post fader geen 100% wet signaal met een plugin, maar wel met externe hardware FX ??? Zie ik iets over het hoofd?

Oh en btw, onderstaand artikel gelzen, maar brengt geen soelaas:
 
Laatst gewijzigd:
Staat het effect dat je in de bus hebt hangen op 100% wet?

In je voorbeeld van insert-effect op een channelstrip hou je er rekening mee, dus ik acht de kans groot. Maar om het even uit te sluiten.
 
En is dat zo met elke plugin? Route je de fader vh inputkanaal naar de master?
 
Staat het effect dat je in de bus hebt hangen op 100% wet?
Inderdaad.
En is dat zo met elke plugin? Route je de fader vh inputkanaal naar de master?
Ja input is gewoon naar stereo master gerouted. Ik heb voor de aardigheid 3 voorbeelden. In de eerste 2 gebruik ik dezelfde plugin, in de laatste een Yamaha SPX2000 hardware. Ik heb de niveau een beetje gelijk gezet, maar let niet op de geluidskwaliteit. De Yamaha stond zelfs iets in het rood.
Maar je hoort duidelijk in het eerste voorbeeld nog (te) veel van het dry signaal ivm de 2 anderen.
Screenshot 2022-03-18 at 16.31.25 (2).png
 

Attachments

  • Bus send 100%.mp3
    666,8 KB
  • FX on insert 100% wet.mp3
    666,8 KB
  • External FX Bus send 100%.mp3
    666,8 KB
Laatst gewijzigd:
Weet je zeker dat de routing alleen naar de effect bus loopt en niet ook nog naar de master output?
 
Weet je zeker dat de routing alleen naar de effect bus loopt en niet ook nog naar de master output?
Uiteraard staat het kanaal in kwestie op output L/R -> Master. Buiten L/R Master heb ik geen andere opties dan 22 andere fysieke outputs en dan hoor ik niks want enkel output 1/2 (Master) hangen aan mijn monitors. Hoe verklaar je dan dat als ik de FX send (bus) die naar een externe effectprocessor loopt (zowel mijn SPX2000 als mijn Lexicom PCM) en die bus of FX send helemaal opendraai, ik dan wel 100% wet signaal krijg ? Dan wel, met interne FX niet. Enkel als ik Pre fader kies, dan hoor ik 100% wet op voorwaarde dat ik mijn fader op 0 zet en dat klopt. Dat is logisch. Is het dan puur een kwestie van Post/Pre ? Indien ja, hoe verklaar je dan dat ik het in post niet heb met externe FX, en imho dan is zoals het moet zijn... compleet weird.

THX 4 help...
 
Ik zou het logisch vinden als met de (post-fader) send-knop de hoeveelheid signaal wordt bepaald, dat naar een aux gaat - naast het oorspronkelijke signaal.

Met de send-knop 100% open, blijf je het droge signaal er dus naast horen. Droog en nat komen dan in de master-bus bij elkaar.

Dat hoef ik je niet uit te leggen, maar dan kan je mijn gedachtengang volgen.

dat ik het in post niet heb met externe FX, en imho dan is zoals het moet zijn...

Ik denk dat het juist andersom zou moeten zijn - je software vertoont het gedrag dat ik zou verwachten. Met de externe gear wordt het vreemd..


Hoe verklaar je dan dat als ik de FX send (bus) die naar een externe effectprocessor loopt (zowel mijn SPX2000 als mijn Lexicom PCM) en die bus of FX send helemaal opendraai, ik dan wel 100% wet signaal krijg ?

Is die 100% een aanname? In je voorbeeld lijk ik zachtjes nog wat van het originele signaal te horen. Ik zou zeggen 90% wet.

My best guess.... de externe effecten sturen het signaal een flink stuk luider terug, dan de software-tegenhangers doen - dusdanig luid, dat het droge signaal er nog is, maar wordt overstemd door het effect-signaal.



Is het dan puur een kwestie van Post/Pre ?

Deze thread suggereert van wel: how to get over 50% wet signal using aux send??? - Gearspace.com
 
Ik zou het logisch vinden als met de (post-fader) send-knop de hoeveelheid signaal wordt bepaald, dat naar een aux gaat - naast het oorspronkelijke signaal.

Met de send-knop 100% open, blijf je het droge signaal er dus naast horen. Droog en nat komen dan in de master-bus bij elkaar.

Dat hoef ik je niet uit te leggen, maar dan kan je mijn gedachtengang volgen.



Ik denk dat het juist andersom zou moeten zijn - je software vertoont het gedrag dat ik zou verwachten. Met de externe gear wordt het vreemd..




Is die 100% een aanname? In je voorbeeld lijk ik zachtjes nog wat van het originele signaal te horen. Ik zou zeggen 90% wet.

My best guess.... de externe effecten sturen het signaal een flink stuk luider terug, dan de software-tegenhangers doen - dusdanig luid, dat het droge signaal er nog is, maar wordt overstemd door het effect-signaal.





Deze thread suggereert van wel: how to get over 50% wet signal using aux send??? - Gearspace.com
THX 4 input. Ja het lijkt een noob vraag, maar ik refereer dus naar het gebruik met een hardware mixer waar we destijds de return op aparte input channels hadden staan. Dat terzijde blijft de vraag waarom het grote verschil tussen FX plugins en extern blijft bestaan. Maar zoals je aangeeft, vermoedelijk sturen de externe effect processors het signaal veel luider terug. Het blijft toch een merkwaardig gegeven, want dus niet mogelijk om 100% wet signaal te krijgen met post fader. In de gearspave thread halen ze ook aan om in dat geval de output niet naar de master te routen en dus zo enkel het wet signaal over te houden. Maar bizar want vroeger was dat met hw mixers in de studio niet zo meen ik mij te herinneren...
 
UPDATE: correctie, de optie "Post Pan" werkt ook over de fader.

Bij logic kun je bij een send aangeven waar deze zich in het signaal pad bevindt.
1647631891969.png

De optie "Pre Fader" zit VOOR de fader. Hierdoor kun je de fader helemaal omlaag zetten en gaat het audio signaal alleen naar de send want "voor de fader".
De opties "Post Fader" en "Post Pan" zitten na de fader. Dus als je de fader helemaal omlaag zet dan gaat er ook geen signaal naar de "send".

Dus als je alleen wet wilt horen dan moet je "Pre Fader" kiezen en de fader van het kanaal zelf helemaal omlaag zetten.

Op de send bus moet je er voor zorgen dat het effect alleen maar het "wet" signaal weergeeft. Dit is een optie die wel of niet in je effect plugin zit. Als die erin zit dan moet je die dus op 100% wet zetten en dan hoor je alleen maar het bewerkte signaal in de eindmix en niets van het originele signaal.

Om te verklaren waarom het met een externe FX wel werkt moet ik meer informatie hebben over het signaal pad. Het is niet ondenkbaar dat je in je mix alleen de "audio in" waarop je externe FX unit is aangesloten meeneemt.
 
Laatst gewijzigd:
100% wet signaal krijg je per definitie niet met post fader send, zolang het droge signaal + de aux/send kopie van het signaal (met daarop het effect) op het eind weer samen komen (?)
Met pre-fader send kun je idd het droge signaal wegschuiven en houd je alleen 100% wet over.
Het idee is dat je send effects in principe altijd op 100% wet moet zetten, anders krijg je mogelijk ongewenste optellingen, bijv. 100% droog signaal + 50% droog/50% wet signaal.
 
Het blijft toch een merkwaardig gegeven, want dus niet mogelijk om 100% wet signaal te krijgen met post fader.

Aangezien bij post-fader het aux-signaal afhangt van die fader - is 50% dry/wet het maximaal haalbare, toch? In de master-out, althans.


het grote verschil tussen FX plugins en extern

Ik bedacht me nog.. shot in the dark hoor.. maar.. je audio-interface komt dan ook in beeld, die speelt een rol in de vergelijking.

Doet die misschien nog iets met het signaal? Misschien onbewust ergens een dB-boost-knopje aan staan, of iets dergelijks?
 
Ik heb even een videootje gemaakt die het principe laat zien en hoe je 100% wet signaal kunt krijgen. YouTube weigert om een "HD" versie te maken dus sorry voor de belabberde kwaliteit maar ik denk dat het wel het één en ander duidelijk maakt.

 
De Yamaha stond zelfs iets in het rood.
Heb je die hardware send en return levels gecalibreerd op één of andere manier , zodat de levels hetzelfde staan als de software ? Ik denk het niet.

Elke input van een hardware apparaat heeft limiters , nl de spanningsrails int slechtste geval. Stuur je dat yamaha effect wat harder in dan is dat in software eigenlijk hetzelde als dat je voor je software reverb een limiter gaat zetten, test dat maar eens uit. Je stuurt volgens mij je signaal die yamaha gewoon véél harder in ...
 
Back
Top