Parallel FX, iemand deze al eens geprobeerd ?

noobie vraagje tussendoor;

ik ben niet heel erg ingelezen in FX routing vooralsnog.
maar dit topic inspireerde me wel even om de v3 manual van de waldorf quantum open te slaan (beetje off topic misschien omdat jullie het over hardware fx hebben, maar mijn vraag is vrij algemeen hoor... momentje).

in de laatste update van de quantum hebben ze de mogelijkheid tot paralel processing van effecten toegevoegd. ik heb daar nog niet over nagedacht of iets mee gedaan.
voorheen had de quantum slechts 1 mode: serial 1>2>3>4>5>6
met daarbij keuze uit de usual suspects (chorus, flange, phaser, drive, EQ, compress, delay, reverb, wellicht vergeet ik nog wat).

nu kan je dus ook 1+2 > 3 + 4 > 5 + 6, en dat soort modes kiezen.

nou mijn vraag (in de hoop dat ie niet al te offtopic is, daarvoor weet ik te weinig om dat te beoordelen):

Wat is het voordeel of het het mooie van parallel processen, en wat voor pad zou ik eens kunnen loslaten op mn eigen synth om er wat feeling voor te krijgen?
 
Is niet dat het een beter is dan het ander.

Op een mixer het je bv inserts of aux sends.
Inserts zijn serieel en aux sends parallels.
Met een aux kun je dan weer meerdere kanalen naar bv een reverb sturen.

Het enige verschil is dat paralell ook het signaal deels door kan laten denk ik.
 
Is niet dat het een beter is dan het ander.

Op een mixer het je bv inserts of aux sends.
Inserts zijn serieel en aux sends parallels.
Met een aux kun je dan weer meerdere kanalen naar bv een reverb sturen.

Het enige verschil is dat paralell ook het signaal deels door kan laten denk ik.
mmm... blijft wel een beetje abracadarbra voor me hoor.
maar goed, dat inspireert me alleen maar meer om er ook eens wat over te lezen om het allemaal een beetje beter te begrijpen en intuitiever te krijgen voor mezelf :)

word dit wel eens voor creatieve doeleinden ingezet?
bijvoorbeeld de helft van een signaal door specifiek FX halen, en dan de andere helft van het geluid door een ander (paralel geschakeld effect), en die dan daarna samen laten komen in een 3e effect?
ik snap denk ik wle wat ik allemaal zou kunnen routen en hoe, maar ik heb geen idee of dat doorgaans iets interessants zou kunnen opleveren.

bedankt in elk geval, ik denk dat ik iets te vroeg ben met vragen stellen... eert ff wat bijlezen denk ik ;)
 
Enkele heel concrete situaties die misschien wat verduidelijken:

Je kan met parallel processing bijvoorbeeld alleen de lage tonen oversturen en het mid/hoog van galm voorzien.
Of je kan met parallel processing en twee pitchshifters een akkoord maken van 1 noot.
Je kan ook met parallel processing clean en distortion tegelijk maken waardoor je een dikke overstuurde sound hebt maar toch nog een duidelijk definitie/attack.

Dit zijn allemaal "maar uit de miauw geschudde" voorbeeldjes maar wie weet heb je er wat aan.
 
Enkele heel concrete situaties die misschien wat verduidelijken:

Je kan met parallel processing bijvoorbeeld alleen de lage tonen oversturen en het mid/hoog van galm voorzien.
Of je kan met parallel processing en twee pitchshifters een akkoord maken van 1 noot.
Je kan ook met parallel processing clean en distortion tegelijk maken waardoor je een dikke overstuurde sound hebt maar toch nog een duidelijk definitie/attack.

Dit zijn allemaal "maar uit de miauw geschudde" voorbeeldjes maar wie weet heb je er wat aan.
ah ja, "dat maakt sense".
de quantum is enigzins beperkt daarin aangezien elk effect maar 1x ingezet kan worden en de routing beperkt is tot een paar presets, maar in ableton kun je ook parallel processen, en daar zijn de mogelijkheden redelijk grenzeloos. ik zal er eens wat mee experimenteren en wat meer over lezen. thnks!
 
ja ik zou op de quantum gewoon experimenteren. als het lekker klinkt is het goed.

mijn meest gebruikte paralel techniek is denk ik 'new york compressie' ofwel parallelle compressie.
heel simple gewoon de compressor hard laten werken maar de dry/wet op 50% ofzo zetten. dus gaat er maar de helft van het signaal door de compressor.
Zo houd je de transients in takt.

Dus fx dat een dry/wet knop heeft bied al wat parralelle opties.
 
ja ik zou op de quantum gewoon experimenteren. als het lekker klinkt is het goed.

mijn meest gebruikte paralel techniek is denk ik 'new york compressie' ofwel parallelle compressie.
heel simple gewoon de compressor hard laten werken maar de dry/wet op 50% ofzo zetten. dus gaat er maar de helft van het signaal door de compressor.
Zo houd je de transients in takt.

Dus fx dat een dry/wet knop heeft bied al wat parralelle opties.
dat is ook een leuke idd.
ga ik ook eens proberen!
 
Back
Top