Spotify loudness penalty een leugen?

Dat is precies wat ze doen.

Ze passen het volume dusdanig aan, zodat de luidheid matcht. Van de dynamiek blijven ze af.

Is het verhaal althans.

Ben het wel met @Dave Mech eens, gewoon naar smaak afbakken. Zie het hele verhaal van Spotfiy's kant als disclaimer.

Het idee is, dat de muziek met veel compressie (de luidere muziek), zachter wordt gezet, waardoor het even luid is als hele dynamische muziek. Met als gevolg dat de luide masters ingekakt zouden klinken - en mensen misschien gaan huilen. Daar komt het advies vandaan.

Maar ergens boven die -14 is de spot sweeter, lijkt het..

Is er trouwens al daadwerkelijk gemeten, in de tussentijd? Kreeg ik niet helemaal mee. Wil best mee helpen. Liep met dezelfde vraag rond...

Nog iets om rekening mee te houden: de context waarin je het afspeelt, binnen je speler. Of en de manier waarop de normalisatie erin kickt, zou ook afhangen van de loudness van een album in het geheel, vs een playlist van verzamelde tracks..

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
Ik heb gemeten stoter, zie deze thread. Er wordt dus niets aangepast aan het volume door spotify.
 
Ik heb gemeten stoter, zie deze thread. Er wordt dus niets aangepast aan het volume door spotify.

Yes, check - my bad.

Welke tracks heb je vergeleken?

Heb net je albums als geheel naast elkaar gelegd. Ik hoor ook verschil.

Ik heb een album-pagina gepakt, op de grote playknop geklikt, zodat m'n queue alleen die tracks zou bevatten - bij beide albums los. Ik moest aan de volumeknop zitten.

Daarnaast één playlist gemaakt met beide albums achter elkaar. Verschil nog steeds te horen, niet groter of kleiner.

Nog niets gemeten, even een eerste indruk opgedaan.

Geen straf om te checken overigens, lekker album heb je weer gemaakt :) En vind het verschil geen dealbreaker - mocht 't schelen. Snap wel dat 't irriteert.. zit je potverdikkie netjes je best te doen...

P.S. Zitten alle individuele tracks van Into the Unknown op -14? Shells, bijvoorbeeld, lijkt minder luid dan The Rift.. kan ook aan mij liggen..
 
Laatst gewijzigd:
Yes, check - my bad.

Welke tracks heb je vergeleken?

Heb net je albums als geheel naast elkaar gelegd. Ik hoor ook verschil.

Ik heb een album-pagina gepakt, op de grote playknop geklikt, zodat m'n queue alleen die tracks zou bevatten - bij beide albums los. Ik moest aan de volumeknop zitten.

Daarnaast één playlist gemaakt met beide albums achter elkaar. Verschil nog steeds te horen, niet groter of kleiner.

Nog niets gemeten, even een eerste indruk opgedaan.

Geen straf om te checken overigens, lekker album heb je weer gemaakt :) En vind het verschil geen dealbreaker - mocht 't schelen. Snap wel dat 't irriteert.. zit je potverdikkie netjes je best te doen...

P.S. Zitten alle individuele tracks van Into the Unknown op -14? Shells, bijvoorbeeld, lijkt minder luid dan The Rift.. kan ook aan mij liggen..
Dat heb je goed gehoord! Shells en new ocean zijn iets zachter, dat zijn ambient tracks. De rest is -14. Ik had pasiphae en corridor vergeleken.
 
De rest is -14. Ik had pasiphae en corridor vergeleken.

Ok, goed om te weten. Ik wilde nét Corridor toevallig nog noemen, die lijkt er wat bovenuit te schieten.. maar da's wellicht psychologisch..

Nog een testje gedaan met de natte vinger.. kan jij dit ook eens checken..?

Ik controleerde voor de zekerheid of ik loudness normalisation aan had staan in m'n player - en zag nog een optie om te kiezen tussen "quiet", "normal", en "loud".. heb 'm standaard op "normal" staan, maar nu es op "loud" gezet en m'n stappen herhaald.. verschil tussen je albums lijkt nu kleiner te zijn... lijkt... misschien scheelt het ook aan jouw kant?
 
Hmm.. the plot thickens..

Als ik heen-en-weer ga tussen Pasiphae en Corridor, komt Corridor net iets luider binnen dan Pasiphae. Dat zou niet moeten - juist andersom. Vreemd. Zal 't later es op de hoofdtelefoon beluisteren, misschien geven de speakers hier een verkeerde indruk..

 
Hmm.. the plot thickens..

Als ik heen-en-weer ga tussen Pasiphae en Corridor, komt Corridor net iets luider binnen dan Pasiphae. Dat zou niet moeten - juist andersom. Vreemd. Zal 't later es op de hoofdtelefoon beluisteren, misschien geven de speakers hier een verkeerde indruk..

Haha vaag zeg! Top dat je even de moeite neemt! Maar mensen gaan niet speciaal een vinkje omzetten om mijn muziek te luisteren vrees ik. Denk dat vrijwel iedereen de default settings gebruikt. Ik ga het nog eens checken met die settings!
 
Maar hoor jij het dan ook?

En no prob, het zit mij ook dwars. :D

Ennn ik heb een doorbraakje...!

Zet mijn "test"-playlist aan, als geheel (dus alleen dat in de queue).

Draai Shells.

Terwijl Shells afspeelt, ga naar Into the Unknown, en start het album als geheel (zodat je de queue hiermee vervangt).

Shells is dan ineens een stuk zachter. Groot verschil aan mijn kant althans.

Voor de vorm had ik nog een wat hardere techno track toegevoegd aan de test-lijst. Weet niet of dat een rol speelt.

Maar er gebeurt dus wel degelijk iets. Niet zoals we het zouden voorspellen, haha, maar toch.. wordt vervolgd...
 
Maar hoor jij het dan ook?

En no prob, het zit mij ook dwars. :D

Ennn ik heb een doorbraakje...!

Zet mijn "test"-playlist aan, als geheel (dus alleen dat in de queue).

Draai Shells.

Terwijl Shells afspeelt, ga naar Into the Unknown, en start het album als geheel (zodat je de queue hiermee vervangt).

Shells is dan ineens een stuk zachter. Groot verschil aan mijn kant althans.

Voor de vorm had ik nog een wat hardere techno track toegevoegd aan de test-lijst. Weet niet of dat een rol speelt.

Maar er gebeurt dus wel degelijk iets. Niet zoals we het zouden voorspellen, haha, maar toch.. wordt vervolgd...
Ik kan nu niet luisteren maar ga binnenkort checken!
 
Maar hoor jij het dan ook?

En no prob, het zit mij ook dwars. :D

Ennn ik heb een doorbraakje...!

Zet mijn "test"-playlist aan, als geheel (dus alleen dat in de queue).

Draai Shells.

Terwijl Shells afspeelt, ga naar Into the Unknown, en start het album als geheel (zodat je de queue hiermee vervangt).

Shells is dan ineens een stuk zachter. Groot verschil aan mijn kant althans.

Voor de vorm had ik nog een wat hardere techno track toegevoegd aan de test-lijst. Weet niet of dat een rol speelt.

Maar er gebeurt dus wel degelijk iets. Niet zoals we het zouden voorspellen, haha, maar toch.. wordt vervolgd...
Net even gedaan in de studio, heb daar alleen de spotify web player (Spotify - Web Player: Music for everyone), maar daar is shells even hard in beide playlists. Shells is wel een track die langzaam harder wordt, dus is wel belangrijk om hetzelfde stukje te vergelijken.
 
shells even hard in beide playlists

Even om het check te houden... bedoelde je de playlist en het album? Ik heb het vermoeden dat 't 'm daar in zit, namelijk - een verschil tussen playlist en album. Ook als je die tekst van Izotope ernaast legt (wat ik in de spoiler had geplakt, paar posts terug).

Shells is wel een track die langzaam harder wordt, dus is wel belangrijk om hetzelfde stukje te vergelijken.

Eens.

Hier wat ik hoor. Heb 3 vergelijkingen gedaan, met de 3 verschillende instellingen van Spotify's loudness normalisation.

Quiet, waar ik een klein verschil hoor:




Normal, met nauwelijks of misschien zelfs géén verschil:




Loud, bij deze hoor ik duidelijk verschil:




I.v.m. bestandsgrootte heb ik het beeld op 480p gezet. Voor wie beter beeld wil, én dit binnen een week leest:




Maar mensen gaan niet speciaal een vinkje omzetten om mijn muziek te luisteren vrees ik. Denk dat vrijwel iedereen de default settings gebruikt.

Zou kunnen. Of in elk geval de mensen die naar de dubbier stijlen van elektronische muziek luisteren.

Kan me namelijk óók voorstellen dat de gemiddelde EDM-luisteraar (of noem een luid genre) direct in de settings kijkt of het nog harder kan.

Weet je, misschien is het een mooie conclusie dat het geen fabeltje is (wat de hoofdvraag was), maar dat het simpelweg niet boeit voor jouw muziek.

Staat nog wel open waarom die twee verschillende albums niet even hard klinken.

Andere vraag, waar we voor 't gemak nog even overheen zijn gestapt.. en mijn pet te boven gaat, eigenlijk.... hoe wordt LUFS gemeten? Ik hou de optie nog open dat het algoritme en onze oren hier en daar verschillen van "mening"..
 
Bedankt voor de uitgebreide tests Stoter!
Ja spotify doet dus soms iets maar op default settings niet volgens mij. Ik had idd jou playlist en daarna het album gedaan zoals je had beschreven. Mijn conclusie is ieder geval dat ik het de volgende keer weer "normaal" ga aanleveren :) Maar toch fijn te horen dat het voor jou (en hopelijk meer memsen) niet veel uit maakt.

Ja het lufs algo is dubieus, weet ook niet precies hoe dat werkt, is vrij complex denk ik. Maar wat me wel opviel is dat ik een track op -11 lufs wel echt als 3db harder ervaar als een van -14 lufs. Durf dat best in een blinde test aan. Nouja het was weer een interessante les iig, superleuk dat je er zo ingedoken bent Stoter!
 
Als ik mijn tracks laat masteren door een professionele mastering studio krijg ik ze meestal terug tussen de -10 en -8.5 LUFS.

Volume normalisatie werkt alleen als je op Spotify luistert. De meeste bedrijven (winkels, hotels, winkelcentra enz.) gebruiken een Sonos systeem of vergelijkbaar en daar werkt volume normalisatie niet of anders. Ik werk zelf in een hotel met een Sonos systeem en als ik daar eerdere tracks van mij beluister (via Spotify) die op -14 LUFS zijn gemastered klinken die beduidend zachter dan mijn latere tracks die rond de -9 zijn gemastered.

Daarnaast komen mijn tracks ook in de digitale stores zoals Beatport, Traxsource en junodownload.com waar voornamelijk DJ's kopen en die draaien het op sysytemen waar -9 LUFS zo'n beetje het minimale is.

Wat ik ook begrepen heb ik dat je ceiling groter moet zijn (-0.2 dB TP) als je harder mastered om de true-peak vervorming op te vangen.
 
Laatst gewijzigd:
altijd masteren zodat het zo goed mogelijk klinkt en niet focussen op loudness. Als je track dance muziek is zoals techno kom je dan al snel uit op -10 of zelfs -8. Zonder dat je de track er kapot voor moet maken. Hele punt is dat men niet moet masteren op loudness maar op geluidskwaliteit. Als een “master engineer” loudness pushed ten koste van geluidskwaliteit, dan is het een slechte engineer. Al veel te vaak die feedback terug moeten geven bij releases waarbij m’n tracks gewoon kapot gemaakt werden om maar die -6 te halen “want dat willen dj’s”.

0,2db tp is overigens te hoog imho. -1db of zelfs -1.1db tp is beter ivm intersample peaks bij eventuele conversie.
 
Back
Top