Hoe gaan jullie om met LUFS- en peak-richtlijnen?

stoter

bleep bloop
Lid sinds
25 oktober 2021
Berichten
1.780
Locatie
Utrecht
Toen ik even een break had genomen in het muziek-maken is een kleine revolutie aan me voorbij gegaan: die van loudness normalisation.

Wat een grote verandering is dat zeg. Wauw. The loudness war is over, hurrah!!

Of niet?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met het publiceren van eigen muziek op de online diensten, in het kader van de luidheid ervan.

Op papier, in een ideale wereld, zou dynamische muziek met lage LUFS-waarden net zo luid ervaren moeten worden als een tot de max platgewalste track. Sterker nog, de platgewalste track zou "minder" moeten klinken. MITS de player een automatische volume optie heeft en deze aan staat. In de Spotify-player heet dit bijv. "normalize volume", iTunes heeft een eigen systeempje, enz.

In mijn praktische ervaring valt het ideaal-plaatje reuze mee. Ik heb daardoor de neiging alsnog mijn muziek iets op te peppen, qua luidheid. Als experiment dat gedaan en die muziek komt inderdaad lekkerder binnen. Of de mixes zijn beter gedaan. Dat kan ik niet uitsluiten.


Richtlijn van Spotify is -14dB integrated LUFS, waarbij ze adviseren om de piek niet -1dB (true peak) te laten overschrijden.

zie Help - Loudness normalization – Spotify for Artists

Andere diensten hebben soortgelijke richtlijnen (op details verschillend).

Houden jullie je hier netjes aan? Op welke manier(en) wijken jullie ervan af?


groeten!

Michiel
 
ja, die streaming richtlijnen zijn wel een lastig onderwerp om te doorgronden hoe je dit zelf moet toepassen. de Lufs gooi ik zelf af en toe wel wat hoger, de true peak hou ik maximaal op -1db.
Ik gebruik zelf izotope insight 2 voor de metering in combinatie met de loudness penalty analyer plugin.

Een goed artikel hierover kun je hier vinden.


urls:
insight 2: Insight 2 Overview | Intelligent metering for music & post
loudness penalty analyzer: Loudness Penalty: Loudness for online streaming AAX, AU and VST
 
Klopt, het is complexe materie. Dank voor het artikel!

Ik gebruik zelf izotope insight 2 er voor in combinatie met de loudness penalty analyer plugin.

Check. Het uitlezen van de waarden lukt mij inmiddels ook. LP was voor mij de ingang van deze rabbit hole :)

Maar wat doe je met die waarden? Conformeer je aan de richtlijnen? Wijk je er bewust van af? Of komen we uiteindelijk uit bij "smaak" en "stijl"?
 
Klopt, het is complexe materie. Dank voor het artikel!



Check. Het uitlezen van de waarden lukt mij inmiddels ook. LP was voor mij de ingang van deze rabbit hole :)

Maar wat doe je met die waarden? Conformeer je aan de richtlijnen? Wijk je er bewust van af? Of komen we uiteindelijk uit bij "smaak" en "stijl"?
in mijn geval hangt het van de stijl af, techno en dance gooi ik naar -12 LUFS en ambient hou ik op -14 LUFS. Wel zorg ik voor voldoende headroom in de true peak.
Maar goed, ik ben geen echte masteraar, ik doe ook maar wat ik geleerd heb van al die tutorials op die izotope site en wonder boven wonder gaat dat goed op die streaming sites.

Maar de echte experts hier op het forum kunnen dit vast veel beter beantwoorden dan ik dat kan.
 
Back
Top