Afgehandeld Nababbel Synthforum Contest 2021

Ideetje: Misschien is het leuk om - ik noem maar een getal - de 20 beste tracks van de synthforum contest als een verzamelaar op bandcamp te zetten, het mooie van dat platform is dat het zichtbaarheid maakt voor de forumleden die erop komen, en dat je het als "name your own price" kan uitbrengen. De eventuele opbrengsten kunnen wat mij betreft gaan naar het hosten van het Synthforum, of een ander goed doel (moog/ARP foundation?).

Ik heb zelf ook een aantal keer op zo'n bandcamp compilatie gestaan, was hartstikke leuk. Zoals deze halloween verzamelaar bijvoorbeeld (is ook later op cassette verschenen) SCARYパンプキン, by VA:10
 
In het kader van feedback/evaluatie, net als voorgaande jaren liep ik toch weer tegen het enorme aantal inzendingen aan en ik kom er gewoon niet aan toe om alles te luisteren. Ik las ergens dat het in totaal 7 uur luistermateriaal was. Daar kom ik bij lange niet aan toe en dat voelt niet goed als je zelf wel meedoet. Uiteindelijk heb ik een aantal stemmen uitgebracht maar slechts een fractie van de inzendingen geluisterd.

Een oplossing heb ik niet echt, misschien iets met voorrondes / preselectie? Ook al realiseer ik me dat ook daar weer nadelen aan kleven. Enfin, ik denk er nog even over na.
Poeltjes maken op basis van genre's. Dan heb je niet langer de beste track van het jaar, maar de beste house, synthwave, techno, pop & ambient tracks van het jaar. maar dan moeten we wel gaan hokjesdenken.
 
Poeltjes maken op basis van genre's. Dan heb je niet langer de beste track van het jaar, maar de beste house, synthwave, techno, pop & ambient tracks van het jaar. maar dan moeten we wel gaan hokjesdenken.
Dat is misschien toch wel een oplossing; het beluisteren van een relatief groot aantal nummers die best ver uit je comfortzone liggen is inderdaad vrij uitputtend.

Nou heb ik een heel brede muzieksmaak vind ikzelf, maar ik merkte aan mijzelf dat ik na achter elkaar beluisteren van de zoveelste ambient / synthwave / soundscape track trillende handen, wallen onder mijn ogen en lichte moordneigingen kreeg. Ik troost me maar met de gedachte dat anderen diezelfde symptomen weer van mijn track hebben gekregen 8)
 
Maar je neigt toch te stemmen op mensen die je kent en niet zozeer op het nummer zelf.
Denk niet dat iedereen dit doet, maar als dit wel gedaan wordt zal het verhullen van de artiestennamen dit niet tegenhouden, er zal een hoop verkeer aan prive berichtjes ontstaan met vragen als: "welke track heb jij in gestuurd?" , en overigens zijn een hoop tracks al eens gepost op het forum. Ik denk verder dat het ook niet zo zwaar weegt als er een paar stemmen door "vriendjes" worden gegeven, vaak zijn die vriendschappen al ontstaan door de interesse in elkaars stijlen, dus had men er sowieso al op gestemd.
Poeltjes maken op basis van genre's
Dat worden dan wel heel veel hokjes, en ook te omslachtig denk ik. Het is juist leuk dat er zoveel stijlen zijn vind ik persoonlijk.
 
Ook al willen wij graag dat de tracks op het forum worden geluisterd, toch heb ik ze allemaal op de NAS in de media-map gegooid. Automatisch geïndiceerd door Volumio en ook via de Spotify-app afluisterbaar, zowel voor mij als mijn huisgenoten. In de afgelopen vier weken zijn zo alle tracks tussen de reguliere muziekconsumptie ruim aan bod gekomen, ook nog "anoniem" ..

Dat is een tamelijk particuliere oplossing. Een optie zou kunnen zijn toch te overwegen alle tracks via een streamingdienst aan te bieden. Daar zitten haken en ogen aan. Ik zou in ieder geval voor de toekomst graag een algemene afluistermogelijkheid willen realiseren op het forum. Een contestplayer die kan blijven spelen terwijl je het forum bezoekt. Aan 7 uur per 4 weken rondhangen op SF komen heel wat gebruikers toch wel.
 
De mogelijkheid om het offline te beluisteren (door de mp3 van het forum te plukken) is wel heel handig. Zou niet alles op streamen inzetten.
 
Poeltjes maken op basis van genre's. Dan heb je niet langer de beste track van het jaar, maar de beste house, synthwave, techno, pop & ambient tracks van het jaar. maar dan moeten we wel gaan hokjesdenken.
Mja, en dan hebben we alle genre-overschrijdende tracks, krijg je discussies als 'dit is geen XXX want het hatje valt niet op de 3de tel' en worden minder populaire genres misschien helemaal overgeslagen. Het is een idee, maar ook weer met nadelen.
 
Ik heb alles offline beluisterd, met de excel-sheet ernaast.

Dat had te maken met workflow. Door vanuit mijn eigen playertje te werken, kon ik makkelijk ordenen, hartjes geven, een nieuwe playlist aanmaken met een kortere lijst (dat principe van die voorrondes, eigenlijk), en ook de aandacht verdelen (tracks met de minste plays kregen voorrang). Simpelweg minder klikwerk, ook.

Daarnaast vond ik het leuk om zo min mogelijk te weten van de track, bij de eerste keer luisteren. Dat heeft een paar keer voor aangename verrassingen gezorgd. Looking at you, @jandojando ;)

Ik weet niet wie precies, kan de post niet meer vinden.. maar er was iemand (@MonoTron?) die alle mp3's had verzameld in een zipje. Ideaal. Dat zou de volgende keer weer mogen, maar dan vanuit de organisatie.

Wat is precies de reden waarom de mods voorkeur geven aan online luisteren? Welke statistieken zouden gevaar lopen bij offline luisteren? En waarom zou dat boeien?

De excel-sheet kan nog aangevuld worden, wat mij betreft. Had zelf een kolommetje "opmerkingen" ernaast gezet, waarin ik alvast m'n reacties noteerde. Dat zou de "officiële versie" ook mogen hebben. En een tellertje onderaan, waarin je kunt zien hoeveel stemmen je hebt gegeven / nog over hebt.

Wat betreft het stemmen... vond het geen probleem dat je daar maar één kans voor had. In fases is prettiger, maar dan zou ik zeggen, maak het onmogelijk een stem terug te trekken. Gegeven is gegeven.

Welke criteria hanteerden jullie bij het stemmen?

"Goed gedaan, maar niet mijn smaak" was een thema. Wat wilde dat zeggen? Dat je hoorde dat het goed was, maar dat het geen stem kreeg? Of dat je er juist op stemde, ook al was het niet je ding?

Een goede productie moet beloond worden. Een goede compositie ook. Dat die twee (lang) niet altijd samengaan, maakt het zo lastig. Daar onderscheid in maken, zou ik voor willen pleiten (ipv genres als categorieën).. alleen wordt dat in de praktijk natuurlijk een zooitje..
 
Suggestie: een getrapt puntensysteem: 12, 8, 6,5,4,3,2,1, of 5,3,1,1,1,1,1 of iets dergelijks. het huidige systeem maakt dat een track kan winnen die voor iedereen de 20ste beste track is, waarmee ik voor alle duidelijkheid geen uitspraak wens te doen over de huidige winnaar...
 
Een contestplayer die kan blijven spelen terwijl je het forum bezoekt

lijkt mij, tot nu toe, de enige echt goede (sorry) opmerking. aanvulling. (alleen, volgens mij, was er vóor de contest al een opmerking, dat je zo dan ziet het aantal plays, ik neem de aantal keren dat een thread wordt bekeken) EDIT: ik bedoel er zijn ook andere goede opmerkingen, maar ik doel op; andere wijzen van aanpak.

genres, anoniem (je kunt al anoniem stemmen), dat gaat allemaal niet werken.

juist de diversiteit spreekt mij aan, ik hoef geen genres. expanding your mind hurts and i like it!...

er bestaan geen 'zuivere contests', zoals @Jason31 al aangeeft en ik heb niet het gevoel dat de SF contest, zo onzuiver is, of dat nu zoveel invloed heeft.

het is ook gewoon een evenement, een happening, een gebeuren! een feest!

het is ook vaak het moment dat je beter naar elkaar tracks luistert.

en zoals @stoter in de andere na-thread, opmerkte; in de top 10 staan juist ook een aantal niet-conventionele tracks.

EDIT: 2 posts na mijn post... @mv30 , wellicht, dat heeft wel wat, zo gaat, ik heb maar 1 keer meegedaan, ook de KVR one synth contest, waar ik lekker geheel onderaan bungelde...

EDIT 2: @stoter op vakwerk per se heb ik niet gestemd, het moet ook zeker werkzaam zijn, mijn bandbreedte waarvan ik kan genieten is vrij groot, ik denk dat dat voor veel mensen geldt.
dus vakwerk/produktie speelt niet echt een rol, als het niets doet, binnenkomt, binnendringt; op wat voor wijze dan ook.

het nummer b.v. van @Dr van Lansberg geeft een andere sensaties, of sensaties dan van b.v. @DRe .
 
Laatst gewijzigd:
Wat is precies de reden waarom de mods voorkeur geven aan online luisteren? Welke statistieken zouden gevaar lopen bij offline luisteren? En waarom zou dat boeien?

Ik kan me voorstellen dat als je muziek verkoopt als digitale downloads dat je dan niet percee wilt dat een file voor jan en alleman te downloaden valt.
 
Ik kan me voorstellen dat als je muziek verkoopt als digitale downloads dat je dan niet percee wilt dat een file voor jan en alleman te downloaden valt.

je kan ze al downloaden.... als mp3.... dan wel... maar ze zijn te downloaden, of natuurlik de overbekende loopback.
 
...heel verhaal... :D

Ik weet niet wie precies, kan de post niet meer vinden.. maar er was iemand (@MonoTron?) die alle mp3's had verzameld in een zipje. Ideaal. Dat zou de volgende keer weer mogen, maar dan vanuit de organisatie.

... nog meer verhaal :P .....
Klopt, dat had ik gedaan, ik luister in eerste instantie ook altijd offline, vanwege de redenen die jij ook al geeft.
Vervolgens nog eens keer op het forum zelf en kan dan direct feedback geven/typen tijdens het luisteren
 
je kan ze al downloaden.... als mp3.... dan wel... maar ze zijn te downloaden, of natuurlik de overbekende loopback.
Piraterij!

Haha, nee het maakt mij niet uit hoor, ik denk dat de files van de contest toch wel onder forumleden blijven. Wellicht is het voor anderen anders.
 
FWIW, productie of mastering heb ik bij mijn stem totaal achterwege gelaten. Het is een synth contest, geen mix contest...

Het ging mij erom of ik de track origineel vond, goed gebruik van klankpallet, of de track wat met me doet :)
 
Belangrijkste is dat het leuk moet blijven. Ik ben niet voor het scheiden van genres. Meerdere rondes is misschien wel een leuk idee. Dan zou de eerste ronde op basis van punten moeten gaan denk ik.
Als je met punten gaat werken kan je misschien wel meerdere categorieën gaan werken. Arrangement, creativiteit, mix, etc... bv. Dan krijg je een overall winnaar en winnaar per categorie.
 
Een contestplayer die kan blijven spelen terwijl je het forum bezoekt.
In hhet algemeen zou dat best oké zijn maar of dit voor de contest gaat werken weet ik niet?
Als ik een contest track beluister en er iets zinnigs over wil zeggen of wil beoordelen dan kan ik niet allerlei andere topics doornemen omdat een contest track dan meer achtergrond muziek gaat worden ipv dan dat ik echt met de goede aandacht zit te luisteren.
Da's echt anders dan een muziekje opzetten wat je al goed kent en niet veel aandacht nodig heeft terwijl je bijv de afwas doet of een paar rekeningen zit door te nemen.
 
Back
Top