Nababbel Synthforum Contest 2019

Nee, ik bedoel de players met elk nummer onder elkaar. Zo kan je een pagina openhouden met de nummers, en dan een tweede tab om de topics door te nemen terwijl je aan het luisteren bent.
Ah zo! Dat lijkt sterk op een voorstel dat ik in 2016 al eens heb gepost, zie een bijgewerkte versie hieronder (voor de oude website nog, dus de player ziet er anders uit maar "you get the idea"). Inclusief een simpele administratie-tool, want het is toch van de gekke dat we daarvoor een Excel-sheet moeten gebruiken. Helaas willen ze geen custom code, dus tja...

Ik heb mijn kostbare tijd besteed aan een voorbeeldje van zo'n aparte stemthread. Of eigenlijk geen thread maar één bericht dat wordt bijgehouden door de mods. Bijkomend voordeel van één bericht is dat er een oneindig aantal tracks onder elkaar kunnen, zonder pagebreak.

In eerste instantie zijn alle knoppen grijs. Heb je geluisterd dan kun je kiezen: mooi, twijfel, niet mooi. Daarna kun je nog switchen tot de einddatum, waarna alleen de "mooi'-knoppen worden meegeteld. Een aparte stemknop is dus niet meer nodig.

Om commentaar te leveren/lezen klik je op de discussie-links. Die thread wordt dan in een aparte tab geopend, en je kunt dus lekker doorlezen onder het luisteren, terwijl in de huidige opzet het afspelen stopt zodra je naar pagina 2 gaat.

NB. De links en players werken niet, zijn enkel om een idee te geven.

1pauluzz1 - A New World (Discussie 1 2)


1V/oct - VCO Reggae (Discussie 1 2 3 4 5 ... Laatste pagina)


Aeroflux - Funky Orbit (Discussie 1)


Alan - Sunday (Discussie 1 2)


Andre Pascal - No Way Back (Discussie 1 2)


...

Roland Kuit - Love Bytes (Discussie 1 2 3 4 5 ... Laatste pagina)



...

Warehousegroove - HAL-9000 Dr. Bowman's Revenge part III (Discussie 1 2 3 4 5 ... Laatste pagina)


Wootson - The Nineties Haven't Ended (Discussie 1)


Xochi - Young Galaxy - Hard To Tell (Xochi's Gangster Remix) (Discussie 1)


Ytse - Optim (Discussie 1 2)
 
Ja, klopt, exact dat bedoel ik. Volgens mij kan dat zelfs gewoon in een afzonderlijke topic en komt er geen custom code aan te pas. Alleen zal er dan iemand een lijst moeten opmaken en telkens het nummer inserten samen met de topiclink van het nummer.
 
Hoewel ik gewend ben aan de huidige opzet van de contest en die eigenlijk wel OK vindt, heb ik toch een paar suggesties. Ten eerste ben ik voorstander van een beperking van het aantal nummers waarop je kan stemmen, dus een top 10, 5 of 3. Ik snap dat een paar aardige synthforummers iedereen een stem geven, maar eigenlijk is dat een beetje vreemd. Ten tweede zou ik graag óf een muzikale categorie indeling willen óf een jaarlijks wisselend muzikaal thema. Zo’n thema moet uiteraard de creativiteit stimuleren, muzikaal uitdagend zijn, en zou zelfs als aparte contest gestart kunnen worden een paar weken voordat de muziekcontest begint.
Verder ondersteun ik een systeem waarbij je door kunt luisteren terwijl je de commentaren leest op pagina 2, 3 etc.
 
dus een top 10, 5 of 3.
Een top 10 lijkt mij een goed plan, ik heb dat deze keer al toegepast. Daarom moest ik schiften in mijn eerste selectie.

Ik snap dat een paar aardige synthforummers iedereen een stem geven, maar eigenlijk is dat een beetje vreemd.
Viel mij ook op, maar ik zag dat een van de drie één persoon had overgeslagen. Waarom weet ik niet, een vergissing hopelijk?

Ten tweede zou ik graag óf een muzikale categorie indeling willen óf een jaarlijks wisselend muzikaal thema.
Nu zijn veel inzendingen al eerder in het jaar (of zelfs jaren eerder) gemaakt. Als men speciaal voor de contest aan het werk moet zullen er veel minder inzendingen zijn, denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Een top 10 lijkt mij een goed plan, ik heb dat deze keer al toegepast. (...) Als men speciaal voor de contest aan het werk moet zullen er veel minder inzendingen zijn, denk ik.

Wat dat laatste betreft, mensen haken waarschijnlijk ook af omdat ze niks met het gekozen thema hebben. Denk dat een top-10, 5, of 3 demotiverend kan werken, als je vele tientallen inzendingen hebt zullen mensen in de onderste regionen misschien helemaal geen stemmen krijgen. Het Torp-systeem, dat lijkt me wel een goed idee.
 
Ik denk dat we het vooral niet te serieus moeten nemen en het moeten aangrijpen om minstens 1x per jaar een track te maken en te delen en te genieten van het showelement.
 
Een thema lijkt mij ook niet ideaal. Haken mensen geheid af. Niet te serieus maken inderdaad. Leuk en toegankelijk 8)
 
het moeten aangrijpen om minstens 1x per jaar een track te maken

Om überhaupt een track te maken. :D

Note to self: stop met pielen en maak iets af, minder rondhangen op SF en andere plekken online met veel gear-pr0n, enz. enz. ... ;)
 
Misschien de componisten laten vermelden in welk genre hun muziek thuishoort,kan ik ineens doorklikken naar mijn taste van muziek.
Nu moet ik telken malen iedere song aanklikken om na enkele seconden door te klikken naar de volgende.Ook de reden waarom ik nog geen 30% heb beluisterd.
Dus goede raad: 'vermelden in welk vakje je muziek thuishoort'.
 
Ik weet niet of iedereen stemt. Ik doe dat niet, want ik vind muziek geen wedstrijd. Ik laat wel bij zoveel mogelijk tracks een inhoudelijke reactie achter. Dat is mijn stem.

Punten zou je als een vorm van aankoop kunnen beschouwen.Een miljoenen verkoop zat er deze keer niet in:-).
 
Misschien de componisten laten vermelden in welk genre hun muziek thuishoort,kan ik ineens doorklikken naar mijn taste van muziek.
Nu moet ik telken malen iedere song aanklikken om na enkele seconden door te klikken naar de volgende.Ook de reden waarom ik nog geen 30% heb beluisterd. Dus goede raad: 'vermelden in welk vakje je muziek thuishoort'.

Beetje raar. Ook al is een nummer niet geheel naar je smaak, je kunt toch wel proberen om zoveel mogelijk objectief te luisteren of het nummer goed is, of niet? Voorbeeld van dit jaar, het nummer van MacGyverGear is eigenlijk niet mijn kop thee, maar ik hoor wel dat het gewoon goed is gemaakt. :okdan:
 
Genre vind ik sowieso lastig, ik zou niet weten in welk hokje ik mijn muziek zou moeten plaatsen en voor je het weet ontstaat dáár dan weer discussie over... "Nee, dit is niet genre X, want je hebt niet om de vijf triolen een accent en dat moet wel - ik zou het eerder genre Y met een beetje Z noemen."
 
Paar meer of minder praktische ideeën die overwogen of meegenomen kunnen worden:
Blind stemmen, wordt niet aangegeven van wie een track is
Bij vrijgeven nummers direct kunnen stemmen
Pas mogen stemmen wanneer alles is beluisterd
Wanneer gestemd is kan pas worden gereageerd op nummers
Per nummer kan op meerdere categorieën punten worden gegeven, bv mix, compositie, sound design, etc...

Andere kant moet het ook niet te moeilijk worden en gewoon leuke contest blijven. :)
 
Dank voor alle reacties tot dusver. Ik lees een aantal suggesties voor verbetering. Samenvattend (met mijn eigen commentaar, dat niet noodzakelijkerwijs de mening van de andere mods vertegenwoordigt):

1. Het beschikbaar maken van samples/vocals waarmee inzenders moeten werken - een thema gebruiken
Lijkt mij bijzonder interessant om eens uit te voeren. Ik denk dat het minder geschikt is voor de eindejaarscontest, maar voor een mid-zomer contest (dus additioneel) een prima idee. Dat werd vorig jaar ook al eens geopperd. Ik denk dat er wel moderators te vinden zijn die zo'n contest willen faciliteren. Maar dan moet het initiatief en de organisatie wel uit de groep komen. MarsMusica heeft vorig jaar trouwens een soortgelijk voorstel gedaan.

2. Een overzichtspagina aanbieden waar alle nummers onder elkaar worden gepresenteerd.
Dit voorstel is al eens eerder gedaan. De reden om dit niet door te voeren was de angst dat dit ten koste zou gaan van de feedback. En juist de feedback bepaalt voor een groot deel de charme van de contest. Daarnaast is het voor de moderators heel veel werk om te organiseren. Alle tracks moeten worden gedownload en in de juiste volgorde opnieuw worden ge-upload.

Het probleem dat de player stopt met spelen als je naar pagina 2 gaat, heb ik zelf opgelost door de url te kopiëren en in een nieuwe tab te plakken. Kleine handeling. Een totaaloverzicht was overigens beschikbaar in de xls sheet met deelnemers die als sticky bovenin het forum stond.

3. Contest draadjes uit het overzicht met nieuwe berichten houden.
Aanvankelijk hinkte ik een beetje op twee benen. Enerzijds wil je het gebruiksgemak voor elke forumbezoeker zo hoog mogelijk houden. Anderzijds wil je voorkomen dat er minder interesse is in de contest door een gebrek aan exposure. Ik neig nu wel duidelijk naar het voorstel om het nieuwe berichtenoverzicht schoon te houden van contest discussies. Dit is vrij eenvoudig realiseerbaar zonder dat het ten koste hoeft te gaan van de aandacht voor de contest.

4. Maak een stemsysteem met verschillende waardes.
Dat is eigenlijk ook een grote wens van mij persoonlijk maar met de huidige software helaas niet realiseerbaar. We zouden dan een add/on moeten laten ontwikkelen waarvoor momenteel geen geld vrijgemaakt kan worden. Wellicht wordt dat in de toekomst anders.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een systeem waarbij je op maximaal 10 tracks kunt stemmen en je de beste track 10 punten geeft en de minst goede (uit je set van 10) 1 punt. Een gewogen systeem dus.

5. Vermelding van het genre van de track.
Net als Von Naphoven zou ik moeite hebben om de juiste categorie te kiezen (in elk geval de afgelopen editie). En als je alleen naar tracks luistert uit een bepaalde categorie, is de kans dat je iets geniaals tegen het lijf loopt vrij beperkt. Persoonlijk ben ik geen voorstander hiervan, maar ik ben wel benieuwd of er meer leden zijn met deze wens.

6. Blind stemmen/anoniem inzenden.
Ook dit voorstel is vaker gedaan. Het idee is dat sommige leden (bijvoorbeeld die met een duidelijke zichtbaarheid op het forum :)) meer worden beluisterd dan andere. Voor mij is het wel belangrijk om te weten wie een bepaalde track heeft gemaakt. Zit er progressie in het werk over de tijd? Is iemand in staat meerdere genres te produceren? Scoort iemand buitengewoon goed ten opzichte van zijn/haar "normale" werk of weet ik dat hij/zij veel beter kan? Dat zijn zaken die ik (on)bewust meeneem in mijn keuze. Daarnaast zijn veel tracks al eens gepost in het Tracks forum of hebben leden een eigen herkenbare sound. Dus ik weet niet of dit veel zal gaan uithalen.

7. Direct bij vrijgeven van de tracks kunnen stemmen.
Bekend voorstel uit het verleden. Het argument tegen was dat je daarmee de spanning/aandacht uit de contest haalt omdat vaak vanaf de eerste stemdag wel duidelijk wordt welke inzendingen kans maken en welke niet echt. Wat zou het voordeel zijn van dit voorstel?

8. Pas kunnen stemmen wanneer alle tracks zijn beluisterd.
Ik ben daar groot voorstander van omdat je daarmee ook de minder bekende of nieuwe leden een evengrote kans kans geeft. Technisch lijkt me dit echter moeilijk haalbaar.

9. Niet eerder kunnen reageren op inzendingen dan na het stemmen.
Vind ik zelf geen goed idee. Ik verwacht dat luisteraars minder geneigd zijn om feedback achter te laten wanneer ze verplicht wordt eerst alles te beluisteren en te stemmen.

10. Per nummer kan op meerdere categorieën punten worden gegeven, bv mix, compositie, sound design
Vind ik zeker een sympathiek idee en een aanvulling op de huidige manier van stemmen. Mochten we in gesprek gaan over het ontwikkelen van een stem add/on, zullen we dit zeker meenemen.
 
Ik denk: hoe meer regeltjes hoe minder deelnemers/luisteraars/stemmers.

ik ga echt geen top 3 of 10 stemmen. Het is veel werk om alles kritisch te beluisteren en dan daar een top van maken. Waarom niet naast elk nummet een stem van 1-10 om direct je waardering te opperen die pas zichtbaar is online na een datum x
 
Dank voor alle reacties tot dusver. Ik lees een aantal suggesties voor verbetering. Samenvattend (met mijn eigen commentaar, dat niet noodzakelijkerwijs de mening van de andere mods vertegenwoordigt):

1. Het beschikbaar maken van samples/vocals waarmee inzenders moeten werken - een thema gebruiken
Lijkt mij bijzonder interessant om eens uit te voeren. Ik denk dat het minder geschikt is voor de eindejaarscontest, maar voor een mid-zomer contest (dus additioneel) een prima idee. Dat werd vorig jaar ook al eens geopperd. Ik denk dat er wel moderators te vinden zijn die zo'n contest willen faciliteren. Maar dan moet het initiatief en de organisatie wel uit de groep komen. MarsMusica heeft vorig jaar trouwens een soortgelijk voorstel gedaan.

Over dat punten geven op verschillende aspecten, comments, enz.

is het niet bijvoorbeeld gratis mogelijk om dit te doen met een Google form, dat in ieder topic een link staat?

je zou dan blind punten kunnen geven en bijvoorbeeld aan het einde van het formulier een comment. Dat bijvoorbeeld dan later pas de topicdiscussie wordt geopend oid?
 
Back
Top