Seyor - Trouble

Er waren zoveel mooie inzendingen, dat het nog heel wat wikken en wegen kostte om favorieten te kiezen. Mijn criteria: originaliteit, geraakt worden en overtuigingskracht. Dat leverde de volgende top vijf op:
1 - sK3LeTvM - INSYA (ft KFO)
2 - Dnomyar - Naar de zon
3 - Seyor - Trouble
4 - tragmadat - Das Tweed Frequenz
5 - lowieken - How To Survive Pandemics
NEEN.

1 - Seyor - Trouble
2 - De rest mag je zelf invullen. :-)
(maar Sankt Pauli en Dr. Van Lansberg horen imho simpelweg ook in de top 3 thuis)
 
NEEN.

1 - Seyor - Trouble
2 - De rest mag je zelf invullen. :-)
(maar Sankt Pauli en Dr. Van Lansberg horen imho simpelweg ook in de top 3 thuis)
Haha, ik voel me nu uitgedaagd om je eigen productie aan jou te verkopen!

Op grond van één keer luisteren waren er heel veel inzendingen die bij mij hoger scoorden dan de jouwe. En nadat ik zojuist nog even mijn top vijf en jouw suggesties beluisterde, zou ik je bijna gelijk geven. Ware het niet dat.....

Mijn luisterervaring van INSYA: een nummer met twee lagen.
Tweede laag: de ritmesectie. Een lekker tempo, wat mij betreft iets te eenvoudig en niet heel bijzonder, zeker niet hoog scorend op originaliteit, en te weinig variatie - waardoor het bijna als een eerste schets overkomt dan als een afgeronde productie. (Qua ritmesectie, dus.) En op basis van datalleen zou het nummer wat mij betreft zeker geen top vijf plek waardig zijn. De bridge van 2:50 tot 3:15 tekent precies de sfeer die bij deze 'tweede laag' hoort: een upbeat nummer (die me niet lang zou kunnen boeien).

Eerste laag: de zang en de tekst drukken een heel andere stemming uit, en vormen een sterk contrast met de tweede laag. Die stemming (weemoed, verdriet) wordt heel subtiel versterkt - en dat vind ik het krachtigste element van dit nummer - door alle kleine, zorgvuldig aangebrachte 'versieringen' (strings, pads, gitaarakkoord, koortjes), die allemaal precies kloppen en smaakvol gedoseerd zijn.

En het is de combinatie van die twee lagen die maakt dat het nummer me weet te raken. In het nummer kunnen (net als in het echte leven) verdriet en optimisme naast elkaar bestaan. :halleluja
 
Back
Top