Stekkerblok knettert soms bij aanschakelen

Haha,nee echt niet,geanodiseerde alu is niet conductief,dus een faraday cage is het al zeker niet,kan je evengoed plastic gebruiken..

LAAT JE NIETS WIJSMAKEN!

Doe ik ook niet maar aangezien het zo'n zooitje was onderaan mijn rack met ook veel niet-gebalanceerde audio kabels dacht ik waarom ook niet. Deze stekkerdozen zien er in ieder geval zeeer robuust uit en het geeft me een goed gevoel :) En als je nog betere kwaliteit wilt ga je een forse prijsstap omhoog.
 
Ik had soms random ontladingen (een 'tik' kortom) op inputs vanaf m'n 101/202 synthesizers. Heb alle voedingen vervangen door vrij prijzige Boss-exemplaren maar opmerkelijk genoeg fixte een driver-update het probleem. (UMC1820, laatste driver versie 5.12)

Had bijna deze unit gekocht in een poging het te onderdrukken. Eigenaardig dat het blijkbaar per driver kon. Maar vonken en knetters klinken als een goede waarschuwing dat vervangen mogelijk iets catastrofaals op de horizon kan voorkomen. 8D
 
Gewoon 19” dozen van furman kopen, de 10x bijv, zijn wat duurder, maar stuk veiliger en slijten niet.
 
Ik heb zo n paar pedalen schakelaars. Doen t jaren goed. De rest prikt daar in. Heb er pakweg 5 tal met pedaal, er faalt er maar een, de oudste.
Klein zwart voetknopje met dunne draad is t beste. Relais van goeie kwaliteit ipv paar cent schakelaartje
 
Bedankt voor de info allemaal, het zijn idd brennenstuhls. Ik ga eens op zoek naar vervangers

Heb je al vervangers gevonden? Zo ja, welke en bevallen ze goed?


Ik heb meerdere Brennenstuhl Premium-Protect-Line Steckdosenleiste mit Überspannungsschutz (3m Kabel, mit Schalter, Made in Germany) fur/for: TV -HiFi – Video – PC: de metalen uitvoering, 4-voudig, 6-voudig en 8-voudig.
Zowel op de 4- als de 6-voudige is een computer aangesloten. De aan-/uitschakelaar onlangs voor het eerst gebruikt. Toen ik de groene aan-/uitschakelaar omzetten naar “aan” veroorzaakten dit bij zowel de 4- als 6-voudige stekkerdoos een enorme knal en een vonkenregen bij de PSU’s, voeding, van de computers. Gelukkig niks defect. Hier heeft de aanschaf van de beter PSU zich terugbetaald.
Op de 8-voudige heb ik o.a. een TV aangesloten. Hier gebeurde een gelijksoortig iets. De huidige TV is tenslotte ook een computer bedacht ik me later. Deze schakelaar gebruik ik ook niet meer.

Ik zag net dat er 10 jaar garantie op de stekkerdozen van Brennenstuhl zitten. Ga toch maar eens mijn Duits oppoetsen want bij elkaar kosten de Brennenstuhl Steckdosenleiste 209,94 euro.

Ik ben nu opzoek naar andere stekkerdozen die wel geschikt zijn voor computers.
Het merk Furman werd in dit topic al genoemd. Heeft iemand goede ervaring met dit merk? Zo ja, welk product precies?
Voor de filters wil ik een separaat apparaat gebruiken. Heeft iemand ervaring met Furman M-10x E Het is voor een thuisstudiootje.

Hulp wordt op prijs gesteld. Zoals bovenstaand verhaal laat zien, heb ik hier geen verstand van.
 
Ik gebruik klikaanklikuit, dan hoor je elke keer een klikje...
Op die klikaanklikuit zit mijn pc, 4 monitoren, modulaire synth, actieve luidsprekers, laserjet printer, versterker en mengpaneeltje.
 
@Renee raar verhaal! Ik zou niet weten hoe de schakelaar hier mee te maken heeft, het klinkt eerder als de overspanningsbeveiliging die iets doet. Ik weet niet hoe strikt die is. België bv is officieel een 230V land, maar ik meet vaak 240V of zelfs net ietsje meer.
 
ik schakel stekkerblokken nooit uit, bij uitzondering misschien als er onweer in de buurt is of ik langere tijd van huis ga. Ik zet apparaten met de eigen schakelaar uit, ik heb alleen een stekkerblokschakelaar die ik gebruik voor mijn gitaarpedalen omdat die geen eigen aan/uit switches hebben.
 
Een deel van mijn 19" apparatuur heeft de schakelaar achteraan, dus dat is wat lastig. Voor de rest doe ik zowel de apparaten als de stekkerblok uit, zodat ook de adapters geen spanning meer krijgen. Met de apparaten uit is de schakelstroom van het blok zo laag mogelijk. Niet dat die héél laag is, want de oude PC zijn voeding schiet in leven en de HD recorder start op. Dat zullen meteen 2 grote jongens zijn. De versterker staat wel uit, dus dat scheelt veel.

De stekkerblok is 3 weken oud en werkt nog als nieuw. ;)
 
@Renee raar verhaal! Ik zou niet weten hoe de schakelaar hier mee te maken heeft, het klinkt eerder als de overspanningsbeveiliging die iets doet. Ik weet niet hoe strikt die is. België bv is officieel een 230V land, maar ik meet vaak 240V of zelfs net ietsje meer.

Ooit ben ik alle stopcontacten afgegaan. Het is hier goed geregeld, 230V.
 
Deze gebruik ik, de 9 voudige uitvoering zonder schakelaar, filter en overspanning beveiliging


Ze zijn wel duurder geworden, ik kocht ze voor 19 euro stuk. (op de duitse amazon zijn ze 23 euro stuk, scheelt weer)

31q5rp0+QoL._AC_SY580_DpWeblab_.jpg


Ik heb aan de achterkant van de racks wat korte 19 inch rails/strips bevestigd en daar de dozen in geschroefd.

Ook heb ik alle lange originele euro/schuko voeding kabels van de gear in de racks vervangen voor 1 meter voeding kabels met 1,5mm2 aders, ruimt lekker op.

Stekkerdozen met schakelaars wil ik ook niet meer hebben, na verloop van tijd geven die neon verlichte schakelaars problemen.

Ik schakel alle gear individueel uit en trek de "hoofd" stekker uit de wandcontactdoos.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb er 2 met een zwarte voetschakelaar en een relay, die lijken netjes te blijven werken. Ik heb er ook een paar met zo'n ronde voetschakelaar, die gaan stuk en moet je dan induwen of ze werken niet ookal waren ze al ingeduwd. Makes no sense? Never minde, ik heb nl 2* voetschakelaar stekkerdoos die een handvol voetschakelaar dozen stuurt :D
 
Ik gebruik 3 brennenstuhls van 8-12 contacten. Geen speciale versies met beveiliging ofzo.
Elke dag met de 'groene' knop aan en uit.
Nooit problemen ervaren.
Qua vermogen zit er niet veel achter, maar het gemak van de juiste volgorde zonder ergens achter te moeten kruipen vind ik prettig (eerst de interface aan, dan pas de monitoren).
 
Ik gebruik van die Bennenstuhl 10 voudige stekkerblokken, 1 voor de studio en 1 voor de huiskamer maar ik heb m'n monitoren altijd apart in het stopkontakt.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik zet de apparatuur altijd eerst handmatig uit. Het gaat mij erom dat sommige apparaten toch elektriciteit blijven gebruiken, ook al staan ze uit. Het gebruik van de groene Aan-/Uitschakelaar moest dit stoppen.

Ik gebruik de Aan-/Uitschakelaar niet meer. Ik ga het risico niet lopen dat er onderdelen van de computer kapot gaan, of nog erger dat er brand uitbreekt. Ik trek de "hoofdstekker" er nu maar elke keer uit.
 
Het lijkt me zo goed als onmogelijk dat een lijnschakelaar aangesloten apparaten doet stuk gaan. Die kan niet ineens meer spanning gaan toveren, en als hij intern kortsluit heeft een achterliggend apparaat daar ook geen last van. Wat een overspanningsbeveiliging mogelijks zou kunnen aanrichten weet ik niet uit het hoofd.

Zelf gebruik ik gewoon de schakelaars van het verdeelblok. Als ze aan staan ben ik erbij, als ik ze uitzet kijk ik na dat de boel zeker uitgeschakeld is. Eens uitgeschakeld zie ik er ook niet meer risico in. Die contacten gaan zichzelf niet dicht gaan trekken.
 
Ik heb trouwens ook nog een raadsel:

Verdeelblok met 2x 4 stopcontacten met elk een schakelaar. Op deel 1 een Nintendo Switch. Als ik deel 2 inschakel, wil de Nintendo geen stroom meer nemen van zijn adapter ip deel 1 tot ik zijn stekkertje eens uittrek en insteek. Technologie kan ook te slim willen zijn...
 
Misschien een beveiliging doordat er een dip/piek in de stroom komt als je blok 2 inschakelt?
 
Back
Top