Junkie XL's nieuwe studio, synths en sh!t.

Dit werd helemaal interessant toen ik leerde dat Miles Davis dat ook heeft gedaan en dat bepaalde werken van Stravinsky erg belangrijk in Jazz zijn.
Volgens mij duidt je op het gegeven dat Miles met Kind of Blue zoveel mogelijk de akkoorden struktuur wilde loslaten en daarbij Strawinsky als voorbeeld zag.
 
Hij maakt ook niet echt muziek, maar vooral soundtracks he? Het is ter ondersteuning van beeld
Haha, wat zeg je daar nou toch ? ;)

Zo dan ook 'disco', ter ondersteuning van de paringsdans

... EDM, ter ondersteuning van pillenbeleving

... ProgMathrock, ter ondersteuning van het lezen van synth-manuals

... etc.... :)

Maar ik snap wel wat je bedoelt, maar 'k zou zeggen dat het er vanaf hangt.... soundscapes, geluids-flarden etc inderdaad geen 'liedjes-muziek'.

Voor mij is 'muziek' alle geluid dat een bepaalde sfeer oproept die er zonder niet zou zijn. OK dan, _tot_ aan een tandartsboor :D
 
eh. geen muziek? zie zijn verwijzingen naar hoe hij continu de thema's op verschillende manieren verwerkt. Ja het zijn geen 'tracks' in de zin van begin, midden, einde maar wel in feite een urendurende compositie. Wat ik name heel knap vind is in die berg van geluiden dan heel subtiel wat kan verstoppen wat toch een enorme impact kan hebben op de belevenis.
 
ja het is niet zo mysterieus meer. Het blijkt gewoon een smaak ding, kan gebeuren.
grappig is wel dat ik hem waarschijnlijk ooit mijn MS10 heb geleend voor live in de vrije vloer met de urban dance squad, de zijne was zoek of kapot. lang, lang geleden fijne weet ik er niet meer zo van, ging via de vrije vloer mensen.
urban dance squad... was daar nooit zo kapot van, heb ze nooit gevolgd en de koppeling gelegd of zo, vandaar... tja smaken verschillen :D
Die eerste van UDS is geniaal en daar had Tom H niks mee te maken. Nerve later en JXL, tsja goed geluid, goed effect, snap wel dat amrukkanen er pap van lusten, MacDonald for the Masses
 
Als je Junkie XL niet kent dan ben je vast na 2000 geboren. Was heel groot in de 90s en 00s. Zelf had ik er niet zoveel mee maar zeggen dat hij maar een mysterieus figuur is klopt natuurlijk niet.
tja dat kan je nu wel vinden, prima. maar ik ken hem eigenlijk alleen van dat elvis hitje... en dan nu van de soundtracks die ik nav deze thread heb beluisterd, zijn knap gemaakt hoor maar behoorlijk traditioneel holywood met die brass en strings partijen en bij voorbeeld bij mad max had ik nou echt niet zoiets van wauw dit is zo vernieuwend, ik MOET weten wie de muziek gemaakt heeft. ik snap niet wat hem zo'n status geeft, maar uh geen punt wat mij betreft, smaken verschillen en hij lijkt me aardig dus ik gun het hem wel.

maaruh ik ga er tussen uit want heb geen zin in dingen als "klopt natuurlijk niet" in een gedachten uitwisseling ... :doei:
 
eh. geen muziek?
Misschien is liedjes een betere omschrijving. Maar dit zei hij ooit tijdens een interview. Hij denkt niet in klassieke patronen en composities, maar vooral in sfeer, beeld en sounds. Dat vond ik wel een mooie, want dan heb je veel meer mogelijkheden. Niet het liedje is heilig.
 
ja het is niet zo mysterieus meer. Het blijkt gewoon een smaak ding, kan gebeuren.
grappig is wel dat ik hem waarschijnlijk ooit mijn MS10 heb geleend voor live in de vrije vloer met de urban dance squad, de zijne was zoek of kapot. lang, lang geleden fijne weet ik er niet meer zo van, ging via de vrije vloer mensen.
urban dance squad... was daar nooit zo kapot van, heb ze nooit gevolgd en de koppeling gelegd of zo, vandaar... tja smaken verschillen :D
Lachen, Urban Dance Squad. Das lang geleden!
Met Rudeboy. De enige Nederlander die wel goed Engels kan rappen.
(toen was dat een beetje het ding waarom wij hem zo goed vonden)
 
Misschien is liedjes een betere omschrijving. Maar dit zei hij ooit tijdens een interview. Hij denkt niet in klassieke patronen en composities, maar vooral in sfeer, beeld en sounds. Dat vond ik wel een mooie, want dan heb je veel meer mogelijkheden. Niet het liedje is heilig.
Wat ik van heb hem gehoord aan filmmuziek weet iig de sfeer wel goed te pakken.
Muzikaal is het misschien niet het 'beste' en er zijn vast betere producers die er ook muzikaal iets meer van maken, maar ik vind het best lekker klinken.
En een film zie je toch meestal maar 1 of een paar keer, dus zo 'goed' hoeft het niet te zijn dat je er keer op keer naar wilt luisteren.

Overigens vond ik z'n solo albums echt wel lekker. Ook geen wereldveranderende muziek, maar heel goed bruikbaar bij videobeelden etc. en lekker voor in de auto.
En voor mij wel een soort inspiratie hoe ik muziek en film samen kan laten vloeien.
 
Ja UDS - die heb ik in Utrecht ooit ook nog gezien, met twee drummers als ik mij goed herinner? Kan dat kloppen?
 
Ja UDS - die heb ik in Utrecht ooit ook nog gezien, met twee drummers als ik mij goed herinner? Kan dat kloppen?
De keren dat ik ze gezien heb was het DJ en band (drum, gitaar, bas), maar het kan zeker.
Ik weet dat ze ook wel met de Osdorp Posse speelden en die deden toen ook iets met Nembrionic, dus mogelijk was het een combinatie optreden met een andere band oid.
 
tja dat kan je nu wel vinden, prima. maar ik ken hem eigenlijk alleen van dat elvis hitje... en dan nu van de soundtracks die ik nav deze thread heb beluisterd, zijn knap gemaakt hoor maar behoorlijk traditioneel holywood met die brass en strings partijen en bij voorbeeld bij mad max had ik nou echt niet zoiets van wauw dit is zo vernieuwend, ik MOET weten wie de muziek gemaakt heeft. ik snap niet wat hem zo'n status geeft, maar uh geen punt wat mij betreft, smaken verschillen en hij lijkt me aardig dus ik gun het hem wel.

maaruh ik ga er tussen uit want heb geen zin in dingen als "klopt natuurlijk niet" in een gedachten uitwisseling ... :doei:
Zonde dat je er tussenuit gaat. Ik was het wel met je eens. Ik kon ook nooit zo goed "grijpen" wat JXL nou zo bijzonder maakte. Maar er ontstaat juist een heel mooi gesprek door jouw post waardoor in elk geval mijn interesse weer is gewekt. Denk dat het respectvol was bedoeld hoor.
 
Volgens mij duidt je op het gegeven dat Miles met Kind of Blue zoveel mogelijk de akkoorden struktuur wilde loslaten en daarbij Strawinsky als voorbeeld zag.
nou ja Stravinsky is waarschijnlijk Miles zijn grootste inspiratie.
Stravinsky heeft nummers die in 2 toonsoorten zijn gecomponeerd. dat is volgens mij ook het 'so what' verhaal.
Maar bepaalde werken zijn Jazz standaards geworden en veel jazz grootheden refereerden muziekaal ook weer naar Stravinsky.
net als Tom heeft Miles alle grote composers uitvoerig bestudeerd.
 
nou ja Stravinsky is waarschijnlijk Miles zijn grootste inspiratie.
Stravinsky heeft nummers die in 2 toonsoorten zijn gecomponeerd. dat is volgens mij ook het 'so what' verhaal.
Maar bepaalde werken zijn Jazz standaards geworden en veel jazz grootheden refereerden muziekaal ook weer naar Stravinsky.
net als Tom heeft Miles alle grote composers uitvoerig bestudeerd.

2 toonsoorten, Coltrane "hold my beer" ;)

 
Zeker een leuke video en ik zou nog wel wat willen plaatsen maar dan gaan we veel te veel of topic.
Ik open een nieuw draadje voor interessante en/of leuke theorie videos die voor de forumleden interessant kunnen zijn.
Ik zal deze van Coltrane er ook bij zetten.
Hier 't nieuwe draadje; Leuke en/of interessante muziektheorie videos
 
in het geval van Coltrane switch hij toonsoorten.
ik had het over een heel nummer dat in 2 keys tegelijk is.
 
tja dat kan je nu wel vinden, prima. maar ik ken hem eigenlijk alleen van dat elvis hitje... en dan nu van de soundtracks die ik nav deze thread heb beluisterd, zijn knap gemaakt hoor maar behoorlijk traditioneel holywood met die brass en strings partijen en bij voorbeeld bij mad max had ik nou echt niet zoiets van wauw dit is zo vernieuwend, ik MOET weten wie de muziek gemaakt heeft. ik snap niet wat hem zo'n status geeft, maar uh geen punt wat mij betreft, smaken verschillen en hij lijkt me aardig dus ik gun het hem wel.

maaruh ik ga er tussen uit want heb geen zin in dingen als "klopt natuurlijk niet" in een gedachten uitwisseling ... :doei:

Je redeneert zelf vanuit ik ken het niet dus dan bestaat het niet. Wat verwacht je dan?
 
Je redeneert zelf vanuit ik ken het niet dus dan bestaat het niet. Wat verwacht je dan?
Nah, ik kan het toch niet laten... te direct.
Ik schreef helemaal niet dat ik hem niet kende. Ik ben al sinds eind jaren 80 vorige eeuw (*zucht*) breed bezig in allerlei hoeken van het fenomeen Muziek. Maar in de loop der tijd kwam ik alleen UDS en het Elvis Presly hitje tegen, verder niets op de radio, live circuit, platen zaak, mond tot mond, schrijvende pers, wat heb je nog meer? Later popt zijn naam (voor mij dan) eigenlijk uit het niets, alleen up in relatie met dure analoge apparatuur, studio's EN soundtracks van Grote Films...
Ik vond het dus gewoon oprecht vreemd (nog steeds ;) ) waarom hij gevraagd wordt voor van die blockbusters van die grote maatschappijen. Die geven meestal niet zomaar de ruimte aan nieuwe talenten en ideeën, hij zal wel iets goed doen in hun ogen volgens hun maatstaven. En misschien is het influencer-effect van zijn joetoep aanwezigheid ook wel een puntje, ik weet het niet.
Het is geen wedstrijd voor mij hoor, en smaken verschillen, gelukkig.

En nogmaals, ik ben blij voor hem.
 
Nah, ik kan het toch niet laten... te direct.
Ik schreef helemaal niet dat ik hem niet kende. Ik ben al sinds eind jaren 80 vorige eeuw (*zucht*) breed bezig in allerlei hoeken van het fenomeen Muziek. Maar in de loop der tijd kwam ik alleen UDS en het Elvis Presly hitje tegen, verder niets op de radio, live circuit, platen zaak, mond tot mond, schrijvende pers, wat heb je nog meer? Later popt zijn naam (voor mij dan) eigenlijk uit het niets, alleen up in relatie met dure analoge apparatuur, studio's EN soundtracks van Grote Films...
Ik vond het dus gewoon oprecht vreemd (nog steeds ;) ) waarom hij gevraagd wordt voor van die blockbusters van die grote maatschappijen. Die geven meestal niet zomaar de ruimte aan nieuwe talenten en ideeën, hij zal wel iets goed doen in hun ogen volgens hun maatstaven. En misschien is het influencer-effect van zijn joetoep aanwezigheid ook wel een puntje, ik weet het niet.
Het is geen wedstrijd voor mij hoor, en smaken verschillen, gelukkig.

En nogmaals, ik ben blij voor hem.
Dat komt omdat Hans Zimmer zijn talenten erkende en ze bevriend zijn geworden. YouPoep heeft hier niets mee te maken.
Tom is een freaking goede sounddesigner. Heb veel sounds van hem in Camel Audio ALchemy.
Hij kan echt wel wat. Er zijn vele electronische ex DJ/producers die het in Hollywood voor film hebben geprobeerd maar daar hoor je later niets meer van. BV Amin Tobin, Photek etc.
 
Back
Top