Junkie XL's nieuwe studio, synths en sh!t.

Volgens Wikipedia leeft Lynch nog gewoon hoor. Of bedoel je Jack Nance (Henry)
Ik bedoel Jack nance, die is neergestoken in een bakkerij of winkel ofzo terwijl hij op een pizza stond te wachten.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik het las, triest wel.
 
leuk filmpje waar die zijn nieuwe setup laat zien.



zeker tof! En ook inspirerend, ook hoe hij alles gewoon slechts stereo in zijn daw knalt, dit zet me zeker we aan het denken om het per se allemaal multitrack te doen. En daarnaast dan gewoon 1 externe top fx gebruiken (in mijn geval dp4)

De softube console krijg ik ook al een tijdje vlinders van in mn buikje. Sowieso met hun andere producten als modular, maar nu met bijv. pigments zie ik het toch in de richting gaan van meer ITB, zeker met nog snellere CPU’s (en/of gewoon andere virtuele pc’s erbij over netwerk).
 
Niet om te trollen, echt, maar ik vind dit 1 van de meest mysterieuze figuren uit de moderne muziek geschiedenis, ik ken niet 1 echt interessant stuk of track van hem en hij is zo beroemd als Morricone, Fat Boy Slim, The Prodigy of Boards of Canada samen. Hoe doet ie dat? Mis ik iets? Aan zijn synth-smaak ligt het niet.
Klopt. Ik vind dat er zo veel (overroepen) figuren rondlopen in muziekland. Zet Junkie maar eens naast een Trevor Horn, Bob Clearmountain of Daniel Lanois, dan is zijn broekje niet eens te kort maar heeft hij botweg GEEN broek meer aan.
 
zeker tof! En ook inspirerend, ook hoe hij alles gewoon slechts stereo in zijn daw knalt, dit zet me zeker we aan het denken om het per se allemaal multitrack te doen. En daarnaast dan gewoon 1 externe top fx gebruiken (in mijn geval dp4)

De softube console krijg ik ook al een tijdje vlinders van in mn buikje. Sowieso met hun andere producten als modular, maar nu met bijv. pigments zie ik het toch in de richting gaan van meer ITB, zeker met nog snellere CPU’s (en/of gewoon andere virtuele pc’s erbij over netwerk).
Ja ik heb zelf ook dat idee al een tijdje want anders red ik het ook niet met 16 inputs.
Vaak gebruik je toch niet alles tegelijk.
Ik ga denk ik mijn derde Motu aansluiten via spdif om zo 8 inputs naar 2 te krijgen.
Alle synths hebben hun eigen volume control.

Softube Console One lijkt me idd wel wat.
Eventueel als alternatief de Electra One controller. Daar dan een preset op maken voor de SSL strip en een saturatie plugin.

Ben erg beniewd naar de Synth Demo's.
 
Zet Junkie maar eens naast een Trevor Horn
Ik kocht "Adventures in Modern Recording" toen ie net uit was indertijd in 1981 en Vermillion Sands was toen toch een indrukwekkende track op dat album.
Ik luisterde het een tijdje geleden het weer 'ns terug na zoveel jaren en het viel me op hoe slecht die plaat eigenlijk klonk toen de digitale techniek nog in de kinderschoenen stond.
Maar dat doet niets af aan z'n capaciteiten natuurlijk.
 
Ik kocht "Adventures in Modern Recording" toen ie net uit was indertijd in 1981 en Vermillion Sands was toen toch een indrukwekkende track op dat album.
Als je dan naar Slave to the Rythm album luisterd, lijkt het wel gisteren opgenomen. Zéér zeer straffe productie. Dus ja, who the f*uck is JXL ? Iemand met een YT-kanaaltje die zijn trouwe schare synthfreaks plots te kakken zet. LOL
 
Sowieso met hun andere producten als modular, maar nu met bijv. pigments zie ik het toch in de richting gaan van meer ITB
Pigments is erg gaaf en flexibel, uitgebreid en super makkelijk te editen met al die visuele feedback. Echt bizar wat voor een range van sounds je eruit kan halen.

Softube console is ook tof met die eigen controller, erg strak ook weer, zeker als je die OSD op een apart scherm draait. Sowieso is softube een bedrijf met hele toffe SW. Net als Plugin Alliance overigens.
Softube + PA + Arturia bundles en je hebt een hele dikke library aan waanzinnige goede plugins. Voor de kers op de taart een Roland Cloud erbij en je hebt de hele Roland vintage catalog er ook nog eens bij.

Kost je minder dan een random poly bak. Zeker als je black friday of aanbiedingen afwacht, Arturia volume bundle 500 eu en Softube Volume 500eu en dan jaarlijks 150 (PA) en 200 (roland cloud) en dan iets van 199 voor de Arturia en Softube suite updates.

Je weet niet half hoe lekker het is om helemaal ITB te zijn. Geen gedoe meer met audio en VI recht te trekken (allignen), PDC maakt geen zak meer uit als alles ITB is. Immers je PC/Mac weet precies wat de latency van jer plugs zijn en niet van je HW en/of outbaord synths/fx (die ook een interne latency hebben) Lekkere lage latency, want je heb maar 1 x een route van je DAC en niet meer ADDA ( en met outboard ADDAADDA :) ) En heel belangrijk voor techno; retestrakke clocksync met al je sequencers en drumbakken in plug vorm. Dat is zo lekker dat je al die phasing en random clockoffsets kwijt ben.

De kwaliteit van plugins is gewoon goed genoeg nu. De vraag is of je genoeg CPU cores hebt :D
 
Zet Junkie maar eens naast een Trevor Horn

Vooruit, omdat je erom vraagt. Ik kies dan toch voor Junkie XL, hier met Rudeboy Remmington, en echt niet voor deze door Trevor geproduceerde slappe hap met LeAnn Rimes... :D Maar smaken verschillen, natuurlijk.



 
Vooruit, omdat je erom vraagt. Ik kies dan toch voor Junkie XL, hier met Rudeboy Remmington, en echt niet voor deze door Trevor geproduceerde slappe hap met LeAnn Rimes... :D Maar smaken verschillen, natuurlijk.




na die eerste clip is mijn broek weggeblazen. daarna komt dat tweede nummer wat vele male beter te doen is zonder broek ;-) +1 voor jukkieksl
 
Je weet niet half hoe lekker het is om helemaal ITB te zijn. Geen gedoe meer met audio en VI recht te trekken (allignen), PDC maakt geen zak meer uit als alles ITB is. Immers je PC/Mac weet precies wat de latency van jer plugs zijn en niet van je HW en/of outbaord synths/fx (die ook een interne latency hebben) Lekkere lage latency, want je heb maar 1 x een route van je DAC en niet meer ADDA ( en met outboard ADDAADDA :) ) En heel belangrijk voor techno; retestrakke clocksync met al je sequencers en drumbakken in plug vorm. Dat is zo lekker dat je al die phasing en random clockoffsets kwijt ben.

De kwaliteit van plugins is gewoon goed genoeg nu. De vraag is of je genoeg CPU cores hebt :D

Even op inpikken hier want wat betreft externe gecklockte devices syncen met DAW: met een ERM Multiclock heb je nul zorgen wat betreft latency ,perfecte sync en behoud je het voordeel van hardware in sommige gevallen/keuzes. Dus zeker voor techno,wat je zegt geld niet meer.
 
het hele dawless verhaal is meer een hype. itb, otb who cares.
De DAW is igg nooit weg geweest.
De rest kun je als je hardware hebt goed combineren.
Plugins zijn al herl lang goed. en hoewel ik erg blij ben met mijn sl4000e series channel strip heb ik geen illusies dat dit hetzelde is als een echte.
De casette, tape en tube emulaties klinken geweldig maar het is niet zo dat ik ze weg kan doen ipv een plugin.

wat je Tom ziet doen is werken met een setup die hij kent.
De hardware is gekozen zijn sounds. en hoe technischer je zelf bent hoe complexere setup je mee kunt omgaan.
maar goed dingen blijven kopen ipv diep in apparatuur duiken is de grootste valkuil. zowel itb of otb.
 
De rest kun je als je hardware hebt goed combineren.
Ja, maar dan heb je dus al dat gedoe met dubbele (soms 3-4 dubbel) latency (outboard fx in en uit sturen van en naar je interface) Extern HW drumbakken met USB jitter die je ITB niet hebt, maakt niet uit hoeveel drumsequencers je plakt in een DAW alles is sampleaccuraat in sync zonder drift/jitter.

Total recall icm met je projecten heb je ook niet met outboard, leuk als je maar 1 reverb hebt maar als je 4 racks vol hebt zitten, kan je wel effe wat tijd vrijmaken om alles goed te zetten. Je kan natuurlijk met programchanges enzo bepaalde presets inladen die gekoppeld zijn aan je tracks, maar is weer een vertragende en afleidende factor.

Ieder moet doen wat ie zelf handig vindt natuurlijk, ITB, Hybride of OTB. Het is wel zo dat het argument dat outboard beter klinkt niet altijd meer opgaat. Ik ben met je eens dat tape en distortions enzo vaak wel moeilijk te emuleren blijven. Maar bijv deze is weer een stap in de goede richting: VSM-4 Plugin

Dus ja je kan alles combineren, maar geeft ook een hoop gedoe en goed doorhebben hoe je routing enzo loopt. Daarop weer offsets op aanpassen enzo. Tis maar wat je leuk vindt :)
Ik heb jaren met een hybride setup gewerkt. Ik was een v/d 1e met een creamware pulsar destijds (96 IO's draaide ik erop) en later nog veel meer van dat soort setups gehad. Maar toen was de OTB geluidskwaliteit nog een reden om een heel arsenaal aan synths/fx te hebben. Dat is nu niet meer nodig vind ik.

En of een HW en een SW nu 'nulled' met elkaar vind ik totaal niet interessant. In het geval van bijv de SSL4000 die je aanhaalde. Als het einderesultaat goed klinkt zal het me een worst wezen of iets 100% nulled met de HW. Dat is laboratorium geneuzel net zoals die antialiasing/OS haarkloverij. Dat heeft niet met meer muziek maken van doen, maar met een wetenschappelijke studie. Ook leuk misschien, maar heeft een ander doel dan dikke tracks bouwen.

En ja het is leuker aan echte knoppen draaien dan met je muis op een scherm werken. Daarom moet je goede controllers hebben die je goed instelt voor je workflow. Maar met echte knoppen werken in een studio met 25 knobby HW bakken zonder remote control optie is niet erg praktisch. Leuk voor een liveoptreden maar voor studiowerk alleen maar omslachtig.

Voor de rest moet ieder lekker doen wat ie zelf het lekkerste vindt werken. Ik geef alleen mijn visie op hoe ik er tegen aankijk.
 
Alles wat je zegt is waar.
Uiteindelijk gaat het erom om lekker tracks te bouwen op jouw eigen manier.
 
ik heb sinds deze week een usamo en moet zeggen dat het echt een gamechanger voor mij is. Alles klinkt een stuk strakker, zelfs tov hardware sequencing (octatrack heeft ook wat jitter nl).

maar belangrijker, ik kan nu zonder gezeik loops in mn daw opnemen strak op de grid zonder gepiel. Waar ik altijd tegenaan liep is dat het praktisch bijna niet te doen was nog ‘even’ wat hardware elementen aan een track toe te voegen na het eenmaal ITB was.

Eenmaal ITB kan ik dan verder jammen met leuke controllers en meer focussen op arrangement en opbouw van tracks. Hopelijk loop ik hierdoor minder vaak vast en kan ik eindelijk is wat dingen gaan afmaken.
 
Ja sample accurate midi is iid een goede oplossing.
Heb zelf de E3 met wat gate en cv extra's daar kun je ook sample accurate midi uit sturen.

Kan niet wachten tot Tom de Korg Prologue gaat doen in zijn serie.
Erg onderschatte Analoge poly / wavetables / fm etc.
 
En of een HW en een SW nu 'nulled' met elkaar vind ik totaal niet interessant. In het geval van bijv de SSL4000 die je aanhaalde. Als het einderesultaat goed klinkt zal het me een worst wezen of iets 100% nulled met de HW. Dat is laboratorium geneuzel net zoals die antialiasing/OS haarkloverij. Dat heeft niet met meer muziek maken van doen, maar met een wetenschappelijke studie. Ook leuk misschien, maar heeft een ander doel dan dikke tracks bouwen.

Met muziek heeft het niets te maken maar wel met sound,en dus is het niet omdat jij het eindresultaat goed vind dat een ander dit ook zo zal vinden.

Als iemand beperkingen heeft kwa waarneming hoeft dit niet opgedrongen worden aan anderen die wel het verschil kunnen horen.
 
Back
Top