Begrijp ik nou dat je voor MPE nog steeds meerdere channels moet openen, nee toch?
Ik ga er toch van uit dat ikplemented MPE gewoon 1 channel zal zijn voor de verschillende funkties als je met een MPE controller werkt.
Ik heb een SL25 mk 2 maar die kan geen MPE doorgeven, ik bedoel dus echte MPE zoals op die nieuwere controllers die gewoon alle bewegingen van je vingers direct weergeven op een x/y/z as.
Of ik begrijp je verkeerd , dat kan ook natuurlijk.
ik heb het maar vluchtig op centercode gelezen, en zelf niet gekontroleerd. MPE heeft 16 channels nodig, kan met minder overigens.
wanneer je met cubase note expression gebruikt wordt ook alles op 1 kanaal gezet, maar alle noten bezitten aparte pitchbend, slide, pressure, velocity, release velocity.
dat is wat nu standaard in live 11 gebeurt, als ik het goed heb begrepen.
maar natuurlik worden alle 16 channels gebruikt. ik kan het niet beter uitdrukken, aangezien ik er zelf geen last van heb, vooral gebruikers van de linnstrument kunnen er last van hebben.
of als je de instelling van je roli seabord (block) verandert..
dus MPE werkt gewoon. geen probleem. alleen je ziet alles in 1 channel, dat moet het zijn, net mijn studio uitgezet. kan het even niet kontroleren. heeft ook zijn grote voordelen, maar de keuze moet er wel zijn, anders loop je soms tegen problemen op, maar wanneer? ik heb er geen last van.
release velocity, toen ik mijn roli seabord block kocht, ontdekte ik zo, roli noemt het lift.
pas later kwam ik erachter dat release velocity niet een onderdeel van MPE is, maar iets wat al in de Midi 1.x spec zit. vrij onbekend, ook bij developers...
mijn sl 49 mk2 kan release velocity values doorgeven. dat is inderdaad géen MPE, maar wel een ekstra expressie. de sl 25 mk2 kan dat denk ik ook. bij toeval ontdekt, een module in voltage modular, die midi uitleest. en er zijn niet veel (soft-)synths die release velocity gebruiken, biotek 2 is b.v. een uitzondering of LION.
het lijkt niet een interessant 'iets', maar wanneer een key released, de snelheid daarmee kun je b.v. een reverb openzetten.. of zoals
@Jason31 heel slim bedacht; je laat een oscillator pas ná release klinken, ik weet niet precies hoe hij dat heeft gedaan, wel in vast dynamics vaporizer2, och ja, nu snap ik het weer, maar dat kan volgens mij alleen vaporizer2, de developer heeft dat slim bedacht.
toch, release velocity, gebruik het niet vaak, maar kan tot hele leuke dingen leiden. ik gebruik het niet vaak, meer; weinig MPE synths hebben de release implementatie...
goed. ik heb het ingewikkelder gemaakt dan het is. alhoewel het goed implementeren van MPE, al is het géen rocket science, wanneer je gebruikers ziet, die zowat alle MPE controllers hebben, ook de duurste, briezen over bepaalde implementaties. ik ben de details vergeten... ze hebben wel gelijk... wanneer je b.v. pressure gebruikt en dan loslaat, gaat pressure value omlaag, dat heeft effekt op het geluid, bitwig kan dat kompenseren.
overigens kan ableton dat ook! een speciaal device voor curves, dus dat is heel netjes. curves zijn wel van belang. voor fijn-afstelling.
ik hoop dat ik nu duidelikker ben.