Dé MPE Thread

Ik vind ITB net zo leuk als hardware, als het maar nieuwe of mooie geluiden kan maken is alles goed. De GAS is iig even erg.
Met hardware verval ik vaak in jammen, ITB maak in sneller een track en kan je makkelijker een nieuwe versie van iets maken.

Nu die V collection nog MPE, dan wil ik ook wel weer eens upgraden vanaf 6.

Hopelijk let KORG op , en geven ze leuke synths als de Minilogue DX ook MPE.
Modal is wat dat betreft al langer goed bezig.
En Black Coorperation, maar dat is unobtanium.

ik heb versie 7 van de collection, en de OB-Xa.. overlap natuurlik met 6, en je hebt ook de meest recente versies.. dan valt op: CC74, en brilliance en timbre (behalve bij pigments 2), een opstapje naar MPE, ik heb een probleem met arturia synths en cubase (ze werken wel, iets met externe controllers..), dus heb daar al lang kontakt over, ook dat OB-Xa, als enige crasht in cubase pro 11, dat terzijde.
ik heb het nog gevraagd, geen antwoord. ook op een KVR thread, waar wat mensen van arturia meekijken, maar niemand reageerde.

als je naar de nieuwe midi settings gaat (dus de laatste versies), zie je ook all channels, etc. alles wat wijst op een vorm van MPE integratie. naar mijn gevoel.

je hoeft niet eens te upgraden van 6, wanneer je daar tevreden mee bent, want 7 heeft dan 3 synths meer, alles, ook analog lab (die heb ik niet geinstalleerd), daarvoor krijg je toch een update (misschien voor analog lab niet, zou ik na moeten kijken..). maar de synths die je hebt, zijn al de versies van 7 en 8... dus als dit werkelik een opstapje is naar MPE en je bent tevree (al zijn de synthi, de CZ en zelfs de melletron erg erg goed), krijg je het vanzelf.

ik jam ook ITB, veel sketches, neem ze wel op dan.. kan ik later gebruiken, wat ik ook doe, maar nu zoveel schetsen, dat ik eens een overzicht moet maken..

ach het is toch lekker om te jammen.
 
Hey dat was me niet opgevallen, maar dat klinkt hoopvol qua MPE. Het ging me destijds vooral en nog steeds om Synclavier. De nieuwere toevoegingen vond ik leuk maar niet heel spannend. Hoewel die OB heel lekker klinkt.

Vaag vd crashes in Cubase.

Jammen is ook leuk en het geeft weer inspiratie. Iets afmaken is soms ook leuk.....maar iets nieuws is altijd leuker.
 
Hey dat was me niet opgevallen, maar dat klinkt hoopvol qua MPE. Het ging me destijds vooral en nog steeds om Synclavier. De nieuwere toevoegingen vond ik leuk maar niet heel spannend. Hoewel die OB heel lekker klinkt.

Vaag vd crashes in Cubase.

Jammen is ook leuk en het geeft weer inspiratie. Iets afmaken is soms ook leuk.....maar iets nieuws is altijd leuker.

ja heel vaag de crahses in cubase, maar arturia onderzoekt de crash dump van cubase, wordt niet van -hoe zeg je dat- van kastje naar muur gestuurd.
ondersteuning van arturia is éen van de beste.
goed. MPE, het is gissen, maar de stappen, die ik al aangegeven heb, lijken die kant op te gaan. of het blijft zo..
 
Rob Papen Blade 2 is MPE! en medeforumlid, maar is er bijna nooit, of niet... (rob papen bedoel ik...)

ik had dit al eerder kunnen melden, maar kon het niet goed uitproberen. (en de lezertjes die mij volgen denken, die plugin-stop van hem is gewoon nep..); heb dus nu Blade 2 (en Punch 2, Blue II en pfoew), voor een erg mooie prijs, dank zij rob..
goed.

Blade 2 dus, het is duidelik voor de seaboard rise gemaakt, maar werkt natuurlik ook voor andere MPE controllers, of duidelik. CC113/CC114 zijn de standaard X Y pad CC's van roli.
die je ook hebt wanneer je de lightpad M hebt, kun je XY pad mee gebruiken van Blade. niet echt MPE, maar de XY pad van Roli is de enige XY pad die overeenkomt met wat je ziet op je scherm, in mijn ervaring.
verder natuurlik CC74 (brightness), pressure, zet m in de juiste mode, en ge hebt MPE.

bizondere synth.
 
Rob Papen Blade 2 is MPE! en medeforumlid, maar is er bijna nooit, of niet... (rob papen bedoel ik...)

ik had dit al eerder kunnen melden, maar kon het niet goed uitproberen. (en de lezertjes die mij volgen denken, die plugin-stop van hem is gewoon nep..); heb dus nu Blade 2 (en Punch 2, Blue II en pfoew), voor een erg mooie prijs, dank zij rob..
goed.

Blade 2 dus, het is duidelik voor de seaboard rise gemaakt, maar werkt natuurlik ook voor andere MPE controllers, of duidelik. CC113/CC114 zijn de standaard X Y pad CC's van roli.
die je ook hebt wanneer je de lightpad M hebt, kun je XY pad mee gebruiken van Blade. niet echt MPE, maar de XY pad van Roli is de enige XY pad die overeenkomt met wat je ziet op je scherm, in mijn ervaring.
verder natuurlik CC74 (brightness), pressure, zet m in de juiste mode, en ge hebt MPE.

bizondere synth.
Interessant, ik heb nog geen Papen Synths, ik wacht nog even op de SF korting (hopen dat hij meeleest!). Blade 2 gaat dus op mijn verlangslijstje.
 
In de Ableton 11 topic hadden we het over een andere oscillator laten klinken bij release in MPE. Ik heb dit getest in Equator 2 en daar werkt het ook prima. Eigenlijk is het heel simpel: Zolang je de Release/Lift kan toewijzen op de volumeknop van de betreffende oscillator kan het bij elke Synth. Vervolgens zet je in de ADSR de R lekker hoog en je hebt het geluid van de betreffende oscillator pas zodra je je key los laat. Het enige nadeel is wel dat het startgeluidje dan waarschijnlijk ook een lange release heeft, een synth waarin je de ADSR per osc kan instellen klinkt dus wel het beste.
 
In de Ableton 11 topic hadden we het over een andere oscillator laten klinken bij release in MPE. Ik heb dit getest in Equator 2 en daar werkt het ook prima. Eigenlijk is het heel simpel: Zolang je de Release/Lift kan toewijzen op de volumeknop van de betreffende oscillator kan het bij elke Synth. Vervolgens zet je in de ADSR de R lekker hoog en je hebt het geluid van de betreffende oscillator pas zodra je je key los laat. Het enige nadeel is wel dat het startgeluidje dan waarschijnlijk ook een lange release heeft, een synth waarin je de ADSR per osc kan instellen klinkt dus wel het beste.

goeie tip!

overigens, ableton live 11 (suite?) heeft 3 spitfire libraries, niet al te groot, waarvan 2 met MPE presets... nice!
 
Erea touch is nu te preorderen op de site ($790) en nu wel met paypal te betalen, ik wacht nog ff af op wat reviews maar deze heeft m'n belangstelling; embodme Erae Touch
Wel op youtube is er al het een en ander te zien; https://www.youtube.com/results?search_query=erae+touch

is wel een goed doordacht ding. o ja, altijd de VAT... zoals @3ddie meldt, 815 euro... nou, gelukkig de dollar prijs, scheelt het niet veel..

dan ben ik toch blij met mijn lightpads....

waar ie een afgeleidde van is. toch kan ik me voorstellen dat dit ding je veel kan geven. ben benieuwd of je m gaat aanschaffen, en zo ja, de ervaringen.
het zijn, tel ik goed, 8 lightpads bij elkaar... voordeel, 8 lightpads, zelfs 2e hands zijn 800 euri.. bij elkaar, of 700 euri.. en de implementatie heel specifiek voor een groter oppervlak.

och het zijn zéer persoonlikke keuzes, al zijn er mensen die zo in MPE zijn, dat ze bijna alle MPE controllers hebben.

ik zie de kracht van deze controller wel, en de prijs, sja, dat valt binnen de normale prijzen.

ik ga denk dat ik nog maksimaal 2 lightpads erbij koop, op termijn. ze zijn voor mij even belangrijk geworden als de seabord block. en zeker de combi.

maar voorlopig kan ik met 2 lightpads al erg veel (ook sequencing...).
 
Sequential Prophet 6 en OB6 zijn met de laatste OS-update ook MPE-compatible geworden: New OS Adds MPE, Vintage Mode - Sequential
Ik vind het nog onduidelijk wat dit precies betekent en heb nog geen filmpjes o.i.d. gezien waarbij 1 van de bovenstaande synths met een MPE-controller bespeelt wordt.
Maar...ik heb zelf een OB6 en een Roli Rise 25. Nou nog even tijd maken om dit eens te gaan uitproberen!
 
Sequential Prophet 6 en OB6 zijn met de laatste OS-update ook MPE-compatible geworden: New OS Adds MPE, Vintage Mode - Sequential
Ik vind het nog onduidelijk wat dit precies betekent en heb nog geen filmpjes o.i.d. gezien waarbij 1 van de bovenstaande synths met een MPE-controller bespeelt wordt.
Maar...ik heb zelf een OB6 en een Roli Rise 25. Nou nog even tijd maken om dit eens te gaan uitproberen!

schijnbaar, nog niet geheel af, of was dat een andere hardware synth, maar zal zeker volledig worden. lees de kVR thread;


daar hebben mensen die dingen en MPE...
 
Wel, daar komt nog BTW bij en transport: $968.40 (€813,46 tegen de huidige koest van 0.84)
Dat was ik nog ff vergeten, toch wel aan de prijs dan.
Waarom die sukkels ook niet paypal accepteerden toen je 'm kon preorderen op kickstarter, dat was toen nog geen 600$ excl btw en verzending.
Ik hoop dat ie dit jaar bijv bij een paar grote shops in Europa te koop komt, heb je ook niet die dure verzendkosten en makkelijker ook ivm service.
 
schijnbaar, nog niet geheel af, of was dat een andere hardware synth, maar zal zeker volledig worden. lees de kVR thread;
Toen dit bericht op het KVR forum geplaatst was, had de OS-update nog de "beta" status (met daarbij dus nog de nodige kinderziektes).
Vanaf 25-feb is die officieel vrijgegeven, dus met een beetje mazzel hebben ze bij Sequential dit soort zaken nog opgepikt en aangepast.
 
Toen dit bericht op het KVR forum geplaatst was, had de OS-update nog de "beta" status (met daarbij dus nog de nodige kinderziektes).
Vanaf 25-feb is die officieel vrijgegeven, dus met een beetje mazzel hebben ze bij Sequential dit soort zaken nog opgepikt en aangepast.
ok! heb het niet gevolgd, dank!
 
Dat was ik nog ff vergeten, toch wel aan de prijs dan.
Waarom die sukkels ook niet paypal accepteerden toen je 'm kon preorderen op kickstarter, dat was toen nog geen 600$ excl btw en verzending.
Ik hoop dat ie dit jaar bijv bij een paar grote shops in Europa te koop komt, heb je ook niet die dure verzendkosten en makkelijker ook ivm service.

ik zie nu pas dat deze geen slide heeft. da is toch een gebrek. nooit opgevallen, totdat ik dit zojuist in een KVR thread zag.


inderdaad, het staat er ook niet bij. vreemd. of...

er is wel een afbeelding met X Y Z, de 3 MPE ekstra's. maar verder op de pagina wordt het niet genoemd.

nu heb ik geen slide bold gedaan... het is verwarrend, kan ie het nu wel of niet??
 
en even apart, alleen voor live 10/11 suite (of live 10/11 + MAX of M4L), maar vooral leuk voor 11 suite, want MPE! en een zeer bizondere oscillator, phaseshaping!, ekspirementele synth dus. nette prijs;


 
MPC X en de ASM Hydrasynth kunnen ook op het lijstje.
 
Inmiddels is de MPC X niet meer het nieuwste onder de zon. Toen ik hem kocht heb ik me er in verdiept en toen las ik in de specs MPE support. Nu is het zoeken naar een speld in een hooiberg op het internet betreft specs MPE.

Zoeken naar MPE hints in een MPC is bijna net zo zoeken naar een speld in een hooiberg, de MPC X heeft zo bizar veel features dat is niet makkelijk te vinden. Maar hier een screenshot van een mogelijke hint. Namelijk bij polyfonie de keuze tussen channel after touch and true aftertouch. Maar das geen hard bewijs....
unnamed.jpg


Ik heb een hydra en daar is het duidelijk genoeg van te vinden dat die MPE ondersteunt. De beste manier om het 100% zeker te weten is mijn hydra aan mijn MPC-X te hangen en te kijken of alle als MPE verzonden data over gepompt wordt, als dat zo -> MPC heeft MPE support. Het kon ook een van de firmware updates komen. Op zich zou het niet gek zijn aangezien Roger Linn ooit de eerste MPC ontworp en nogal betrokken is geweest bij MPE.
 
Back
Top